Tre’ sa schimb caucioacele la rablament. Am tot cautat sa fac pe zgarcitul, ca anul trecut , pen’ ca doar doua sunt uzate si sa schimb doar doua, dar nu am gasit la fel cu celelalte care nu-s uzate. Zic ok, trebuia sa fac treaba asta de anul trecut , dar m-am tras pe cur, la un moment dat raman fara buci, daca le tot tocesc. Si pentru ca mie nu-mi plac cauciucele de vara si pentru ca mie-mi plac anumite chestii mai in afara asfaltului si vreau tractiune, maica, nu jucarie – m-am pus sa-mi comand niste BFG-uri. Nimic mai putin.
Si stiam eu din experienta anterioara ca sunt niste neni profesionisti atat de profesionisti ca i-am recomandat si unui amic care si-a luat si el un set de BFG-uri de la ei.
Si fac rapid o comanda, dupa care ma suna un operator, imi spune ca nu le au pe stoc, ci doar pe la sfarsitul lunii si ca sa platesc 50% avans, the usual. Ok.
Si-mi mai spune si ca nu au indicatia M+S pe ele si ca-s de vara. Ca astea sunt cauciucuri de teren accidentat, dar de vara. Desi la ei pe site scrie ca sunt marcate M+S.
Ba nu stiu daca ati vazut vreodata cauciucurile alea. Ca or avea sau n-or avea M+S, nu mai tin minte, dar au fulgul de zapada si muntele – notatia americana, din ce stiu. Eu zic ca sunt cat de cat de iarna.
Mai degraba foarte de iarna, mai de iarna decat alea de iarna pe care le am acum montate. Cam asa se merge cu ele.
Nu-s de viteza, posibil nu sunt cele mai bune pe sloi de gheata, sunt anumite inconveniente legate de confort, ca se aud destul de tare, gen cu un un pic mai tare decat noile reguli europene. Da, exista, mai nou, o norma din 2016, care zice cat de zgomotos poate sa fie un cauciuc – pagina 19, vehicul C1. Cred ca normele le sunt aplicabile celor ce construiesc cauciucuri pentru piata europeana, nu stiu sa existe in codul rutier ceva.
Nu-s eu specialist, dar zic ca-s ok. In fine, el fiind expertul, i-am spus omului ca asta e, daca sunt de vara sa anuleze comanda, multumesc frumos. Zic ca m-oi fi ramolit eu si hai sa ma mai uit o data la producator pe site, la ce zice lumea, la clipurile astea. Ma lamuresc, il sun inapoi pe om, ii spun cine sunt ( in legatura cu ce comanda) si il intreb daca sigur vorbeste de BFG T/A KO2, ca stii cum e, sa lasi loc de indoiala, sa nu-i spui omului ca e prost, ca eu voiam sa-l fac sa taca si sa imi ia banii.
Ma asteptam si la o pledoarie cum ca cauciucurile astea nu-s bune de iarna si ca are el unele mai bune, eram in toane bune de o discutie cu un cunoscator pe tema si sa vin si eu cu bucaticile mele de RTFM si legal notes ( vedeti la final). La care el ma intreaba:
-Pai dumneavoastra ati facut comanda. Nu stiti ce-ati comandat?
Asa, pe ton, cum vorbeste un profesionist. Autoritar.
Ii spun ca vreau doar sa ma asigur ca la astea se uita dupa care ma gandesc ca: baaa, ia stai asa, pe banii mei? Cui pula mea ii fac eu educatie aici si pentru ce? Ii multumesc frumos , ii spun ca voiam sa le cumpar de la el si ca am verificat eu si sunt destul de de iarna si ii urez o zi buna. Incerca tot sa imi explice ca…*sunet de receptor in furca*.
Later Edit.
Acum ca au venit am putut sa observ ca de fapt cauciucurile au si marcajul M+S , deci consultantul Vadrexim doar facea pe desteptul , el fiind de fapt, ca mai toti, incompetent. Plm, nicio paguba la mine.
Dupa care le gasesc mai ieftin si pe stoc si la alt magazin unde operatorul chiar vorbeste cu mine ca cu un potential client care cumpara niste cauciucuri destul de scumpe. Si cu DOT 2018.
Au si venit, le-am si montat, iar masina arata eleganta ca o doamna in cizme de cauciuc, Deh, nu conduc un Jeep sa fie pentru cauciucurile astea, asta e, dar mie imi place si nu pentru cum arata le-am montat.
Care e treaba cu cauciucurile BFG?
Toata lumea care are un SUV a avut macar in treacat ideea de a pune niste cauciucuri de genul asta, mai ales daca a iesit cu suvulica din asfalt si a constatat ca pe iarba, noroi si teren umed si in panta e la fel de impotent ca cu un sedan cu tractiune pe doua roti. Pentru ca cel mai des nu tractiunea e problema, desi aia iti arata toti la TV si pe youtube, cand se fac teste 4×4, sau chiar daca e, cele mai multe probleme le poti rezolva din cauciucuri.
De aia cand le-am montat, brusc aproape toti mecanicii au inceput sa vorbesca despre ele si despre cauciucuri A/T si M/T si sa-si dea ei cu parerea daca e bine sa conduc din astea pe strada sau nu. Vedeti mai jos. De asta doi domni cu SUV-uri care au trecut pe acolo cu ceva probleme in timpul asta si care aveau ceva gume de strada, de vara si cam slick-uri au nascut brusc cate un rictus involuntar si-aproape ca le vedeai pula sculata cand se uitau la astea. Au efectul asta la lume, nici nu vezi multe pe strada DAR ASTA CHIAR NU TREBUIE SA FIE UN MOTIV SA MONTEZI ASA CEVA. Ca poate pe urma te uiti la ele cu regret.
Sunt unele din cele mai bune cauciucuri pe care le poti purta si pe namoale si pe strada. Nu prea poti sa mergi cu anvelope M+T ( Mud + Terrain ) pe strada, ca-s ca pneurile de tractor. Nu se echilibreaza bine, vibreaza la viteze mari, genul asta de probleme. Astea s-au echilibrat de fapt nesperat de bine. Doar unul e un pic asa si asa, a ramas dezechilibrat de vreo 10 grame. Asa ca atentie cand va cumparati caucioace, asta cu echilibratul e in general o problema a anveloperlor ieftine ( China stie ), dar la alea de asfalt merge relativ usor , ca nu au carne multa sa poata exista asimetrii semnificative.
DAR.
Daca folosesti masina 90% in oras si pe autostrazi – e drept ca si eu merg mult pe autostrada ( una, da) si iti place sa mergi repede si apreciezi mai mult viteza, manevrabilitate si de fapt ce ai vrea tu e sa conduci un SUV ca pe “bemveu” BFG-urile sunt o idee de la proasta in sus. Io nu prea merg foarte repede, ca daca trec de 140 km/h simt o pereche de ochi in plus pe acul care indica viteza, iar deja de la 160 e cu avertizare vocala. Cauciucurile astea pot maxim 180, dar realitatea e ca de pe la 120-130 in sus simti ca nu rulezi pe gumele potrivite. Deci, da, probabil ca am sa merg si mai incet.
Nici nu sunt genul de cauciucuri de polei/ gheata pe asfalt, unde mergi pe asfalt inghetat la peste 80km/h ca pe ice track. Sau pe ploaie. Au aderenta foarte buna pe carosabil umed – clasa B, doar cateva tipuri de cauciururi de iarna pot asta, dar simplu: Nu sunt de viteza, nu sunt de circuit, iar daca le montezi faci un compromis de viteza la mersul pe asfalt.
Bonus text legal:
Care-i treaba cu M+S. Chestia asta cu inscriptia a fost guitata peste tot prin presa si internet si face referire la codul rutier care descria anvelopele de iarna conform unei anume omologari. Nu mai caut forma veche, dar in 2012 punctul 6 al articolului 6 a fost modificat ( 6^1) de OG 5/2011 si defineste anvelopa de iarna ca:
61.anvelope de iarna – anvelope omologate conform Directivei 92/23/CE a Consiliului din 31 martie 1992 privind pneurile autovehiculelor si ale remorcilor acestora, precum si montarea lor, Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizatiei Natiunilor Unite (CEE-ONU) nr. 30 sau Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizatiei Natiunilor Unite CEE-ONU nr. 54, dupa caz.
Traducerea dircetivei 92/23/CE o gasiti aici, dar va recomand sa nu va pierdeti timpul cu ea, ca pe site-ul eur-lex puteti vedea ca a fost abrogata de una mai noua. (“No longer in force, Date of end of validity: 31/10/2017; Repealed by 32009R0661“)
Bine inteles ca in codul rutier romanesc nu se face nicio referire de legislatiile mai noi cu privire la Snow and Ice Grip index , din legislatia europeana mai noua (2017), ca le e greu macar sa transcrie, au alte preocupari
Bun, ca sa fie mura in gura :
The term ‘severe snow tyre’ is also defined in UNECE Regulation 117 as ‘a snow tyre whose tread pattern, tread compound or structure is specifically designed to be used in severe snow conditions’ and that fulfils certain requirements in order to use the 3-PMSF (3 Peak Mountain Snow Flake) marking on the sidewall of the tyre. These tyres are also known as ‘winter tyres’ and are mandatory in various Member States under winter conditions.
Both the terms ‘snow tyre’ and ‘severe snow tyre’ apply to tyre types C1, C2, and C3 alike. …
For snow grip performance, the 3-PMSF test and marking is the most suitable solution since it is already widely used by the tyre industry and thus would have low implementation costs. This additional information compensates for the usually poor middle-range wet grip score on the EU label.
3-PMSF arata asa :).
Si unele nu au si M+S marcat. Ceea ce inseamna ca in magazinele romanesti vei gasi probabil unele din cele mai bune cauciucuri de iarna ( astea trebuie sa fi trecut ceva teste pe zapada sa fie etichetate in felul asta).
Cu placere.
Si cea mai tare, pentru ca romanii sunt EPICI, si pentru ca consultantii de venzari si personalul alora habar nu are ce vinde, in mai toate magazinele, in afara de emag, cauciucele astea sunt acum LA PROMOTIE. Ca-s de vara, taica. Nu glumesc. Mi s-a parut ciudat in primavara ( eu credeam ca atunci e promotie ca a trecut iarna), ca erau pe la 850-900 de lei bucata, pentru masina asta, in timp ce in SUA erau pe la 120 de dolari. Si ma gandeam, ba, nu fac si astia promotii, ca a atrecut iarna . Dar nu. Acum, in schimb, sunt 180 de dolari in US si vreo 710 lei in Romania. M-am mai uitat si pentru alte marimi pentru alti amici si e la fel.
Cred ca rezista nesperat mai bine la borduri și gropi. Sigur nu riști vreo forfecare sau găurire a lor.
Nu s-au forfecat și nu s-au găurit nici astea anterioare. Pentru asta e oarecum suficient să cumperi anvelope de calitate (gen nu chinezării sau ieftineli) , cu ceva caracteristici gen XL ( extra load ) /reinforced ( mai ales daca rabla e mai grea decât media rablelor care rulează pe genul ăla de pneuri ) . Contează și indicele de încărcare. De exemplu eu aș fi putut utiliza și cauciucuri cu indice de încărcare 107, adică 975 de kg pe roată. Dar nu mă interesează nimic sub 111XL. Adică 1090 kg/roata și margini întărite. Aș putea să urc și un… Read more »
M am uitat la filmuleț.
Nu ii înțeleg pe cei care ies cu mașina în off road. Sa te duci de nebun sa forțezi mașina și articulațiile ei, eu pe asta nu o înțeleg.
De ce ai vrea sa chinui niște angrenaje mecanice doar pentru bucuria ta, iarăși nu știu…. Dacă vrei sa te chinui singur, nici o problema. Ia o la picior frumos, pe coclauri cât vrei și unde vrei. Dar lasă fierul în pace, ca nu are nici o vina.
🙂 . De ce,boss? Ești animist? Crezi cumva că mașina e și ea un suflet sau cum? Iar ăla nu prea e off-road. E așa, side of the road. Acolo doar testam cauciurile pe panta in sus și în jos. Iar pe urmă, pe teren plat prin gropi doar merg la pește . Ăla e drumul către locul de pescuit. De aia am cumpărat rabla asta cu 4×4 și tot ce trebuie, ca să pot face asta din când în când, altfel un monovolum mare și urât era suficient . Pe ăia care merg la pescuit îi înțelegi, sau tot… Read more »
Putina lume știe care e treaba cu astfel de anvelope și probabil de aia nici nu se prea cauta. Cel puțin în România nu țin minte sa fi văzut.
Si la fel, e frica de a merge cu ele pe asfalt. Par mari, potrivite doar pentru drumuri forestiere.
Sunt la fel de mari ca cele pe care le-am dat jos
[…] ce să vezi. Eu știam că am să consum mai mult cu noile cauciucuri, dar mă gândeam că nu prea mult. Adică BFG-urile astea T/A KO2 , au indice de consum […]
Cam târziu, dar las și eu un comentariu p’aici: am avut și eu BFG-uri prin 2012-2014 pe un Hyundai Santa Fe. Excepționale pe orice teren. Mergeau bine și la 160 km/h. Singurul inconvenient era că pe macadam se umpleau de pietricele printre crampoane și, când ieșeam pe asfalt, parcă eram un Fred Astaire pe roți. Când am vândut mașina, îmi venea să le dau jos și să-i pun unele stock. Cred că încă sunt pe mașina aia, dacă mai e în circulație 😄
Cred că încă sunt pe mașina aia, dacă mai e în circulație Nu tin chiar asa de mult daca nu mergi cu ele pana la opinca. Le am din 2018, cand am scris asta, cred ca mai tin doi ani de acum , ca nu le rulez mult, dar pe urma chit c-or sa mai aiba flori, or sa fie reduse si problema e ca pe masura ce se uzeaza mai tare cauciucurile offroad se echilibreaza mai greu ( si-asa se echilibreaza greu si se dezechilibreaza repede, anul asta am cerut la revizie sa mi le demonteze pe toate si… Read more »