Suedia: Un pic cu transport în comună

În țara asta am folosit transportul public în câteva situații.

1. Cu trenul de la aeroportul din Stockholm (ARN ) la Gävle.

Nu pot să zic că e mai comod decât într-un Mercedes Vito cu 6 locuri pentru pasageri ( fotolii, nu că locuri ) . Dar e decent, locuri pe scaune fără rezervare și face aproape 2h. Cam la fel faci și cu rabla, ceva mai scurt, dar trenul mai are opriri . Nu e de super mare viteza. Nu mai știu cat costă.

2. Cu trenul de la Gävle la Sandviken .

Personal, face juma’ de oră, te lasă în pulă cu satelitul , dacă ai rablă nu ai de ce să mergi cu trenul ăla. Faci drumul in 15 minute pe autostradă.

3. Cu autobuzul din Sandviken in Gävle . Niște mașini galbene cu roșu, mai confortabile decât cele din București – spațiu mai mare la picioare. Vreo 3 euro biletul. Altfel, autobuz, lumea civilizată, că sunt civilizați aia care lucrează acolo, în principiu la ăștia unde lucrez și eu și nu au chiar salarii de muncitori la Starbucks.

4. Cu trenul Express de la Aeroport in Centru. Face 20 de minute din aeroport e super curat și destul de neaglomerat,după cum vedeți în pozele de mai jos, pentru că costă cca 55 de euro (570 SEK ) in dus-intors.

N

u ai variantă mai rapidă și nici mai convenabilă dacă mergi în centru.

Eu se întâmplă că lucrez in WTC , Unde ajung in 2 minute ( când nu mă rătăcesc ) . Ies din tren , iau liftul , că mi-e lene pe scări, ajung la nivelul străzii, ies pe o ușă din gara express, iar la 15 metro e ușa de intrare în WTC, cam aceeași clădire. In spatele clădirii sunt gara și autogara centrale .

Între alea două uși e ușa de la hotelul unde stau când nu am poftă să mănânc micul dejun ( nu oferă, ii zicea o româncă de lucrează acolo cuiva că “breakfast is a state of mind” lol) , dar mie prea lene, sau e prea scump hotelul ăla de la care trebuie sa trec strada ca să ajung la birou.

Din camera de hotel mă conectez la wirelessul de la birou, lol.

Așa că nu există variantă mai bună nicicum.

5. Am mers cu autocarul de la celălalt aeroport al Stockholmului, aflat la cca 100-120km de centru, că acolo zboară Wizzair și am ajuns o dată cu ăia, ca să nu mai schimb aiurea prin Germania.

Cam la fel de civilizat ca serviciile de autocare din UK , doar că nu e aglomerat, iar la ăștia se conduce un pic mai repede . Am făcut cam 1h20min până la birou. Autocarul oprește în autogara de care am zis mai devreme.

Există variantă mai rapidă, cred, cu taxiul , dar nu cu mult și costă oribil. Am platit vreo 16 euro, parcă, pe biletul de autocar; 159 de coroane.

____

Problema transportului public în lume sunt de obicei trei.

1. Viteza și fiabilitatea. Lumea, în general vrea viteză mai bună decât la rablă și să se poată baza că ajunge la o anume oră undeva . Acu’ , să ne înțelegem – eu nu cred că există mijloc de transport care nu se strica / devine indisponibil niciodată. Nu există. Și rabla ta te mai poate lăsa în drum.

Dar excepțiile sunt una, când ai situații mai des de 1/20 devine problematic .

Aici pare că e binișor. Mai bine decât în UK și Germania. România e o glumă, desigur.

2. Acoperirea : Nicăieri in lume nu vei avea transport public de oriunde până oriunde că funcționează pe principiul rețelelor, ălea cu cablu, nu WiFi . La treaba asta ăștia stau relativ ok. În orașele mici îți cam trebuie rablă, totuși.

Unde ai orașe condensate cu cladiri supraetajate e normal că e o acoperire mai bună și se pot crește și capacitatea/frecvența / viteza de deservire. Unde nu, nu.

3. Confortul. Nu te poți aștepta, realist vorbind, să ai transport public cu limuzine și bagaboante deja coxate.

Dar nici nu vrei să te freci de alți cetățeni jegoși – la haine sau comportament.

Iar aici e o treabă de civilizație . Bă și din păcate pentru mine că nu m-am mutat aici, ci în Anglia, aici lumea e cu vreo două, trei nivele mai civilizată decât pe unde am mai fost :/.

Îi vezi pe stradă că sunt îmbrăcați ok, nu ca niște cerșetori, cum sunt 2/3 dintre ăia care locuiesc in Anglia .

Și decât nemții.

Danezii par niște cocalari pe lângă ei. Când zic danezii, zic locuitorii din Danemarca.

Și sunt curați și parcă nu prea am văzut cerșetori și prăbușiți de beți sau droguri pe stradă.

Și cam tot ăștia sunt omuleții care o să fie și pe mijloacele de transport în comună. Și cam ar trebui să înțelegeți cum e cu astea.

Scriu asta atât de târziu că merg rar aici și vreo un an și ceva am strâns date . Dacă nu ar avea iarna, pardon, noaptea , lungă și rece, și să fie taxele mai mici și o limbă de scafandri, cam ar fi trebuit să venim aici, nu unde suntem acum.

Zicea animaloo că au importat și ăștia nisipari kebabi și că în zonele unde și-au făcut aia foc de tabără devii brusc ultrarasist. Cred. Eu nu i-am văzut.

0 0 votes
View all comments
Stropic
4 years ago

Te deranjeaza taxele mai mici ca simti ca nu dai inapoi societatii suficient?

Glumesc, inteleg ce spui. Poate la facultate, ca tot e gratuita, nu?