Pun umarul la falimentul SAS. Airhelp

Voiam sa intitulez articolul asta “Vine banii”. Era mai potrivit, da’ mi-e rusine sa fiu manelist. Nu mi-e rusine sa cer banii astia, altfel.
Nu o scriu ca sa ma laud, o scriu ca s-ar putea sa aveti nevoie si sa nu stiti ce sa faceti.
Nota: Textul asta e cu reclama unei companii dintre cele mai mizerabile care sunt, una pe care o uraste toata lumea, dar care va poate ajuta.
Nu, nu m-au platit sa scriu asta, eu ii platesc pe ei, da’ poate aveti nevoie sa ii platiti si voi.
De ce sunt mizerabili? Pentru ca-s genul ala de companie care se ocupa cu actiuni legale de recuperare a daunelor. Genul ala de juristi mizerabili care, in general, duc la cresterea preturilor produselor si serviciilor, prin actiunile lor.
Da, stiu asta, si da, nu e bine.
In cazul asta e vorba de compensatiile pentru intarzierea zborurilor.
Legislatia in domeniu spune ca pentru intarzierile mai mari de 3 ore companiile aeriene sunt obligate sa plateasca compensatii de pana la 400 de EUR pasagerului.
Problema de etica apare legata de faptul ca uneori asta e mai mult decat ai platit pentru zbor. Si ca exista logica cum ca daca toata lumea ar cere si primi compensatii asta va duce la scumpirea zborurilor si la multe alte lucruri, cum ar fi scaderea calitatii zborului. Care, by the way, deja se intampla. Ma refer la ultima.
Nu calatoresc la business, dar am auzit ca nici acolo nu mai e cum era.
Si, da, am mai intarziat alte dati si, daca am ajuns in aceeasi zi la destinatie, nu am cerut compensatie. Plm, un gest de “good will” cum s-ar zice.
Dar s-au intamplat cateva chestii care m-au nemultumit un pic.
Prima data am ramas blocat peste noapte cu Lufthansa, in Munich, acum vreo 3 ani. Plm, nu prea au avut ce sa faca, bine, aia pe care i-am pierdut au decolat un pic mai devreme decat era cazul, cand ar fi trebuit sa ma astepte putin, da’ asta a fost, am invatat sa nu mai calatoresc cu bagaj de cala, daca vreau sa ajung acasa repede, printre altele.
M-a deranjat putin ca am ramas nefutut in noaptea aia, dupa o saptamana nervoasa, cum le-am si scris in mailul de “fuck you” pe care li l-am trimis a doua zi. Dar au platit taxi, cina si hotel, plm atunci m-am gandit ca au facut tot ce pot face si nu le-am cerut nicio compensatie. M-a enervat mai tare ca la “cina” care a fost un currywurst la bar (asa e noaptea, deh), aia de la hotel mi-au spus ca masa o plateste Lufthansa, da’ berea nu.
Nu-i problema de 5 EUR, am baut 2 pe banii mei, da’ coaie, cand tii un om blocat peste noapte ca esti incompetent, ii dai o bere, da-o in pula mea. In fine, am trecut peste, urmand logica, ca hai ba, ca-s silver la ei, ca nu e asa rau, ca sa nu aduc eu falimentul Lufthansa, lol.
Fireste ca nu am primit vreodata vreun raspuns la scrisoarea mea de “Fuck You”, ce pula mea puteau sa zica, “We fucked you first, looser!” ? Au putut, in schimb, cam la o saptamana sa blocheze accesul, de pe internetul lor, la domeniul meu, catalinx.ro. La domeniu, nu la IP ca IP-ul e dinamic si ii futeam iute, daca blocau IP-ul.
Am observat, m-am gandit ca e un glitch, pe urma am observat ca din niciun lounge al lor ( Munich, Frankfurt, Dusseldorf) nu puteam sa-mi accesez site-ul, de pe internetul lor. Am sunat la suportul tehnic , dupa ce am reusit sa aflu numarul si mi-au confirmat sec ca domeniul e blocat in firewall. Fara motiv, fara nimic. “Ne pare rau, nu este permis accesul la acest domeniu”. Oh well, das ist Deutscheland, aici nu esti de capul tau, liberte, fraternite e la altii.
Nu m-am suparat, aveam net pe telefon, mai mult m-a amuzat ce cacanari au fost.
M-am gandit ca, bah, poate se simt si imi pun doua mile in plus pe cardul de fidelitate, sau ceva. Nu.
Am uitat de asta.

Acum, dupa primul zbor la Copenhaga, cand am intarziat 2.5 h la dus si am dormit o noapte la Frankfurt m-am enervat putin. Nu-i vina Lufthansa acum, ca sa fie clar. E SAS. Dar biletele le-am luat prin Lufthansa, ca nu sunt prost să iau segmente separate si sa imi asum eu intarzierile. M-am enervat ca am intarziat in prima zi de lucru mai mult decat ca iar am ramas o noapte nefutut. Iar de data asta era cu “Vino acasa, acum!”, daca intelegeti ce vreau sa zic.
M-am enervat ca nu mi-au dat taxi pana la hotel – “mergi cu shuttle bus, coaie, ca nu mori” – si ca am asteptat 30 de minute in aeroport dupa mizeria aia. Dar nu cat m-am enervat cand m-am dus la ghiseul lor la urmatorul zbor, care a intarziat si ala, si le-am zis de la obraz “ba, intarziati cam mult, si am dormit o noapte in Frankfurt din cauza voastra, cu zborul asta”. Ma compensati si pe mine cumva, poate cu niste mile, poate un upgrade la “business” ( n-au business la SAS, au ceva upgrade de clasa, semi) la un zbor care nu e plin?” Nu ca imi pasa de mile sau de upgrade, da’ pula mea, sa faca si ei ceva acolo, o cutie de bomboane, o sticla de vin , o cana de bere.
Nici nu voiam bani, ca stiu ca-s saraci si si-asa li se strica acelasi avion de trei ori inainte de decolare, ori daca le mai iau si bani, risc sa nu mai aibe nici bani de reparatii si sa plece asa, taras, doamne-fereste.
Dar nu. Mi-au spus, sec, ca nu ofera compensatii, ca pot sa platesc ASIGURARE, coaie, daca vreau compensatii in caz de intarziere, ce conteaza ca imi ofera legislatia in domeniu asigurarea asta – si ca daca nu imi convine, sa fac o petitie la ei.
Una la mana – stiu de d-astea si ca firmele de obicei iti trag la muie cu scuze si plm, iar daca nu iti convine poti sa-i dai tu in judecata, daca ai bani si timp sa te ocupi de asta. Ca ei stiu ca mai degraba n-ai. Si sa-i ii dai tu in judecata pentru 400 de EUR, nu stiu, probabil ca de obicei lumea trece peste.

Cumva, nu stiu cum , fix dupa asta cand i-am povestit cuiva pe facebook, mi-a aparut pe calculator o reclama cu AirHelp. Astia-s o firma care se ocupa cu recuperatul in numele tau . Ii hingheresc pe aia de la companiile aeriene si iau banii pentru tine. Habar nu aveam daca chestia asta functioneaza. Ma gandeam ca poate sunt si astia sarlatani.
Ca sa fiu singer, am citit tot pe fb de cineva care a submis o plangere la ei si nu a primit nimic. Nu mai tin minte detaliile. In fine, au aparut acolo, am dat click si am submis cererea. Le-am uploadat factura pe zboruri, carti de imbarcare, descrierea situatiei, le-am spus cinstit ca Lufthansa mi-a oferit hotel in FRA si nu am exagerat cu nimic situatia, ca nu voiam sa ma tavalesc pe jos, voiam sa vad doar daca chestia asta functioneaza ca sa scriu aici.
Si, nici nu voiam sa mai fac asta in viitor, ca oricum, mie imi plateste clientul zborul, deci daca astia imi dau vreun leu, practic, e profit. Nu ca le plang de mila alora de la SAS, plm, le urez faliment placut, dar ma gandesc cumva ca as putea sa fiu eu in avionul ala pe care n-or sa mai aiba ei bani sa-l peticeasca si vor decide sa zboare cu el asa.

Dar faptul ca din 7 zboruri, azi e al 8-lea, ei au intarziat 5 si ca s-a intamplat inca o data sa dorm in Frankfurt si ca:
1) Aflat in Frankfurt, ceream rebooking la bilet si asteptam sa ne dea voucherul de cazare si de shuttle-bus, normal. Zic “ne”, ca eram cu o expata, care munceste in Romania si era la prima experienta de gen si o cam duceam “de mana”. Ghilimelele sunt ca doar sotia o tin de mana, in fapt, tipa mi-a impins trolerul cat ma conversam eu cu aia de la Lufthansa, ca un gentleman ce sunt, da’ pula mea, eu eram expertul in treaba asta, asa merge in consultanta :).
Si tipa asta, oarecum nervoasa, ii intreaba pe aia de la ghiseu daca nu cumva vor sa ne faca un upgrade, sau ceva bonus, ca ne tin acolo peste noapte. Eu am zambit, doamna de la ghiseu ne-a spus ca o sa ne dea un loc de dormit si bilete pentru a doua zi si ne-a zambit si ea.
2) Si ne-a trimis la shuttle si am asteptat 30 de minute dupa care am luat taxiul.
3) Si zborul de sambata dimineata a fost si ala intarziat cam jumatate de ora.
4) Si mi-am pierdut programarea la dentist
5) Si aia la banca
5) Le-am scris, pentru noaptea  de ultima data,  un mail politicos in care le-am explicat situatia si si ca as dori sa ma compenseze cumva. Am zis, tot asa, sa nu mai apelez la hienele alea, ca nu vreau sa-i cost 400 de EUR,
daca imi dau niste mile pe cardul ala, cate ii lasa inima, ar fi ok. Mile nu bani. Sau pula mea, ceva. Voiam sa vad ce propun. Gen, cum considera ei ca pot sa ma compenseze si sa isi ceara scuze.
Nu au propus nimic ca nu au raspuns. De o saptamana. Adica au trimis un raspuns d-ala automat ca analizeaza cererea mea. Super. Le doresc analiza placuta in continuare.

In fine, plangerea pentru primul zbor in care am dormit in Frankfurt a durat cam 2 saptamani si jumatate, iar acum astia de la Airhelp au primit 400 de eur in numele meu. Si-au luat 100 si-mi dau mie 300.
Trebuie sa le dau contul bancar, dar cred ca de aici nu mai au ce probleme sa fie.
Si pentru ca aia de la SAS sunt niste jegosi, am sa aplic si pentru saptamana trecuta si parca – parca sper sa dorm si noaptea asta in Frankfurt ca sa-i bag in faliment. Intre timp mi-am cautat alte conexiuni, desigur. Dar nu prea sunt. Nu mai bune.
Pentru ca plm, pe orele alea au licenta aia de la SAS. Saptamana viitoare zbor prin Istanbul cu Turkish. Si plec la 4:25 AM din Bucuresti. Si am sa ajung pe la 2:30 AM inapoi, cam de cacat. Dar pana una alta, astea sunt optiunile.
Daca ma gandesc mai bine, decat sa ma trezesc la miezul noptii si sa ajung dincolo de miezul noptii, mai bine dorm o noapte in Frankfurt pe banii astora si le mai cer si despagubiri. Pana inteleg sa-si imbunatateasca serviciile sau dispar.
Oricare situatie mie-mi convine.

Send to Kindle

5 Replies to “Pun umarul la falimentul SAS. Airhelp”

  1. Blue Air, zbor intarziat >4h din pricina unei defectiuni tehnice. Practic am pierdut jumatate de zi de lucru.

    Le-am trimis un mail, prezentand situatia si amintindu-le legislatia. Ei zic ca au facut ce au putut pentru a fi in ajutorul pasagerilor (1 apa + 1 sandwich) si mi-au dat jet. Am trimis problema la ClaimCompass (asta fiind in Martie). Acum 2-3 sapt am primit mail ca nu se inteleg cu cei de la BlueAir si ii vor da in judecata sau ceva de genul.

    Ma simt putin prost, pretul biletului fiind undeva la 120lei (Buc – Stockholm) si o data precedenta am dat ~70lei pentru acelasi zbor. O idee mai scump decat taxiul pana la aeroport. A fost plin de gipsy care se duceau la cersit, in ambele dati, partea proasta.

  2. Bai, legea e clara. Nu ai de ce sa te simti prost. Eu ma simt prost cand sunt luat de prost. Sau cand mi-o fur. Pai, plm, nu stiu cat costa timpul tau, dar la mine o juma de zi de munca costa cam asa, cam cat imi iau despagubire.
    Da’ nu-i vorba de asta. E vorba de ” au facut tot ce au putut”. Legea spune clar ce trebuie sa faca si daca nu fac sa ia ei jet. Pretul zborului e decizia lor. Regulile-s clare si-s bune, ca altfel ajungi sa platesti un pret mic, de acors, sa-si permita toata lumea, iar pe urma ajungi cand ajungi si plm – “ne pare, rau, e prea ieftin biletul ca sa va putem duce pana acolo”. Dar nu e ca si cum ai avea alternativa, ca daca iei iau traseul ala, iau “painea de la gura” altei firme care ar putea sa ofere servicii mai bune. Asa ca – nu-i bai. Sa scumpeasca bilete, poate circula mai putini oameni necivilizati, pe urma – “fingers crossed ” :D.

  3. Au scos cursele directe, cel mai probabil ieseau in pierdere. Le-au avut doar sezonu’ toamna-iarna. Pana recent am zburat doar cu low-cost, Blue Air, Tarom(lol), Air Berlin… acum cateva saptamani am fost nevoit sa iau Lufthansa. Se observa o imbunatatire a calitatii serviciilor si a ‘calitatii pasagerilor’. Incep sa ii inteleg pe cei care incearca sa evite low-costurile. Dai un ban dar stai in fata. Insa tot am auzit cateva aplauze in spatele avionului pe cursa Buc-Munchen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.