Viteze și autostrăzi prin Europa

Am plecat din România, țară unde aparent e o lipsă de autostrăzi, dar lipsa aia nu e chiar ca un vacuum așa, ci o lipsă controlată – știm că nu sunt dar ne preocupă modest. Nu zic că-i rău, ho.

Fără să bat calul tare, am ajuns la Arad, 430 de kilometri mai încolo, în cam 5 ore și jumătate, carele au inclus și o pauză de 15 minute de alimentat și ce nevoi mai au oamenii.

In România, autostradă incepe de aproape de Sibiu și mai are un ciot lipsă, de vreo 20-30 km. Deci , din cei 430 km, circa 260 au fost pe autostradă. Viteza medie a fost, bunăoară, pe la 80km/h.

In Ungaria am mers pe autostradă de la un cap la altul, am ieșit doar cât să poposim un pic in Budapesta. Viteza medie a fost de circa 100km/h, că am prins porțiuni aglomerate. In unele locuri se mergea mai bine, era plin de flasheri care nu respectau limitele de viteză nici orientativ , eu m-am limitat natural la până în 140km/h.

Nu-s camere, nu prea e poliție la pândă. De aia.

In Austria viteza pe autostradă e limitată tot la 130km/h , autostradă de la un cap la altul și acolo , de menționat că am condus toată distanța noaptea și că au camere. Toată lumea mergea între 100 și 135km/h. Aproape tot timpul am avut senzația că e aglomerat pentru ora aia pe autostradă. Și totuși am ieșit din țară cu o medie de 110km/h.

Prea mult în plus nu era loc de scos.

Câteva aspecte despre vignete. In România știm că poți circula pe drumuri naționale, europene și autostrăzi doar plătind o taxă de uz – vignetă. Sunt câteva țări din Europa care practică asta. La fel e și în Ungaria și în Austria.

Judecând după ce am văzut pe drum , in Ungaria e foarte justificat. Până la Budapesta 5 din 10 numere de înmatriculare ale mașinilor nu erau ungurești. Majoritatea vastă a celor străine sunt românești. Am numărat și am calculat în timp ce conduceam, nu zic așa din ochi. Că ce să faci la volan atâta timp.

Prin urmare dacă sun atâția utilizatori străini a infrastructurii are mai mult sens să institui o taxa de acces pentru toată lumea, decât să te bazezi pe impozite, că românii nu plătesc impozite și taxe în Ungaria.

In Austria circa 2/10 mașini de pe autostradă de la ora aia aveau numere românești. Nu le-am reținut pe restul, dar cred că un număr aproape similar de mașini aveau plăcuțe germane și cam la fel ungurești . Așa că și acolo e justificată treaba asta cu vignete, ambele țări având infrastructura folosita mai degrabă pentru tranzit internațional către și de către alte țări.

Dar România? Și Bulgaria? Că la noi nu prea e așa. La noi e ca la nemți, care nemți nu au sistem de vignete. La intrarea în Germania era un procent aproape similar de mașini înmatriculate în România comparabil cu cele germane ca in Austria. Dar după câteva ore de mers, de la Nurnberg așa, s-au cam diluat și nu prea mai erau semnificative statistic.

Înapoi la viteză.

Germania are autostrăzi cu porțiuni întinse fără limită de viteză iar acolo unde există limite de viteză pe autostradă se respectă orientativ , că nu prea au camere , nici poliție. Nu sunt foarte agresivi in a le impune , in afara localităților – nota bene!

Problema e că autostrăzile nemțești sunt mereu in lucru, ca și alea britanice, lol, dar un pic altfel, la ăia chiar și lucrează. Băi, dar mereu. Din 2014 de când am condus mai mult sau mai episodic prin Germania, autostrăzile lor sunt mereu in lucru. Nu aceleași porțiuni dar sunt. Vezi poduri noi, legături noi segmente noi, băi aia construiesc într-una și ( poți vedea transformările inclusiv în orașe – am comparat Frankfurt 2013, vs 2015, vs 2022) – se vede schimbarea se vede că nu se trag pe cur chiar ca prin alte părți. GG la treaba asta, dar nu chiar la viteza de croazieră. Viteza medie a fost 100km/h. E de notat că cu o altă mașină și fără familie aș fi putut obține viteză medie semnificativ mai bună, dar eu , așa cum am mai zi, am fost limitat de rabla plină, cauciucuri și context ( familie în mașină) la 140km/h, or pe porțiunile fără limite erau mașini care depășeau cu 180-200km/g, altfel repari media daca circuli așa. Pe de altă parte am prin și “STAU”-uri, ca de obicei, cauzate de prea multe mașini care se aglomerează din cauza zonelor cu limită de viteză care urmează porțiunilor fără limită și de accidente, că deh, faptul că nu există limită de viteză nu garantează că oamenii aia și pot conduce repede. Așa că, cu mâna pe inimă o spun, dacă ești un om normal care nu vrea să conducă ca la raliu ci normal, pe autostrăzile nemțești nu ai mare avantaj de autostrăzi. Am mers reprize multe de 15-20 minute , prea multe, cu viteze între 60 și 75 km/h, după cum remarca soția ” pai la fel mergem și prin sate prin România , fără autostradă. Cu mențiunea că da, “doar daca sunt radare pe Waze”, altfel 90km/h pe unde e liber și nu sunt curbe. Iar alții mai puțin responsabili, sau cu mașini și talente mai precise merg și mai repede.

Pe ultimul segment din Germania, lângă ieșirea din Achen , se mergea așa de repede, ziceai că toată lumea voia să se bucure de ultimul segment de drum fără limite, efectiv la 140km/h eram printre cei mai lenți, doar camioanele mergeau mai încet. Prin Olanda se mergea așa ai așa iar în Belgia viteza a “înghețat”. Aia au limite de 120km/h și nimeni nu se mișcă măcar un brânci mai reped de atât. Și mai sunt și alte zone limitate suplimentar unde cred că am dat în radar și voi fi amendat.

Era o zonă cu limitare la 70 , unde credeam că merg cu 68-70 conform GPS-ului, însă chiar la sfârșit mi-am luat flash. Dracu știe dacă am depășit viteza limită, sau nu, nu contează asta, contează că ăia pândesc la fiecare kilometru cu un set de camere, pentru ei e important ca șoferii să respecte limitele de viteză la sânge și se conduce cam încet, sub limitele de viteză.

Acestea fiind zise, ceea ce vreau să spun e că autostrăzile contează , dar nu sunt cel mai important lucru și trebuie privite contextualizat. România , de exemplu, nu are nevoie de o grămadă de autostrăzi, comparativ cu țările cel mai dezvoltate, că nu are nici populația nici traficul și nici nu trebuie să le aibă.

Statele dezvoltate cred eu că s-ar putea să aibă prea multe autostrăzi, unele dintre ele mai multe decât își permit și câtă vreme eu o să votez oriunde , nu o să votez regimuri politice care promit mai multe autostrăzi, luați aminte. Nu contați pe mine. Desigur, e nevoie de drumuri moderne, întreținute, dar nu puhoaie de autostrăzi și infrastructura scumpă cu 11 mii de benzi.

Vorbește lumea că avioanele poluează și că ar trebui. Nu. Nu, n-ar. Avioanele nu poluează mai mult decât autostrăzile cu tot cu construcția și mentenanța lor.

Ar trebui un alt model, unul în care utilizatorii drumului plătesc pentru asta, ci nu toată populația. Vezi după aia dacă îți convine să circuli.

8 Replies to “Viteze și autostrăzi prin Europa”

  1. Cica trenul (pe linie electrificata) e si eco-friendly si poti sa-i pui in componenta vagoane unde urci direct cu masina.

    Doar ca s-a cam scumpit curentul. Si in Ro merg cu 100/h ca se foloseste aceeasi infrastructura si pentru marfa si pentru calatori. Nu cu 350+ ca pe Nemtzia, desi nu peste tot. Si infrastructura feroviara avea Ro, doar ca o taie astia si o vand la fier vechi pe bucati. Din punct de vedere turistic, eu as fi optat pentru urcat masina in tren si stat frumos la geam decat sa invarti de covrig ore in sir.

    Pacat ca nu exista o viziune si macar niste discounts (sa te incurajeje sa urci masina in tren) in caz de s-ar folosi modelul asta daca tot vor astia EU verde pana in 2035. Time will tell daca EVurile astea cu baterie sunt solutia potrivita, Japonia a pariat pe hidrogen…

  2. “La fel e și în Ungaria și în Austria.”

    decat ca nu e la fel deloc. in Ro si Bg platesti pentru toate categoriile de drumuri asa cum ai zis, vs A si Hu unde platesti strict autostrada – sunt cateva S-uri in austria care nu-s teoretic autostrada si tot platesti, dar n-ai stii diferenta. deci daca nu vrei sa platesti vigneta poti sa mergi pe alte drumuri gratuit, treaba ta. in ro si bg nu poti, iti vand aia vigneta in vama.

    romania e singura tara pe unde am condus unde absolut toate drumurile trec prin smack middle of toate taraniile de sate. singura. toti ceilalti au avut inteligenta necesara sa nu faca in pula mea drumurile nationale si europene prin sate. si sa si insiste in tampenie, toate modernizarile in ro se fac tot pe amplasamentul initial, conceptul de centura e sf curat. in contextul asta numa autostrada te poate rezolva, desi nu cred ca va mai fi nevoie, nu e ca si cum mai are cine sa circule prin romania peste inca vreo 20 de ani.

  3. 1. In Romania nu pentru toate categoriile de drumuri. DN-uri si mai sus ( europene si Autostrazi).Pe DJ, DC – nu . In Bulgaria la fel. In Austria pentru autostrazi si drumuri express – comform legii lor. , in ungaria zic si ei de autostrazi si drumuri express – dar per ansanblu, da, cred ca-s mai multe drumuri incluse in vigneta in Romania si Bulgaria – in sensul ca au mai putine autostrazi.
    2. Dar eu am privit asta din perspectiva expatului . Tu zici ca nu se plateste peste tot in Ungaria si Austria – o fi, ii ajuta pe cetatenii lor, pe mine, nu prea, ca nu stiu daca e vreo intrare la ei in tara pe unde sa nu platesti, nu? Si daca nu le pot accesa tara altfel = cost.

  4. “ca nu stiu daca e vreo intrare la ei in tara pe unde sa nu platesti, nu?” – tu esti serios, sau trollezi? cum sa nu fie, efectiv ori pe unde intri in tara fara sa intri pe autostrada e gratis. tu n-ai auzit de alte treceri de frontiera? In afara de Nadlac nici nu ai cum sa intri in ungaria direct pe autostrada. Austria la fel, poti sa circuli pe A-uri cu bani sau pe restul fara (bine in afara de tunelurile vietii, alea unele se platesc oricum separat, chiar daca sunt pe A/S). Deci ai la dispozitie o retea de drumuri gratuite, indiferent de nr de inmatriculare, pe care poti ajunge oriunde. Valabil pentru orice tara din europa, in afara de ro si bg. Platesti pentru un plus de confort/viteza evident. Nu esti obligat, le poti accesa tara gratuit. Nu-mi zi ca nu stiai chestia asta.

    “Pe DJ, DC – nu” – si stii tu cumva sa traversezi tara fara sa treci macar pe vreun DN? deci daca vrei sa traversezi tara ai nevoie de vinieta obligatoriu, nu e vorba de platit pentru un plus de confort sau ceva. mai mult decat atat, in bulgaria iti vindeau aia vigneta la intrarea in tara obligatoriu. si te controlau la iesire daca n-o ai.

  5. Nu-mi zi ca nu stiai chestia asta.

    Chiar nu știam.

    “Pe DJ, DC – nu” – si stii tu cumva sa traversezi tara fara sa treci macar pe vreun DN?

    Bănuiesc că nu, dar la fel bănuiam și că nu pot traversa Ungaria și Austria fără vinietă, nici nu mi-am pus problemă că ar putea fi alternative.

    mai mult decat atat, in bulgaria iti vindeau aia vigneta la intrarea in tara obligatoriu. si te controlau la iesire daca n-o ai.

    Nu știu când s-a întâmplat asta și pe unde, am mers in Bulgaria aproape anual din 2016 nu mi-au vândut aia obligatoriu, nici nu m-au controlat vreodată de ea la ieșire.

  6. Cand am traversat anul asta Bulgaraia la primele 5 benzinarii (deschise, ca vreo altele 5 erau inchise) nu am gasit vignieta. Doar can am ajuns pe autostrada am gasit cu chiu cu vai si doar la Shell.
    Nici militie nu am mai vazut anul asta la bulgari.
    ,, toate modernizarile in ro se fac tot pe amplasamentul initial, conceptul de centura e sf curat” – vezi centura, Brasov, Cluj, Iasi.
    Cand am primit fonduri pentru ,,reabilitare, modernizare” trebuia sa lucram pe existent si de aici multe fonduri europene s-au putut trage doar daca interveneai pe existent. Cand s-au facut investitii, iesea mai ieftin si mai rapid sa intervii tot pe existent (pentru ca pula mea vrea sa faca exproprieri in Tigania).
    La centuri ocolitoare sau autostrada se merge cu 2-3 trasee pe amplasament nou, proiecte facute sunt multe, unele si de 3 ori reproiectate – ca expirau SF-urile, da’ din falci bani.
    Vorbim de lucrari executate, pentru ca proiecte in lucru pentru centuri ocolitoare sunt mai multe.
    Oricum plateste toata populatia, cel putin prin transportul de marfuri.

  7. “Cand am traversat anul asta Bulgaraia la primele 5 benzinarii (deschise, ca vreo altele 5 erau inchise) nu am gasit vignieta” – pentru ca din 2019 exista e-vigneta si la ei, nu mai trebe sa chiar cumperi una de la posta bulgara gen.

    “Chiar nu știam.” – sa vezi ce fain e cand dai de Schengen, merge pe drumul dintre 2 sate si brusc te trezesti ca esti in slovacia, na pula da’ cu frontiera ce-ati facut?. si mai fain e cand te opreste la 3 dimineata un mascat ungur si te intreaba ce sloboz faci in satul ala. bulan ca era militian, altfel nem jo.

  8. pentru ca din 2019 exista e-vigneta si la ei, nu mai trebe sa chiar cumperi una de la posta bulgara gen.

    Mda, nu mi-o dat prin minte, merci frumos.
    Am recitit si eu ce am scris ieri si recunosc ca destul de des pot sa fiu induiosator de prost. Scuze.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.