Hocus Focus

 

Tag Line: Masina e o bijuterie pentru clasa ei , dar e complicata. Nu e “facuta de  nemti”.

 

This slideshow requires JavaScript.


     Iar am facut booking la Leon si am mers la alta zgripturoaica care ma intreaba ca de fiecare data : Aveti nevoie de GPS? – Ummâhîîî! -No’, bine , uite iti dau Focusu’ asta , el are GPS in masina dar n-avem  nu stiu ce CD/ SD Card … si nu merge . Asa ca uite ici geanta cu Gramin.

I-as fi zis ceva cu carne , dar idea de a primi Focusaru’ cu motor de 1.0l ecoboost  si 125 de cai  ( cat Mondeo al meu de 1.8) mi-a suras prea tare, asa ca am plecat fara sa ma mai cert. Ca Leon oricum nu primeam decat in visele mele umede. De cum intri inauntru iti dai seama ca e al dracu’ de complicat . Nu e ca  Golfu’. Nu e ca VW.  Nu e c-ar fi  neaparat contra intuitiv (e!) , ci ca in unele chestii e greu sa ai o reactie intuitiva, care sa-ti fie confirmata sau nu. Adica ma uitam cam ca muta la pula.  Consola centrala de pe bord arata  ca din filmele cu extraterestri si colorata “lunar”. Un morman de butoane aranjate misto, dar te incurci in ele. Mai  sunt multe chestii pe volan , cateva imi sunt familiare de la Mondeo, desi 14 ani inseamna mult in dezvoltarea unei masini.

In prima zi m-am distrat cu ea.  Maxim. Radeam ca spartu’ singur in masina .  Dar n-am folosit nici 15% din optiuni. Bah , si tapiteria , de textil cu piele si cu incalzire in scaune. Cam misto!

 

 Sistemul Media  Ecranul GPS-ului de pe consola centrala e cam mic, nu e taci scrin. Hmm,  cam de moda veche .  N-am vazut cum merge ca nu-s ce harti n-aveau pe  SD card (am zis? ) si nu mergea. Ce tarani!  A trebuit sa ma descur cu Garminu’ . Am zis da. Si Garminu’ mi-a tras-o odata , dar s-a correctat  cu cativa kilometri mers aiurea. Setup-ul e complicat al dracu. Am reusit sa-mi connectez telefonul prin Bluetooth (nu chiar intuitiv) , dar n-am reusit sa-l fac sa cante muzica prin bluetoth. Un francez a zis ca se poate , dar n-am reusit nici dupa ce mi-a zis ala cum. Dati dracu’ francejii astia , presupun ca daca ei sunt in stare sa lege Nissanurile la bluetooth , pot lega orice . Probabil si bicicleta. Poti sa pui muzica de pe stick USB . Stick-ul se baga  undeva in cotiera , sub capac in spatele unei tavite . Cam chinuit daca vrei sa zicem sa iti incarci telefonul, da’ merge.   Poate ca displayul de GPS e un pic cam mic…poate. Si nu e touch . Ce dracu’, nava spatiala fara touch ?

Viteza Maxima La motorul asta de 1 kil’ – 125 de cai ,  viteza maxima declarata este de 193km/h. Pe care i-am prins ficsi. Pe GPS, ca pe bord arata 200. Stii, mergeam la un momentdat cu “a patra”  la 140km/h. Si consumam 13 l/100km , dar nu conteaza. Chiar se simte Sporty Spice. Cu un litru’ mah!

Acceleratie Motorul e “temperat” (glumesc)  de o cutie in 6 trepte. Daca mergi dupa cum te invata calculatorul ( deh, cerintele Euro 5)  esti direct   mos de 90 de ani cu dricu’ . Dar faci 5 petale  la stilu’ eco. Daca mergi ca mine cu pistilu’ gol  la stilul eco , observi ca cam are ceva acceleratie, vlaga, cum s-ar zice.  S-o spun p-a dreapta –  nu se duce ca Golfu’ scurt cu motor de 2.0 tdi, dar aproape la fel ca ala lung cu 1.6i. E bine . Dupa 3 franceze lesinate, mi-a prins bine chestia asta. E ceva sa simti la 160 ca mai ai  pedala.

Feeling .

Volanul – Da! Da! Elastic , cu feedback  . Desi nu e o masina sportiva  ( chiar nu, doar e vagon) , directia se simte asa.

Pedalele. La fel – elastice cu feedback. Simti pe ce apesi. Un comentariu legat de frana.  De tinut tine teava , nu-i  vorba , dar comportamentul nu e  la fel la viteza mare ca la viteza mica.  De exemplu: Daca pisti frana la 10-30 km/h, doar putinel , te infigi in bot. Se opreste, gen, instant.  Cursa pedalei pare foarte scurta. La  150km/h nu intra ABS-ul de cum pisti pedala. Cursa se lungeste  serios mai mult. Poate fi derutant , insa e util ca sa folosesti frana doar pentru a incetini.

Frana de mana .  Un pic dubioasa. Se trage  vertical , nu oblic pe arc de cerc. Dar e tot pe cablu. Eh, tine.

Schimbatorul – Oarecum lung , iar cursa este deasemenea lunga , nu stransa ca la Golf (VW) , dar nu va ganditi ca e sparta in pizda ca francezele, sa dai pe langa. Nu. Fiecare treapta isi are locul ei , cam intra vitezele singure una dupa alta . Mai greu sa schimbi , gen , 6 ->3, sau 6->4. Da, uneori e nevoie. Cred ca e chestie de obisnuinta. Are start stop. Merge.

Viraj 90 de grade cu 40 km/h. De obicei il faceam pe stanga. Acum am facut pe dreapta , mai in scurt , cu 50km/h si pe asfalt umed. Derapaj si spate si fata , dar nu mult si fara ruliu.OKish, as zice.

Incalzire parbriz. Da bah, cu rezistenta electrica prin el. Cine are Ford stie . Cine n-are , o suge la faza asta , sic!

Lane assist: L-am gasit pe OFF si are trei moduri. Asta ,  alert driver , si alert and  aid  driver. Aaah , pentru cine nu stie , e sistemul de tinut banda in caz ca o iei la vale. Ma gandeam ca l-am gasit off ca poate te incurca daca il lasi sa se bage si el la condus. Asa ca l-am trecut initial pe alert driver , sa vad ce face cand trec de linii. E inutil.  Clipaie doua linii punctate in bord , dar nu piuie si nu-i nimic evident. Pai tata , Qashqaiul  bipaia enervant cand treceai liniile , mai ca-ti  umfla doua palme , daca insistai. Dar asta-i singurul avantaj la Qashqai. Ca l-am trecut pe modul AID. 

La 150km/h ( nu ma injurati – e in scop stiintific) , ma lasam catre dungile punctate de pe autostrada ( da , la astia liniile sunt mereu proaspat trasate , plm Germania lucrului bine facut much ?). Cand ajungeam la dunga , pac punea  instructorul   mana pe volan ( va mai aduceti aminte sentimetul? ) si ma tragea la loc pe banda? Ba , tare, chiar misto, daca nu semnalizezi , ala te trage inapoi. Chiar am luat mainile de pe volan ( in scop stiintific , fireste , si era strada libera) iar cand se ducea in laturi , calculatorul o tragea inapoi pe banda, dupa care imi spunea politicos : ” Please , keep your hands on the steering wheel”. Adica ,ce? De unde stii tata c-am luat mainile de pe volan ? Fucking awsome. Oricum , calculatorul are dreptate. Daca liniile nu sunt trasate bine ti-o sugi , asta odata , si a doua oara , la 170 km/h nu mai face chestia asta coerent. Practic te lasa sa iesi cu masina de pe banda ca nu mai trage de volan decat foarte putin si mai mult iti trimite unfeedback de genul celui de  la un volan de jocuri video , cand treci banda fara sa semnalizezi.

Pe drumuri nationale si prin sate la viteze gen 50 -100 km/h este insa fantastic. Ma simteam ca un handicapat , jumatate din munca de directie o face  masina. Foarte tare. Si nu , nu trage  ca handicapatul tare sa iti ia volanul din mana. Daca vrei poti “infrange” “vointa” calculatorului, dar  simti ca faci ceva nu tocmai in regula.

 

Automatic Parking. Credeam ca are sens doar pe cutiile automate cu Power Shift, dar nu , l-au pus si pe cutia manuala. Ma si gandeam cum pula mea vine treaba asta. Pai asa vine: Mergi frumos pe strada , pe langa masini parcate  si activezi parc assistu’. Masina observa cand a gasit un loc de parcare in care sa incapi  , blincane ca gata a gasit si-ti spune sa mergi un pic mai in fata. Apoi zice sa te opresti si sa bagi in viteza Racheta. Dupa ce bagi cu mana ta . Trebuie sa dai drumu la frana si sa eliberezi ambreiajul si eventual sa apesi pe aceleratie ( merge si la relanti). Masina se ocupa doar de volan si-ti spune tie ce sa faci cu pedalele si maneta , gen inainte inapoi – ca deh , daca n-ai automata … Daca locul de parcare e generos , parcheaza misto. Daca nu, parcheaza ca o muie. Gen , am parcat mai bine …dupa 5 manevre fata-spate , folosindu-ma de senzori de parcare. Mi-a trecut prin cap dar n-am incercat , ca costa , sa vad daca parcheaza in timp  ce apas acceleratia blana :). Ca din cate stiu masina poate si frana  singura , daca e cazul. Da’ io stiu? Nu stiu d-astea…

Consum. Cand am  mers de la aeroport la birou si  de luni pana miercuri pe drumul dintre birou si hotel  am condus cumva in still barbar, si m-am dus un pic sub jumatatea rezervorului , dupa care am resetat tripometrul  si-am condus in spiritul euro 5 , adica geriatric style. Am consumat in total 39.39litri de benzina  pe 476km .Pe bucata de  intors consumul mediu pe tot drumul a fost 7.4l/100km , pentru 188 km. A si am mers si cu 160km/h la intors , dar pe bucati scurte . In rest cam 120-140km/h pe autostrada si la limita  superioara in afara autostrazii. Doar ca la intors am mers in mare doar cu treapta a 6a . De la 60 la 160 :).

 

Concluzii Poate sunt subiectiv ca am condus aproape 4 ani un Ford , dar ma simt in comuniune cu masina. No shittin’.  Nu e potrivita pentru mine , sau nu sunt sigur, pentru ca –  familie cu 2 copii. Desi portbagajul e MARE. Spatiul pe locurile din spate e OK-ish , pentru ca eu sunt scund si nu trag scaunul soferului in spate , ci in fata , raportat la pozitia lui neutra. Pe latime …mhh, aici ar fi buba. Dar frate cu tehnologia , daca ignori cacatul de buba cu muzica prin blueshtutz , e cam avansat asa. Acu’ ca pot sa fac o comparatie: N-as da banu’ pe Golf. Zau ca nu. La astia Ecoboostul de 1 kil’ cu 125 de cai ( nu mi-as lua asa ceva )  in varianta de echipare a mai a dracu’   Titanium, costa  18500EUR , modelul vagon. TDCI-ul de 2.0 si 140 de cai, e  23 000, tot Titanium Vagon. Clar l-as lua p-asta si nu Golful. Da, este adevarat ca Fixed Or Repaired Daily, dar tot nu-mi schimba impresia .

Send to Kindle

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.