Glorioasa școală ca un malaxor

după Daniel Funeriu.

Omul a fost probabil cel mai curajos ministru al educației din ultimii 25 de ani care a spus pe față problema cu faptul că ne prefacem și ne furăm căciula. Și a făcut ceva pe temă. Din păcate nu a schimbat sistemul de învățământ, dar măcar s-a asigurat că nu ne mai mințim noi pe noi în aceeași măsură.

Și cam atât de bine.

Problema nu e ca Funeriu e impostor și nu are dreptate ( nu insist pe temă, că a explicat Eftimie destul de pe larg) , ci că noi ( adică voi, dar zic noi că români ) credem(ți) că are dreptate. Iar noi toți am trecut prin școală fiecare cum am putut și ar trebui știm sigur că nu e așa . Nu ar trebui să ai nevoie de Funeriu , sau de alți tocilari care să îți spună ei unde e adevărul.

Ar trebui să știm, ăștia care am reușit, cât de cât, să ne găsim locul pe undeva, că s-a întâmplat în ciuda sistemului de educație.

Eu nu zic că informația predată la școală nu e utilă. Și eu folosesc integrale uneori și îmi fac fie munca mai ușoară fie mă fac să par un pic mai dăștept /inteligent și când nu-i cazul, că pot să ajung rapid la niste concluzii aplicând niște scurtături matematice, să zic așa. Dar nu mă laud cu asta. Nu-i rău să înveți matematică, nu-i rău să înveți integrale , nu-i rău să înveți istorie, chimie sau biologie. Nu asta spun.

Problema, în cazul ăsta, nu e ca Funeriu găsește cei 12 ani de școală la fel de utili ca pedepsele ( muncile) lui Hercules, ci că și voi, cei care ați ieșit vii de acolo sub o formă sau alta faceți din asta un titlu de glorie.

V-ați executat pedeapsa, ați ieșit din malaxor diformi și aveți impresia că asta e calea. Dacă ați supraviețuit încercărilor școlii sunteți gata pentru viață. Caz in care școala instituțională are aceeași valoare cu #școalavieți , cu pușcăria, sau armata; un loc unde mergi ca statul și reprezentanții lui să-și bată joc de tine instituțional și mai au și pretenția să înveți ceva din asta.

-Bă, băieți:

În cazul în care ați uitat ideea , școala trebuia să fie locul ăla care te pregătește să poți face față cu succes încercărilor vieții. Te învață , te instruiește ca să supraviețuiești și să fii cumva util și eventual de succes chiar și dacă nu ești deja pregătit să faci asta pe cont propriu. Te face mai bun, nu te pune jos daca nu ești deja “fit”.

Școala nu trebuia să fie locul ăla spartan unde îndepărtăm pleava și “cei mai buni să câștige!”. Mă amuză ideea că v-ați da copiii la școală ca să fie masa de manevră și sacul de box ai altora care trebuie să se ridice, să își găsească ieșirea din școală și să își justifice succesul prin numărul “cadavrelor” copiilor voștri pe care vor calca cu nepăsare.

Sigur, poate vă încântă ideea că ar fi ei ăia câștigători și ceea ce vreți să îi învățați e să se ridice pe spinarea altora și să fie niște învingători, ceea ce , în sine e o idee bună, dar aveți mare grijă la detalii.

Eu am făcut asta într-un segment timpuriu al școlii, dacă va încălzește cu ceva, și tot ce am învățat din asta a fost să nu ajung cadavrul pe care călcați voi, când ne-am întâlnit prin liceu, facultate , etc.

Există un motiv pentru care cine vrea să învețe trebuie să ignore foarte mult din ce i se spune la școală, trebuie să găsească metode golănești de a trece peste niște chestii. Ăla e că școala în sine , nu că e defectă, dar servește alt scop, alienat. Și motivul pentru care de atâta timp e relativ la fel nu e Funeriu, ci faptul că voi/noi, pleava , sunteți de acord că astea e calea și Funeriu are dreptate.

Și e un pic de sindrom Stockholm aici. Îi înțeleg pe ăia ca Funeriu că se văd învingători ( că e un sentiment corect, în fond ) , într-o măsură sau alta mă simt la fel.

Și din poziția de satul care nu îi mai crede flămândului poți să faci greșeala asta. Dar dacă te uiți mai bine la tine poate îți aduci aminte că ai cam făcut foamea minim 12 ani și nu e niciun motiv să glorifici asta. În afară de faptul că te-ai învățat cu răul.

Nu spun asta ca să îi susțin pe ăia care se plâng pe la colțuri că bacul e greu, că e imposibil, am spus deja că dacă nu ești handicapat îl poți lua și beat.

Doar că e irelevant, servind unui scop viciat. O fi un examen al maturității , dar survine unui ciclu de învățământ care se chinuie să îți irosească fără alt scop o bună parte din viață, prin urmare ceea ce testează e fix aia, că sistemul ăla a fost aplicat cu succes și poți să ieși din școală fie bou cu acte, fie golan, fie pregătit să continui malaxorul cu un ciclu de facultate , dacă încă nu ai înțeles esența.

Și totuși voi glorificați asta de la înălțimea salariilor voastre de căcat, care vă permit celor mai multora dintre voi să locuiți cu chirie sau in rate , într-un apartament dintr-un bloc jegos și înghesuit, dintr-un oraș de căcat și să numiți asta reușită. #Stockholmsyndrome ?

*E bine acuma A., că-i mai mult de un comentariu pe Facebook?

Send to Kindle

10 Replies to “Glorioasa școală ca un malaxor”

  1. Eu vad aici doua idei – pe o parte, utilitatea scolii in sine si pe alta, sistem romanesc vs strain.

    Cumva vad ca si Funeriu si Eftimie le amesteca maxim. :))))

    La ce e buna scoala (formala)? Intrebarea asta e fff simpla si legata de alta – ce alternative ai? Iti permiti altceva? La 6 ani, ai vreun pariu mai bun de petrecut timpul? Cu rarele ocazii in care mami si tati investesc in tine timp si bani cu ghiotura in homeschooling etc, eu nu vad nimic mai bun. Sigur, poate se ivesc pe parcurs ocazii pana la 18 ani, dar deja e o problema de cata scoala, nu de daca da sau nu.

    Iar scoala romaneasca vs alte tari…cam toata lumea cade de acord aici. :))

  2. Eu vad o singura idee. Lucrurile stau in felul ăsta pentru ca majoritatea inca isi cauta scuze ( majoritatea il include si pe Funeriu) pentru care lucrurile sunt asa si se lamenteaza ca “nu au alternative”, ba se si invartoseaza ca “poate ca e mai bine asa” ca uite eu, n-am murit eu am stiut sa intorc orice inconvenient intr-un atu. #Stockholmsyndrome all the way, baby.

    Nu ai cum sa gasesti solutii la probleme, daca nu exista probleme, daca transpui orice inconvenient in atu, daca de unde te uiti tu vezi numai avantaje. Nu functioneaza asa.

  3. E plin occidentul de ‘useful idiots’ … m am intrebat oarecum retoric daca aia care nu intelegeau regula de 3 simpla sau procentu fara desen/pie chart or fi fost produsi de scoala superioara sau au fost autodidacti ?! (Ca mai si plateau la 30-35 de ani din creditu de studii pt universitate)

  4. Nu, e o diferenta intre resursele si posibilitatile pe care le ai si stockholm syndrome. Nu daca mananci paine nu ai fi vrut cozonac.

    Primul pas e sa recunosti problema, de acord. Care e problema?

    Scoala e prea uniformizata, fara atentie si timp dedicate fiecarui copil, in asa fel incat sa raspunda nevoilor lui punctuale, si elevii se intreaba la ce bun ce au invatat.

    Solutia? Pai aici se imparte in 2 variante – aia cea mai buna, cu un card de oameni care chiar asculta, sfatuiesc si antreneaza un copil, sa faca chestii in ritmul lui si dupa planul de dezvoltare al lui. Gen homeschooling si scoli private de nisa. Se poate asta aplica la toti elevii?

    Pai nu, ca ar fi costuri astronomice. Asa ca se face pt aia care isi permit/vor.

    A doua varianta de solutie e un sistem in care ii bagi pe toti – adica scoala malaxor. Aceeasi programa, acelasi ritm etc. Eh, si aici poti schimba paletele, modifica programul…vezi sisteme de invatamant din diverse tari vs romania.

    Dar daca ajungi la intrebarea “de ce fac cutare”, fie ca e literatura, sau integrale, sau istorie – e pt ca tu ca elev nu ai avut niciun cuvant de spus in ce inveti. Aia era programa standard, ia de aici. Valabil oriunde in lume. Daca stai sa te gandesti, parca nu pare nimic nimic util din ce ai invatat la scoala, nici biologie nici chimie nici nimic. Pai cum naiba?

    Pt ca nu a fost o cauza efect, sau un plan al tau de invatare. Nu ai invatat despre reproducerea la crocodili ca erai intr-un safari in africa si ai dat peste un cuib, ai invatat ca era in programa de a 6-a, pusa din pix de un nene plictisit. Exemplu extrem, dar ai inteles ideea. Poate vrei 8 ore de pictura pe saptamana, vrei sa inveti sa inoti. Nu e graba sa faci mate anul asta, ca te lovesti de ea cand platesti doua sucuri si nu stii sa aduni. Abia atunci apare nevoia si te pui sa inveti inmultirea cu 2 etc.

    Asa ar fi logic si frumos. Dar pt asta trebuie profesori privati, psihologi, pedagogi, oameni care te tin de mana constant, iti dedica timp etc.

    Nu se poate aplica la majoritatea oamenilor, ca nu au resursele astea. Asa ca intri in malaxor.

    Unele malaxoare, gen din alte tari, sunt mai ok, incearca sa iti spuna o poveste despre crocodili, iti arata poze, poate si o vizita la zoo. Incearca sa te motiveze sa uiti ca aia e programa de a 6-a pusa din pix. Nu se compara cu nevoia naturala de a invata ceva cand te lovesti de el, gen in safari in africa, dar e mai bine decat sa ti se zica sec – taci si invata.

    De asta sunt 2 subiecte. Pt ca pt unii oameni, cu resurse, e alegerea daca sa intre in malaxor sau nu. Pt altii, e singura lor solutie, asa ca discutia de pe margine e doar de cum sa arate malaxorul ala.

  5. Nu, e o diferenta intre resursele si posibilitatile pe care le ai si stockholm syndrome. Nu daca mananci paine nu ai fi vrut cozonac.

    Nu are importanta faptul ca mananci paine ( mucegaita) ca nu ai cozonac. Are importanta ca glorifici painea mucegaita. Cozonacu’ e de luzari. Cum ai putea sa cauti altceva daca e bine deja ce ai.

    De asta sunt 2 subiecte. Pt ca pt unii oameni, cu resurse, e alegerea daca sa intre in malaxor sau nu. Pt altii, e singura lor solutie, asa ca discutia de pe margine e doar de cum sa arate malaxorul ala.

    Prostii. Problema cea mai mai mare nu este scoala uniforma, ci pe locul doi e cacatul care se baga pe gat la scoala uniforma si modul in care se face, iar pe locul 1 e faptul ca de fapt, oamenii par a fi OK cu asta – ca nu-i asa de rau ca uite ca eu… Adica declara ca le place.

  6. Si cum ar fi ideal?

    Din punctul meu de vedere, asta ar fi ideal – fara scoala fixa, fara programa, doar cursuri separate alese dupa dorinta si nevoile copilului. Da, homeschooling, dar cu o gramada de cercuri, cluburi si activitati. Asta as fi vrut si pt mine daca as fi avut vreodata de ales.

    Bine, depinde de care se vede a fi problema. Eu intelesesem ca era vb despre cum sa fie elevii fericiti si multumiti de ce invata. Daca e procentul care ia bacul sau ceva asa..:))

  7. “Din punctul meu de vedere, asta ar fi ideal – fara scoala fixa, fara programa, doar cursuri separate alese dupa dorinta si nevoile copilului. ” – ar fi haos. Cine stabileste care sunt nevoile copilului. Fiecare este evaluat si apoi se face programa speciala pentru el?
    Oricum pare ca deja se intampla: La scoala se fac ore, dar din ce am observat in particular se fac meditatii la greu – pe unde ii trebuie sa reuseasca a scoala, dar si la materii care ii plac copilului.
    Ce mi se pare mie, e, ca in ziua de azi, copiii nu mai au motivatie sa invete – mai degraba pierd cateva ore pe telefon sau la PC. Nici macar frica de parinti(nu se mai poarta cu parentingul mdern) sau dorinta de a reusi nu prea pare ca mai exista.
    Am vazut lucrurile astea la foarte multe cunostinte care au avut copii la bac anul asta. Toti se plangeau fix de aceleasi lucruri.

  8. Imbecil si panarama simultan. De buna ce a fost scoala pentru el s-a facut politician. Si tot de aia a plecat din romania.

    Da, e o senzatie foarte faina la 23 de ani sa castigi 6000 de dolari, Si sa nu faci diferenta intre venit si avere. Asta spune el cu gurita lui, 6000 de dolari. Se intelege, nimic in cont, ca daca avea cateva milioane ii dadea lui Sely o scatoalca peste fata.

    Milionar nu pare sa fie nici acum, cel putin conform declaratiei de avere. Desi daca se tinea de treaba probabil ca la varsta lui ar fi fost multimilionar. Probabil ca stie sa calculeze integrale dar a lipsit de la ora de inmultit banii. Sau poate ca este milionar, dar de ala de nu are voie sa zica. Asa cum a invatat la chimie.

  9. Homeschooling, cursuri, etc merg in situatia in care ai bani. Pt homeschooling iti trebuie si timp plus talent pedagogic. Cu asta excludem cam 70% din populatie.

    Parintii pot sa-i explice copilului niste lucruri pe care le stiu fie pt ca muncesc in domeniul ala fie ca pt ca au un hobby acolo. Problema e ce se intampla daca zonele astea nu o sa-i asigure copilului un viitor ok.

    Gen bunicii mei stia sa dea cu sapa dar parintii mei deja vedeau tractoare, ingrasaminte chimice si ceva prelucrare genetica. Daca studiau sapa si caruta nu mai apucau sa isi ia apartament si masina.

    Parintii au studiat chimie industriala si asta ar fi utila si acum doar ca s-a redus numarul de joburi. Daca studiam si eu asta as fi avut grija ce vb sa nu ajung un somer glorios.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.