Saga boilerului într-o țară orientată pe servicii

Puteam să scriu câte un miniarticol zilnic, de pe 5 ianuarie până luni, dar devenea plictisor. Nu și pentru mine.

Eu, când petreceam mult timp in România acumulasem așa un set consistent de nemulțumiri continue, numite frustrări.

Ajuns in UK aș fi zis că o să dispară sau că sunt mai mici.

Aș fi zis că într-o țară de oameni diplomați și orientați pe servicii, primești servicii de calitate. Din păcate e doar un spectru de servicii unde primești ceva calitate și cum zice soția, ăștia doar sunt politicoși – adică vorbesc frumos, dar sub poleiala asta se ascund aceleași căcaturi ca și în România.

Nicio problemă, un articol pe tema unei alte experiențe magnifice cu servicii in România e in curs de scriere. Acum am nemulțumiri din două țări – asta înseamnă să fii oltean.

Ziceam atunci că am chemat un inginer ”de urgență” care trebuia să vine într-o oră , dar a ajuns a doua zi dimineața.

A curățat filtrul magnetic și, băi, era un pic murdar. Din capitolul recorduri mondiale.

Bănuia că s-a futut pompa sau o fi instalația înfundată și recomanda el un ”power flush” – toată lumea p-aici recomandă așa ceva. E vorba de o purjare cu presiune a instalației, să scoată gunoaiele, costă 4-500 de lire, dar nu prețul e problema #1, problema e că nu se așteaptă să și faci – că dacă-i spui: ”ia , coaie, și fă power flush, acu pe loc, să-l văd și p-ăsta, hai!”. Pula. Că n-au aparat, că durează o zi, că facem noi o programare și venim la pulivară, când s-o mai dezgheța.

Jur că de la un punct încolo m-am gândit că se lasă cu ostatici, că așa nu mai merge. Au un pattern simplu. Orice problemă, vine cineva, constată ceva, face un caca-maca mic și propune o soluție pe care, fie nu e el în măsură să o aplice, fie vine el mai încolo. A încercat să aerisească pompa, dar nu se desfăcea șurubul de aerisire nici cu dat dracu.

Cum nu mă așteptam că ăsta mai vine de bună voie și mă gândeam că o să trag de el cam mult ( mi-a promis că vine negreșit cel târziu a doua zi), am căutat eu în ziua aia pe altcineva, că oricum de el sau ăia la care am sunat nu am mai auzit – le-am dat o stea pe trustpilot, nu-i bai. Următorii.

Au British Gas un serviciu – ”local hero” . Spui ce problemă ai și au ei contracte cu meseriași locali care vin și ”rezolvă”, pe același model. Măcar ășta sunt certificați să umble la gaz. Am scris acolo jobul, am menționat că vreau pe cineva pregătit să schimbe pompa și să facă power flush, nu altceva.

Între timp am zis să aerisesc eu pompa aia cumva, să văd daca e de la aia – luat șurubelniță, forțat, bătut cu ciocanul în ea. NIMIC. Zic, aia e, e blocată pompa de nămol. I-am futut niște ciocane mai serioase ( din plastic, din alea de mobilă) și parcă a început să meargă un pic.

A luat jobul un polonez, că el vrea să investigheze, să pula mea. Coaie, investighezi, faci ce vrei tu, dar vii cu pompa în dinți – de la asta începem.

-Dar poate nu e pompa.

-N-are nimic, cu asta începem, eu pentru asta te plătesc. N-ai pompă, nu vii.

– Că nu se face așa, că dai banii degeaba.

-Mă doare în pizdă despre cum se face, eu am bani. Timp și căldură n-am. Nu vii, caut pompa și o schimb eu.

-Că nu, că nu am voie să desfac eu centrala și să ating pompa. ( nu spuneti asta nimanui, ca ma baga astia in puscarie, plm)

-Pompa asta în care bat eu cu ciocanul acuma?

-Aoleu. Păi mă plătești să schimb pompa chiar dacă nu e de vina?

-DA. AI AJUNS?!

***

După o oră era omul cu pompa în pungă, mai vede și alte probleme, de pildă vasul de expansiune dezumflat aproape de tot. Îl presurizează, mai verifică una alta. Zice că vrea să aerisească pompa veche.

-Dar cum nu, voinice, încearcă numai.

Ia șurubelnița și cu doua degete desface șurubul, gen ”du-te-n pula mea, mai fă o dată că nu te cred.”… După ce am obosit-o eu.

În fine, tot nu merge, o desface și vedem că avea niște fiare prin turbină și niște zgârieturi pe turbină. Purjează niște apă prin instalație și era cam mult aer pe retur. Tot nu mergea cum trebuie , dar nenea a zis că poate își dă drumul și a mai observat că o vană cu 3 căi era un pic spartă și supura niște apă. Că ar trebui schimbată.

-OK, când o schimbi?

-Mâine, dar să vedem cât costă.

-OK, vezi cât costă și vino mâine s-o schimbi.

Că vine că poate până atunci centrala își dă drumul.

Bă, și-a cam dat, după ce m-am jucat un pic pe la ea , clip și explicații mai jos!

Am lăsat-o toată noaptea și nu mergea chiar cum trebuie, dar mergea cât de cât. Nu-i bai, a venit inginerul să schimbe vana, a oprit centrala și iar n-a mai mers. Perfect.

Problema era că apa se încălzea mult prea repede, ca și când pompa nu ar fi funcționat, dar mergea, că era nouă în morții ei. Și nici nu modula arderea, adică nu se oprea încălzirea imediat la temperatura țintă, se ducea în morții mă-sii cu 10 grade mai sus, până intra siguranța care tăia gazul, nu mai pornea timp de 3 minute ( algoritm de protecție anticliclic), iar uneori intra în eroare E125 de supraîncălzire.

Am reușit eu parțial să ajut centrala să moduleze, până se adapta, mai cu reglaje , mai cu ciocane, dar mergea din ce în ce mai prost. Partea și mai proastă e că absolut toți meșterii au zis că un regim de funcționare la temperatură mai mică ajută și am zis că hai să-i cred și pe ei, deși eu am observat altceva. Dacă urcam temperatura de funcționare, o fierbeam , creștea presiunea , mai pocneau zonele de apă înfundate prin arzător și își mai revenea un pic. Altfel, a mers din prost în mai prost. N-aveți încredere în specialiști, aveți încredere în mine, am un nas mai bun decât dactăr Haus , la din ăstea cu diagnoze. Ia uite ce frumos mixez.

În fine, aș fi făcut eu multe, dar afară ningea…

Îl sun pe puță polonezul și ridică din umeri, îmi vorbește despre nevoia de power flush – nimic nu indică că instalația a fi blocată, dar în fine. Nu e ca și cum poate el să facă asta,deși am cerut pe cineva care să facă și asta. Caut singur pe net și văd că ar putea fi vorba de un termistor defect sau schimbătorul de căldură. Îl sun pe polonez, îi spun de teoria mea cu termistorul, care e ieftin, și îl întreb dacă îl schimbă și pe ăla.

Zice că-l schimbă, că doar i-am plătit vreo 400 de lire până acum. Dar că e mai probabil să fie schimbătorul de caldură înfundat. E posibil. Dar ăla e scump .

-Foarte bine, schimb centrala, care e cea mai buna?

-Nuuu, n-o schimba încă, că e scumpă, sună la producător, că-ți oferă ăia o reparație la cost fix, cu 300 de lire sau ceva. Și dacă nu centrala e problema și ai nevoie de POWER FLUSH?!!!

-Băi, cred că trebuia să schimb centrala ieri, cine știe cât durează reparația și dacă asta rezolvă problema. Cred că o să cumpăr eu un Viessman că sunt cele mai bune și au garanție 10-12 ani.

-Nu, ca BAXI repară până miercuri, de obicei ( era vineri) și că, oricum, mai bine iau una produsă și proiectată în UK că inginerii engezi…

-Pană miercuri pun centrala, boss, dar merci, hai sa sun.Și inginerii englezi să-mi sugă pula, îmi e clar ca ziua că vreau una germană.

Sun la BAXI, producatorul centralelor Potterton – mentionez asta ca sa NU cumpărați vreodată așa ceva – vedeți voi de ce, și-mi zic că da se rezolvă, trimit pe cineva a doua zi și că inginerii lor au de obicei piesele lipsă în dubă, repară pe loc.

Băi, la treaba asta nu am cum pula mea să spun nu! Să vie, dom’ne.

Am două opțiuni.

  1. Plata reparației, preț fix, stabilit în avans 395 de lire, orice ar avea centrala. Nu sună rău, pentru că schimbătorul de căldură costă atâta sau mai mult doar piesa ( preț descurajator de retail), haha, ce i-am păcălit pe fraieri.
  2. Să închei un abonament de servicii de reparație, 32 de lire pe lună și vin și repară de oricâte ori se strică, contract minim pe 1 an.

Ăsta suna și mai bine, dar am mai văzut eu contract din ăsta cu British Gas ( aveau proprietarii unde stăteam în chirie). Și veneau ăia, repede, săptămâna viitoare, la orice urgență, de fapt, polonezul îmi spusese aceeași chestie, că merge la o grămadă de clienți care plătesc ”serviciul” ăsta la British Gas, dar pentru că te poți pișa pe el sunau la ”one off repair” – pe bani adevărați. Și primesc oricum un inginer care tot așa constată azi, repară mâine, dar azi e mai repede decât săptămâna viitoare.

Așa că am zis că am să testez one off repair și dacă sunt mulțumit fac și contract, numai să se miște ei ganță.

Băi, a venit omul lor sâmbătă la prima oră, eram în pijamale gen. A constatat că, întradevăr, este schimbătorul de căldură parțial blocat( aproape total pe-atunci, estimez eu) și că trebuie înlocuit, dar surpriză, nu are piesa la el, că ei au în dubă piese mai mici, ăla e cam cât tulumba unei mașini de spălat rufe. De înțeles, și a zis că ar trebui să se rezolve săptămâna viitoare, luni-miercuri, cel târziu vineri. I-am atras atenția că cel târziu vineri sună descurajator , schimb centrala până atunci.

A dat din umeri și a plecat.

Pentru că trăind în țara asta începi să-i înveți în pula mea pe ăștia, n-am mai stat și am contactat două companii ( de fapt vreo 3, dar la unii le-am dat jet din motive de condiții idioate) ca să vină de urgență , că vreau să schimb centrala.

Viessman cea mai scumpă, nu altceva.

Vedeți voi mai jos cum e cu urgențele în țara asta, practic ești pielea pulii. Nu există urgență și punct. Dacă nu ești planificat SUGI PULA, FĂ, NU MAI URLA ATÂT – dar cu un limbaj deosebit de atent și politicos.

Luni pe la prânz sunam să aflu când vin. Bineînțeles că mi-a răspuns o tută care spunea că da e un tichet, dar ea nu poate să grabească procesul, nici măcar să pună o notă acolo să spună ăia ce și cum că ”it’s in another queue” și ” eu nu face nimic, că este ALTĂ ECHIPĂ care se ocupă de asta”.

-Păi dă-mi-i pe ăia la telefon, că le explic lor atunci.

Că nu poate, că să aștept.

Da-da, am așteptat, marți seara deja venea cineva de la una din companiile ălea două să facă o ievaluare și să-mi dea o ofertă. A venit și m-a aburit ca trebuie sa schimbe o gramadă, ca așa sunt regulile de gaz, că trebuie să facă un POWER FLUSH, desigur, care durează o zi și că, ce mai, 3700 de lire, cu reducere. Și dacă vreau și un add-on de control wifi la centrală de la VI CARE, mai e și ăla 150 de lire. Ei îl recomandă. Deci 3850, dar face el oferta a doua zi dimineața și o trimite urgent. Garanție 10 ani dacă iau un serviciu de maintenanță de la ei 8 lire pe lună.

-Bun, așa facem, batem palma, dar repede să fie.

-Desigur, lunea viitoare!

-Ia caută-te mai bine, nu puteți în weekend, că plătesc extra?

-Ba da, putem, dacă vrea inginerul, dar mai costa vreo 200 de lire în plus.

-Foarte bine, să coste. Că nu vreau ieftin, ce pula mea!

A doua zi, am sunat după el… Greieri. Pe la prânz aveam pe alții trimiși de Viessman.co.uk să evalueze. Ăia de la BAXI au zis că vine cineva să repare centrala marțea viitoare. I-am sunat să se mai uite o dată, că e cam târziu și să programeze mai devreme. ”Nu ne ocupăm noi la numărul ăsta de telefon, dați un mail.”

A venit nenea ealuatorul, s-a uitat repede, a zis că nu e nevoie de o grămadă din chesiile care le-a menționat celălalt, nici de POWER FLUSH, lol , ci de o curățare chimică, că ei fac cu 2700 de lire și oferă garanție 12 ani dacă iau un serviciu de 8 lire pe lună de la ei. Clasic. Și că nu recomandă VI CARE, că dacă se taie internetul nu mai pot controla centrala deloc. Brava Viessman, deștepți și nemții se pare. Dar recomandă Hive, 150 de lire. OK, atunci, ăla să fie, important e să am pe ce plăti 150 de lire.

I-am zis așa cocălarește: -Boss, nu contează cât costă, ci când.

-Luni.

-Cam târziu, nu se poate mai repede?

-Nu.

-Ok, garantați că luni faceți.

-Nu se poate, pentru că covid.

-Ok, dar dacă nu veniți luni, vreau banii înapoi. În scris.

Deal!

Mă sună ăla care venise seara să-mi spună că nu se mai poate luni, ci peste încă o săptămână, adică după ce voi fi postat articolul ăsta. Dar că vin ei LUNI să facă un …. ?!

P O W E R F L U S H , care o să-mi rezolve problema până schimbă ei centrala. Ca să mă agățe. Și că să decid repede că termenele de montaj se devanseaza rapid și super-oferta lor e valabila scurt timp.

-Bă, voi sunteți tâmpiți?

***

Luni a venit un inginer de la ăia cu care am semnat și a montat centrala, de am și eu încălzire mai bine decât când m-am mutat. De fapt, cred că schimbătorul ăla era puțin înfundat demult, doar am rulat eu centrala ca dementul la 80 de grade și continuu și l-am futut de tot. Unde la 65 de grade nu prea se încălzeau caloriferele, acum nu poți ține mâna pe ele, cu apa în boiler la aceeași temperatură.

Pun si poze să nu fie complicat cu cititul, ca la copii.

Cât a costat? Păi, 850 de lire pe ”reparații”, care o să se facă 500, că iau niște bani înapoi de la BAXI că nu au rezolvat problema, nu mai aveau ce, evident. Am anulat vizita luni, că eu lucrez pe sistemul ”care vine primul”. La ăștia în țară nici nu ai cum altfel, plm.

Ce-a fost bine? Că în vară am optat pentru încălzire în pardoseala ( electrică), atât în baie cât și în bucătărie. Iar acuma și în birou. Altfel vezi factura la curent la 1 Mwh 2Mwh pe lună, dar măcar a stat casa aproape de 20 de grade, că altfel era belită.

8 Replies to “Saga boilerului într-o țară orientată pe servicii”

  1. A curățat filtrul magnetic și, băi, era un pic murdar. Din capitolul recorduri mondiale.

    Ala nu e filtru “magnetic” ci filtru anti-magnetita. Si la cum arata se pare ca ai niste probleme sistemice. Daca nu te ocupi putin de aceasta problema,intr-un oarecare interval de timp si acest nou schimbator o sa se infunde.

  2. Este un filtru magnetic pentru ca are un magnet inauntru. Numele ”anti-magnetita” e romanesc si e o pula belita, ca filtrul nu e numai impotriva magnetitei ci eventual CU. Magnetita este un oxid de fier cu proprietati magnetice – adica magnetul DIN FILTRU. Original erau facute cu magnetita, acum sunt si alti magneti. Filtrul este impotriva impuritatilor feroase care se gasesc normal pe instalatie si provin foarte des din calorifere sau din schimbatorul de caldura care se mai descompune in timp daca e din inox.

    Problema ”sistemica” e ca filtrul ala probabil nu a fost curatat niciodata si caloriferele sunt vechi. El ar trebui servisat anual, dar nu am vazut dovezi de asa ceva.
    Nota: Printre impuritatile feroase se intampla sa fie si oxizi de fier de tipul magnetitei, dar sunt in general multe alte particule si oxizi ferosi, cu proprietati magnetice sau nu.

  3. Avand in vedere lucrarile tale anterioare, banuiam ca stii cu ce se mananca. Tot nu-mi explic de ce nu ti-a fost clar ca-i schimbatorul belit de cand ai vazut ce e prins pe magnet.
    In fine, presupun ca ti-e clar ca dupa ce iesi din iarna ar trebui sa speli caloriferele si eventual sa bagi ceva chimicale in instalatie care sa (mai) protejeze impotriva coroziunii.

  4. Pentru ca nu era musai sa fie ala si nu era de clar sau neclar, cat ca ala era cel mai scump. De aia am chemat pe unii care se ocupe cu asta – ca ma gandeam, ba, daca zic astia ca e schimbatorul, trebuie sa schimb centrala, iar chestia aia dureaza. Dar poate-i tuica, poate-i vin. In fine, m-am gandit ca poate se curata, daca o fi schimbatorul. La alte boilere se desface si se curata, la asta nu ai cum.

    Compozitie chimica a fost bagata si vara asta. Si inca o data acum. Dupa ce ies din iarna nu ca spal caloriferele – le schimb. Oricum asta voiam sa fac si acum, dar n-am mai apucat ca s-a futut centrala si au aparut alte probleme si mi-e lehamite sa ma apuc acum de schimbarile astea.

  5. Lol vezi după ce speli caloriferele sa nu înceapă să pișe asa puțin.
    Citind ce ai scris tu mă apucă râsul când ma gândesc cum îmi mai explică cate unul cum “ăia din Vest fac totul ca la carte nu ca la noi Dom’le!”

  6. No..sa inteleg ca nu este voie sa desfaci centrala deloc deloc? Tocmai ce am montat un termostat wireless..asta la centrala are un temporizator..in viata mea nu am vazut centrala cu temporizator..am dat jos panoul de control, scos firele de la temporizator si pus firele de la contactele termostatului..

  7. Cred ca te lasa sa o desfaci din cutie, cand o cumperi 🙂 .
    Nu e vorba de desfacut, desi am vazut unde stateam in chirie niste sigilii si mesaj dupa ce desfaci capacul principal ala de tabla ca mai departe de acolo umbla doar un inginer certificat ca lucreaza cu gaz. La a mea nu era niciun sigiliu, mai fusese desfacuta.

    E vorba ca nu ai voie sa faci reparatii sau interventii la boilerul de gaz daca nu esti inginer de gaz. Ai voie sa umbli la partile “umede” – cu siguranta nu ai voie sa intervii la electronica inauntrul boilerului.

    Si nu e numai ca poti sa faci un pic de parnaie daca faci ceva gresit ( gen kaboom) si afla astia ca interventia a fost ilegala, cat ca ti se poate anula si asigurarea casei. Adica, pe scurt, belesti pula.

    Acuma, eu cred ca stiu ce fac cand dau ca descreieratul cu ciocanul in pompa sau in schimbatorul de inox, dar na, ma intelegi, cand au venit aia sa verifice, erau mereu capacele montate , cu toate suruburile stranse, cine a lucrat inainte ? UN INGINER CERTIFICAT, MI-A ARATAT LEGITIMATIA, eu doar ma joc la butoane, sa stiti.

  8. Citeam blogul unora de au emigrat in Canada.
    La inceput erau cu ” vai cat e de diferit si cum te trateaza toti cu politete si zambetul pe buze”
    Dupa ceva timp, tot pe blog intr-o postare, au ajuns la concluzia sotiei tale.
    Am avut si eu luna trecuta niste probleme cu instalatia de la baie si
    m-a socat lipsa de instalatori. Abia al treilea mi-a rezolvat( si asta cred ca a venit pt ca sta in cartier cu mine si era aproape)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.