Românii și normele de rasism Euro6: Colțescu față cu reacțiunea

Subtitlu: ”Mamaia ta e țigan?”

Românii sunt mai în urmă cu normele. Asta e clar. Încă mai circulăm cu rable Euro0, cu catalizatoare și DPF-uri scoase din schemă. La noi sonda lambda e scoasă din schemă, că ăștia europenii le fac prea sensibile .

Vai, pula mea, rasism că i-a spus Colțescu ( sau o fi fost Șovre, nu contează) unuia, pentru a-l indica, ”negru”. Ăla a înțeles ”negro” că nu știe limba română și s-a ofuscat. Cum ar veni ăla negru care respira greu, the black guy.

În primul rând ăia fac pula mare ca să distragă atenția de la situația de fapt. Aia că a fost sancționat cu cartonaș roșu, de aia el răspunde cu ”m-a făcut negru, lumeeee – de ce spui, mă, negru?”

Că așa te-a făcut mă-ta, pula mea. Ce, nu-ți place culoarea ta?

Putea sa-ți spună și ”bă, urâtule, tu ai roșu”, te uiți și tu cu atenție în oglindă să nu se spargă și aia e.

Toată lumea îi suge pula lu’ Demba Ba că de ce nu spui ”acest tip alb” când vorbești despre un alb, dar spui acest negru când vorbești despre un negru.

Că nu te-a făcut mă-ta handicapat, de aia nu procedezi așa, în cazul ăsta.

Cazul ăsta arată așa.

Dacă eu îți spun ție:
-Vinovatul din poza asta e ăla alb, fute-i un cartonaș roșu lu’ ăla alb, dă-l în morții lui de nesimțit. Zi să moară mă-sa lu’ Demba că știi care e? Și să arăt cu degetul – nu știi. Tre’ să specific : Uite, ăla cu 22 pe el, ala cu tricou verde, sau ăla cu părul alb, sau ăla înalt cu geacă neagră, mască la bot și căciulă. E greu, că-s mai mulți albi pe acolo.

-Dar dacă spun: uite, coaie, ăla negru! Dă-i roșu. Hai, știi care e? Tre să mai zic și că e chel și cu buzele mari?

Ce pula mea, ăsta e rasism? Nu. E descrierea rezonabilă, că e un meci de fotbal, timpul e limitat și nu stau să fac portretul robot.

Vaaai, pula mea, s-a ofuscat țiganu’ ( această remarcă folosită ca exemplu ESTE rasistă) că l-ai profilat după culoare.

Păi da, chiar asta am făcut, că tre’ să-i arăt centralului cui să dea roșu.

Scrisesem până aici când

a menționat Livache un articol din GSP, unde se judecă rasismu’.

Nu mă bag cu privire la ce-o să se întâmple cu cariera nefericitului, pula mea, mie îmi place aia cu neimplicarea politicului în sport, de exemplu. Nu prea-i treaba mea dacă au ăia reguli ca pe teren să identifice persoanele după alte caracterstici decât culori. Dacă suferă toți de un tip special de discromatopsie e treaba lor, nu înțeleg de ce mai poartă tricouri de diferite culori, dar nu mă privește.

Mă privesc însă aprecierile de ordin general. Cum ar fi aia că cuvintele dor, aduc stigma și prejudecăți. E pe principiul :”vai, aceste cuvinte ne doare”, in subtext: ”s-a prins, bulangiul”.

Și-o întoarce frumos ( nici sociologul nu e prea alb, dacă mă uit bine la poză, poate are ceva sindrom al persecuției pe temă) că :

drepturile omului înseamnă să-i oferi celuilalt ce tu îți dorești să primești. Cât de prost vă simțiti în momentul în care plecați afară și cineva vă spune „românul ăla”? Vă simțiți prost

Nu. Se simte el prost, pentru că e. Eu mă simt mândru când îmi spune cineva ”românul ăla” , chiar și când o face într-un mod peiorativ. Da, sunt românul ăla, m-a identificat corect.

Mă doare dacă-mi spune ”țiganul ăla”, aia nu-mi place, că dacă mă cunoaște înseamnă că poate am greșit eu ceva, iar dacă nu, îl trimit să-și facă un control la ochi. Dar înțeleg de ce, și în context poate avea sens.

Adică, într-un grup de suedezi, chiar mai fac glume la adresa mea și-mi zic sud european, portughez, pentru că piele. Adică sunt eu alb, da’ alb de Oltenia, nu de Scandinavia. Și nu, nu mă supăr, că nu sufăr de sensibilitate la apelațiuni.

Iar apoi :

Zilele trecute era un mesaj în Marea Britanie, în limba română, care atrăgea atenția hoților de buzunare. Nu ne-am simțit bine.

nu era vorba de hoți de buzunare, dar nu contează

De ce domnu’, nu v-ați simțit bine, că v-ați recunoscut în mesaj? E pe sistemul ”aceste cuvinte ne doare”? Bine, mesajul ăla are caracter discriminatoriu, dar e în același timp corect, iar reacția MAE , dacă vor să oprească dicriminarea care ”nu reflectă imaginea reală a comunităţii române din Marea Britanie, bine integrată şi care aduce o contribuţie reală la dezvoltarea societăţii şi economiei britanice” ar face bine să ofere ajutorul pentru prinderea românilor care ne descriu foarte bine în supermarketuri, altfel normal că o să ne strige lumea pe stradă drept ”hoțul ăla”.

E normal că dacă vezi pe unu’ cu mâna în punga altcuiva să-l identifici drept ”hoț”, dacă vorbește românește drept ”român”. Nu e rasism e depistarea unor trăsături. Și dacă vrei să-l avertizezi e preferabil să i te adresezi în limba lor, că poate nu e din partea aia integrată de comunitate, care înțelege foarte bine limba locală .

Ultima frază pe care vreau să o comentez, cam scremută și lingvistic și ideologic, este :

Noi încă ne bazăm pe „White middle class Christianity”. Din păcate, tipologia asta de monocultură pe care România o desfășoară nu mai are corespondență în secolul XXI.

Cred că nu știe ce vorbește, e vorba de ”middle age Christianity”, ce middle class, bă , în România?

Apoi, în România nu e o monocultură. E adevărat că avem o cultură locală cu reguli nu neapărat clare dar disctincte și arhaice în raport cu cultura vestică ( asta nu-i în totalitate ceva rău), că avem propria înțelegere a culturilor străine și o deschidere limitată – asta face și ca să mai existe o cultură diferită la noi, să să nu fim toți o apă și-un pământ cu vestul.

Dar nu e monocultură. Pe teritoriul României, sunt diferențe culturale între etnii, cele mai vizibile sunt cele între țigani ( rromi, na) și români (de fapt, și restul), deși există o zonă de intersecție și integrare între ele, nu neaparat una lăudabilă, dar există și se numește țiganizare. Dincolo de asta populațiile din provinciile istorice au unele aserțiuni ușor diferite cu privire la diverse aspecte sociale, populația de etnie maghiară și germanică (sași) la fel și la fel populația care se identifică drept machedoni; nu-i mai caut pe toți.

Nu vorbim nicidecum de o monocultură, pentru un sociolog trebuie să fii destul de prost [pregătit] să spui asta. Apropo de care, termenul vine din agricultură și definește ”Sistem de cultivare a aceleiași plante mai mulți ani în șir pe același teren.” . Dacă translatezi asta în sociologie, are sens, doar dacă faci aserțiunea că e vorba de aceleași tipuri (ie mai multe, de aia nu dă bine mono) de ”plante”, adică nu ai schimbări majore în timp scurt, dar ai mai multe culturi.

Și da, românii suntem încă mai rasiști decât Europa civilizată, dar asta nu-i neapărat rău, că Europa civilizată e trecută de punctul la care mai identifică rasismul corect. Orice prost se poate folosi de limbaj pentru a indica un potențial rasism rezidual rămas ancestral în spiritul uman, pentru a-și crea avantaje necuvenite, protestul la cartonașul roșu e doar un exemplu.

Dacă aș fi statul român aș reacționa FERM împotriva linșajului acelui om (nu arbitru, că am menționat neimplicarea politicului în sport, deși Erdogan o face, dar ăla e dictator). Dar eu nu reprezint statul român.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
10 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
George
George
3 years ago

Asta am remarcat și eu după ce am văzut filmarea: că Demba a înțeles imediat “negro”.
Paradoxal, dacă arbitrul ar fi zis “cioară” sau “țigan”, nu mai era un scandal de rasism, că Demba n-ar fi înțeles nimic.

Johnny
Johnny
3 years ago

Funny thing, când am fost in vizită în state la rubedenii eram destul de deranjat că oricând se refereau la negrii foloseau apelativul cioară. Și eram contrariat că altfel nu se manifestau deloc rasist, chiar aveau ceva vecini și colegi de lucru cu care se înțelegeau bine. Așa că un pic ostentativ la o astfel de faza într-un loc public zic eu – vrei sa zici negri? – la care ăștia ai mei iau mutre serioase și îmi șoptesc sa nu zic așa că înțeleg aia ‘negro’ și iese cu balamuc. Deci da.

Stropic
Stropic
3 years ago

: sustin ei public ca ne iau cu forta si ne pun cipuri, iti dai seama ca asta e o nimica toata. :))

pe de alta parte am aflat relativ recent ca e offensive sa spui cuiva nigger. si e cam confuz, ca de la filme la stand-up-uri, l-am auzit folosit fix de persoane de culoare, si nu sarcastic, de o gramada de ori. :))

Stropic
Stropic
3 years ago

sa nu uit, mi-a placut mult John Barnes (habar nu aveam cine e, dar mi-a placut asa mult ca am mai dat un search pe google pt el”.

spune cu foarte mult bun simt cam fix ce zici si tu, desi e si el de culoare si i-ar fi poate mult mai usor sa se arate jignit.

Mars
Mars
3 years ago

drepturile omului înseamnă să-i oferi celuilalt ce tu îți dorești să primești. Cât de prost vă simțiti în momentul în care plecați afară și cineva vă spune „românul ăla”?

“Romanul ala” e la fel de ofensator ca “negrul ala”, doar ca e total diferit fata de “ala negru” folosit de catre “ALBitru” .

Doru Vlad
Doru Vlad
3 years ago

Coae muncesc afară din 2005. Odată nu m-am supărat căi s-a zis așa cum ai scris tu. Că asta sunt! Mai mult nu m-am supărat nici când am fost făcut țigan și întrebat la prânz ce am mai furat! Că știam că e o gluma l, o încercare de a vedea cum stai psihic și cel mai important nu are nimic cu ce conta pe partea profesională. Același om care intreba ce-i mai fac țiganii lui lua două ore mai tare decizii în baza recomandărilor mele că eu eram cel mai în măsură să mă pronunț și a făcut-o fără… Read more »

Doru Vlad
Doru Vlad
3 years ago

Mda azi am văzut din nou de ce nu e bine sa te iei după actori, sportivi, genul de persoane cunoscute și foarte bogate. Că ăia sunt așa pentru că fac ceva bine in ceea ce fac, adică lovesc incredibil o bucată de piele umflata, aleargă mai rapid decât 99,99% din oameni sau transpune niște trăiri cu o acuratețe fenomenală, dar asta nu îi face niște inițiați în tainele universului! Plm nici Neymar nu e cine știe ce geniu dar chiar nu îl credeam așa de idiot. Practic a plecat pe fenta turcilor, băi cum plm e posibil să nu… Read more »