Lord of the Rings. I – Q3

 

 

This slideshow requires JavaScript.

 

 

 

 

 

 

 

Dupa cum spuneam ( pe fb) , saptamana asta am fost ze lord of ze rings. Prin bunavointa celor de la Europcar , am primit un Audi Q3 Quattro. Da, stiu , lumea aude Q si se gandeste  la “SUV”. Audi  il catalogheaza drept crossover. In black english as spune: ” That ain’t no SUV , ‘aight? ” Da , are 4×4. Mai mult – AWD. Da are o umbra de  forma inalta care aduce a SUV ( un A3 balonat) , dar:

Garda la sol nu e foarte inalta , nici centrul de greutate foarte sus , iar suspensiile sunt tun, de carting. 

Zici ca te tragi cu curul pe asfalt. Dupa 180 km , ma dureau capul si gatul teribil. Am cautat prin meniu si prin consola butoane sa reglez suspensiile . N-am gasit.

 

De fapt ce dracu’ vrea sa insemne si chestia asta numita “crossover” ? Ca daca te uiti la masinile catalogate drept crossovere nu par a face parte din aceeasi classa.

De exemplu: Duster. N-am condus , dar din ce  vad  poti face ceva offroad de-adevaratelea. Nu, hardcore, da’ merge.

Alt exemplu: Juke – cica concurentul lui. Pai colegii mei , pe care i-a mancat in dos  sa se tina dupa mine ( cu Sorento)  pe o potecuta asfaltata ( rotile mergeau pe langa , pe teren arabil , dar drept) , au ramas. Nu cine-stie-ce , dar au avut nevoie de un branci. Bineinteles 4×2.  Dar la fel de bineinteles ca tata cu Dacia lui , n-ar fi avut vreo jena. Deci, ce rahat de crossover e juke. Cross over ce? Borduri? Nu , pe bune, la treaba asta-s ok toate.

Alt exemplu: Captur. Pai ala chiar e un Clio  inaltat. Nimic-nimic legatura cu SUV , nici nu poti sa-i spui ca e vreo ruda indepartata sau ceva. Pun pariu ca il fac  la “drumuri grele” si cu Opelul Astra al lu’ tata.

Asta , are AWD, Am sa incerc sa fac poteca aia joi. Sper sa nu raman , ca sunt singur si am pus-o… Dar la mai mult nu ma bag. Nu arata cu nimic mai smecher decat un A4 Allroad. De fapt , nici nu cred ca e .  E doar o masina cu AWD, din perspectiva asta.

Nu stiti diferenta dintre 4×4 si AWD?  Pai la  AWD trag 4 rotile dar niciodata toate 4 in acelasi timp . La 4×4 da, si in cele mai bune cazuri e si cu distributie de cuplu egala. In cele mai multe cazuri NU, dar asta e altceva.

  Joi: Eaaassy! Bine, poteca aia pot s-o fac si cu masina personala, intre noi fie vorba.

Si-acu despre masina:

N-am condus vreodata Audi A3 , deci  mi-e oarecum imposibil s-o compar , dar se simte mai sportiva  decat Golful si sta mai bine pe sosea. Am avut motorul cel mai  putin supraalimentat din alea de 2 litri TDI. Ala de 140 de cai. Pe alocuri se simte .4×4 si inaltimea mai mare fac ca

Viteza Maxima  sa fie mai mica decat la Golf.  Pe carte e trecuta 198 km/h. Am reusit sa ajung p-acolo, dar in conditii de drum in coborare :D. Pe drum plan , am ajuns maxim la 185 – pe bord. Deci presupun ca vreo 170km/h in termeni reali.

Acceleratia

Pe motiv de quattro  , presupun , acceleratia, pana pe la 100 km/h e un pic mai sprintena decat pe Golf 2.0 TDI 150 CP, cu tot cu cutia automata de pe Audi. De altfel, sta si mai bine in curbe.  Am mers la limita derapajului si-un pic dincolo – pe asfalt – pe o bretea de intrare si iesire de pe autostrada. N-am vazut sa se aprinda vreun bec de traction control ( cred ca am condus o versiune mai troaca) , dar am simtit  AWDul , mai ales in  unghiurile in care depaseam  aderenta. Masina asta  nu se inclina.  N-am observat niciun pic de ruliu.

Viraj de 90 grade cu 40kmh.

Un pic peste 60km/h, aproape de 70,   doar cu putin chitait de roti – pe iesirea din viraj , iar mai repede mi-e mie greu fizic , ca n-am antrenament si  forta centrifuga imi provoaca o oarecare reluctanta in a apasa acceleratia  in viraj. Presupun ca  am nevoie de ceva sesiuni de carting / WRC driving , inainte sa pot ajunge la limita de stabilitate a masinii astia.

Feeling

Volanul este sportiv , se intareste la viteza , imi place de el. Desi la un momentdat , pe un drum national conduceam aproape de limita vitezei (100) in curba si din plictiseala , senzatie de rau (durere de cap) si neatentie am iesit cu roata din spate  – dreapta ,o palma  in afara asfaltului. Mi-a fost  oarecum dificil sa corectez eroarea din directie , pentru ca volanul era un pic mai “tare” decat ma asteptam.

Pedalele , doua la numar sunt ok ,desi frana , nu mi se pare ca se ridica la potentialul de sportivitate al masinii. A nu se intelege ca nu tine. E posibil , totusi sa fi apasat eu prea soft  pentru ca se intareste progresiv pe masura ce fortezi. Si cand zic potentialul  de sportivitate nu ma refer la motorul asta de 140 de cai , pentru care ai destula frana. Dar pe masina se monteaza si motorul de 2.0 TDI de 170 de cai , si 2.5 TFSI 310 cai si 400nm.  Intamplator am vazut un Q3 cu 2.5 d-asta ( tot cu numar de Europcar) pe autostrada. Gen , m-a lasat in fum . Cred ca cu asa ceva te apropii de comportamentul unui WRC wanna be , gen Impreza STI sau Lancer EVO. Te apropii doar , ca  nu e totusi A3, platforma e inaltata.  Iar franele ( astea) sunt cu siguranta mult prea lente ( un pic de lag ) pentru 300 de cai. Poate la motorul ala sunt alte frane, nu stiu.

Cutia automata

Da. Ajunsesem la un moment data sa ma intorc la ideea mea primara de taran prost ca “cutia manuala e  mai buna” – ma rog , ca as vrea sa folosesc modul de selectie manual al treptelor , pentru ca predictivitatea automatelor e demna de filmele cu handicapati. Da, da. Nici cutia ZF cu 7 trepte de pe C-Klasse nu mi s-a parut fantastica. Recunosc pe chestii specifice sunt mai bune . Cum ar fi , in modul ECO cu aia si cu aia de la Sorento cred ca economisesti combustibil chiar si fata de o cutie clasica manuala. La fel, in modul sportiv  cutia de pe Mercedes e iti face viata foarte simpla si s-ar putea all in all sa scoata un timp , pe un drag sa zicem, un pic mai bun decat eu cu o manuala clasica. Desi cred ca pot sa scot ceva  mai bine din padele, dar alta e discutia. Treaba e ca frate , normal , cutia de viteze nu vede ce vezi tu in fata , nu stie ce stii tu , prin urmare , reactioneaza doar la modul cum apesi acceleratia. Practic, trebuie s-o inveti tu pe ea si sa te adaptezi. Eh,  cutia automata de pe Audi-ul asta e mai inteligenta de cat toate celelalte si tot ce pot sa spun e ca (atentie!)  pe motorul asta,  imi pierd timpul incercand s-o ard eu mai optim prin selectare manuala si singurul loc unde mi-a fost de folos selectia manuala a fost la virajul de 90 de grade cu anumita viteza , deoarece am  nevoie de un control un pic mai bun al turatiei. Nu neaparat optim pentru traiectoria ideala si viteza maxima in viraj, ca nu-s atat de bun, ci apropiat de cum ma simt eu in control. Dar sa fim seriosi, cine are nevoie de manuala doar pentru atata lucru?

Tag line: cea mai buna cutie automata pe care am testat-o pana acum.

In modul S , n-ai ce sa mai umbli pe manual, face ea ce trebuie.

This slideshow requires JavaScript.

Optiuni si confort

Asa cum am zis , versiunea  pe care am condus-o eu era mai “troaca”. N-are camera de parcare , nici macar senzori cu indicatie vizuala . Doar bipuri- gen Logan. Ba nu , si la senzorii de pe logan cred ca ai ceva vizual , cat de mic acolo.

Nu are oglinzi rabatabile electric, scaunul soferului se regleaza in totalitate manual. Apropo de asta ,  mi-am dat seama cand am ajunsla birou ca era setat foarte sus si nu intelegeam de ce ajung cu capul aproape de plafon. Iar apoi m-am gandit cine dracului a condus masina asta inaintea mea, ca eu nu-s chiar inalt. Poate si din cauza pozitiei m-a durut capul de la suspensa sport. Cand am mutat scaunul mai jos si mai pe spate, la intoarcere , a fost mai bine.

Tapiseria e din material de calitate.

Butoanele  cam putine la numar si sincer, nu mi se pare cinestie-ce upgrade , pe partea asta , fata de Golf. Are incalzire in scaune , na, asta e de bine.

Pe locurile din spate au loc oameni ( adulti )  doar daca soferul sunt eu sau cineva de inaltime comparativa. Pe scaunul din dreapta a stat un neamt de 1.85. Intr-una din poze  puteti vedea ca mai ramane ” un lat de mana ” si aia mica , ca-i mana mea , spatiu de picioare pentru pasagerii din spate . Din nou ma duce  gandul la – ce dracu’ inseamna notiunea asta de cross over. Trecerea de la Matiz la Clio?

Sistemul media 

GPSul e un ecran fara touch , rabatabil. Naspa , daca ma intrebi pe mine. Sigur e trendy si are prezenta de gadget , sa  apesi pe ecran si sa-l bagi in bord, sa para ca masina n-are ecran media , dar pozitinonarea lui e mai putin comoda decat ecranul integrat in consola centrala de la alte masini. Iar sa n-ai touch si sa scrii adrese pe GPS la joystick…cam de porc in anul de gratie 2015, pe masina ce-si spune ca e din clasa “premium”. Din nou , asa o fi la versiunea mai ieftina. N-am idee. Calitatea plasticelor pe bune ca pare un pic sub Golf, sau poate am eu gusturi dubioase, dar asta e impresia.

Are macar faruri adaptive , cu functie de auto.

In portbagaj au loc doua trollere  standard de 61 cm lungime si cate un rucsac nu prea mare,  peste fiecare. Sa zicem genti/rucsace  de laptop/ foto. In niciun caz d-alea de munte.

Nu e masina de familie, nu e masina de teren / offroad, nu e genul de masina  confortabila ( ma refer strict la supensii si pozitie),   poti sa-i sportiva de 4 locuri ( cu alt motor) , dar atunci e un pic ciudat, ca e cam inalta. E buna de trecut peste / parcat pe borduri. Incercat. Nicio problema. La peste poti sa mergi cu ea, cu cateva  conditii:

1. Sa nu te afunzi prea offroad, deci sa ramai aproape de  mainstream. Sigur , poti mai mult decat aia care vin cu Loganuri sau dube de serviciu , sau Golfuri, dar cam atat. Nu cred ca te tii nici macar dupa un Kia Sorrento, sau un X3/ X5. Stiu conteaza si cauciucurile.

2.  Sa ai doar undite telescopice , ca n-ai unde dracu sa pui d-alea mari , decat daca rabatezi scaunele din spate.

3. Daca ai barca sa fie golnflabila , gen d-aia  de incape intr-o cutie de carton impachetata in portbagaj. Daca vrei sa iti iei d-aia de se pune umflata pe plafon, cred ca e mai lunga decat masina si risti sa zbori cu ea.

4. Nu , nu merge nici sa remorchezi barca ( cred). Nu ca nu duce motorul dar machineta e prea mica, in opinia mea ,sa remorchezi barci , salupe , scootere, ATVuri.

Cu alte cuvinte, daca esti solo , sau ai o gagica si n-ai copii , masina asta merge. V-ajunge la amandoi de bagaje pentru o calatorie mai departe. Poti sa mergi, cum am spus  si la un pescuit care nu e foarte salbatic, poti sa te dai putin si viteaz si sa faci ceva street racing , cu un motor mai puternic decat asta de l-am avut eu, poti sa parchezi si pe borduri sau scari cu trepte mai mici – ca orice proprietar de SUV care se respecta, poti sa mergi iarna la munte , pe sosea sau pe drum forestier (nu prea stricat, gen cu sleauri adanci si pline de apa)  si cred ca poti sa-ti duci si copiii la scoala , gradinitia  cu ea. Dar nu puteti pleca din oras toata familia , decat daca n-aveti bagaje.

Deci , da,crossover. Cred ca chestia asta inseamna o masina care pastreaza aparenta ca poate fi orice.  In momentul in care o vrei specific pentru ceva , observi ca nu ti-e buna  :D.

Altfel , mi-a cam placut, tre’ sa recunosc. Cum spuneam la inceput ( atunci exprimandu-ma decent), un A3 care-o arde in basini.

 

Aaah , Consumul.

39 litri pe 420km condusi de soferul iadului pe autostrada mortii (9.2/100km.). Se poate mult mai putin…. Pe un segment de 30km de autostrada condus cu tempomatul la 140, am obtinut consum mediu 4.9 l/100km . Motorina.

Acestea fiind zise, e posibil ca asta sa fie ultimul review , cel putin pentru o vreme. In rest , numa’ de bine .

 

 

 

 

 

 

Send to Kindle

2 Replies to “Lord of the Rings. I – Q3”

  1. Faine descrierile tale! Contin mai multe date si detalii testate de tine decat emisiunile dedicate masinilor. Bravo si multumim!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.