Construiește poduri

Unii oameni ard toate podurile , de unde și vorba din limba engleză. Noi, in familie ,mai degrabă construim. Nu numai la propriu . In ultimii tata a construit mai mult de câteva numai din ălea de beton.

Să nu treacă anul fără să faci ceva.

Când am renovat casa de unde stăm l-am pus sa îmi facă pod mare , de 7 metri, să pot parca ușor mașina de 5. Am loc berechet in curte și nu stă, de regulă la poartă, dar la repezeală o mai las.

Unde am cumpărat o proprietate l-am pus de a făcut mai întâi un pod sa pot intra cu tractor și tot așa, să pot parca rabla de-a lungul : 7 metri. La intrarea principala podul era deja făcut, de cam 5 metri fără un pic, mă chinuiam sa bag rabla si sa incalc șanțul cumva. M-a văzut că mă chinui, a prelungit podul , 1 metru într-o parte, unul in alta. Tata meu…

La alt teren al proprietății, au făcut ăștia de la PSD canalizarea in jurul drumului județean. Știu că e cu muie PSD, jigodii, etc, dar băi ei l-au făcut, la inițiativa lor cu care s-au lăudat in campanie, și nici nu o să spun altfel.

In fine, făceau și acolo poduri din bugetul lor ( așa cum se și face prin alte țări, din bani publici, nu îți faci tu ) atâta că le făceau de 3 metri X 6 . Adică să intri , dar nu să parchezi mașina de-a latul. A vorbit tata cu ei, in vorbe din alea românești și oltenești ,care or fi inclus și ceva vin și țuică, și l-au făcut invers , de 6 X 3. Același material, doar că dispus în alt fel. Le-a dus el fier, ce-a mai fost nevoie, că ăla nu se distribuia corect și l-au făcut așa. Nu e de rău, e de bine.

Singurul pod în care îmi lăsam mașina chinuit , pe diagonală, mai loveam cârligul , era cel de la casa lui. Pe vremea cand l-a făcut, acum 40 de ani, nu prea erau mașini și Daciile erau oricum mai scurte și nu se gândea nimeni în termenii ăștia. Și e și greu de modificat că l-a făcut din beton din ăla bunu’.

Păi n-a mai făcut tata încă o poartă anul ăsta, după ce a făcut gardul anul trecut, iar acum a făcut și încă un pod și la aia, ca să incap eu cu mașina? Mă rog, frate-meu cu bolidul lui de nici 4 metri și jumate se plânge că nu a avut loc , dar na, pentru mine nu e o problemă.

Așa se face infrastructura in România. O spun doar cu jumătate de gură la mișto. Că îmi trecea prin cap sa fac ceva de genul ăsta în UK și nu pot. Că nu e trotuarul meu, deși arata cumva cam cum nu îmi place ,dar in fine, asta e.

Aici, dacă vrei pod te apuci și faci, nu contează prea multe, e social acceptabil, legal ne-legal, faci și nu te întreabă nimeni de vorbă. Și dacă ar fi să mă întrebe, aprobarea de la consiliu o obții cu un “bună ziua, se poate?”. Da, cum pula mea să nu se poată să îți faci pod la poartă?

In Reading, dacă nu ai trotuarul aplecat nu ai voie sa intri in curte peste trotuar, in teorie. Trebuie să faci cerere să “drop the curb”, să plătești o taxă și vin ei și fac. Și după aia nu îți place.

Nu , nu vreau o țară ca afară, vreau doar să scăpăm de unele tare și să rezolvăm câteva probleme. Nu toate. Atât. Aia de afară , pot să aibă țările lor ca afară.

6 Replies to “Construiește poduri”

  1. @Mad: Ce e în link-ul ăla e bătaie de joc – i-au pus ăluia în fața porții ce le-a mai răsmas constructorilor prin buzunare. Toată problema e românească acolo, de la ce au făcut ăia până la om care cere sfaturi pe site-uri dubioase, în loc să dea o bere unui inginer ca să-i spună ce să facă – să scoată mizeria de acolo, să betoneze în jurul tubului și eventual să pună o plasă de armătură peste tub. Când ai umplutură trebuie să pui niște pereți din beton la capete, ca să nu iasă de sub asfalt.
    Nici ce vrea el să facă nu e neapărat normal – aia cu băgatul unui camion în curte – că e locuință, nu stație de betoane. Dacă va dori să-și facă palat acolo și va fi nevoie de materiale, există soluții provizorii, nu trebuie să betoneze tot frontul stradal.

    @catalinx: Eu știu că există niște reglemnetări legate de frontul stradal, dar cred că au caracter local – e și normal, una e la București, alta e la Vășcăuți -, iar din cauza asta nu poți amenaja ce lungime vrei. Că vrea unul din sat să-și parcheze autocarul când vine acasă e una, se mai trece cu vederea, dacă vrea tot satul nu mai e ok. Sunt convins că nici în Anglia nu îți modifici frontul stradal după cum ai chef indiferent de zonă.

    În România multe drumuri și utilități au fost modernizate cu compromisuri, în multe cazuri spațiul fiind o problemă pentru că drumurile vechi erau mult mai înguste.
    Apropo de proiectare și lucrări, podețele și rigolele sunt în general tipizate, n-ai cum să te gândești și pui pe hârtie ceva pentru fiecare tarla în parte. De asta trebuie să te mai și înțelegi la fața locului cu cei ce fac lucrarea.

  2. dam167 eu ziceam despre cuvant 🙂
    cand autorul a vorbit de pod eu m-am gandit la pod de rau 🤓
    linkul l-am pus doar pt poza relevanta ( ce stiu eu ca inseamna podet) nu pt executie.

  3. @Mad – pai am hiperbolizat, da, că nici tata nu e chiar Anghel Saligny.
    @dam167: Poți să ai reglementări in PUG ( mă corectează @alifie, dacă greșesc), și da , țin de specificul local. In unele sate sau zone, nu ai gard la frontul stradal și nu se acceptă, că ai direct zid , mai ales prin orașe. Ar putea fi reglementări pentru un anumit tip de gard, sau de podețe, in amenajarea frontului stradal.
    Dacă ar fi după mine aș fi acoperit complet sau aproape complet canalul de colectare și aș fi lăsat guri de vizitare și gauri de scurgere și l-aș fi făcut pe tot pietonal, delimitat de carosabil cu insule de vegetație, ridicate de la nivelul carosabilului. Dar e o ingerință cam mare în administrația spațiului public.
    La faptul că îmi fac un podeț am o justificare de necesitate cu care mă pot apăra inclusiv legal, la o adică, să modific spațiul public pe tot frontul stradal, mai complicat.

  4. Doar la doua localitati am vazut in PUG prevederi legate de accesul la proprietati/scurgerea apelor (ca frontul stradal se refera de regula la deschiderea laturii catre calea de acces).

    Cred ca am mai spus, daca este vorba de drum national sau judetean, acolo este si zona de siguranta si zona de protectie unde nu ai voie sa faci nimic fara autorizatie de la ei (judetenele sunt ok, aia de la nationale cateodata bat rau in ridicol).

    Daca bine imi aduc aminte, au fost cateva CJ-uri care au dat hotarari locale ca accesul pentru persoanele fizice pana in 4,00m ii cu titlul gratuit, iar daca este mai mare de 4,00 de plateste lunar/anual, da’ niste sume ridicole.
    Pentru persoanele juridice se plateste accesul la DN – uri si DJ – uri, inclusiv utilizarea zonei de siguranta.

    Daca este strada, autoritatea publica locala trebuie sa te autorizeze. La strazi n-am vazut autorizatii pentru podete, dar nici vreo sanctiune aplicata vreodata de autoritati sau de ISC.

    DPDV al circulatiei, merge si cu ,,acoperit complet sau aproape complet canalul de colectare și aș fi lăsat guri de vizitare și gauri de scurgere și l-aș fi făcut pe tot pietonal” – cu rigole carosabile, da-s scumpe si se prevad de regula numai unde nu ai alternative.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.