Liniile aeriene încă sug: Wizz din Mallorca

Ziceam mai devreme că anul ăsta e groasă cu avioanele.

A venit vremea cănii, anul ăsta plătim niște aroganțe și niște alegeri din trecut.  In trecut lumea, noi, am decis că companiile aeriene sunt cam jegoase și ne jefuiesc pe față ( și cred că era corectă  aprecierea) așa că o să zburăm pe low cost.

Apoi preturile au devenit accesibile la zboruri și și-a permis oricine și prima consecință a alegerilor noastre, care a lovit mai tare decât genunchii în scaunele apropiate, a fost zborul alături de oricine ăia, care și-au permis bilete de avion.

Apoi au fost anii trecuți,  când companiile ne-low cost au concediat grămezi, bine și alea low cost, iar cine a mai zburat, cât de cât în sau între lock down-uri, am făcut jaf, costau efectiv mai mult testele PCR decât biletele de avion.

Iar acum plătim un pic toate treburile astea , când ne-am întors toți la ale noastre, vrem vacanțe, vrem zboruri la același preț, că le avem rezervate deja , sau vrem să rezervam altele la ce preturi se găsesc , dar din pulă personal, că la companiile aeriene au rămas doar avioanele pe banii pe care i-au plătit aia între două furloage.

Bine, eu am plătit de anul trecut. Ăsta e riscul, banii aruncați pe geam sunt compensați cu prisosință de biletele ieftine din anii anteriori , că nu e rost de recuperat de la Wizz nici cu AirHelp nici cu ANPC , din motive de golaneală – prinde orbu’, scoate-i ochii.

In ceea ce mă privește, eu am găsit soluții alternative, cât de cât, dar toate sunt găurite. Din Londra la București am inceput să zbor de pe Heathrow, că ăla e aeroportul mai aproape de mine și de aia m-am mutat in unde m-am mutat , nu in Luton sau Gatwick, și zburăm cu British când au preturi decente. Nu e bai, nu suntem scăpați nici cu ăștia, in aprilie au anulat și ei. De aia nici nu merită să plătești prețuri indecente, că munte scapă de riscuri. Nici nu cred că le-a cerut soția compensație de anulare, a reprogramat, sau a cerut doar banii pe bilete înapoi, nu mai țin minte.  Măcar ne-au anunțat înainte de anulare nu ne-au chemat ca pe vite la aeroport degeaba.

Aia e, mai zbor tot de acolo cu Blue Air, nici ăștia nu sunt sfinți, măcar că sunt romulani, dar la un caz de ceva ești tot futut.

Când sunt scumpe și aiurea zborurile mai luăm cu escală în Malta, mai in Tenerife, mai in Mallorca.  În toamnă mai încolo-  iarnă o să incercam cred un tur cu mașina. Doamne ajută, că mașina e cam veche, dar ne place aventura.

Ultimul drum în România l-am făcut prin Mallorca. Motivul a fost că trebuia să ne achităm de vacanța copiilor, să știe și ei că părinții lor îi apreciază pentru eforturile depuse pe la școli și pentru că sunt copiii noștri în  general .  Motivul numero 1 însă era că biletele de avion directe către București, in perioada iminentă a liberării de școală costau mai mult decât biletele din două bucăți cu vacanță în Mallorca.

Aia e, mulți români la școală în UK, ce să faci. Din ce înțeleg se mai împuținează, dar nu contează, la fel și avioanele, așa că sfârșitul scolii o să fie mereu problematic. La anul poate dăm sfârșitul cu o săptămână mai devreme , cu aprobare de la mine și ceva vrajeli.

Să vedem.

Până una alta, trăim anul ăsta, iar anul ăsta, până vine iar criza, de data asta economică, care e deja aici, dar se simte după cum îl lovește pe fiecare, e belită toată, cam cu oricare companie europeană ai zbura. Suntem, efectiv la bulan.

Avem zboruri cu British, dar mă aștept că s-ar putea anula in septembrie. Dacă nu au angajați sau au greve, degeaba am eu bilete, că avioanele alea nu zboară singure.

Singura șansă cu bătaie lungă e să zbori cu ne-europeni , că ăia nu au greve and shit. Să îi văd eu pe ăștia de la Qatar când fac grevă, gen . Dar e mai puțin fezabil pe zboruri in Europa. Adică ar fi Turkish, dar mi-e lehamite sa zbor prin Istanbul pentru un zbor către Londra. Am mai zburat așa când mergeam în Copenhaga din București și era nefezabilă ca dreacu destinația aia.

Așa că joc la păcănele, ca și până acuma, doar că șansele îmi sunt oarecum potrivnice.

Când ne-am întors din Mallorca in România singura cursă directă e de la Wizz. N-ai alții. Când am făcut checkinul online ne-au anulat locurile și au zis să fim in aeroport cu 3 ore înainte că ne dau ei locuri, in ordinea numerelor de pe tricou, dacă apucam. Am ajuns acolo cu 3:30h înainte și era un pic bătaie la coadă deja.

Am avut bulan de data asta. Am filmat eu tot p-acolo cu mai multe camere , să am probe la caz de ceva… Nu contează la nimic. Banii ca banii, cea mai mare pierdere e situația. Probabil ne-am fi întors în UK că sunt mai multe opțiuni, sau am fi prelungit un pic vacanța, că eu nu stau să dorm prin aeroporturi.

Mă distrează însă ( nu mă surprinde) comportamentul oamenilor . De fiecare dată când se întâmplă asta , auzi pe unul spunând pe nas – “mpăi dacă zbori cu low cost, așa îți trebuie”. Pula mea, dacă mă-ta e ocupată să sugă pula altora, ce să fac , că aș zbura cu ea.

Mai mult , dacă îi întrebi cu ce zboară, presupunând că zboară și au habar despre ce vorbesc măcar, vezi că și ei tot cu low costul, dar au avut bulan, sau înjură când nu mai au. Nu-i bai, li se poate întâmpla, cum am zis și am exemplificat de o gălăgie de ori, și cu high costul, dar atunci se simt nedreptățiți. Că ei au dat bani. Mulți. Toți plătim și toți ne-o luăm în cur, din ce in ce mai des.

Am citit deunăzi ce zicea nenea ăsta de fraierii cu bilete la Blue Air. După care se plânge de țeapă cu alții fix la fel.

Unii ar râde, că e karma, că e inteligența, nu îmi pasă de astea, sunt mai multi oameni proști și aroganți pe lume decât știu eu să număr și mă mai și aflu printre ei. Problema e că “alternativa”, gen “lasă că nu le mai dau eu bani ăstora, să țină ei minte și eventual să dea faliment”, nu funcționează.

E o răcoreală personală, pe orice soluții high cost , sau alți low coști, fie și cu escală, ai tot aceleași riscuri și provocări. Nu mai iei muie de la Wizz pe cursa directă, e ok, ai de două ori mai mari șanse să iei muie de la un high cost pe unul din segmente. Sigur, poate nu dormi în aeroport pe pătura așternută pe jos, ca boschetarii, dacă nu ai alte soluții, dar, una peste alta, riscurile sunt similare , e doar o diferență de confort, care se cumulează cu alta de disconfort dacă bagi escală. Efectiv nu merită. Poate merita , dacă ai alternativă pe zbor direct.

Și problemele vor rămâne acolo câtă vreme societatea stigmatizează consumatorul. Alegerile consumatorului de tip low cost au creat lumea în care ne aflăm, pe de o parte, pe de alta, nu putem vorbi de corecții la operatori ,dacă clienții sunt de vină, pentru că nu, aia nu or să intre în faliment , nevoia de mobilitate nu e una pe care o poți ignora pentru a boicota o linie aeriana care ar putea fi singura cu licență de operare pe ruta aia.

Soluția viabilă trebuie să fie legislativă și administrativă. E absolut hilar să vrei să reclami și să pedepsești o companie aeriană, iar aia să îți poată spune : sugi pula, dă-mă în judecată în Ungaria sau in Irlanda, că eu nu sunt înregistrat la tine, doar operez .

Notă: Wizz ( filiala din Emirate) își reia zborurile în Rusia.

3 Replies to “Liniile aeriene încă sug: Wizz din Mallorca”

  1. “nevoia de mobilitate nu e una pe care o poți ignora” – e pula nu poti, depinde ce nevoie a generat nevoia aia de mobilitate, ca nu e neaparat nevoie sa zbori 60 de segmente pentru vacante in pizdeea. asta cu pandemia doar a precipitat un trend care exista si dinainte, multor operatori covidul a fost doar cuiul din cosciug, lemnele erau deja croite. nu s-a nascut star alliance si sky plm din dragoste dintre companiile aeriene. trendul de scadere a cheltuielilor e mai de demult, si e corelat cu faptul ca lumea nu-si mai permite sa zboare de moft prea departe. si aparent nici companiile sa-i zboare la preturile alea derizorii, ca s-a uscat izvorul de subventii in cruce din alta parte.

    si pe business sufera grav toti, mai ales de cand cu tehnologii moderne de teleconferinta. daca n-ai de dat o spaga personal cuiva sa trebuiasca sa te uiti in ochii lui cand pune mana si semneaza hartia, nu are sens sa zbori 20 de ore ca sa-ti strunesti angajatii decat in cazuri exceptionale. mai bine iti bagi om local si aia e.

    bottom line e ca era zborurilor ieftine intr-adevar a apus, partial din cauza a ce spui tu, partial pentru ca asa si trebe, ce pula mea, au ajuns pilotii sa puna pe raft la tesco sau sa traga aia 380 pe margine. mai lasa.

  2. Știu. Ai dormit în Viena?
    Problema mea era că zborul ăla ajungea neconvenabil luni dimineața. Adică la prânz în CPH.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.