Sport periculos

  Tot citesc de biciclistul care a fost călcat de tren din neatenție. Din neatenția lui.  Nu am a-l trola pentru nimic, de câte ori era să mor eu din neatenție, e-he… Nu-s toți la fel de bulanoși ca mine. 

   Vreau doar să folosesc ocazia ca să spun că bicicletismul e un sport periculos.  Nu doar că mergi pe două roți,  chestie care necesită oarece echilibru și atenție. Nu că roțile sunt subțiri. În cele mai dese situații când cazi cu bicicleta la viteze rezonabile nu ai de ce să mori, nici măcar să te accidentezi sever. Sunt un cunoscător.  Am intrat în stâlpi, în garduri, am căzut pe asfalt,  m-am dat peste cap în șanțuri,  am sărit peste pârâuri,  peste poduri,  am căzut în Olt încercând să merg pe buza digului, și nu am pățit nici pe dracu’. Adică,  am pățit eu, dar nimic care să lase urme nevindecabile în 15-20 de ani. 

Problema e una de context. Lumea merge prin orașe cu bicicleta. În cazul de față printr-un oraș aglomerat. Printre mașini. Ma rog în cazul ăla era vorba de un tren,  dar ideea rămâne. 

Și ai pretenția ca șoferii să te protejeze. Lăsând la o parte că unii te-am ( eu am scris te-ar,  dar telefonul mă corectează,  mulțumesc)  omorî fără să clipească,  dacă ar avea voie, e imposibil să te protejeze în orice condiții. 

Mergi la 50 de centimetri de o cutie de metal care se deplasează cu 50-60 kmh/s la oră și care are două oglinzi, hai 3, care sunt uneori la fel de mari la fel de mari ca oglinda unei truse de machiaj.  

Să meargă mai încet. De multe ori merg, că așa e traficul. La 36 km/h o mașină face 10m / secundă.  

Dacă tu te bagi în fața lui, cât timp îi dai ca să frâneze?  Evident că nu se respectă regula celor 2 secunde, că nu ai unde. 

Dacă el schimbă direcția și tu ești în dreapta lui încercând să depășești,  să te infiltrezi,  cât timp îți aloci ca să frânezi?  Sigur, e vina șoferului, să se uite,  dă-l în pizda mă-sii.  

Eu vă spun doar că e imposibil să faci tracking continuu la toate punctele care apar în trei oglinzi. 

Era să calc 2 bicicliști când făceam stânga ( era oprit) și un bou claxona din spate pentru că nu i-am văzut inițial.  Erau în fața mea, mă uitam spre ei, oarecum. 

 Erau îmbrăcați într-o culoare cu asfaltul și mașinile parcate pe margine, pe lângă care treceau, și bicicletele erau tot cam așa colorate. Firește că dacă era un joc de-a recunoaște bicicleta în peisaj i-aș fi văzut,  dar e un joc  de-a “vine ceva, sau mă bag?”. I-am văzut când s-a schimbat peisajul de fundal pe care se suprapuneau și am oprit fără să  fi fost un real pericol, deși s-au speriat pe bună dreptate. Ar fi fost vina mea. Nu ar fi murit. 

Mașinile au acum sistem de asistență pentru astfel de cazuri. Doar cele mai scumpe și mai noi. Celelalte 90% nu. 

Pe biciclistul ăsta l-am văzut săptămâna trecută când plecam de la dentist, dar ca în toate ocaziile interesante nu aveam camera în bord. Poza e nașpa, că e crop de la distanță. 

Mergea  în aceeași direcție în care merge și mașina aia.   S-a împiedicat de ceva, nu îmi dau seama ce, că nu e nimic notabil acolo, posibil diferența dintre două dale de pavaj de la linia de tramvai și s-a dat peste cap. Practic, a căzut în cap destul de dubios. Noroc că avea cască.  Dar mai mare noroc că cea mai apropiată mașină din spatele lui era pe la 50 de metri distanță și a avut suficient timp să frâneze. 

Văd zilnic situații din astea în București.  Fie că e cu bicicliști idioți, sau neatenți care se împiedică din te miri ce, sau schimbă direcția ca și când ceilalți ar ști ce au ei de gând, fie ca nu-s văzuți de șoferi pentru că sunt neatenți,  sau pentru că e chiar dificil să vezi un biciclist care nu-și poartă în morții lui vesta, nu are ceva lumini și plm. 

Mă doare în pulă despre cine e de vină și cine ar trebui să facă ce. Bicicleta e o chestie periculoasă în oraș. Ar trebui să ai nevoie să faci cursuri, să dai un test și să ți se explice la ce riscuri te expui înainte să ți se permită să o folosești în oraș.

Sau să se interzică traficul auto, din partea mea muie ălora care vor să stea în oraș, da’ să nu mă bântuiți pe urmă că “eu cum mai ajung la birou” sau “de ce vine lumea târziu la muncă” ,  sau de ce nu găsim să angajăm oameni în Pipera,  sau la Westgate sau. Pula mea, ori vreți biciclete, ori nu. 

Nu, nu cred în clasicul “ar trebui să te învețe mă-ta să mergi pe bicicletă,  sau mori.” 

Și ar mai trebui să fii obligat să ai și RCA, după părerea mea. 

Am văzut o mulțime de oglinzi futute și câțiva bicicliști înfipți până la jumătate on portbagaj prin lunetă,  nu-s cine știe ce daune, dar am impresia că lipsește responsabilitatea. 

Civilizația începe cu educație,  nu cu “de ce nu mă lași, bă,  să trec? ” ,  “de ce nu ma vezi?”, “de ce nu frânezi?”.  Când știi deja răspunsurile te poți gândi și ce poți tu să faci în privința asta. Poate nu e clar ce spun. 

Cât timp “ceilalți sunt de vină” și conduceam o rabla de care mă durea în pulă,  am ciobit-o de 5 ori în trafic, e drept că  minor, de două ori din vina mea, de alte două ori în aceeași zi, și de fiecare dată aș fi putut să fac ceva pentru a evita șifonarea.  
De când am o rabla de care îmi pasă am reușit să evit să o strâmb, sau să fiu strâmbat. Pentru simplul fapt că nu îmi pasă cine e de vină,  ci are dreptul să,  sau ce “trebuie” să facă ceilalți. Știu ce fac și ce pot să facă ceilalți și nu îmi pasă dacă e legal sau nu ce fac ei, sunt interesat ca interacțiunea mea cu ei să nu implice contact mecanic. 

Și scriu asta pentru că cu bicicliștii îmi e greu. Sunt mai imprevizibili și mai neobservați decât mașinile,  iar agregatele lor sunt mai puțin controlabile și manevrabile.  Și că devin tot mai populare,  dar nu văd un trafic mai ordonat ci doar încăpățânarea de a te opune curentului.

26 Replies to “Sport periculos”

  1. Ba, e chiar naspa cu animalele astea. Mie nu mi-e frica de masini in trafic. Ca poate ala face X, poate ala face Y, poate nu da prioritate, poate intra-n mine, poate nu semnalizeaza, poate pula mea. Nah. De alea chiar nu-mi pasa. In cel mai rau caz rezonabil, intra unul in rabla mea si-o face nitel acordeon. Daca plec din ea pe picioarele mele, e OK. E doar fier. Sunt doar niste bani fututi si un pic de alergatura cu politia si asigurarile. Cu aia-s OK.

    In schimb, cand vad un biciclist – mai ales unul clasic (de-ala care merge la un metru de bordura, eventual ca pisatul boului, asa, mai stanga, mai dreapta, mai pe-o roata sa arate ce tare e etc) – ma apuca nervii. Nu inteleg de ce pula mea trebuie sa merg eu incordat la volan uitandu-ma inspre idiot de 1000 de ori pe secunda, sa nu cumva sa-i scape ghidonul dobitocului. Si nu inteleg ce pula mea cauta pe carosabil. Nu inteleg de ce pula mea nu le fac handicapatii astia handicapatilor alora piste separate. Separate pe bune, nu cu o linie de vopsea. Asa, pe sistem Amsterdam.

    Nu inteleg cum pula mea vin toti sa-mi spuna de platit taxe si facut/intretinut drumuri, ca apoi sa le vad paralizate de biciclisti, ca merge unul la un metru de bordura si tine in spate 100 de masini care nu-l pot depasi in siguranta. Ca na, nu-i nici banda de 10 m latime. Nuuu, trebuie sa-l depasesti pe idiot pe contrasens. Bonus points daca esti la deal si nu poate animalul sa pedaleze si sa mearga cu viteza. In cel mai bun caz – CEL MAI BUN – dai de un animal de-ala care merge cu vreo 15 mile la ora. Faci spume.

    1. Eu am o vagă impresie că problemele astea nu prea se mediatizează. Văd prea puține știri cu accidente cu bicicliști.
      Mai ții minte știrile alea cu accidente rutiere grave de la fața locului, cu reporteri proști care luau interviu “la cald” celor implicați? Cu rudele morților plângând?
      Nu știu dacă astea se dau în UK, nu știu dacă se mai dau nici în România, dar când mă uitam la televizor vedeam de astea vrând-nevrând.
      Așa ceva aș vrea să văd cu bicicliști.
      În timp ce îi pun paramedicii gâtul în atele pe targa să vină o tută de-asta cu microfon și să-l întrebe:
      Cum vă simțiți? Vă dor dinții aia doi din mașină de la domnu’?
      Cine credeți că a fost de vină? Aveați viteză? Sau eventual pe rudele lui gen “credeți că reușiti să-l mai coaseți pe tot într-o bucată?
      Că nu am văzut până acum, la televizor, nici măcar în proporție de 1/50 accidente cu bicicliști și de fiecare dată când se prezintă unul e vorba de un biciclist care a fost călcat de un șofer care nu s-a asigurat, sau nu s-a asigurat destul încât opinia pare să se construiască că viața de biciclist e un rai din care își mai bagă din când în când pula câte un șofer.
      Nu e de mirare că toată lumea pare că vrea să fie biciclist, își ia fierul cu roți în casă și când ies pe stradă încep să înjure că viața e nașpa, și că vor drepturi, parcă nu ar fi, bă, aceeași stradă pe care circulau înainte să fie bicicliști.

  2. Am permis de aproape 25 de ani. Am 4 biciclete in familie de 3 persoane, conduc cam 15k km pe an cu masina si fac cam 6k km cu bicicleta. Adevaru-i undeva la mijloc.

    Cateva pareri:
    – depasirea in siguranta a unui biciclist pe sosea se face la minim 1.5 m in lateral. Asta daca nu vrei sa-l acrosezi pe “partenerul din trafic”. NU, nu biciclistii vor sa circule pe sosea, dar se pare ca nu prea au pe unde deoarece… infrastructura.
    – acolo unde este un ciot de pista pt biciclisti se parcheaza pe ea sau circula brownian pietonii
    – vesta reflectorizanta NU este obligatorie, legea zice ca e obligatorie imbracamintea cu elemente reflectorizante. DA, bicicleta trebuie echipata conform legii si probabil ati auzit racnete de biciclisti care au umflat amenzi de 8-900 lei pt ca nu au avut claxon sau catadioptrii sau becuri sau sau sau… Nu discutam aici cat de cretine sunt legile ci respectarea lor. Referitor la imbracaminte si ca nu l-ai observat tu pe ala imbracat cenusiu, putea sa fie foarte bine o babuta care traversa strada imbracata la fel de “colorat”.
    – Legea nu prevede obligativitatea purtarii castii ci doar o recomanda. Aici intervine spiritul de supravietuire al fiecaruia, eu nu ma urc pe bicla fara casca. PUNCT! Selectia naturala sa-si faca treaba!
    – asta mi-a placut tare: “Și ar mai trebui să fii obligat să ai și RCA, după părerea mea.” Si dupa parerea mea!!! DA, sunt de acord sa platesc RCA si nu doar atat ci as plati si un impozit pe bicla. Dar atunci in caz de furt sau accident vreau alta implicare a “organelor”. Bicla mea valoreaza vreo 2000 EUR. In caz ca intra o masina in mine din cauza aluia si imi fwte furca de 500 EUR, vreau despagubire! Ca sa nu mai zic cat costa un cadru de bicla chiar daca nu e carbon. (Relax la cifre, ca nu vreti sa stiti ca o bicla de sosea poate ajunge lejer la 6-7000 EUR, dar mnoah, eu sunt mai saracut…)
    – “Civilizația începe cu educație” Foarte corect, educatia si respectul in trafic trebuie sa fie de ambele parti. Asigurarea la schimbarea de directie trebuie facuta de toti, la fel cedarea de prioritate, asteptatul la semafoare etc. Nu vreau sub nici o forma sa iau apararea biciclistilor in trafic, pentru ca sunt o gramada de “zmei ai ghidonului” care nu cunosc legile si evident ca nu le respecta. Sa inghita amenzi in asa fel incat doua generatii dupa ei sa nu le poata plati. Dar nici nu-mi convine sa ma depaseasca masina ca apoi sa faca brusc la dreapta in fata mea doar pentru ca soferul se grabeste. Poate am si eu 40 km/h (peste 10 m/s sic sic) si nu ma pot opri decat in aripa lui…
    – Educatia rutiera ar trebui inceputa din scoala ca sa putem convietui cat de cat in siguranta pe infrastructura de aur din RO. Si DA! As vrea sa vad reportaje cu accidente cu biciclisti, ca poate asa mai invata toti cum sa circule. Faptul ca i-ai spart capul unui biciclist nu inseamna ca tu ala de la volan pleci mai departe fluierand. Atata doar ca cei pe doua roti (nu doar biciclisti) sunt mai vulnerabili in trafic.
    – Ultimul paragraf din comentariul lui Mano e de aur: dar daca in cazul biciclistului gras care nu poate sa urce dealul ar fi un camion incarcat/defect care tine in spate 101 masini? E exact acelasi lucru: sau il depasesti pe contrasens sau astepti. Doar ca nu te superi asa tare ca astepti cand ii vezi volumul. Daca e unul mai mic si are numai doua roti, pai da-l in pula mea! :)))

    1. @Glu: te inseli. Si pe aia cu camionul ii fut in gura. Dar, in mod normal, circulatia le este permisa alora doar pe anumite trasee, intre anumite ore (nu cele de varf). De aia nu-s asa preocupat de aia. Si mai e o treaba: daca-l acrosez pe ala cumva, nu il omor, stii?

  3. Dar nici nu-mi convine sa ma depaseasca masina ca apoi sa faca brusc la dreapta in fata mea doar pentru ca soferul se grabeste. Poate am si eu 40 km/h (peste 10 m/s sic sic) si nu ma pot opri decat in aripa lui…

    Pai e foarte probabil. Dar nu faptul ca ii strambi tu aripa e problema. Sau ca ii spargi un geam cu capul. Aripa aia e doar o tabla.Geamul e la fel ca o tabla, doar ca costa un pic mai mult. Problema e ca oricum ai da-o tot periculos e. Pentru tine ca risti sa mori infipt in aripa aia, indiferent din a cui vina, problema aluia e ca risca sa intre in puscarie, indiferent din a cui vina. Si faptul ca astea se pot intampla ambele “indiferent din a cui vina” e problema si face bicicletele periculoase in trafic.
    E foarte greu ( eu zic ca nu se poate) sa ai un trafic in siguranta intr-un oras aglomerat cand bicicletele circula pe acelasi spatiu pe care circula masinile. O merge in orase aerisite, o merge in orase mici, in orase mari si inglodate se lasa cu morti si cu raniti inevitabil. Da, cred ca e inevitabil. Cu cat sunt mai multi pe strada cu atat se greseste mai mult. Cu cat sunt mai multe categorii amestecate, cu atat mai mult. Masinistii sunt protejati de table, motoristii tot mai au cate ceva pe ei, si oricum pare-mi-se ca nu s-au indesit prea mult, probabil doamna cu coasa tine populatia sub control destul de bine, sau cine stie, dar biciclistii nu-s protejati decat de o casca amarata, daca o au si pe aia si de costumul imaginar de supererou.

    Ma intalnesc cu biciclisti si in afara oraselor. Unii beti, unii nu au niciun fel de lumina, vesta, semnalizare noaptea pe bezna in afara localitatilor unde se merge cu 90-100 km/h. Tot nu e un pericol asa mare, ca ii vad in farurile masinilor si daca esti moderat de atent ai timp si loc sa faci ceva. Sau daca nu ti se intampla o nasoala gen sa pice ala blana in fata ta la 5-10 metri. Dar, in general, e mai sigur.

    Ce ma deranjeaza mai mult decat traficul in conditiile astea e ca nu vine nimeni sa spuna, ba, coaie, e periculos sa mergi cu bicicleta prin oras printre masini. E periculos si asta e adevarul. Dar nu. Ca trebuie sa incurajam mersul pe bicicleta si tot ce trebuie sa spunem este ca soferii sa se uite mai atent la biciclisti. Siiii ma uit, ca ce pula mea sa fac, ma uit cu 4 ochi. Dar nu prea ajuta.

    Repet, n-am zis nicaier ca eu sunt fara greseala, ca soferii sunt aia corectii, sau ca doar biciclistii incalca regulile de circulatie. Spun doar ca e imposibil sa circuli in siguranta in conditiile care sunt.

  4. Tu tot incerci sa explici de ce nu ar trebui sa fie biciclisti pe strazi :)))

    Depinde din care parte a problemei privesti: eu pot sa zic ca daca ar fi mai multi biciclisti ar fi mai putine masini (logic, nu?), iar in orasele mari trebuie clar delimitate caile de acces. De ce altii pot (clasicele exemple Amsterdam, Barcelona, Copenhaga etc.) iar la noi e imposibil? Pentru ca asa hotarasc votatii nostri care isi fac capital electoral inclusiv pe subiectul pistelor si parcarilor de biciclete, ca prinde la astia mai “eco la cap” dintre noi. Daca nu se iau masuri si din partea cealalta (a masinilor) rezultatul va tinde spre zero.

    Statul roman incurajeaza cresterea “septelului” auto din tara: odata cu eliminarea taxei de poluare, hoooop, fiecare familie are 2-3 roajbe ruginite aduse de afara. Apoi ne miram ca se iau oamenii la bataie dupa blocuri pentru un loc de parcare sau ca stam dimineata de 5 ori la un semafor, sau ca respiri greu si nu ai aer. Cine conduc cazanele aduse cu volan pe dreapta inmatriculate in BG? Crezi ca sunt academicieni??? NU, sunt aia din talpa tarii, care au si o incultura a circulatiei normale, care nu respecta regulile si care pentru a fi cu 3 m in fata sunt in stare sa te ia la pumni.

    Legile nu sunt aplicate: daca il vede sefu’ de post pe ala beat si nesemnalizat pe bicicleta (ori caruta, ori tractor, ori…) de ce nu ia masuri? Shefu’ de post stie EXACT cine din sat circula aiurea si devine un potential pericol, ca ala circula probabil zilnic.

    DA, e periculos sa circuli cu bicicleta pe drumuri deocamdata. In schimb eu ca biciclist trebuie sa-mi iau toate masurile ca TU sofer sa ma vezi din timp si sa intelegi ce vreau sa fac. Un biciclist trebuie sa fie de doua ori mai atent ca un sofer. Dar nici faptul ca tu stai pe patru roti si te grabesti nu inseamna ca poti sa nu respecti legislatia. Asteapta dupa o bicicleta, ca dupa o masina in care e o blonda cu semnul prostului in parbriz SAU depaseste regulamentar: la 1.5 m lateral! It’s so simple…

    P.S. Am si scuter. La inceput ma duceam cat mai aproape de margine, luand toate canalele in roti. Masinile treceau razant si incercau sa ma lipeasca de bordura. Pana am zis GATA!!! Acum ma duc fain frumos pe mijlocul benzii intai si, foarte ciudat, toti ma depasesc trecand pe banda a doua. Distanta dintre mine si masini la depasiri s-a triplat! Deci se poate 😉

  5. Tu tot incerci sa explici de ce nu ar trebui sa fie biciclisti pe strazi :)))

    Nu. Doar pe strazile unde circula masini. Am zis, daca se decide ca trebuie sa interzicem masinile, sau sa fie inchise unele strazi circulatiei rutiere, eu sunt ok cu asta. Si nu ca nu ar trebui sa fie biciclisti pe strazi, nu sunt asa drastic, ci ca nu ar trebui incurajati. Si nu pe orice strazi ci in orasele mari si sufocate.

    De ce altii pot (clasicele exemple Amsterdam, Barcelona, Copenhaga etc.) iar la noi e imposibil?

    Am mai explicat.
    Amsterdam.
    Pe langa faptul ca au destule piste doar pentru biciclisti si transport in comun din alt film decat cel din Bucuresti.
    Area[2][3]
    • Municipality 219.32 km2 (84.68 sq mi)
    • Land 165.76 km2 (64.00 sq mi)
    Randstad 3,043 km2 (1,175 sq mi)
    Populatia:

    Urban 1,351,587
    • Metro region 2,431,000
    • Randstad 7,100,000
    Realizezi ca sunt aia din municipality ( Urban) care merg cu biclele prin Amsterdam si probabil aia din Metro, dar regiunea adiacenta. Nu vin aia din Randstad cu bicicleta in Amsterdam, sa fim seriosi.
    In Amsterdam se estimeaza ca circula 800k biciclete si 200k masini.
    In consecinta Amsterdamezii, dar poti sa verifici aici olandezii bicicleaza in medie mai putin de 7.5 km per calatorie. Cica 75% din calatorii sunt mai scurte de-atat. Iar astia merg cel mai mult din Europa , mai mult decat cei din celelalte orase pe care le-ai enumerat. Si tot in articolul asta scrie ca a crescut numarul de accidente in ultimii ani cand Olandejii si-au marit distanta medie parcursa cu bicicleta. Oare de ce? Overlapping infrastructure, ceva ?

    Bun, sa trecem peste.
    In Bucuresti, unul din cele mai uzitate trasee de masini e ala din Drumul Taberei la Pipera, pentru ca pula optiuni. Varianta scurta de traseu are injur de 14 km , dupa Google Maps. O parcurgi ceva mai putin de o ora cu cu masina, la ora asta in sens cu fluxul de muncitori.
    Desigur ca depinde unde in Drumul Taberei mergi si ca sunt MULTI calatori care merg chiar mai departe, prelungirea Ghencea, in prelungirea prelungirii…intelegi unde ma duc? Care fac spre 2 ore cu masina.
    In cat timp ajungi in Drumul Taberei cu bicicleta la ora asta? Stiu, tu poti pedala chiar si cu 40 km/h si eu pot sa merg cu masina pe linia de tramvai si sa trec pe rosu, “beat that shit”, dar majoritatea biciclistilor nu merg atat de repede spre serviciu si cu atat mai putin dinspre serviciu ( obositi), precum si majoritatatea soferilor nu trec pe rosu si nu merg pe linia de tramvai ( oh , wait! cred ca ma insel aici). Ideea e ca in Amsterdam , orasul de-l dai exemplu, media de viteza pe bicicleta e de 14.9km/h, fara gropi si presupun ca cu semafoare mai bine sincronizate si evident cu un oras mai liber, cum , zici tu ar putea fi si la noi.
    Asta inseamna ca ajungi in Drumul Taberei tot intr-o ora .
    Avantajul? Hai sa zicem ca un oras mai curat si Mens Sana in Corpore Sano. De la mine la Pipera sunt 12 km. De la mine la Victoriei unde aveam biroul sunt 10 km. Tot e mai lung decat media astora din Amsterdam. Aproape de peste tot din Bucuresti, in pula mea, e mai lung de 7.5km, iar aia care stau mai aproape au metrou, RATB si le folosesc ca-s mai rapide ca masina. Si ca bicicleta.
    Deci tu vrei sa spui ca maine putem deveni niste biciclisti mai aprigi decat aia din Amsterdam si Coopenhaga. OK…

    In Bucuresti erau anul trecut inregistrate 1.3 milioane de masini si tot cam atatea in Ilfov. Cred ca suntem de acord ca aia din Ilfov lucreaza cam tot in aceleasi locuri ca aia din Bucuresti si nu vin la munca cu trenul. Pentru ca NU AU!
    Deci hai sa reducem numarul de masini din Bucuresti, din pix desigur.
    Cate biciclete incap in spatiul unei masini? Nu stiu cat e masina medie in Bucuresti, dar am sa iau Loganul ca etalon. Dupa umila mea parere intr-un logan incap 3 biciclisti. Adica pe amprenta lui pe sosea. Numarul mediu de persoane care circula cu masina in Bucuresti e mai mare decat unu si probabil sub 2. Pe biciclete numarul mediu de persoane e foarte apropiat de unul. Ai sa mai vezi pe cate unul cu copilul la scoala, dar, plm. Pentru simplitate zic sa taiem 800 de mii de masini. Ca sa avem 800 000 de biciclisti, ca in Amsterdam. Vor ramane 500 000 de masini. Ups, e un pic mai mult decat in Amsterdam, nu? Dublu. Plus alea din Ilfov 1.3 milioane.
    In plus , cei 800k biciclisti vor ocupa spatiul a more or less 250k masini.
    ce crezi ca se va intampla cand 800 k biciclisti se vor intalni cu, hai nu 1.8 milioane de masini, cate ies din calcul,dar vreo 1 milion, hai 800k in trafic? Ceva de bine?

    In afara de numarul de accidente iti mai spun eu ce. Acum, la ora asta viteza medie de circulatie prin Bucuresti e de cca 22.5 km/h cf google si waze. Daca pui 800 k de biciclisti viteza va scadea la viteza biciclistilor, sau chiar mai incet ca va scadea si viteza astora printre masini.
    In momentul de fata o parte din trafic merge pe centura orasului, aia care nu este, doar pentru ca/ sau daca este un pic mai rapida decat prin centru. Scoate 800k de masini din centru si le vei inlocui cu 300-400 k de masini de pe asa zisa centura. Sigur, poti sa rezolvi si asta cu taxe de congestie. Sa rezolvi e un fel de aspune. Vezi Londra. Le vei lua banii la oameni si congestie tot vei avea.

    Concluzia mea, dupa ce m-am gandit pe toate partile e ca nu merge asa. Trebuie mai intai restul de infrastructura alternativa, scurtate distantele pana la munca si abia apoi pui bicicletele pe drum nu ajuta.

    Daca locuiesti in alt oras s-ar putea sa nu vezi lucrurile la fel, cum nici eu nu le vad la fel in satul meu de pilda, sau in Rosiorii de Vede, sau in Ramnicu Valcea, sau in Oxford. Ca nu sunt la fel.

    Si mi se pare o idee proasta sa incurajezi biciclistii sa iasa pe strada, sa creeze haos si sa se puna pe ei si pe ceilalti in pericol.
    Nu ca ar trebui interzisi, sau ceva.

  6. Pfuuuuu… Cand ai zis de Bucuresti m-ai pierdut! Sunt din Ardeal, pricep mai greu, mai exact din Tg Mures. Relax, ca si la noi e la fel de naspa din acest punct de vedere.
    Din nou incerci sa-mi explici cum nu se poate… Lol
    A incercat vreun primar, a dat gres solutia si a ajuns la concluzia ca nu se poate? Ma refer la constructia pistelor strict delimitate de sosele. Ce are sula cu prefectura? Am dat Amsterdam de exemplu ca infrastructura ciclista si ma gandesc ca aia nu pedaleaza pentru ca… traditie. Probabil li se pare mai rapid, economic, sanatos, whateva’…
    Revenind, fa un calcul cat faci cu masina de acasa la job vs cat ai face cu bicla la o medie decenta de 15 km/h pe aceeasi distanta (sub aceasta viteza adormi la ghidon). Eu ca primar responsabil as construi pistele din taxe de parcare in centru si din suprataxe de acces. Dar, cum spuneam in alt comm, geaba iei doar o masura, trebuie sa iei un buchet de masuri: pe langa piste mai trebuie un transport in comun bine pus la punct, benzi dedicate taxi-bus, restrictii de parcari in centru etc. Adica sa faci omul sa prefere sa se dea cu masina doar in weekend. Financiar educi omul! Au inventat-o altii inaintea noastra.
    Ai dat de ex. Londra: one fail vs cate orase not fail? Nu am fost in Londra inca, dar am fost un pic prin alte orase mari din Europa.
    P.S. Nu ai luat in calcul masinile din tara care tranziteaza cu treaba Bucurestiul zilnic… ca deh centralizare 😉

  7. A incercat vreun primar, a dat gres solutia si a ajuns la concluzia ca nu se poate? Ma refer la constructia pistelor strict delimitate de sosele.

    Da. Oprescu. A incercat sa construiasca piste de biciclete delimitate de sosele. Le-a facut pe trotuare :D. Si n-a mers. Ca nu-i bine nici asa. Spatiul e insuficient. Poate doar sa micsoreze drumurile cu cate o banda pe unde se poate si sa faca acolo piste de biciclisti.

    Revenind, fa un calcul cat faci cu masina de acasa la job vs cat ai face cu bicla la o medie decenta de 15 km/h pe aceeasi distanta (sub aceasta viteza adormi la ghidon).

    Pai, plm, acum sunt somer :D. La ultimul job zburam de la Otopeni only. Nu se aplica. La penultimul job erau 8.5-9 km. Asta-i cam 35-40 de minute. Faceam 50 cu autobuz + metrou. Prefer 10 minute in plus decat 40 de pedalat. Mi se pare mult. Cu masina nu mergeam ca fac mai multi nervi decat timp pana acolo. Tot asa, cam 35-40 de minute. Dar parcam din parti

    Eu ca primar responsabil as construi pistele din taxe de parcare in centru si din suprataxe de acces.

    Din partea mea, poa’ sa faca 10 EUR / ora , sau mai scumpa parcarea. Daca banii sunt problema. Dar nu cred. Nu poti sa aplici masura asta ca mai vine pulea la stabilimentele de pe centru. Bucuresti nu e Paris, sau Londra, sa fie plin de bogatani. Ai facut o d-asta ai falimentat 100 de afaceri.

  8. A incercat Oprescu sa faca piste? Nu ca m-ar interesa tare, dar da-mi un exemplu de DOUA (nu zece) piste facute de el, care traverseaza Bucurestiul dintr-un cap in altul pe cele mai circulate rute. Vorbim de piste delimitate de “spatiul carosabil”. Socotim si dungile de vopsea trasate pe trotuar? Stii tu, trotuarele alea oricum ocupate la voi in Bukale de masini parcate si pietoni grabiti… Faptul ca primarele de atunci a construit cu mare efort financiar (LOOOOL) ceva piste care pornesc de nicaieri si duc nicaieri, cui foloseste? Cum ajungi tu biciclistule la pistele alea? Daaa, tot printre masini!

    Imi mentin parerea ca taxa de congestie e necesara. Acum ceva timp (nu stiu daca e la fel si in prezent) fiind cu treburi prin Bucuresti, langa cladirea guvernului era o parcare cu bariera inteligenta, cred ca era si ceva taxator. Well, 10% plina (asa vad eu partea plina a paharului). Pe strazile de langa, erau ciucuri de masini ca deh, era mai mokka parcarea. La fel intr-un pasaj de pe Stefan cel Mare cu parcare subterana. Cam ce afaceri s-ar ruina daca nu poa sa mearga omul cu masina? Poate ceva carciumi prin Dorobanti, looool!

    Dupa tine ar trebui ca bicicletele la vanzare sa fie acoperite cu poze ca pe pachetele de tigari: pline de poze cu oameni lati, calcati pe cap de masini :))))

    In concluzie, cu totii (cu 4 sau 2 roti) avem o problema de deplasare in 2017 a.D. Cum o rezolvam? La un moment dat, presupunand ca nu vor exista deloc biciclisti in trafic (oricum in BUC sunt cantitati neglijabile), cu numarul in crestere al conservelor second aduse si cu cele noi inmatriculate, rezultatul va fi acelasi in scurt timp: X (unde X>>1) masini pe un loc de parcare. Cand iti vei inmatricula masina vietii probabil va trebui sa faci dovada unui loc de parcare AL TAU. “O fi bine? O fi rau?”

    1. Am uitat ceva important: fa un mic efort, imprumuta 4 biciclete pentru voi si copii (daca nu aveti deja) si iesiti impreuna undeva la munte, sau undeva intr-o padure. Sa-mi spui cum a fost dupa. 😉

      1. Copiii au biciclete, mie nu îmi trebuie, că am de unde lua, dacă asta ar fi problema. Noi mergem la mare nu la munte :). Sau, când mergem la munte să zicem că de aia mi-am luat SUV.
        Prin satul meu aș putea merge foarte bine cu bicicleta, dar nu mă suportă câinii, gen. Probabil ca în US aș fi la mine acasă. Nu prea sunt eu european la treburi d-astea 🙂

    2. 1. Nu prea poți să faci în București nu două ci o pistă de bicicliști care traversează orașul. Nu ai pe unde. Nu sunt peste tot spații atât de largi care să suporte conversia.
      2.De exemplu bănci. Dacă trebuie să ajung la bancă în centru și nu am parcare, nici modalitate să ajung acolo decent cu transportul în comun, nu ma duc, merg altundeva.
      Ultimul birou era la Victoriei. Nu aveam nevoie să merg cu mașina, era chiar o idee proastă, că metroul e ok, dar înainte sa fie acolo era la 1 Mai, apoi prin aviației, dar departe de metrou. Noroc ca nu trebuia să merg decât foarte rar. Dacă trebuia să merg zilnic și nu puteam să parchez că mă costa parcarea cât nu făcea, îmi băgam pula și cautam altceva. De aia și-a și mutat firma biroul, că voiau să angajeze niște puleți care să și vină la birou, mai juni așa, și, ce să vezi, lumea nu vrea unde nu ai metrou sau locuri de parcare.
      Dar, cum am zis, din partea mea pot să pună ce taxe vrea pula lor. Nici nu sunt rezident în orașul ăsta. Dacă mi le permit bine, dacă nu, plec. Iar eu nu sunt unul din ăia care merge cu mașina în centru. Că mi-e sila de aglomerație. Da’ nici cu bicicleta.
      3. Aia cu cerința de loc de parcare când înmatriculeze mașina nu prea se aplică. Tu știi câte cazane cu numere de Bulgaria circula pe aici? Da,încă circulă și după ce s-a scos taxa vieții. În plus eu am
      masina înmatriculată la Vâlcea unde am loc de parcare, că am curte de parchez două tiruri, so guess what? O sa facă toată lumea ca mine?
      5. Da, după mine așa ar trebui sa se vândă bicicletele, ca țigările :). bună comparație.

  9. Deci… zic și io – că nu mă doare tastatura.
    Nuș’ cum în Europa, n-am fost, nu mă bag.
    Nuș’ cum e în Bucale.

    Dar am fost de curînd în New York. Trafic ca acolo… la ei ca la nimenea!
    Bicicliști?
    Puzderie…
    Benzi dedicate?
    Visezi?
    Deci, se poate conviețuire între mașininiști și bicicliști.
    Totul e să vrei!

    Nuș’… o fi din cauză că poliția nu te iartă indiferent de cîte roți ai.
    Și poliția e lentă… durează juma’ de ceas să-ți scrie o amendă.

    1. Pai conviețuire se poate și fără benzi dedicate, dar pentru aia care apucă și nu mor în trafic.

      Dar articolul asta te contrazice.
      Care spune ca au construit din 2006 250 de mile de benzi dedicate bicicliștilor și că accidentele au scăzut cu 40% în zonele ălea, unde au benzi dedicate bicicliștilor.
      În concluzie, e cum spun eu?
      Citez din articolul despre NYC.

      In 1997, the Department of City Planning developed the New York City Bicycle Master Plan to make New York’s streets safer for everyone by getting bicyclists, pedestrians and drivers out of each other’s and harm’s way.

      Oamenii ăia în 97 și-au dat ăștia seama că dacă faci bicicliștii carcalete cu mașinile pe stradă, sau cu pietonii pe trotuar nu e de bine.
      Ok, eu spun asta 20 de ani mai târziu, ceea ce nu mă face vreun geniu, na, dar o spun pentru ca 20 de ani mai târziu lumea încă visează “Batman, batman”.

      1. Bre – eu nu pot decît să citez din ce-am văzut eu. Mașini, camioane cît cuprinde… autobuze… și bicicliști croșetînd prin trafic – vorbim Mannhattan aici, nu alte locuri – zi de lucru, nu duminică.
        N-am văzut piste speciale nicăieri – nici nu m-am uitat după ele – eram ocupat cu ale mele, să nu ciocnesc, să nu mă ciocnească. Trafic… bară-n bară.

        În teorie… o fi cum spune în articol; în practică însă… lucrurile stau altfel.
        Există – cred eu – o rezolvare naturală a unei situații – cum ar fi asta cu bicicliștii. Îndiferent cîte legi dai, cîte piste speciale faci… realitatea bate fantezia.

        Nu cred că e posibil să faci amenajări speciale pt bicicliști într-un oraș MARE; ori cu trafic congestionat. Dacă faci, lumea nu ține cont. În orașe mici… în Europa… da.
        Dar acolo deja n-ai nevoie de piste speciale – că n-ai trafic, nu?

        În concluzie – eu cred că totul se rezolvă mai bine la mica înțelegere. Accidente vor fi și dacă faci piste și dai legi – și dacă nu – e la mintea cocoșului.
        E ca și cu inițiative mărețe gen benzi HOV; tot ce s-a realizat e futerea traficului normal. Drept care, în unele zone s-a renunțat la prostia respectivă.

        Nu nene… nu ieși tu la plimbare miercuri dimineața, cu nevasta și doi copii, toți pe biciclete… că vezi doamne, tu ai pistă specială.

  10. Deci… cum ziceam:

    “…Top stories
    Cyclist Killed by Bus in New York’s First Citi Bike Fatality
    The New York Times · 2 days ago
    Man in suit riding Citi Bike killed after struck by bus
    WABC-TV · 2 days ago
    Cyclist Killed In Chelsea Becomes NYC’s First Citi Bike Fatality
    Gothamist · 1 day ago
    More for bicycle in NY…”

  11. @szany: trebuie să argumentezi invectivele dacă vrei să aprob ce scrii aici. Injuriile sunt permise, dar așa de gust, nu să îți bazezi argumentația pe asta.

  12. Revenind, fa un calcul cat faci cu masina de acasa la job vs cat ai face cu bicla la o medie decenta de 15 km/h pe aceeasi distanta (sub aceasta viteza adormi la ghidon). Eu ca primar responsabil as construi pistele din taxe de parcare in centru si din suprataxe de acces

    Daca as mai trai in Romania, te-as injura in toate felurile pentru mizeria asta.

    Adica, biciclistii incurca aiurea traficul si pe soferi. Ce sa facem? Sa-i taxam PE SOFERI ca sa rezolvam o problema A BICICLISTILOR. Serios-serios?

    Uite care-i treaba: eu sunt total PENTRU pistele de biciclisti. Separate. Da’ separate ca lumea, gen cu bare de fier, nu cauciuc sau vopsea sau alte mizerii. Asa, sa stii ca daca intra o masina in directia aia, se face acordeon in timp ce biciclistii rad si arata cu degetul.

    Fara nici un fel de misto zic asta – in ciuda faptului ca detest biciclistii (sau poate tocmai de-aia), sunt 100% pentru pistele lor nenorocite.

    Da’ treaba asta cu “sa taxam soferii pentru biciclisti” merita un “pai, sa te futa-n gura toti soferii pana iti fac pista separata pe trahee”. Adica, bai omule, eu nu stiu daca tu esti constient de cat plateste un sofer. Lasa taxele alea oficiale, uita-te la cat plateste cand alimenteaza la pompa. Banii aia se duc la stat. Din banii aia vezi tu drumuri. Cand mergi tu cuminte spre mare – cu bicicleta, fara dubiu – o sa vezi cum stau soferii aliniati sa plateasca taxa de autostrada (aia pe care biciclistii o ocolesc linistiti si fara nervi, ca-i facuta autostrada cu bani din copacul magic de bani).

    Soferii deja platesc si ras-platesc de le vine acru. Si nu primesc mai nimic la schimb. Drumuri fara gropi? O pula. Drumuri libere? O alta pula. Locuri de parcare? (fie ele si cu plata). O a treia pula.

    Biciclistii platesc fix pula. Si solutia ta e sa-i pui pe soferi sa plateasca? Serios-serios?

    Ah, da, si ca sa se termine dracului discutia asta mizerabila despre piste: nu se pot face pana nu inchizi traficul. La modul ala discret, asa, sa nu mai poata circula masinile in Bucuresti. Pentru ca-n Bucuresti, spre deosebire de alte orase, nu ai locuinte cu nu stiu ce front stradal al pulii. Nu. In Bucuresti ai si pe stanga si pe dreapta blocuri. Ceva trotuar – din care nici nu ai ce taia, ca sa zic asa. Si ala aglomerat. Din carosabil, cat plm sa tai pentru biciclisti? Ca si asa, fara a taia, e coada de masini kilometrica.

    Solutia, se-ntelege, e simpla. Interzicerea masinilor in Bucuresti. Ca oricum daca le tai din benzi, ai putea la fel de bine sa le interzici complet. Numai ca heeei, sa vezi, parca-s buni, buni de tot banii aia luati din accize, taxe de inmatriculare etc. Si parca nu prea s-ar putea lipsi primaria de ei. De biciclisti, in schimb….da.

    Fix la punctul asta ajungi cu problema ajungi, orice solutie ai incerca.

    Da’ stii ce ar AJUTA enorm (fara a rezolva complet problema)? Interzicerea rablelor. Ai masina mai veche de 10 ani? Sictir, circula cu ea la ma-ta la groapa. Camion mai vechi de 10 ani? Sictir – drum bun spre aceeasi ma-ta cu el in brate. Fie vorba intre noi, la fel as face in toata Romania, nu doar in Bucuresti. De fiecare data cand trec prin Bucuresti si vad ultimele ghertoisme de masini din anii 90 cu celebrul P (Ruse) ma ia durerea de cap.

    Alta chestie care ar ajuta enorm? Ridicarea si casarea rablelor abandonate. Daca mergi pe Stefan cel Mare, e plin de ele. Lasate de peste 10 ani peste tot. Inclusiv pe trotuar. Le ridici, le casezi, taxezi ultimul proprietar la sange pentru ele si-l si amendezi – asa, sa mai treaca vremea. Si e *ATAT DE SIMPLU* in pula mea. Dar nu se face. Pentru ca ar trebui si vreo doi neuroni pentru treaba asta si n-au toti primarii la un loc atatia….

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *