Nu vă enervați prea tare, că e de nașpa, dar nu cum credeți voi, iar în final nu-i de foarte nașpa.
Înțeleg că e o problemă că emag a ales sa taxeze ( separat) transportul marfii pana la 1500 de lei, desi anterior nu o facea pana intr-o suma mai mica. 200 de lei sau ceva,nu mai stiu exact ca nu am mai cumparat de ceva vreme.
Problema nu e asta, ci una mascată, care nu se vede.
Oricum ai privi, transportul este un cost si e putin relevant pentru client, la prima vedere, daca costul ala e inclus direct in pretul produsului, sau este externalizat si platit separat, pentru ca in final, la orice magazin online ai cauta un produs te intereseaza pretul final de produs adus la adresa de destinatie( DDP – cum s-ar spune in comertul international).
La a doua privire, din punctul de vedere al unui business, cand livrezi cu costul transportului inclus, inseamna evident ca trebuie sa il incluzi in costul unui produselor ( al fiecaruia, sau per ansamblu), iar asta iti afecteaza marja de profit pe produsele alea.
Pretul transportului nu e, de obicei, proportional cu pretul de vanzare, sau de achizitie al produsului. Cum nu poti sa faci un offset exact al pretului fiecarui produs cu costul transportului, pentru a-l include in pretul de vanzare, deoarece asa produsele mai ieftine vor aparea prea scumpe fata de cele ale concurentei si daca adaugi 10 produse nu poti sa adaugi de 10 ori pretul de vanzare, se face ajustarea valorica cu o valoare medie in functie de cosul mediu si de la o valoare in jos se cere clientului sa plateasca transportul.
Altfel, toata lumea comanda mizerii ieftine, cate 1-2, care vin gratis si costa mai mult transportul decat marfa.
Dar chiar si asa, vanzatorul trebuie sa isi ia niste marje , ca daca faci un business cu pierderi operationale, mai bine nu il mai faci, parerea mea.
Iar astea sunt, de regula, in dauna cumparatorului, adica platesti mai mult transport decat primesti, ca sa zic asa. Ca asa e cu paușalul(sa plateasca toti, la gramada), asa e cand ”ie inclus”.
In teorie, daca costul transportului e separat si fiecare stie ce are de plata, cumparatorul ar putea primi un pret mai competitiv pentru anumite produse si si-ar putea face calcule mai bune. In practica, preturile nu se stabilesc asa 🙂 și nu prea are relevanță.
Oricum ar fi, nu e neaparat o problema ca se plateste transportul separat. Ceea ce e o mica problema e ca mai toti comerciantii fac, in principiu, profit pe un serviciu pe care nu il furnizeaza ei.
Adica, costul de transport afisat la listarea produsului este de 14.99 lei. Care e valabil doar in resedinte de judet si in general locuri fara km suplimentari de la depozitul curierului.
Sunt doua chestii aici, pe care le cunosc destul de bine si tin de practiacarea de adaos comercial la transport in doua moduri. Adica retailerul face profit din transport, pe care nu il presteaza el. ( Am putea spune ca are un cost de procesare, pe care il taxeaza cumva separat), dar e complex ).
Unu e ca o companie de marimea eMag beneficiaza de tarife de transport mult mai bune. Nu e tot aia cand trimiti tu un colet pe curier cu preturile pe care le au ei. Până și companiile semnificativ mai mici au preturi semnificativ mai bune.
A doua este adaugarea de TVA la un serviciu externalizat care e deja purtator de TVA. In cazul asta emag nu face TVA-ul transparent in comanda si nu prea am ce sa arat, e treaba de factura. De fapt, stai ca am o factura.
In cazul asta, costului de transport i se adauga TVA. Aceasta, in practica, daca serviciul e externalizat, deci efectuat de o alta companie, vine deja cu TVA de la compania aia si nu prea mai are sens sa ii adaugi TVA. Legal are, ca fiecare serviciu pe care il oferi trebuie sa includa TVA.
Ce ar trebui sa se intample ( dar nu se intampla niciodata, cred) ar fi ca vanzatorul sa ia serviciul de transport, ca nu ii apartine, sa taie TVA-ul si sa il afiseze la pretul fara TVA si sa puna TVA-ul inapoi, ca nu e al lor, e o taxa. Nu sa faci adaos comercial prin re-aplicarea TVA-ului. Nu pot sa dovedesc asta ca nu am costurile interne ale eMag sau access la ele, dar va trebui sa ma credeti pe cuvant din surse sigure. Treaba merge asa:
Tarif Transportator
100 lei + TVA = 100 + 19 = Pret oferit retailerului: 119 lei.
Curierul incaseaza 119 lei de la retailer, da 19 lei la stat. 100 sunt ai lui.
Tarif Retailer
119 lei + TVA = 141.61 lei = Pret oferit clientului.
Retailerul incaseaza 141.61 lei, 119 lei ii plateste contractorului.
22.61 reprezinta TVA catre stat, din care isi deduce 19 lei, platiti deja in factura emisa de curier. Asa functioneaza treaba cu TVA-ul.
Adica, plateste 3.61 lei TVA catre stat si face profit / adaos comercial din TVA-ul contractorului ( in cazul asta al curierului).
Daca te uiti la suprafata, el doar a aplicat TVA la un cost pe care il primeste de la altii, doar ca costul ala e deja purtator de TVA.
In mod ideal, daca vorbim de un serviciu externalizat, pe care il facturezi separat, nu pre are sens sa-i mai adaugi TVA, ca practic tu te faci si retailer de transport, plm. Ar fi misto, ideal desigur, ca serviciul sa fie facturat la pretul oferit de curier fara TVA, si TVA-ul sa fie cel plimbat de la client la comerciant.
Normal ca nu se intampla asa ceva si nu face nimeni asta. Desigur ca mai sunt si alte riscuri care se acopera de obicei din costul asta, de refuz( are si ala un cost), de de-ambalare si reambalare in caz de refuz.
Doar zic, ca lumea se vaita de problema gresita.
In acest caz, serios, eu sunt fan servicii de retail EXW , in care eu cer coletul, il platesc cu ridicare de la depozit, de la plm, dar fara transport, imi trimit propriul curier pe care il platesc, ia coletul si mi-l aduce, n-am nevoie de intermediari, ca stiu sa cer si eu o ridicare de colet.
Evident ca nu (prea) se poate nici asta. Nu cu eMag, oricum.
Mai departe, pretul de transport afisat in oferta, e, evident, unul generic, de marketing, cel mai mic posibil, care se ajusteaza dupa ce pui adresa.
Din punct de vedere de business e normal sa calculezi pretul in functie de destinatie, ca exista extra-costuri pana unde am cerut eu coletul ala, cu cele mai multe companii de curierat.
Ce e usor ne-etic, e sa ai costurile alea afisate anterior mai mici , ca in teorie ele servesc unui calcul mai bun al costurilor totale, in practica prezinta o versiune optimista ( marketing) a lor.
Mai apare acolo costul rambursului.
Uite, da, asa e, curierii cer 5 lei pentru procesarea rambursului si e normal includerea acelui cost in costul final. Sensul e stimularea platii cu cardul , pentru ca mai toti comerciantii au observat ca clientii sunt mai putin dispusi sa returneze sau sa refuze primirea coletelor daca au platit cu cardul.
Ca au dat deja banii si banii lor sunt la ei. Si cel mai important e pentru comerciantul online previzibilitatea modelului, reducerea numarului de refuzuri de ridicare colete, are de a face si cu stocurile si cu costuri de procesare ambalare, reambalare, etc. Bine, asta nu mi se aplica mie. Eu daca nu mi se livreaza la timp refuz oricum primirea, comand din alta parte si e ok, astept banii inapoi pe card nu ma grabesc. Cand ma grabesc mi se pare ok sa dau 5 lei si sa vina curierul cu coletul in dinti. Sau altfel fac 10 comenzi la 10 magazine si care vine primul vinde, cplm, nu? Nu?
Pe de alta parte, dupa ce trag linie la toate astea, observ ca ma costa, in cazul asta, 27 de lei livrarea din Bucuresti la mine in sat, pentru orice sub 1500 de lei. Sa zicem ca as plati cu cardul.
Well, pe de alta parte, la o comanda de 138 de lire, care a avut 2 livrari efectuare in zile diferite, venita din UK la mine in sat, comandata pe 29 noiembrie si livrata pe 10, respectiv 11 decembrie ( plm, cadouri de Craciun pentru copii, eu eram in UK, dar urma sa facem Craciunul la tara si nu eram idiot sa ma car cu cadourile pe avion , sau si mai idiot sa le cumpar de pe emag din Romania, sa le platesc in avans cu cardul si sa ajunga dracu stie cand ( toti curierii romani zic ca-s aglomerati de #blackfriday) – a costat aproape 18 lire transportul. Si nu a venit cu posta si ridicare de la posta ,cum se mai intampla prin Bucuresti ( nu stiu de ce).
Daca calculezi asta vezi ca iti iese circa 50 de lei livrarea din UK in sat la mine, fata de 27 de lei din Bucuresti, sau unde dracu au eMag depozitele.
De ce? Pai poate ca aia de la amazon nu factureaza adaos comercial la un serviciu pe care nu-l ofera ei?
E un pic amuzant stiind calitatea servciilor de livrari din Romania, comparabil cu alte tari.
Dar cea mai mare problema e alta. LOGISTICA
In comanda de mai sus erau 6 (șase) furnizori separați din care unul singur Amazon. S-au perceput costuri pentru 2 livrări datorită posibilității de a coleta pachetele ălea ( nu încăpeau într-o singură cutie, după ochiul meu) și parțial datorită disponibilității și originii – cele livrate pe 11 au venit din Spania și, respectiv Germania, presupun ca au mai avut nevoie de o zi, să se întâlnească pe undeva și să le coleteze împreună. Celelalte au venit din UK.
Păi, atât amazon, cât și eMag au marketplace. Ia, încearcă să comanzi ceva hibrid de la emag, unele produse vândute de ei, altele de alți furnizori.
Hai, mult noroc, să ai produsele de la alți furnizori grupate în aceeași comandă cu cele de la emag și de la mai mulți furnizori în același colet, în același serviciu de livrare. Prima și singura dată când am făcut asta și am dat next-next, fără să mă uit la costul de livrare, că oricum credeam că e moca peste 300 de lei, iar daca nu, cât pula mea poate să fie am plătit peste 100 de lei la o comandă de vreo 330 sau ceva. Hai, dă-o în pula mea. Chiar așa?
Nu laud amazon, ca de când m-am mutat p-aici și-am înțeles ce cancer sunt. Încerc, pe cât posibil ( căcat, tocmai mi-am comandat telefon și troller de la ei 🙁 ) să văd dacă pot cumpăra de la alții, dar în țara asta nu se mai poate; s-a dus, e orice concurență distrusă.
Ocazie cu care vă doresc, în afară de un an nou fericit cu emag, să vă bucurați că serviciile ăstora sunt ne-optime, că doar așa mai e loc și de alții pe piață. Dacă eMag ar fi atât de buni precum amazon, sau dacă mult visatul amazon ar intra pe piața din România ( oricum este, din moment ce eu comand pentru România și când sunt în UK, lol, de pe amazon) ar beli pula toți ceilalți retaileri online și nu pot să spun că-i pentru mai bine.
Atunci veți învăța câte ceva despre diversitate, cum ar fi faptul că, în UK, voiam să-mi cumpăr un telefon anume, LG V40, sau V50 și am găsit doar vag de unde, dar importat din magazine din alte țări.
În România se găsește peste tot, dar ăsta-i doar un exemplu stupid, sunt altele mult mai elementare, de produse care vor dispărea de pe piață și nu veți înțelege de ce.
Ce telefon ai luat? 🙂
Si ce e rau la amazon, in afara ca sclavagesc oamenii, elimina orice urma de concurenta, nu platesc taxe…
Un Asus.
Aaa, pai in afara de asta nimic, Amazon rules 😀 .
Eu obisnuiesc sa caut site-uri mai mici si sa comand de acolo. Doar search pe goagal si gasesti orice. Apoi cu delivery in UK e simplu.