Revoluțiile și normele etice n-au multe în comun + un deceniu de alergat după lilieci .

Am citit un articol si mai multe feeduri pe diverse platforme despre călătoria lui Lewandowski ( Anthony , ala cu lidaru’, nu fotbalistul) cu rabla autonomă prin mai multe state din US.

Că, dom’ne, omul n-are repere morale și tot ce-l motivează e pasiunea lui pentru mașini autonome cu orice preț și să fie el primul care reușește asta chiar dacă în drumul lui calcă pe cadavre – fie și la propriu.

Și cred că-i, pe undeva, corect. Motivul e că e dificil să faci revoluții, sociale , științifice, sau tehnologice, cu oameni bine ancorați în țesătura socială și în normele morale ale societății. Foarte probabil ăia nici nu vor să se uite dincolo de gardul limitărilor de perspectivă.

Nu știu de ce oamenii au așteptări ca revoluțiile să se desfășoare in cadrul regulilor trecutului.

Acu’, să ne înțelegem, eu nu-i sug pula ăstuia, omul, deși e mediatizat, nu e mare geniu, a urmărit cam un deceniu cai verzi pe pereți încercând să obțină autonomie folosind lidar ( un fel de radar cu laser, pentru cei ce nu înțeleg mai nimic) lucru absolut stupid. Încerci să faci o mașină mai inteligentă decât un om și-i oferi elementele de percepție ale unui retardat, sau un orb cu percepții de liliac. Știu că ați văzut toți Daredevil, sau filmele cu caratiști orbi care îi băteau orbește pe ăia de lângă ei, dar e o chestie inutilă și m-a fascinat de acum vreo 7-8 ani când mă uitam la asta insistența industriei pe o tehnologie precară- iar atunci am crezut că are de-a face, probabil, cu faptul că există tehnologie ieftină pe partea aia și-s motivați tehno-economic s-o perfecționeze pe aia, mai degrabă decât să urmărească partea cu recunoaștere a formelor și imaginilor pe video.

Problemele sunt de principiu, o parte din ele au fost evidențiate destul e clar de Elon Musk.

Lumea e masturbata de ideea de a face masurări precise de distanță ( lidarul face o mapare spațiala 3D destul de precisă – nu prea e ecalabilă cu ce poți măsura pe camere video și crează o percepție de adâncime precisă.

Pe de altă parte, e o țintă absolut ne-necesară. Percepția de adâncime se poate extrage din imagini stereo ( 2 camere video). Nu ai nevoie de precizie de distanță la nivel de microni, nici măcar milimetri, in trafic, pentru că mașina se mișcă la nivel de metri/ zeci de metri pe secundă și oricum nu intenționezi să te strecori la nivel de micro/mili/ sau măcar centimetri distanță de obstacole, ci zeci de centimetri. In plus, chiar și pe video, pe măsură ce distanța măsurată se micșorează precizia absolută crește pentru că ea e raportată procentual.

Ce spun e ca un obiect aflat la 10 metri e suficient să știi că e aflat la cam 10 metri. Că-s 10 și 10-20 cm contează dar mai puțin. Ce-i sub un cm, e absolut ne-necesar la distanța aia.

Ce-i important e perceptia de mișcare și textură lucruri care care-s mult mai bine de extras de pe video decât de pe lidar.

Ce e amuzant e că eu aș fi putut să-ți spun chestia asta acum 15 ani, când studiam recunoașterea a formelor, în facultate, da’ nu m-a întrebat cineva și nici nu cred că le-ar fi păsat de părerea mea.

Oricum, acum nu contează, nu cred că mai urmărește cineva treaba asta cu lidare pe mașină(?). lidar

5 Replies to “Revoluțiile și normele etice n-au multe în comun + un deceniu de alergat după lilieci .”

  1. deci tu crezi ca masinile viitorului nu vor trebui sa faca parcari laterale pe tot felul de stradute aglomerate, sa conteze fiecare cm? :))

    ce optimism. acum serios, nu stiu de ce se agita atatia ca merge omul cu masina autonoma. stim cu totii ca sunt o gramada de idioti, betivi, drogati, mai nou sinucigasi live la volan peste tot.

    da, poate face si victime. desi deocamdata nu am auzit de vreun accident, in afara de ala care traversa noaptea ilegal autostrada. (!). desi e drept ca nu am auzit sa mearga prin orase.

    daca ma intrebi ca pieton, prefer o tehnologie noua unuia care bea prea mult. as prefera sa imi asum riscul asta.

  2. Nu ai nevoie de LIDAR sa faci parcari laterale automate. Se intampla deja acum fara senzorii astia. Merge din senzori de parcare si camere fara probleme.

    Problema lidar versus camere e ca lidar poate identifica punctele de pe strada foarte precis si poti face remasurarea asta de zeci de ori pe secunda, sa zicem. Dar e greu sa identifici doar din pozitie ce obiecte sunt implicate acolo si sa calculezi pe baza asta traiectorii probabile.

    Cu camera poti avea erori de pozitionare, in niste limite, dar poti prezice mult mai bine traiectoria de deplasare din moment ce poti identifica mult mai exact ce obiecte sunt alea, poti picta mult mai exact un ecosistem si cum e probabil sa se comporte. Predictibilitatea si probabilitatea ocuparii spatiului in viitor sunt mult mai importante decat exactitatea pozitiei.
    Nu te ajuta foarte mult faptul ca ai realizat ca ai un obstacol pe traiectoria ta la o distanta foarte precisa, daca asta se intampla cand deja nu mai poti evita pericolul ala.
    Pe de alta parte daca identifici 3 cetateni care par sa fie beti pe marginea drumului poti sa presupui ca exista riscul sa iti iasa in fata , chit ca-s cu 30 cm mai aproape sau mai departe, deci ar fi util sa reduci viteza.
    Cu lidar, momentul de fata nu poti face astfel de aprecieri calitative ca nu-i construit pentru asta.

    stim cu totii ca sunt o gramada de idioti, betivi, drogati, mai nou sinucigasi live la volan peste tot.

    Sunt , dar statistic putini. Daca faci automata o masina statistic proasta, o sa ai probleme inerente si fatale in situatiile exceptionale, pe care un om atent probabil le-ar rezolva.

    daca ma intrebi ca pieton, prefer o tehnologie noua unuia care bea prea mult. as prefera sa imi asum riscul asta.

    Cele mai multe accidente NU au loc pe fondul consumului de alcool, asta e o tema marginala.

  3. Semafoarele și indicatoarele sunt ok, ca problema. Ele se pot înlocui, sau suplimenta ușor cu semnale radio codate pentru genul ăsta de mașini, dar restul traficului, mai greu, elementele neprevăzute din trafic gen animale, oameni , resturi – nu. Astea reprezintă problemele mai mari .

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.