Black Friday Romanesc. S-a stricat black friday-ul.

Nu. Nu s-a stricat , doar ca nu merge ca in US.   Ca suntem prea saraci si prea putini pentru a avea un BF adevarat.

Lumea se indigneaza ca  notiunea de reduceri de Black Friday este alterata si diluata  in Romania, in caracteristicul  nostru stil  si anume fiecare isi face Black Friday-ul lui personal , precum F64 , cum vrea si cand vrea. Ba chiar si emag o practica – aka reduceri dinainte de BF. Democratie, frate :).

Optica prin online e cum ca asta nu ar fi  bine si ca duce la  reduceri  mai mici de event  si  entuziasm redus si contribuie impreuna cu practica cresterii preturilor  fix inainte de reduceri ,  boala veche pe la noi , la scaderea semnificatiei acestei “sarbatori”. Zi in care romanul viseaza sa isi  mobileze/ utileze casa si sa isi satisfaca toate fetishurile gadget, la pret , pe cat se poate – mai mic decat pretul de productie .

Am foarte putine  ( dupa ce am terminat , s-au facut multe) lucruri de spus:

0) Indiferent de ce crezi , BF nu e o sarbatoare pentru cei foarte saraci. Daca esti sarac lipit nu cumperi.

1)  Retailerii au inventat sarbatoarea asta ca un punct comun de scadere a preturilor inainte de inoirea stocurilor pentru sarbatorilor de iarna pentru a creste fluxul de cumparaturi si cumparatori, fix pentru a-i ajuta pe ei sa-si goleasca stocurile , sa elibereze banii pentru a putea cumpara  marfa pentru sarbatorile de iarna , adevaratul sezon al cumparaturilor si profiturilor. Inca din perioada in care vanzarile online nu reprezentau un segment important pe piata.  Ce au in plus vanzarile online , la care  ne uitam toti dupa reduceri?  Pai nu prea au stocuri.  Motiv pentru care nici nu au nevoia de a reduce preturile considerabil , pentu a-si lichida aceste stocuri. E posibil ca un distribuitor al unui producator , sa zicem Samsung  ( doar pentru ca mi-e relatv scarba cum produsele lor de cacat ( nu chiar , dar nici fantastice) sunt prezentate glorios in toate recenziile online (platite, bineinteles)  – sa  stimuleze retailerii pentru a-si vinde produsele de generatie veche la preturi reduse la pret redus, pentru a-si goli ei stocurile . Din moment ce nu au  magazine proprii de retail , vor suporta ei reducerea de pret , dar tot ei o vor si stabili, direct sau indirect. In cazul asta ei au , intr-adevar, posibilitatea de a implementa  BF sincron. In cazul de mai sus , F64, desi e un magazin cu vanzare online , ei au si showroom ,  au  suficiente produse in stoc , inclusiv din cele de gneratie veche de care trebuie sa scape , intrucat ei au un model de business diferit . Lumea  vine , vede aparatele , face o poza in show-room, discuta cu un consultant, etc. Si atunci de ce nu se combina si ei la BF  cu restul retailerilor ?

2) Pai pentru ca  Romania nu e US si nu are ,  in consecinta , nici puterea de cumparare a US  nici modul de planning de consum prezent in US. Daca toti isi pun in vanzare stocurile acumulate la pret redus in aceeasi zi, unii vor fi looseri, adica sau nu vor reusi sa vanda produsele de care intentioneaza sa scape , sau vor trebui sa vand in pierdere , lucru care nu prea se intampla in Romania , deoarece  rata si modelul de consum ( cu exceptia catorva magazine) , nu permite foarte multe cicluri de rulaj , prin urmare o margine negativa de profit pe un ciclu de rulaj , sau pe o bucata a unui ciclu de rulaj  nu poate fi recuperata in timp scurt.

Legat de modul de planning, cati dintre romani isi cumpara acum 100 de sticle de ulei , sa aiba pentru restul anului , doar pentru ca l-au gasit pe minimul anual de pret , sa zicem , un lot de “bunica” la 5 lei pe litru? Asta e si unul din motivele pentru care nu vezi reduceri semnificative in magazinele romanesti la produse alimentare ( cu exceptia celor ce expira ieri), pentru ca scaderea pretului  nu ar motiva suficient consumul cat sa se lichideze stocul foarte repede. Asta, plus adictia de brand.  Daca Unisol, perceput ca nefiind un brand de top iti reduce 10 -15% din pret , cumparatorii de “Bunica” ( pun in ghilimele ca nu stiu numele exact , mi se rupe)  sau Floriol, tot nu vor cumpara asa ceva , pentru ca asta e clar un ulei de cacat , nu se coboara ei la nivelul asta pentru 10%. Iar acest lucru , nu e americanesc, deloc.

Cati dintre noi au lazi frigorifice acasa  , cumparand la reducere carne congelata pentru urmatoarele 6 luni ? Ha…ha……ha.

Cati dintre noi isi cumpara azi masina de spalat , frigider , whatever , doar pentru ca e la reducere stiind ca planuiesc sa isi ia un apartament in urmatoarele 6 luni ? Sau ciment , fier beton  iarna  stiind ca urmeaza sa construiesti ceva la vara ? Stiu eu 2 persoane, dar, in general nu prea.

Si cum ai putea sa faci asta cand locuiesti intr-o garsoniera de 40 de metri patrati , sau intr-un 2 camere de 50.  Repet , ca mod de gandire ne asemanam mai mult( nu in totalitate) cu americanii decat cu europenii , chiar daca credeti altfel , dar  nu avem conditiile de viata ale lor.

Si asta este si unul din motivele pentru care reducerile la noi nu par a fi “pe bune”, sau magazinele au stoc limitat de 1, 2 produse la reducere serioasa , pierzand practic bani pentru vanzare , doar pentru a atrage interesul catre celalte produse .

3)Altfel spus , in Bucuresti , un oras cu 3 mil. locuitori +/- , ai un numar relativ mic de  magazine de electronice/ electrocasnice de larg consum ,care au punct de prezenta ( show room): Altex, Media Galaxy , Flanco  ( cam in fiecare sector ), Domo (  care sunt faliment acum , tot cam asa). Mai sunt si alti mici retaileri nesemnificativi pe care nici nu ii mentionez, ca nu sta nici dracu’ sa le urmareasca  preturile si reducerile de  BF. La astea se adauga eMag , care e un gigant online ( amazon wannabe)  , care are si stocuri , dar  stocurile importante sunt la produsele pe care le ruleaza oricum , nimic asemanator zecilor de mii de pantofi comunisti acumulati pana prin 95 in gestiunile  magazinelor satesti .  Cel.ro , pcgarage sunt probabil chiar mai insignifianti , in materie de stocuri retinute .

Apoi urmeaza magazinele de nisa gen : F64 – foto ,

Dedeman , Hornbach si ceilalti pe care nu mi-i aduc aminte pentru bricolaj/ amenajari / constructii , dar aici miza este redusa.  Spre deosebire de F64 ale caror produse expira moral odata cu lansarea noilor modele in apropierea sarbatorilor , cu exceptia decoratiunilor de sarbatori si posibil a unor cumparaturi ce tin de incalzire  si chestii ,  nu e nimic care sa le faca stocurile de produse depasite moral pentru magazinele de bricolaj si amenajari.  Viadrusul meu U22 D5 , cu siguranta va fi valid si la craciun , ma indoiesc ca  cehii se pregatesc sa lanseze versiunea  U22 D5 Edge sau “Christmas Blue “Flame  sau asa ceva.

Nici nu cred ca se lanseaza un model nou de gresie sau parchet inainte de Craciun, ca nu se pune, in general , gresie si parchet atunci, sau oricum , nu in special. Nici nu e un obicei cunoscut sa umpli soseta lu’ Mos Craciun cu noul model de holzsuruburi .

Magazinele de haine si pantofi au ajut deja perioada de reduceri inainte de sezonul , toamna iarna si au cam golit pana acum  deja stocurile de vara.

Prin urmare , daca stai in cur pe scaunul de la birou , sau pe spate cu tableta in brate si visezi la reducerile alea adevarate , ia de asteapta .

Reducerile adevarate sunt in magazinele care au stocuri si produse in stocuri , unde trebuie sa te bati cu babele pe un cuptor cu microunde and shit.

 

Interesant cum unii bloggeri se indigneaza ca li se anuleaza afilierile de BF  la unele magazine cum ar fi , din nou , F64. Ca ei simt ca ar trebui sa primeasca si ei o bucata din “entuziasmul” sarbatorii.  Pai da ,  atata doar, ca retailerul stie atunci cand venzarile nu ii sunt generate de influenta media si afiliere , ci strict de preturile mici.

Sa fim seriosi , nu ai nevoie de nici un blogger important ca daca stai online sa iti treaca prin cap sa te uiti pe F64 de BF.

Send to Kindle

2 Replies to “Black Friday Romanesc. S-a stricat black friday-ul.”

  1. Doua chestii:
    1. Cand se anunta la noi reduceri de pana la 50 % sa zicem ( ca primii pe mail de la unii saptamanile trecute, fara legatura cu BF ) dar cand te uiti pe site majoritatea erau la 8% si cateva poate 20%, ti se taie.
    2. Cand reducerile nu sunt consistente de BF, eu unul sub 20% nu ma obosesc sa citesc ce e, ti se taie. Care e media de reducere in SUA? As zice ca mult mai mare.
    3. Legat de procentul de la pct. 2, cum stii ca BF vine, cum stii ca in mare de produsele lor minunate nu poate fi vorba ca “ai nevoie” (daca ai nevoie iei in momentul cand e si gata), cam ajungi sa te uiti la diverse produse in timpul anului si observi cam ce pret au, si atunci vezi ca de BF au fix acelasi pret care l-au avut TOT ANUL si inchizi pagina. ( case in point, ma uitam de smartfon sa schimb jangina mea, si de mult ma uitam la Moto G, mereu DAR fix mereu pretul era 800 si ceva de ron, pret taiat, si apoi pret redus 699 gen, ok, si vine orice BF, paste, 1 decembrie etc zi de sarbatoare cu reduceri si fix aceleasi preturi scrise, ok nu le-au marit inainte dar plm)
    4. Traiasca reducerile la resigilate 2015!

  2. Pai 3, legat de punctul 2 e cum am zis cu stocurile. Presupun ca îți cauți clicka-clicka din casă pe magazinele on-line. Singura șansă e sa aștepți BF, sa ai browserul tunat sa fie rapid, mouseul de counter strike montat și sa iei alea doua iphoane și samsunguri pe care le pune emagul la reducere pe bune și care se dau în primele 35 de secunde de la deschidere.

    Sau sa mergi dis de dimineață pe teren.
    Care, după mine, e o chestie prea costisitoare, dacă ai job, ceva.

    Legat de punctul 4, sunt de acord dar, am luat de doua ori chestii resigilate.
    O data o tabletă allview pentru cineva și am dus-o de 4 ori la garanție în doi ani,
    Iar o data 2 placi video pentru mine.
    Cu una s-a întâmplat recent ceva, nu știu exact ce, ca după o vreme în star craft, mai clachează. Așa că sunt reticent.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.