Nu-i criza containerelor : e criza noastră, a colțului de lume în care trăim

Au desfundat instalatorii canalul Suez și totuși marfa nu vine. Pentru că încă e criza containerelor , care au fost trase la casat anul trecut și care nu se regenerează mâine, că dintre ăștia marii nu are nimeni interes s-o facă, mai bine își împart liniștiți piața. Ce 7000 nu e mai bine ca 2000? Sau 9000? De dolari containerul?

După care mai apar unele bube, accidente, otrăvesc oceanul, etc.

Problema e că ”criza” asta o să mai fie până în 2022, adică un preț mare al transportului după care o să avem probabil taxe pe CO2-ul consumat în timpul transportului și altele.

Timp în care așteptăm ca milogii să construiască iar domne ăștia nave de transport și containere, mai pe viteză așa.

Costul transportului carevasăzică, l-a calculat cineva? Înainte de criză varia între 0.5 și 2% pentru haine, 0.1 -0.2% la adidași ( pantofi sport), 0.5 – 2.5% pentru electronice mici ( telefoane , laptopuri), 2-6% pentru electronice mari ( gen televizoare), 3 – 10% pentru electrocasnice mici, 5-15% electrocasnice mari, 1-5% pentru mobila dezasamblata ( nu aduce ”nimeni” din China (asia ieftină) mobila asamblată, 1-8,5% la piese auto…

Vedeți patternul? Mai avem în Europa fabrici de electrocasnice, mobilă ( deși se importă grămadă dn China) și piese auto. Pentru că la costuri mari de transport merită să te obosești să mai faci aici unele, în special chestii de calitate care nu se pot fabrica extrem de ieftin nici în China/Asia.

Bun, păi în cazul ăsta, dacă au crescut prețurile la transport de 4 ori, la fel și timpii de așteptare, poate că problema e că depindem de astea. Că zic și eu, poate la telefoane și la haine nu merită efortul, dar deja de la 10%+ cost de transport + întârziere și SCM complicat, începi să te uiți după opțiuni.

Dar te uiți degeaba că e mai ”ușor” ( ne permitem altceva?) să ridici din umeri și să aștepți să se facă din nou destule containere, în timp ce bagi mâna în buzunar și plătești cât se cere pe produsul ăla de căcat, decât să faci o fabrică unde să ai și de muncă, aici în Europa.

Nu, problea nu-s containerele, problema e la noi, că stăm cu mâna întinsă, să vină dom’ne cineva să ne ajute cu perfuzia aia din China, că ne-a ieșit acul și suntem în sevraj.

17 Replies to “Nu-i criza containerelor : e criza noastră, a colțului de lume în care trăim”

  1. poti sa ma ajuti si pe mine cu o problema?
    o cunostinta de familie m-a rugat sa gasesc niste cursuri de SAP ptr incepatori pe care sa le faca fiica e in perioada vacantei de vara.
    chestia e ca nu pot sa o refuz ca e o cunostinta de familie. am incercat sa ii sugerez ca ptr fiica ei ar fi mai potrivit ceva pe testare ca e cam cel mai simplu ptr cineva care nu a lucrat in IT, dar o tine in continuare cu SAP ca prietenul lu’ fiica-sa lucreaza la IBM pe SAP. si daca ala i-a zis ca SAP e cel mai tare, eu nu am nici o sansa sa ii conving ca nu e asa.
    fata ei termina anul 1 la ceva facultate obscura de pe la universitatea bucuresti. cand mi-a zis denumirea a precizat ca de acolo iese doar secretara, dar ca a ales-o ca e o facultate usoara.

    asa ca apelez la tine sa ma ajuti cu niste cursuri de SAP ptr incepatori.
    eu am gasit niste cursuri de SAP, dar preturile sunt de domeniul sf-ului:
    http://www.sapeducation.ro/course/listacursurisapclassroom/

  2. adresa aia de email nu mai e valabila. trimite-mi te rog pe [XXXXXeditatXXXX]
    dupa ce trimiti te rog sterge-mi mailul din acest mesaj.

    si ca fapt divers cunostinta aia avea cumva pretentia sa o ajut eu pe fiica-sa sa invete SAP ca doar lucrez in IT.
    in afara ca ca nu am nici un fel de experienta pe SAP, sa zicem ca mai stiu SQL si PL/SQL, m-as descurca sa invat SAP, dar problema mare e alta: eu imi pierd timpul sa o invat pe aia si o babardeste altul, ca aia are prieten cu vreo cativa ani mai mare.
    adica daca ala i-o baga in c*r, sa isi piarda timpul cu ea sa ii bage ceva si in cap !!!
    asa ca i-am explicat frumos si civilizat cunostinteti ca nu ma pricep la SAP si ca nu am timp, ca sunt ocupat pana peste cap la serviciu, chiar daca eu trag matza de coada si am zile in care lucrez efectiv maxim 2 ore

  3. Ti-am trimis.

    Nu-i treaba mea sa ma bag in chestiuni de tipul cine cui i-o baga in cur :)), dar de regula daca te intereseaza pui problema.

  4. Un tren poate cara 12-15k tone. O nava medie de containere cara cam 25k tone.
    Viteza medie de transport a trenurilor de marfa e pe la 25km/h – daca liniile ar fi mereu libere ar putea ajunge la 40km/h. Viteza de transport a navelor cargo e tot 30-40km/h.
    Pe de o parte navele merg mai pe lung. Pe de alta pe calea ferata e circulatie serializata in mare. Pe mare circulatia e libera in cele mai multe sectoare, sunt doar stramtorile unde se sta la coada si se gatuie traficul .
    Apoi ai tranzitul interstatal ( cu formalitati de vama, reguli de ce poti si ce nu poti sa transporti, etc) versus trafic in apele internationale cu formalitati doar la destinatie si eventual in zonele de stramtori.
    Nu-s sigur ca e avantajos sau preferabil sa cari marfa cu trenul

  5. Salut,
    Și eu sunt interesat de SAP pentru începători, așa ca dacă îmi poți trimite și mie vreun link, îți rămân recunoscător.

  6. mersi, am primit.
    o sa ii dau link-urile alea pe mail si o sa ii transmit cam ce mi-ai spus tu acolo.
    daca alege sa invete sap si vrea sa se tina de treaba poate avea succes, cu toate ca momentan fata are vreo 20 ani, adica e exact la varsta la care mintea ii zboara la altceva.

  7. @speedy.gonzales: ca sfat, cand mai esti in situatii din astea cu te roaga parintii sa le inveti fiica/fiul IT (lol) sau SAP, foloseste cuvintele magice: sigur, asta e nr meu, rugati-o sa ma sune sa vorbim in detaliu.

    In 9 din 10 cazuri nu te suna nimeni. :)) ca sunt parintii care vor, nu ei.

  8. Legat de containere, nu are cine sa lucreze in fabricile alea protectioniste.

    La fel ca la mastile alea de unica folosinta. Nu a fost in stare nu zic Romania, dar restul lumii, sua, germania etc. sa faca niste amarate de masti de hartie, a trebuit sa asteptam sa le treaca alora raceala sa se ridice sa le faca.

    Si daca cumva ai vreo fabrica de orice prin europa, sunt dependente de piese din asia, indiferent cum jongleaza cu declaratiile de origine.

  9. @Gadda: Daca e pentru incepatori, fa-ti cont pe https://open.sap.com/courses si treci prin cateva cursuri de overview de-acolo ca sa iti dai seama ce vrei sa inveti si sa lucrezi in SAP si daca te atrage.
    General:
    https://open.sap.com/courses/s4h18

    Tehnic: UI
    https://open.sap.com/courses/fiori3
    Backend:
    https://open.sap.com/courses/wtc1
    DevOps
    https://open.sap.com/courses/devops1

    Functional:
    Business by design
    https://open.sap.com/courses/byd1-c
    Arhitectura software
    https://open.sap.com/courses/ea2

    + Mai cauti tu pe acolo. Dupa aia daca stii ce vrei poti sa mai intrebi.

  10. Legat de containere, nu are cine sa lucreze in fabricile alea protectioniste.

    Are cine, pana nu te tragi pe cur sa ii platesti ca pe chinezi.

  11. Salut Catalin,

    Daca se poate sa imi trimiti si mie documentele, iti sunt recunoscator

    Multumesc mult

    Catalinx
    June 8, 2021 at 12:34 pm
    Ti-am dat pe mail.

  12. Buna.
    Sunt și eu interesat de aceste documente. Mi le poți trimite și mie?
    Mulțumesc mult.

  13. V-am trimis “niste documente” pe mail, dar nu am trimi anterior documente, ci niste sfaturi, in principiu , si linkuri similare ca cele din comentariul de mai sus.

    In principiu, ca sa pot sa va ajut cu ceva, daca pot, ar trebui sa stiu mai exact ce vreti. Ca sa va dau tot ce am eu despre SAP e imposibil, in primul rand ca nu am innebunit sa stau sa le caut pe toate, in al doilea rand ca nu o sa faceti nimic cu informatiile alea, o sa le tineti pe diskuri cum tin si eu o gramada de cacaturi.

    In momentul in care v-ati facut o idee si stiti – bai, vreau sa invat chestia aia puneti o intrebare, daca am timp sau ceva informatii, pot sa raspund ca nu tin SAP-ul doar pentru mine.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.