Legătura dintre birocrație și corupție

Dacă e ceva care trebuie să se întâmple în țara asta ( România adică) înainte de reformarea eternă a justiției, de o clasă politică mai bună, de creșterea nivelului de educației și să ne schimbăm noi înșine ca cetățeni ai țării, ceva-ul ăla e simplificarea până la dispariție a birocrației.

Atenție, nu faceți confuzie între digitalizarea mult trâmbițată și debirocratizare, că NU e tot aia.

Efectiv , nu mă interesează și nu ar trebui să intereseze pe nimeni dacă roaba de acte e pe hârtie sau digitală, dacă la decizii participă ”gatekeeperi”, care pot deturna procesul ARBITRAR.

Am cumpărat săptămânile trecute o barcă cu motor și peridoc și poate o să spun mai multe , dar în cauză contează doar un mic aspect, pentru a ilustra o parte din problemă. În România peridocul este socotit remorcă, că aia și este, în speță vehicul, care trebuie înmatriculat, îi trebuie inspecție tehnică periodică și asigurare. Nu pot să zic că am ceva împotrivă, principial, că circuli cu ea pe drumurile publice și există riscul producerii unui accident rutier din cauza asta.

Atâta că procesele de înscriere, transcriere sunt eminamente birocratice și te omoară.

Ca să înscrii o astfel de remorcă trebuie să fie omologată și trebuie să probezi asta cu deținerea de acte de proveniență care să ateste modelul, etc. N-ai , ori nu se poate ori e futere. OK.

Dacă e adusă din altă țară, treci prin procesul birocratic de plată de taxă vamală + TVA – și ăsta e un proces birocratic, trebuie să mergi cu contractul de vânzare la un oficiu care oricum compară actcele cu un catalog, care… mori tânăr.

După aia trebuie să faci autentificarea la RAR, un proces cu programare, cu – de aia există o afacere de succes cu adus mașini din afara țării, ci nu își aduce fiecare, că sunt procesele ăstea pentru care niște oameni au soluții ( ung niște rotițe să mearga treaba bine) și dedică timp pentru asta. NU AR TREBUI SĂ FIE AȘA.

De aia eu am cumpărat o remorcă deja înmatriculată în România și am agreat cu proprietarul să păstrez numerele. Ca să meargă treaba simplu. Prin comparație.

Ce înseamnă simplu? Că trebuie să ai un contract de vânzare redactat, oficial , autentifipulaînpizdă, semnat în 5 CINCI exemplare, 2 pentru vânzător ( unul îl ține, cu unul se scade de la impozit) , 3 pentru cumpărător : Unul rămâne la el, unul la primăria de care aparține ( departamentul financiar pentru impozite și taxe) , altul la miliție.

Trebuie făcut dosar cu asigurare nouă pe numele noului proprietar, înscrierea în cartea de identitate a noului proprietar – pe asta nu o face poliția, nu; o face biroul de acte, aflat unde crezi, în curtea biroului poliției pentru înmatriculări, – chitanța doveditoare a plății taxei emiterii unui nou certificat de înmatriculare, toate prinse frumos. Dacă te duci tu cu ele de mână belești puncte-puncte pula. Încercați.

Eu n-am timp de prostii. Cât costă , 94 de lei contractele, 24 de lei ”dosarul”, 49 de lei taxa de emitere de certificat de înmatriculare.

Se face cu programare ONLINE. Care e simplă și așa am și făcut de pe azi pe mâine. Ajuns acolo am observat cum domnii care au o afacere cinstită din adus și înmatriculat mașini erau în proporție de 80% la ghișeu având altfel de programări și relații cu operatorii poliției.

Pentru ce contează, ”am fost ajutat”, anume, mi s-a cerut o poză cu numerele de pe remorcă, dacă rămân cele vechi. De ce? ”ca să le verificăm”. Evident că n-aveam, că nu știam de asta, că nu e niciun motiv valid pe lumea asta să fie nevoie, dar doamna ofițer ”a închis ochii” și am trecut peste. Evident numerele sunt acolo, ce sens ar avea să nu fie.

La orice-orice e la fel. Modificări la pe firma la ONRC ? Check. Declarații fiscale ? Check. Nu există instituție a statului cu care să poți lucra ușor și unde să nu fie nevoie de intercalarea unui serviciu privat, PARAZIT, al procesului birocratic?

De ce zic parazit și nu simbiont, sau care adaugă ”plusvaloare”? Pentru că dacă încerci s-o iei pe lângă și să rezolvi de capul tău riscul să belești pula e foarte mare, oricum pierzi timp, MULT TIMP, și ai să observi o atitudine reacționară al reprezentanților instituțiilor publice, care sunt acolo nu să te ajute, ci să te corecteze, ca să intri pe flowul care trebuie, ăla ala care duce la puțin efort pentru ei și reducerea interacțiunii cu publicul la agenții proxy cu care interacționează ei mai bine.

De aia birocrația trebuie să dispară, indiferent de digitalizare. Dacă statul vrea să facă hârtii sau digital e treaba lor, dar să se descurce între ei.

Nevoia de a fi la mila unui funcționar care să se îndoiască de declarațiile tale și să-ți ceară tot felul de paraverificări trebuie să dispară.

De exemplu, dacă vreau transcrierea unei înmatriculări pe numele meu procesul trebuie să meargă așa. Ăsta e CIV-ul vechi, scrie aici pe el numele meu, DACĂ e nevoie, uite și un contract de vânzare, să zicem de mână, deși nu ar trebui să fie nevoie, vanzătorul ar trebui să trimită CIVUL completat cu noul proprietar, noul proprietar o scrisoare, o declarație semnată de vânzător/ donator, ceva și asta e tot.

Vechiul proprietar merge și declară că nu mai are vehiculul vechi – declară, nu trebuie să justifice nimic, ștampile, whatever – DE-CLA-RĂ, și i se scade, noul proprietar DE-CLA-RĂ că vehiculul e pe numele lui la impozit și asta e tot.

Circuli cu el și nu e taxat LA CINEVA? Belești pula. Atâta tot. Circuli cu el și l-ai furat? Ești prins, BELEȘTI PULA.

Am cumpărat o mașină și în UK. Vânzătrul voia să mi-o livreze cât am fost în România și să-mi bage cheile și actele pe gaura de poștă din ușă. Dar n-am, am cutie poștală, se umezesc hârtiile dacă stau mult acolo și e un pic la risc și i-am zis să aștepte până vin. Nu trebuie să fac efectiv nimic. Deja a taxat-o pe numele meu, a trimis cerere de transcriere a CIV-ului ( V5 ii zic ei) pe numele meu și asta e tot. Eu trebuie să fac asigurare. Nu mă obligă nimeni să îi arăt hârtia înainte de înmatriculare, dacă nu fac nu circul, dacă nu fac și circul BELESC PULA. Sunt mai puțini circulători fără asigurare în UK decât în România, nu pentru că procesul nu e destul de verificat în România, ci pentru că dacă circuli nu prea pățești nimic.

Dacă nu plătesc taxa și sunt prins pe stradă ăștia mă amendează , iar dacă găsesc mașina parcată pe domeniul public o iau. Văd eu pe dracu pe urmă. Îmi trimit, automat, scrisoare acasă să pun mâna să plătesc taxa, sau să le spun dacă nu mai am rabla, sau nu mai e pe drumuri.

Corupția ucide…

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
8 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Alex2
Alex2
1 year ago

Boss, nu e chiar cum zici tu. Am înmatriculat vreo 3 mașini până acum. De fapt, am transcris, pentru ca erau deja înmatriculate în România. Doua dintre ele erau chiar din același județ, astfel încât procedura a mers ca unsă. Apropo de procedura, nu am apelat niciodată la nici o firma de redactat acte. Le am făcut eu pe calculator. Mi am făcut singur programare la înmatriculare. Totul a mers cum trebuie, adică cum ma așteptam, adică cum e procedura pe aici prin țara românească. Pare complicat și pare greu, dar dacă faci o dată și te și chinui un… Read more »

Fery
Fery
1 year ago

problema e ca romanii considera normal sa li se permita sa circule cu masina, si ca ei cred ca sa ai masina inmatriculata cade cumva in obligatia lor, ca sa aiba voie pe drum cu ea. cois, statul ala daca e in mortii lui curios sa stie a cui e la un moment dat o masina, ca sa stie pe cine taxeaza sau cui trimite amenzi, sa faca bine si sa depuna eforturi in sensul asta. nu ma mira ca tara aia arata cum arata, atata timp cat oamenii considera normal sa stea la cozi ca sa informeze statul despre… Read more »

Alex2
Alex2
1 year ago

Uitati un lucru esential (parerea mea): in Ro, fiecare judet isi gestioneaza inmatricularile. Nu e ca in UK, unde numerele de inmatriculare sunt universale (banuiesc, din ce am citit). Acolo, daca vinzi masina cuiva, nu schimbi si numarul de inmatriculare. (sper sa nu ma insel aici) EI bine, in RO, treaba cu inmatricularea sta fix invers, din cauza ca tu daca vinzi masina altuiva din alt judet, masina isi schimba numarul de inmatriculare. Daca ar fi si in RO un registru unic, la nivel national, atunci da, posibil sa fie posibil ce ziceti voi (sa trimiti actele prin posta si… Read more »

Catalinx
Catalinx
1 year ago

Da, e o diferență cu numerele de înmatriculare , dar pentru utilizator diferența o face modul cum e implementat serviciul.

Dacă trebuie să se schimbe numerele de la rablă nu ii oprește nimeni să nu ți le trimită pe cele vechi acasă și să le ceară pe cele vechi – PRIN POȘTĂ. Dacă vor să controleze ei emiterea de numere . Că poți să ți le faci și privat, statul trebuie să îți dea doar licența pentru numerele ălea.

De exemplu cum era stampila pentru firmă înainte. Nu ai făcut vreo stampila la ONRC , nu?

Alex2
Alex2
1 year ago

Nu, din pacate nu am avut privilegiul de a face vreo stampila la ONRC.

Catalin
Catalin
1 year ago

Era o intrebare retorica in sensul ca ONRC nu face stampile, dar actul de infiintare al unei societati, oferit de ei, reprezinta licența să-ți faci ștampilă la un ofertant de servicii de tipul ăsta. La fel se poate face cu numere de înmatriculare, sau orice. Ai nevoie de o licenă și, eventual specificații de tip, pentru care se omologheaza un ofertant de servicii privat și după aia te descurci tu. Nu e musai să îți înmâneze poliția plăci de înmatriculare.

Fery
Fery
1 year ago

Ba cum nu, doara nu vrei sa ti le printeze la Halfords pentru 10 lire, numa nu esti prost. Vezi, asta e interesant, cum le da la romani blue screen cand le zici ca nu e musai sa-ti stanteze militia numerele de inmatriculare. cum adica, dar stai, autoritatea centrala, dar dreptul de a conduce un autovehicul pe drumuri publice, dar cum sa facem noi sa interiorizam paradigma si sa ne extrudam mai bine prin gaurile permise de marele Stat Roman, in loc sa ne intrebam ba, ce pula calului isi tot baga statul mainile prin toate domenii, nu ar putea… Read more »