Mașini SH: Perspectiva 2017-2018

Toată lumea pe care-o cunosc se uită să cumpere acum mașini aduse din Străinezia, de frica că vor pune ăștia  din nou timbru de mediu sub o forma sau alta.

Eu cred ca mașinile SH se vor ieftini în următorul an și poate în următorii 3-4, chiar mai mult decât acum. Într-un fel. Adică, ai să cumperi rabla mai ieftin, dar te va costa serios mai mult s-o ai.

Sunt 2 factori care au scumpit/scumpesc masinile SH în România și unul care le poate ieftini. Unul din ăia doi, aplicat altfel.

Primul factor de scumpire a fost taxa de  înmatriculare/ timbrul de mediu. Și care în viitor probabil că va scădea valoarea rablelor. Așa cum și trebuia să se întâmple de la bun început, dacă în locul lui Tăriceanu ar fi fost atunci un nene care nu avea reprezentanță auto.

Nu cred că mai e loc de timbre de mediu pe mașini de import, nu puse ca taxă unică de înmatriculare prohibititvă. Nu cât timp suntem în UE. Că nu le mai înmatriculează nici dracu aici, lăsând infringement and shit la o parte . Asta e clar, deja.  La ce dracu sa pui taxe pe care nu le platesc decat fraierii. In prima secunda in care trebuie sa plătesc taxa de înmatriculare sau ceva, cu caracter prohibitiv, relativ la piața de unde cumpăr mașina, mi-o înscriu direct în Vanuatu, sau alt stat european și s-o sugă în cur cu taxele lor.

Că vor pune o taxă de mediu asemenea impozitului, c-o vor introduce în combustibil – cred că nu, pentru că deja au introdus alte accize acolo și e o oarecare presiune de imagine pe creșterea prețului combustibilului și mai mult decât costa acum, c-o vor pune ca taxă de drum,  rămâne de văzut- dar estimez că una din ăstea.  Niciuna din astea nu va creste pretul masinilor SH. Toate le vor ieftini.  Pe toate care nu-s hibride sau electrice. La gramada.

Mai ales dacă se insistă pe scoaterea dieselurilor de pe șosele.

Exemplu ( că vorbeam cu cineva pe tema asta): Am o rabla cu motor de 3.0 litri pe motorina. Euro 4.  Platesc deja undeva la 500 de EUR impozit. Am auzit vorbe că ar putea ajunge taxele astea cu tot cu penalizarea de poluare până pe la 1500 de EUR. Poate și mai mult. Păi ce să spun. Chestia asta, în particular pe mine, mă condamnă să nu mai vând rabla și să plătesc impozit cât vor ei, daca nu pun sume astronomice.  Dacă aș vinde-o azi, dar nu intenționez, poate-poate aș mai lua spre 10k EUR pe ea, dupa niște retușuri obligatorii. Iar ca sa-mi iau alt SUV pe benzina tre’ sa mai pun de la încă 15 000 în sus, așa, banul jos, toți odată.  Prefer să le dau 1500-2000 pe an, o vreme, dacă se ajunge la asta. 4-5 ani.  Altfel trebuie să fac downshift la vreo chichineață de mașină, sau în orice caz ceva sedan/break cu motor mic. Nu intenționez.

Legat de care, dacă îți cumperi acum mașină și dac-o vrei nouă, sau aproape nouă, nu-ți recomand s-o iei diesel, mai ales, dacă te uiți la motoare peste 2 litri.  N-ai de ce. Știu benzina e scumpă și se consumă multă, știu mașinile diesel sunt mai longevive, sunt de acord cu toate astea. Dar dacă plătești 500-1000 EUR  în plus pe an la impozit ( asta în România , că în țări mai spălate e posibil să coste mai mult) nu prea mai contează nimic din avantajele astea. Dacă-ți pasă de consum ( și e și mai eco) pui frumos GPL. Da, și pe BMW-ul tău  de 2 litri benzină.

Părerea mea, dacă te uiți la motoare peste 2 -2.5 litri e să alegi ceva hibrid. Da, hibride d-ălea la mișto, care nu neapărat se bagă în priză, nu neapărat poți să mergi cu ele doar pe electric, dar care conform  codului fiscal curent, articolul 470, aliniatul (3) nu pot fi impozitate cu mai mult de 50% din valoarea de calcul pentru capacitatea lor cilindrică. Cu mai puțin da, dar se hotărăște la nivel de consilii locale. Sigur, codul fiscal se poate schimba, da-s eu sigur că se va păstra portița asta pentru golani, cel puțin în România.  Sunt așa de sigur,  că eu îmi căutam  un Lexus RX350h ( un SUV d-ăsta hibrid cu motor de 3.5 l/ benzină) , prin 2013-14-15.  Mă uitam mai ales că nu era taxa de înmatriculare la ele. Iar când au reînceput și cu scutirile de impozite la hibride (2015), prețul unui SH de 2007-2008 ( la d-ăstea mă uitam eu) a sărit de la 10k EUR la 17-20k. Pentru o rablă de 7 ani -atunci. Atât în România cât și în Germania. Și le-am dat la muie, evident.  Așa că d-aia zic.

Mă uitam amuzat la o reclamă pe facebook de la prietenii mei – Hyundai.

Frumoasă mașină, înlocuitorul la ce am eu acum. Știu, nu vă place , coreeni, suspensii proaste etc – nu-mi pasă.  Costă 50k euro nouă, deci nu la nouă mă uit  :), că încă nu am înnebunit. Mă uit la asta peste 3-4 ani. Doar că dacă aș lua-o acum aș observa o chestie:

Au un singur motor, diesel,  de 2.2l și 200 de cai. Motorul e bun, are putere mai mică decât am eu acum, deh, norme de poluare EURO6, miniaturizare, ce să-i faci – vremurile. Dar e cam idiotic să plătești acum 50k pe un motor diesel cu o putere cam mică, raportată la mastodont. Sunt curios  cu cât se vinde mașina asta SH și știți de ce?

Eu am luat rabla mea cu 15k.  E fabricată în 2009, dar a stat pe stoc la importator până în 2012 – că a fost un mare success. A-ha. Așa sunt, cred, toate Veracruzurile din România.  Le-au adus în 2009, în încercarea de a da lovitura cu ele și a le vinde la cam 40k EUR.  Dar erau euro 4 de 3 litri diesel. Fix atunci s-a făcut shift-ul la Euro 5, cred, și au setat taxa de prima înmatriculare pe la 6k EUR. Să dai atâția bani la o mașina nouă? Dap. Au rămas pe stoc. Colegul meu a cumpărat-o nouă în noiembrie 2012, după ce a plătit Hyundai taxa aia și a redus prețul de la cât era la 33k. Stătuse 3 ani pe stoc, ce dracu.  Chit ca cu 0 kilometri. E ca la femei: domnisoara, nedomnisoara, ai trecut de 30 cam scade valoarea de piata. Eu am luat-o cu 15k în iunie 2015. Vă faceți voi calculele mai departe, dacă merită sau nu. Eu zic că nu prea.

 

Factorul 2 – Samsarii.

Din 2018 li se pregătește ceva legislativ. Cine vinde mai mult de 2 mașini într-un an e numit automat comerçant și i se va percepe impozit pe venituri și contribuții la bugetul asigurărilor sociale – plătește, nenea, pensiile la votanții lu’ partid, păi nu? Si e de cacat cand u esti organizat juridic si iti iau astia venituri dracu stie ce: Ori tot ce incasezi, ori diferenta de pret, ori pula mea. Desigur, poti sa te certi cu ei, da-n justitie.

Pe de altă parte, știu din surse sigure că deja a tăbărât fiscul pe cei cu multe tranzacții auto (le-au luat după contractele de vânzare cumpărare de la vânzător, chit ca nu le-au înmatriculat sau  înregistrat fiscal pe numele lor pe cele samsarite în România, că așa face un samsar adevărat. Pe cele aduse din DE/NL/UK cam a trebuit sa le treaca pe numele lor, pentru numere rosii). Le-au trimis note de plată acasă , iar unele se ridică pe la 40k EUR.  Ceea ce schimbă un pic jocul. Nu prea-ți mai convine să faci Germania și Olanda ca liber profesionist. Ori îți deschizi o firma și înveți să furi statul legal, ori te lași de meserie că te fut ei de nu te vezi.

Mai puțini samsari înseamna mai multe mașini disponibile pe piață.  Știu că nu vi se pare așa, dar multe mașini sunt blocate într-un fel de stoc de investiții samsaresc. Practic, tot ce apare la vânzare de la proprietar, la preț bun, e înhățat imediat de un speculant, iar mașina rămâne la el, până când cineva platește marginea lor de profit.  Cât timp grupul de intermediari e semnificativ de mare încât să poată absorbi  cele mai multe mașini puse în vânzare de privați, sau pe toate care-s puse în condiții rezonabile, ei controlează piața. E normal.  Au investit în stoc, îl pot ține blocat cât timp vor și singura șansă ca ei să fie nevoiți să deblogeze stocul e să apară pe piață mai multe mașini atractive decât pot ei cumpăra, sau costurile lor de operare să nu mai facă business-ul atractiv.

Economie de bază.

14 Replies to “Mașini SH: Perspectiva 2017-2018”

  1. Or sa se scumpeasca masinile second hand daca vor pune din nou taxa de mediu, nu ti se pare logic?
    Cine suporta taxa aia? Iar aia cu samsarii e o observatie pafarista. Pai daca astia nu se mai duc in Germania sa aduca masini romanii le vor avea doar pe cele de pe piata locala.

    1. 1. Nu mi se pare logic. Decat daca taxa aia de mediu ar fi pusa cum a fost, sub forma de timbru la inmatriculare. Daca e anuala/in benzina/in taxa de drum intra in sarcina posesorului masinii, nu mai poate fi eschivata, in schimb , masinile vechi ar fi afectate mai tare, deci ar valora mai putin.
      2.Daca nu se mai duc samsarii in Germania poate se duc romanii, daca le trebuie.

  2. Ma gandeam intr-o vreme sa-i iau duoamnei o electrica daca ar fi ajuns pe la 20 ~25k euro, 10 k dadea statul, 10~ 15 mai puneam noi si nu suna rau. Pentru naveta zilnic 20kmx2 munca, 7kmx2 luat boracii, ar fi trebuit sa tina bateriile. M-am uitat pe la producatori si am vazut ca ce se vinde la englezoi cu 20k, la noi incearca astia sa vanda cu 32k. Futu-i in bot, in decembrie pot sa-mi iau concediu, mergem sa vizitam Munchen-ul si parcurile lui auto, si-s chitit sa-i iau duoamnei o mazda 3, 105 cai frumosi benzinari, vedem daca ii punem si gepeleu si aia e, electricele sa mai astepte.

  3. Vorbesti prostii. Mi-am adus acum doua luni in BMW 320D din UK din 2014 cu 90000 mile la bord. M-a costat 9500 de lire cu tot cu adus si inmatriculat in Romania si cu spaga ca sa intru in fata la programari. Aici costa pe la 15000 de EUR. Cat sa faca astia impozit sau taxa de poloare la in motor de 2 litri Euro 5 diesel. Ca doar n-o fi 500 de euro pe an. Si daca se face atat, in 5-6 ani nu ajung nici macar la diferenta de pret UK-RO.

    1. Aici ai putea avea tu putin dreptate in ideea ca masinile in UK sunt foarte-foarte ieftine si ca ei deja au inceput sa scape de dieseluri ca deja au stabilit taxe. Asa ca, da, probabil ca in Romania taxele la motoare de pana in 2 litri diesel nu vor fi chiar criminale ca-s multe masini si intentia e nu sa nu mai circule pe strada, ci sa mai faca bani la buget.
      Posibil sa te incadrezi in 500 de EUR pe an si sa iesi bine in 5-6 ani. Mai vorbim mai incolo 😀

  4. Renault Zoe: ,,with a TCO of £20,817” sau ,, from just £13,995 when the £4,500 PiCG has been
    deducted”
    ,,Noul ZOE LIFE Z.E. 22 DE LA – 31.000 € TVA inclus”

    Peugeot Ion hatchback … which is actually the same car as the above but with different branding. It
    has a TCO of £18,489 (Mitsubishi i-MiEV is the US version of this car)

    i-MiEV Preț de lista 30.940€Preț de lista 30.940€

    Volkswagen e-up! hatchback, with a TCO of £19,080
    Prețul de bază al lui VW e-Up! este de 26.224 euro, cu TVA inclus

    1. P.S. vad ca am exagerat cu 32k, sunt cam 31k si euro, ceea ce inseamna cam 27,3 k lire. Asta insemna ca tot ii o diferenda de 7k lire pe care nu o inteleg.

  5. Ba, eu nu cumpar masini si nu stiu aproape nimic despre ele.

    DAR.

    DAR

    1. Tre’ sa fii un pic retard sa mai cumperi Diesel in ziua de azi. Stie deja toata planeta ca vor fi interzise.

    2. Sa ma pis pe timbrul de mediu. Ca si cum poti cumpara aer curat cu bani.

    Muie.

    1. 1. Asa e. E doar de luat in calcul ca in Romania inca nu au interzis carutele cu cai si munca cu calul. Cred ca mai gasesc si ceva locomotive cu carbuni pe la CFR daca caut.
      2. Si asta asa e. Doar ca functioneaza ca si cand ai cumpara. Aerul curat se cam genereaza singur. Trebuie doar sa fie murdarit mai putin. Corect ar fi le interzicem pe toate, ca sa nu mai avem discutii, nu conteaza cati bani ai tu, ca banii nu pot face reverse la cancer sau la anii pe care ii pierd restul prin imbatranire prematura. Dar asa-i croita societatea de acum. Cu mecanisme economice si cu democratie si nu conteaza solutia corecta, conteaza aia care e acceptabila si pe care o poti pune in aplicare.
      Desi daca m-ar intreba cineva pe mine as prefera sa vina unii maine sa-mi ridice toate rablele diesel, inclusiv pe-a mea si de poimaine dimineata ori ai ceva mai bun, ori n-ai. Da’ fara vreo taxa de poluare. Dar nu asa se face progresul. Progresul se face cu bani, interese si mult furt, Altfel nu misca unu’ un pai.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *