Fraierul autostrăzii

Urmare de aici. .

Aseară am fost prostul autostrăzii. Ăla pe care îl înjură lumea că face accident și blochează autostrada duminică seara. Soferu’ de weekend .

Nu e accident, că nu prea am lovit nimic. Am ieșit in decor. Și nici nu am blocat nimic, doar i-am făcut pe ceilalți să circule mai încet. Numai bine, pe polei.

Mă întreba poliția : Ați pus triunghiul? De ce , credeți că încurc circulația, din șanț?

La damage report pot să spun că nici ouăle luate de la tata nu s-au spart. Da, sunt din ăla căruia îi dau părinții de la țară sacoșa cu mâncare ca la studenți. Sărac, ce vrei.

Dar am pierdut căpăcelul din dreapta de la spălătorul de faruri. Am să merg totuși la service să le dau ălora niște bani pentru un raport mai profesionist, ca să stau liniștit,mai ales soția, că e mașina ei, era să zic rabla.

Ce s-a întâmplat a fost o experiență interesantă care îmi spune că trebuie să schimb câteva lucruri la mine, minim 2 . Probabil nici nu am să schimb mai multe că merg pe principiul minimului efort, dar două sunt necesare.

Filmul evenimentelor nu pot să vi-l arăt pentru că sunt zgarcit și mi-am luat cea mai ieftină camera auto și cel mai ieftin card, care s-a futut după ce am plecat azi de la țară și nu a mai filmat. Trebuie formatat. Efectele secundare ale zgârceniei. Ce să faci, n-ai ce să faci.

Dar pot să îl povestesc. Conduceam eu pe autostradă pe ninsoare ca lapovița, la -2 grade. Un pic peste limita legală în astfel de condiții. Credeam eu. Adică aveam undeva intre 120 și 130 km/h ( mai exact 90, după cum am scris că fraierul în procesul verbal de constatare ). Aproape 140 pe ceas, dar știm toți că kilometrajul “minte” . Waze rullz.

Doar că am intrat brutal într-o zonă cu polei. D-ăla ca in Tom și Jerry, de nici nu puteai să te ții pe picioare. Am constatat asta după ce am coborât din mașină.

Și totuși era ok. Deși experiențele mele de condus pe polei sunt negative , pentru mine poleiul e la fel ca asfaltul uscat din moment ce nu reduc viteza, nu?

Masina merge țeavă oricum pe autostradă. In Germania am mers cu 180 pe ninsoare , ce poate să se întâmple? Ții direcția și nu bruschezi volanul .

Adevărul e că nu știam că s-a pus poleiul, că nu sunt inconștient. Doar idiot, că trebuia să îmi dau seama după temperatură, ninsoare, codul galben și faptul că mi-a zis tata la plecare :

“Ai grijă cum mergi că s-ar putea să fie polei” .

Și ar fi fost bine dacă nu ar fi început unul cu două mașini în fața mea să facă 360-uri. Eu eram pe banda a doua lansat , depășeam , forță-forță.

Am dat în frâne, dar erau două probleme. Nu eram sigur că mă opresc înainte de cel din fața mea ( aveam șanse ) și nu știam dacă ăla din spatele meu se oprește înainte de mine. Pe banda 1 era mai liber in spate, dar nu așa de liber in față . Așa că m-am mutat cu piciorul pe frână și cu derapaj, normal. Și tragi de volan în stânga, în dreapta, mai lasă frâna să stabilizezi mașina, dar nu era bine , că ăia din fața mea parcă se opreau mai repede decât mine. Normal, ei mergeau mai încet și nu cred că aveau SUV-uri. Nici nu schimbau benzile pe frână. Așa că haida pe banda de urgență , da’ nici aici nu părea că era loc , așa că hai un pic pe șanț și redresez… Și redresez din pulă că fiind polei am alunecat și m-am oprit fix acolo rezemat de marginea șanțului.

Mi-a trecut prin cap in timp ce făceam patinaj artistic către banda de urgență să-i dau cox si să încerc printre cele din față cu mașina pe derapaj. Mai am porniri din astea, în Need For Speed de obicei îmi ieșea dar IRL nu a ieșit mereu fix cum mi-am dorit, nici pe drum bun.

Poate părea ciudat ce spun, din șanț, dar pe scurt mașina s-a comportat exemplar. Și cauciucurile de iarnă au ținut cât pot ține pe sticlă, și ESP-ul a ținut cam cât de bine se poate în condițiile alea: O mașină înaltă schimbă benzi pe frână cu ~ 100km/h pe polei. Am simțit și 4×4 când subvirau roțile de pe față.

Iar nevasta nu a țipat nici nu s-a panicat, linistea copilul, deși zice că nu era speriată ci enervată că îmi tot zice să merg mai încet. Nu ai ce să vrei mai mult, e totuși un SUV nu Subaru Impreza WRX .

Ok, poate eu aș fi putut da din mâini pe volan mai repede, ceva mă împiedică să spun că ăsta e maximul pe care îl poți face din pilotaj, poate să fi avut cauciucuri nu știu de care ( eu cred că Nokian sunt unele din cele mai bune pentru zăpadă și gheață ) poate, poate.

Dar realitatea e aceeași. Mergeam mult prea repede pentru polei și distanța avută la dispoziție ( altfel destulă, pentru carosabil normal, sau doar umed ) era prea mică să îmi pot opri și mașina și să mă asigur că nu mă bulește nimeni din spate, măcar nu violent.

Chit că poate exista un mod mai strălucit în care aș fi putut controla rabla (nu știu din moment ce nu am filmarea, iar asta mă roade ) , sau că dacă îmi asumam riscul de a nu schimba banda poate nu mai scriam articolul ăsta ( dacă aveam noroc , dar nu cred în așa ceva ) ce am obținut e relativ ok, puteam cauza un accident in lanț. Așa am fost doar doi oameni care am derapat în șanț la individual compus.

Și nu, nu pot da vina pe cel din față că mi-a stricat feng shui-ul. Eu nu sunt așa. Fiecare e cu drumul lui. Tre’ să fii pregătit pentru ce e mai rău. Nu ești , o sugi. Acum nu prea eram. Am mermelit eu treaba cumva dar nu sunt mulțumit de mine. Nici măcar nu mă grăbeam, băi. Credeam doar că eu pot să mă descurc onorabil în caz de orice la viteza aia . Iar când aluneci în șanț sperii soția și copilul nu-i nimic onorabil. Din moment ce nu pot conduce mai sigur de atât la viteza asta am să o reduc. Treaba e că eu nu merg fantastic de repede cu familia în mașină . Adică , dacă e asfaltul uscat tot nu merg cu 160 sau ceva. Nu. 130 sau un pic mai mult când depășesc . Dar la fel merg și pe vreme rea.

Bun. Asta o dată. A doua oară, eu nu prea am luat contact cu lumea de pe stradă în ultimii ani. Nu îmi pasă de nimeni , nu reacționez la bullying pe șosea, dacă dai flashuri îți fac loc, chiar dacă trebuie să frânez eu sau ceva. Nu vreau să interacționez cu oameni. Dacă îmi face cineva cu mâna să îl iau la ocazie nu opresc, dacă văd pe unul răsturnat în șanț să fie sănătos, eu îmi văd de drumul meu, nu mă încarc cu problemele altora.

Observ că lumea s-a schimbat. În bine, iar eu nu. Cât am stat rajghinat în șanț au oprit mai bine de 10 mașini să întrebe dacă suntem ok. Soția și copilul au plecat in primele 5 minute cu o mașină către București – am zis că era un frig de te căcai pe tine , iar eu eram cu jumătate de mașină într-un șanț cu apă? Când te uitai de deasupra nu arăta ca și cum am să plec de acolo doar tras cu șufa, ca și cum nimic nu s-ar fi întâmplat. Era așa de înclinată că ziceai că ies din tanc pe turetă. De abia deschideam blestemăția aia de ușă.

Nu îmi place asta , dar va trebui să mă schimb . Lumea în care trăiesc acum nu mai pare să fie lumea de-o știam .

Nu cred în karma, în legea compensației, sau în oameni. Dar cred că trebuie să fiu social acceptabil. Și nu prea mă văd așa de unde mă uit.

Nu e că vai ce mă făceam dacă nu opreau nenii ăia. La dracu’, în mașină era cald și bine, motorul mergea, fetele aveau ceva geci, cel mai prost îmbrăcat eram eu, adidași și geacă de toamnă peste tricou, like a boss; ce cod galben, în rabla mea e cald.

La o adică îmi permiteam să plătesc un taxi de acolo până la București, nu am nevoie de simpatia publicului.

Dar când publicul insistă , e un fel de chestie care se numește social binding. Tipii care le-au luat aveau o mașină mai modestă . Puteau să spună liniștiți ” ia dă-l, mă, în pizda mă-sii are SUV”. Așa era pe vremea mea. Pe vremea asta a venit poliția și m-a întrebat dacă mi-e frig, după ce am suflat în “fiolă”, evident.

Pe urmă au venit pompierii care nu aveau ce descarcera, că eram deja singur . Și intrasem înapoi în carceră de bună voie și de frig. S-au oferit să mă împingă să ies după ce mi-au sugerat să scoatem borna de la baterie că poate se scurge combustibil , poate ceva. Le-am mulțumit dar le-am spus pas la ambele. Motorina nu bubuie și oricum, prefer să mor în flăcări decât ca fetița cu chibrituri. Și de ieșit poate m-ar fi împins dumnealor, dar nu voiam să strâmb rabla chiar pe toate părțile. Așa că am sunat la tractare. 300 de lei un brânci din șanț afară. Pe vremea asta cred și eu. Un nene cu o șufa și-o dubă 4×4 a făcut 600 de lei intr-o ora și ceva. Bravo lui.

Pe urmă a venit altă poliție care ne-a luat declarații . Cu ce viteză circulați? Pe vreme rea e 80 pe autostradă, dar zic, băi bate la ochi 80, hai 90. Nenea cu cerculețele a zis că nu bate la ochi. Bine a făcut. Probabil el a luat amenda mai mică, că limita pe polei e 50.

Când mi-a scris polițistul amenda nici nu am clipit. Pula mea, era pe declarația mea făcută pe proprie răspundere . Depășire cu 40 km/h, am scos 435 de lei zambind, am platit și le-am mulțumit. Asta înseamnă munca de consultant.

“Mă scuzați, care e viteza limită în afara localității, pe polei? ”

“50km/h – vă costă 435 de lei”. La fel fac și eu banii.

Adevărul este că am scris 90 pe declarație , iar colegul dumnealui m-a întrebat:

“Ați scris 80? “.Dar nu era cea mai in formă zi a mea, asta e clar.

-Noo, 90, dom’ne.

Zic, să fiu “sincer”.

Nu am primit puncte penalizare pentru permis. In fond, nu am lovit pe nimeni , nu am distrus patrimoniul autostrăzii ( am fost întrebat și de asta ) , dar am deranjat instituțiile statului. Pe undeva e cinstit.

Una peste alta, îmi place rabla asta. Vorba soției – “bine că nu mi-ai luat Logan, chiar mă supărăm”.

Dacă aveam Fordul, la combinația asta eram futut. Poate că nu mergeam așa de repede , dar dacă mergeam , eram futut. Dacă aveam alt sedan mai acătării , poate îl manevram mai bine. Poate. Dar dacă intram cu el în șanț – eram futut, dat peste cap, probabil.

Dacă mergeam mai încet nu se întâmpla nimic nici cu Logan, desigur.

Cert e că și de acum tot SUV MARE vreau. Da, sigur că dieselul e nașpa, poluant, plm. Dar tancul e un pic mai antiprost așa. Merită banii.

Nici nu am casco, v-am spus?

La cum mă uit nici nu am nevoie.

*Soția cumva se bucură că am luat amendă. Probabil că știe că banii mă dor. Mai tare decât permisul sau punctele de permis, de exemplu.

Send to Kindle

21 Replies to “Fraierul autostrăzii”

  1. Ba, nasol, dar macar lectia a fost fara urmari grave si pina la urma nici prea scumpa. Pe mine m-a lovit cineva acum doua saptamani, a intrat pe rosu in intersectie si am luat-o pe platforma de acolo (bieleta stramba), estimarea de reparatie 10k lei (doar farul este ~4800); bine, casco + regres pe rca, dar acum dau banii pe taxi, metrou si autobuz. Nu mai avusesem de vreo 60k km vreun incident.

  2. Mă, eu la intersecții mă cam uit și când trec pe verde : ) , dar da, nașpa să te fută unul și să nu știi de unde. Cam asta e grija mea mereu, băi să nu lovesc pe cineva. Dacă intru eu în șanț , îmi strâmb rabla, plm e ok. Numa’ să nu belesc oameni nevinovați .

  3. Mă, eu la intersecții mă cam uit și când trec pe verde : )

    Si eu mai trag cu ochiul, dar nu chiar ca in bancul cu “poate vine un meserias pe verde”, dar de data asta m-a prins nepregatit, cumva.

    Bai, acuma vad. Ce dracu’ masina ai ? 1100 de Euro un far?

    E de ala LED, Mercedes de sub-secretara; ~1k euro optiune de upgrade la cumparare, dupa e mai scump.

  4. E de ala LED, Mercedes de sub-secretara

    Asta ce e? A, CLA?
    Fucking shit scump. Dar nu-i bai, ca platesc bine oamenii, deci cumparati, cumparati!

  5. Ai de plm .
    Eu imi cumpar masini de banii aia, bai :).

    Adevarul e ca nu sunt sigur daca ieseam sau nu singur. Am incercat doar putin.
    Probabil ca cu cauciucuri ca astea ieseam . Gen , daca imi propuneam asta, la vreun pariu. Poate ieseam si asa, daca insistam.


    Dar probabil ca strambam masina.
    Eram aplecat aproape de 45 de grade , cu doua roti intr-un sant cu apa si noroi. Apa pana la prag, masina rezemata pe marginea din dreapta a santului. Celelalte 2 roti erau pe malul din stanga santului, pe iarba inghetata, cu aderenta de nu puteai sa stai in picioare.

    Am incercat sa virez dreapta , ca sa iau santul intre roti si sa indrept putin masina. dar nu se misca nici in fata nici in spate. Daca mergeam cu rotile drepte, evident ca o zgariam ca statea sprijinita pe malul santului.

    Daca viram usor stanga, adica sa ma intorc de unde venisem, parea ca se misca, dar nu am insistat, ca parea ca se inclina si mai mult si nu era amuzant sa fac asta fara sa fiu legat si tras de ceva.
    Cu spatele nu era rost de iesit, era si mai abrupt.

    Cand a venit nenea cu duba 4×4 de m-a remorcat, m-a tras de fata inspre stanga si eram cu 4×4 diferentialele blocate, ESP decuplat si turam maxim pe treapta 1 si 2 sa ajut, am urcat jumatate si apoi l-am tras inapoi un pic , ca am pierdut aderenta.
    Nu cred ca era amuzant sa fac asta fara sufa.

    Plm, am pierdut o ora in plus, 300 de lei, dar orice element de caroserie as fi strambat costa mai mult de atat, nu ?

  6. De subaru. Pret de reprezentanta ca a fost pe casco reparatia. Am vazut ca pe olx era 1800 lei setul, dar olx nu e subaru romania.

  7. la mine în cartier există capcane antişmecher, nu antifraier. să explic: e un tramvai care merge ba pe linie cu carosabil între şine, ba pe d-aia gen metrou. şi de fiecare dată când ninge mai serios nu se mai vede unde se termină una şi unde începe alta. şi de fiecare dată se găseşte câte unul care nu ştie zona să zică “ia uite bă cum stau fraierii în coloană, nu duce pe nimeni capul s-o ia pe linia de tramvai!”. şi se bagă, şi-i dă talpă, evident. şi ia vreo 30-40 de metri de traverse de cale ferată până se opreşte… poliţie, amendă, tractare, service, carne în frigider de la ăia de aşteaptă tramvaiul juma’ de oră…

    nu prea vezi d-ăia cu rable să facă d-astea, în general maşini nemţeşti destul de noi 🙂

  8. Nu stiu ce masini au aia si cat sunt de inalte sinele de tramvai la tine dar, in teorie, eu pot sa merg pe linia de tren cu rabla, fara sa ating pe undeva. Acuma, na, de la pot pana s-o si fac e un pic de diferenta.

    Am practicat asta cand aveam un jeg de masina si ma futea jobul sa fiu la ora fixa la birou. Iar eu o luam de buna si-mi riscam permisul, banii si chiar si viata in scopul nobil al muncii. Bine, imi si place sa fiu golan si daca am si justificare mi se pare “altfel”. Proasta idee, dar aia e – pusca si cureaua lata, ce sarac eram odata. Si mai tanar si nelinistit.

  9. Că, dacă erai la 53 pe B-P, te scoteam eu gratis din șanț, fără zgârieturi si indoituri. Eventual iti țineam si fetele undeva pe-aproape, la căldură, până te extrageam pe tine din șanț. Si nu dura atât, ramanea timp sa imi vezi si colectia de single-malțuri. Eventual ne jucam putin si de-a Saint Bernard-ul, cu vreo sticla, tu erai degeratu’ si eu javra cu butoiaș la gât.
    Poate data viitoare? 😀

  10. șefu’, Nokian sînt supraevaluate, cînd le schimbi data viitoare încearcă Goodyear UltraGrip, sînt mult mai bune în condiții grele de drum.

  11. Nu stiu cat de supraevaluate sunt, ca am platit anul trecut ( in vara , ce-i drept ) circa 550 de lei pe bucata 245/65/17 . modelul asta.
    https://www.anvelope.ro/anvelope-iarna-nordman-wr-suv-22565-r17-106-h-xl.htm
    D
    Daca te referi la astea:
    https://www.vadrexim.ro/anvelope-iarna-245-65-r17-goodyear-ultragrip-500-107t.html

    Si vrei sa spui ca-s mai une pe polei, te cred, dar par sa aiba bolturi si parca-s ilegale?
    In plus, nu inteleg ce vrei sa spui. Mesajul era altul.
    Eu am zis ca “Nokian sunt unele din cele mai bune pentru zăpadă și gheață”
    Nici nu imi pasa daca sunt CELE mai bune. Nu e important in context. In plus, eu rulez cu astea tot anul. Daca vreau cauciucuri bune in conditii grele le cumpar pe acele din poza de mai sus, dar nu inca. Sunt cam galagioase.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.