Rent a car in Romania. Rentexpress. Analiza eficientei de transport

Da, deci după cum spuneam: Tre’ să îmi iau mașină.

Va dați seama de aici că zic “de bine”.
Mmm, e problematic în România să încerci să nu ai mașină,  chiar dacă stai mai mult de jumătate din timp în București. De fapt, poți fără și e chiar distractiv , dar numai dacă ești fără obligații , fără copii , în principiu singur, și iți  place stilul de viață mai “backpacker” așa și mai “travelling light”. Sau dacă ai treabă mai-mereu într-un singur oraș. Pentru că , aia e , dacă stai doar in București și n-ai altre grețuri , să zicem , te cam descurci fără mașină.

Eu nu mă încadrez în tipar. Viața mea e dezordonată și întinsă în mai multe spații . Și pentru că mă plictisesc intr-un loc . Mai ales dacă locul ăla e un apartament într-un bloc. Bleah.

Am visat idealist că aici, ca și prin alte parți, se poate cu transport in comună , cu taxi , cu uber , cu mașină inchiriată …

In București RATB, Metrou, taxi , să zicem ca iți faci treaba cu ele. Ai ieșit din Bucuresti,  ai de ales între tren , autocar , rent a car , ocazie ( yeah right , fă asta cu familie/copii) .

Despre tren am spus , mi s-a părut că e ok , dar nu prea. Gen , în mare , un drum da, unu’ ba.  Pe lângă că unde am treabă nu am neaparat stație de tren și mai am nevoie de un segment de transport.

Autocar – e, în general, mai nașpa decât trenul , să zicem că pentru unele destinații mă lasă mai departe decât trenul și am nevoie să merg cu “rata” de-acolo, mai nesigur , mai…mai ieftin  decât trenul, da.

Mașină inchiriată . Ca masina ta, doar că n-ai grija întreținerii ,  ai, în schimb, grija rezervării din timp și mergi, în principiu ,cu ce apuci.

Hai să vorbim puțin de bani . Trenul  e  mai scump decât o mașină, normal. 1 copil și un adult la clasa 1 = 180 lei / 230 km. Cu mașina fac 200 km până la aceeași destinație  și ma costa 100 – 130 lei  ( consum între 8.5 – 11 % )  Sigur că,  plm, există mașini care consumă și mai puțin. Cum am mai zis, cu Logan GPL pot ieși undeva sub 50 de  lei, bine, cu ăsta bat autocarul. Dar să fim rezonabili.

Mașina nu înseamna numai benzină .  Pentru mine a însemnat și 4100 EUR/ 4 ani  – preț,  + 2350 EUR  intreținere + benzina de care am scris mai sus .  Uite ici.  Incluse și reparații de tinichigerie , gen pe unde am mai dat cu ea.

cheltuieli

 

 

 

 

 

Am făcut 54 000 km în patru ani . Rareori am mers singur .   Mai mult de 50% din timp  – 3 persoane.  Da, când am mers cu trenul, am luat bilet cu loc și pentru copil. Cu trenul m-ar fi costat circa 63391 lei . Ma uit si zic:  WTF?  Asta înseamna 14 k euro.  Nu, nu am băgat benzină de 10 000 de EUR. Cam de  6000.

Daca ma gandesc mai bine nu as fi plătit atât , că nu aș fi mers atât , și probabil că aș fi mers și la clasa a doua, că nu mușcă . Știi cum e, te inveți și cu mizeria și gunoaiele . Sau mai bine îmi bag  pula , zic.

Cu masina inchiriată e mai complex de calculat că se măsoară in timp utilizat.  Altfel spus , cât timp puteam sa ânchiriez mașina în 4 ani de 6450 EUR?

La RentExpress am plătit  22E/zi  pentru 4 zile legate . Pentru un Logan , cu care nu prea aș mai merge . În general, am nevoie de  3 zile legate , gen 24 EUR/ zi Logan . De banii de mai sus inseamnă circa 268 de zile de utilizare . LOGAN.  Sau 157 de zile de Octavia , ce aș cauta eu, probabil. Ca spațiu și clasă de calitate , nu neapărat brand. Nu e rău. 4 ani au  1460 de zile . E corect ca pentru prețul unei mașini, vechi de 10 ani ,   + întreținere sa primesc posibilitatea de a închiria un Logan  ,relativ nou, 18% din timp. Probabil că intervalul meu de utilizare a fost de 30-35% din timp , sau mai puțin.  Asta incluzând faptul că merg la supermarket, sau dimineața sa o duc pe fie-mea la școală. În ambele locuri pot merge pe jos.

Hai  să fiu cinstit și să spun ca am apreciat faptul ăa oamenii livreaza mașina la adresa la care te afli tu , în București , că vin cu POS-ul mobil după ei și poți plăti cu cardul. E un pic cam mișto, trebuie să recunosc.

Problema nu e asta . Problema e  că doar din București poți să inchiriezi mașină .

Și că la Europcar , pe care-i stiu mai de oameni serioși ( din Germania ) e mai scump.

Și că nu poți lua mașina din București și să o lași prin  Iași, să zicem , sau cine știe cât costă.

Și că atunci când vorbești cu omul să vină să iți aducă / ia mașina /de acasă ( plătit 15 EUR pentru fiecare operațiune) , ei mai întârzie un 45 de minute la adus și o oră și jumătate la ridicat . Ce dacă ai treabă și dacă ai plătit comision. Pula mea, ei cică ” n-au avut cu ce veni “, în București ,unde ai taxi și transport în comun, iar ei sunt firma de închirieri auto.  Păi, muie!

Iar când  vin, îmi zic , într-un fel de la obraz, că ” n-ați avut timp să duceți mașina la spălătorie ” ? Gen, să-mi sugi pula! Parcă aș fi împrumutat mașina unui prieten și e de bun simț să i-o fac înapoi curată că , pula mea , a fost un favor.

Coaie, ești prost? Dacă am timp și pofta să merg pe la spalatorii, îmi iau, în pula mea, mașina mea. Mă aștept să te descurci și faci tu asta , doar nu o să ai încredere că spal eu mașina înainte de a o da urmatorului client.

Gen, WOW!

Altfel , cum spuneam , îmi caut mașina , că la noi nu se poate . Si nu , nici cu Europcar nu se poate , nu pentru ca sunt mai scumpi, că au aceleasi preturi ca in Germania , dar că au program de gravide , nu livrează decât in doua locații din București  si plm.

Or mai fi și alții , nu ii știu eu pe toți , poate alții sunt mai okish , dar nu îmi lasă sentimentul că pot trăi cu mașină închiriată.

 

14 Replies to “Rent a car in Romania. Rentexpress. Analiza eficientei de transport”

  1. salut, cred ca este de bun simt sa predai masina curata in afara faptului ca numai curate se preda deci si tu o inapoiezi tot curata……

  2. Te rog frumos, invata sa te exprimi in scris . Nu vorbesc de dezacordul dintre “curate” si “se preda”, caci toti gresim pe net , ci ca in ansamblu constructia : ” in afara faptului ca numai curate se preda deci si tu o inapoiezi tot curata …. ” nu prea are sens, din punct de vedere lexical . Cumva ,cred ca inteleg totusi ce vrei sa spui.

    Cred ca ai dreptate , dar doar in cazul in care o imprumuti de la un prieten . Altfel la nicio companie de inchirieri nu exista politica asta. Pentru ca platesti un serviciu de utilizare , care inerent vine cu acest aspect si cade in sarcina ofertantului de serviciu.
    Sau sa te intreb tot altfel:

    Cand pleci de la hotel ar trebui sa faci curat in camera , ca tot numai curate se predau de catre hotel . Nu?

    Sau , cand pleci de la restaurant , ar trebui sa iti strangi frumos masa , sa cureti firimiturile , sa arunci resturile la gunoi si sa cureti farfuriile , ca toate ti s-au predat curate.

  3. Așa, și? Care e problema?
    Nu știți o spalatorie aproape și aveți nevoie de o recomandare?

  4. Nu este vorba de faptul ca nu stim spalatorii in apropiere, asta nu numai ca implica costuri pe care le suportam tot noi, ci despre faptul ca masinile pot fi pline de zgarieturi sau accidentate serios sub noroiul de pe ele.

  5. Eu va propun sa vorbiti despre lucrurile care sunt, care se intampla , nu de cele care se pot intampla si mai ales sa nu incercati sa folositi o idee doar pentru a putea de devia de la ea.

    1. Tema e faptul ca clientul returneaza masina neaspalata, ca nu o duce la spalatorie. Da, asa trebuie sa si fie, iar firma dumneavoastra trebuie sa duca de fiecare data masina la spalatorie sa o faca boboc pentru urmatorul client si bineinteles sa includa costul spalatului in pretul inchirierii. Asta cu “costuri pe care le suportam tot noi” e o fraza cu care va lamentati amuzant. Costul businessului dumneavoastra il suport eu , clientul. Spalatul masinii este un cost pe care trebuie sa il luati in calcul ca pe o rutina. Si sa-l integrati in pretul serviciului oferit. Sau, poate vreti sa invitati clientul sa duca singur masina la spalatorie, da’ ii puneti in vedere clar contractual la inchiriere. Va declarati asa, un fel de firma de inchiriere low cost, clientul duce masina la spalatorie, ii face ITP-ul daca se nimereste la el atunci, mai completeaza ulei, lichid de parbriz, d-astea. Dar asa, specificat in contract. Si vedeti dumneavoastra pe urma daca mai aveti clienti, sau nu, sau cum merge asta. Eu zic ca nu merge si ca n-o sa aveti clienti, dar poate ma insel, cine stie. Eu nu am firma de inchirieri masini sunt doar un amarat de client si nici nu am multe experiente de gen prin Romania. Aici oamenii sunt altfel. Cam ca dumneavoastra asa

    2. Daca masinile pot fi pline de zgarieturi sau accidentate serios pe sub murdarie.
    Zgarieturi, da, cred. Accidentate serios si ascunse de murdarie, nu prea cred, n-am vazut, dar nu va contrazic. Asa o fi. Doar ca asta e altceva. Daca clientul va aduce o masina zgariata, accidentata presupun ca de asta opriti un anume depozit, aveti cardul lui oricum cu autorizarea pe depozit, nu e asa? Sau daca nu a lasat depozit, a platit o asigurare full, cum mai platesc si eu, si care costa in alte tari circa 10-20 EUR/ zi in functie de masina.
    Asa ca lucrurile le rezolvati de aici, nu stiu de ce va plangeti.

    Aveti prea multe cazuri in care primiti masinile stricate si mergeti in pierdere? Pai, poate inchiriati prea ieftin. Da, pe aici prin Romania e de cacat cu masina. Si cu masina mea nu numai cu aia inchiriata. O gasesc in parcare zgariata, mai dau in cate o groapa – vad cerul, cand ploua se fac namoale pe toate drumurile, fie ca e sat, ca e oras? Ce, nu stiti unde va desfasurati afacerea?
    Si romanii sunt cam tarani, da. Si aia care va conduc masinile, si aia cu care se intersecteaza. Ce ar putea sa iasa bun din asta?

    Sau va imaginati brusc ca veti avea doar clienti nemti si englezi si ca vin aia cu tot cu drumurile de acolo aci. Ete na!

    In plus, exista un motiv pentru care in Franta, Germania, Uk nu poti sa inchiriezi masina cu orice card. Iti trebuie sau unul de credit, sau unul de business, sau unul macar embossat, daca nu se prind aia ca e de debit, sau trebuie sa fii client fidel, cum sunt eu la Europcar, de exemplu.

    Daca vrei sa iei masina cu cash, iti dau aia sut in cur si afara. Punem pariu ca pot sa vin la voi si sa inchiriez masina cu cash, eventual, daca ma chinui un pic si cu cardul de sanatate? Pai daca pot sa fac asta , inseamna ca orice taranete care are 300 de EUR in buzunar, sau cat face o rabla ieftina pe 3 zile + depozit, poate sa ia o masina. Mult noroc.

  6. Cred ca te trolleaza. Nu prea pot crede ca un firma de inchiriat masini nu are o chestie de spalat masinile fix in curte si nici nu-mi prea vine sa cred ca o firma ar lasa comentarii atat de ridicole.

    Incerc sa-mi imaginez cum s-ar descurca oamenii de-acolo in prostitutie/proxenetism. Poate ti-ar cere sa stergi prostituata cu servetele umede, sa nu-i fi lasat accidental un sifilis sau o zgarietura pe herpes sub stratul de sloboz.

  7. …si pentru cei care nu au auzit de “cost of doing business”, e un calculator aici.

    Stii tu, cost of doing business – gen cat curent electric consumi sa tii lumina aprinsa si calculatorul/terminalul de plata in priza, cat te costa apa, spalatul masinii etc.

    …daca nu-s prea subtil.

  8. Daca nu as fi inchiriat ( de cateva ori) masini din Romania, daca nu as fi citit varii bloguri pe unde mai platesc astia advertoriale, sau articole despre ce naspa sunt clientii, iar pe urma comenteaza cand le raspund clientii as fi zis ca trolleaza.
    Da’ nu troleaza. Asa isi conduc business-urile. Fara asigurari, fara spalatorie, fara…
    Altfel explica-mi cum tu firma de inchiriat masini care mi-ai vandut un serviciu de adus masina la usa si ridicat masina la usa te scuzi in prima instanta pe intarziere ca ” stati ca am vazut ca are un bec ars, dar vi-l schimb acuma in parcare”, iar la retur ca “stati ca nu are omul nostru cu ce sa ajunga la dumneavoastra sa ia masina”. Gen , in Bucuresti, nu pe vreun camp de langa Bucuresti, chiar intorc acutobuze in fata blocului meu si circula taxiuri si.
    Da’ pe ei, atunci cand vin ii intereseaza ca de ce nu am dus eu masina la spalatorie ca ei mi-au dat-o curata. E un fel de ” Nu-ti e, bah, rusine, ca o s-o ia bietul urmator client in halul asta? Porcule!”

  9. Ma rog…nu despre asta este vorba cu spalatul masinii. Doar ca atunci cand o aduci cu noroiul de 5 cm pe ea, masina poate fi si bine de tot busita pe sub noroi. Crede-ma ca stiu ce spun!

  10. Pai e simplu. Daca pulete iti aduce masina busita ii opresti suma pe care trebuie sa o suporte in astfel de cazuri de pe card. Daca nu a optat pentru asigurare full.
    Dupa cum spuneam , la ultima inchiriere, de acum doua saptamani am avut de ales intre a plati pe langa costul chiriei pe 4 zile si o asigurare aproape full, care imi elimina orice cost mai putin furtul in doua zone de hoti si care costa cam cat chiria, sau de a nu plati asigurarea, dar in caz de furt sau dauna ar fi urmat sa fiu raspunzator in limita a 1700 de EUR. Pentru ca asa se procedeaza in tarile cu clienti precum romanii.
    Asa ca am platit 390 EUR si depozit 300 de euro pe 4 zile , pentru un Citroen C1, la o firma la care-s client Elite, orice o insemna asta.
    La voi, la o masina mai mare vreti 25 de EUR pe zi si depozit 100 de EUR. Parca vad ca acceptati si plata cash. La banii astia presupun ca nici casco nu aveti la masina. Ce, vreti sa va invat eu business, sau cum?

  11. Nu ca le tin partea, dar mai fac si altii asa. Se numeste “profit din damage claims” si sunt foarte multe companii care practica asta. Se invoca nu numai costul reparatiei, care poate fi minor, ci si “loss of use”.

    Garantia oprita nu e un act unilateral, iar daca-i doar o zgarietura superficiala care “iese la polish” poti contesta actul atat la protectia consumatorilor cat si in instanta, daca crezi ca merita efortul.

    Costul unui polish pe zona aia cu siguranta nu ajunge nici pe aproape de 400 de euro, iar “loss of use” este minor, practicpierderea este strict pe timpul operatiunii de polish. Nu pot invoca faptul ca masina nu se poate inchiria pana cand este reparata, nu pentru o zgarietura.

    Dar ca idee, da e o practica comuna. Eu incerc sa-mi minimizez pierderile in doua feluri.
    1. Cumpar ceva asigurare ( waiver) pana la o suma cu care-s confortabil sa fiu jepcarit in caz de ceva.
    2. Acolo unde pot inchiriez de la aceeasi companie, unde-s client fidel, sunt oarecum seriosi si nu statusul meu la ei cred ca ma face suficent de respectabil sa nu avem astfel de glume in program .

  12. Buna ziua,
    Dupa o discutie civilizata cu managerul de la Rent Expres Rent-A-Car, am recuperat garantia integral (400 eur). Avand in vedere ca acum comentariul anterior nu mai are baza reala, va rog sa stergeti comentariul postat de Patzitu din data de 13 July 2018.
    Va multumesc si pentru comentariul anterior ( cu scuzele de rigoare pt eventualele neplaceri cauzate).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.