Sunt păreri pro și contra legat de propunerea de buget redus pentru a avea drumuri cu 2 benzi pe câte un sens, alternativ, în timp ce pe sensul o pus se păstrează câte o bandă, pentru a reglementa sectoarele de depășire – versus drumuri cu 2 benzi pe sens .
Mai multe detalii în articolul ăsta și o să preiau doar o schemă de acolo – restul puteți citi.
Circulând și văzând, eu cred în două lucruri care îmbunătățesc siguranța pe drumuri pentru autovehicule, până nu poți pune camere și poliție peste tot și nu prea are rost s-o faci:
- Separarea sensurilor
- Îngustarea benzilor de circulație.
Drumurile largi și drepte invită la viteză, am să mai revin pe temă. Dacă sensurile nu sunt separate de ceva mecanic, liniile sunt orientative, până nu stă cineva pază la ele. Sigur, viața, dar uite că nu funcționează așa…
Însă locurile unde se propune sistemul ăsta, au momentan un sistem de circulație MULT-MULT mai pricinos. DN2 prin Moldova nu prea-l mai știu, însă circul pe unul similar aproape de Alexandria / Vitănești. E vorba de drumuri cu benzi de 3.5m lățime și acostament lărgit la 2.5m pe fiecare parte.
Orice explicație vor fi având autoritățile pentru sistemul ăsta de drum cu acostament lărgit, acostament demarcat cu o linie întreruptă atâta că mai lungă decât linia de separare de benzi, care lasă multora impresia că ȘI ACEEA reprezintă o bandă de circulație, explicația nu ține, iar proictantul drumului e un prost cu mă-sa, dacă mă întâlnesc cu el, am să îl scuip în gură. Drumul ăla e mai periculor decât un drum cu o bandă pe sens fără acostament. Dacă vrei să faci acostament , îl faci ca pe autostradă demarcat cu linie continuă și PREFERABIL , IDEAL , calea de rulare, asfalt , ce-o fi, ar trebui să aibă un material diferit care să facă dificilă, incomodă, circulația la viteze mari. După mine , l-aș face din piatră cubică sau ceva.
Sunt motive pentru care nu vrei separatoare de sensuri și drumuri înguste, uneori ele pot fi strategice, drumul ca pista de aterizare, decolare de urgență, etc.
Dar de aici și până la drumuri amenajate în halul ăsta e o diferență.
Detractorii sistemului spun că pe distanțe lungi drumurile 2+1 nu pot înlocui drumurile 2+2 și că se adună accidente , că oamenii nu vor respecta marcajele și vor trece pe cealaltă parte.
Da, sunt probleme și la drumurile ăstea 2+1, am constatat și eu genul ăsta de probleme, vezi clipul de mai jos, iar ăsta e un caz OK, am întâlnit și cazuri în care o mașină venind din sens opus unde era doar o bandă pe sectorul ăla depășea pe contrasens, în curbă. Dacă și eu aș fi fost idiot și aș fi circulat pe banda a doua ca vodă prin lobodă, sau dacă eram într-o depășire , era accident frontal, cu suma vitezelor în jur de 200km/h.
În cazul ăsta șoferul care vinedin față și depășește legal, doar încalcă puțin linia continuă, că și tirul pișca demarcația benzii lui. Pentru că benzile sunt mai strâmte, când piști o bandă devine mai periculos.
În cazul ăsta, camera e ultrawide și nu se vede exact, dar mi-a fost teamă că o să-l umfle pe ăla din fața mea, am frânat și m-am tras mai pe dreapta; în același timp, de aia și chițăitul cauciucurilor și derapajul de spate, care nu se vede foarte bine pe filmare .
În cazul ăsta , mai e vorba și de faptul că circul cu cauciucuri vechi ( 5 ani ), care nu-s de vară ( sunt AT All season M+T) și că ESP-ul la tractorul meu diesel nu e cel mai rapid ( n-a apucat să intre ), dar nu contează, mașina corespunde tehnic pentru circulația pe șosea, situații de genul ăsta APAR, nu e că pot apărea.
Din păcate , nu am acum pe cameră nimic de pe drumul cu acostament lărgit , unde circul mai atent – a se citi cu un vârf de morcov în cur și unde a trebuit , de mai multe ori să frânez pâna la a mă opri , fie pentru a evita impactul frontal cu careva care s-a băgat în depășire cu ochii larg închiși , că unii au câte 2-3 vieți, nu ca mine, fie să-i permit reintrarea pe bandă unuia care m-a depășit pe mine . Nu, nu pentru că n-aș lăsa loc între mine și rabla din față, dimpotrivă, ci pentru că atâta apreciere și păsare cu privire la viața noastră avem cei ce conducem prin România , bănuiesc.
Nu o spun superior, că am fost și eu prost în viața asta și am beneficiat și de noroc și de înțelegere în momente critice, o spun cu privire la cum e mai bine din punctul de vedere al infrastructurii.
O să revin, până una alta e evident mai bună soluția 2+1, chiar și cu balizare deficitară, ca în România.
Sau Bulgaria.
Dacă vrei să faci acostament , îl faci ca pe autostradă demarcat cu linie continuă și PREFERABIL , IDEAL , calea de rulare, asfalt , ce-o fi, ar trebui să aibă un material diferit care să facă dificilă, incomodă, circulația la viteze mari. După mine , l-aș face din piatră cubică sau ceva. Drumurile respective lasă puternica impresie că au fost concepute *deliberat* să încurajeze informal circulația pe acele acostamente, ca “soluție” relativ ieftină pentru a permite valori de trafic mai mari, fără a lărgi în mod adecvat calea de rulare. Sunt motive pentru care nu vrei separatoare de sensuri… Read more »
Ti-am editat eu comentariul – ca nu mai merge citat cu <blockquotes> de cand am pus pluginul asta cu editor grafic.
vitezele nu se aduna. Deci 100 vs 100 nu ii 200 🙂
fara separator fizic e un cacat, mai ales in Romania
nu stiu cat de buna e ideea. Merge treaba pe drumuri fara trafic foarte mare. Dar, decat nimic, mai bine si asa
Stiu ca nu se aduna vitezele, pentru ca energiile cinetice variaza ( sunt proportionale) cu patratul vitezei fiecarui obiect relativ la cadrul de referinta, iar cadrul de referinta al coliziunii e punctul de coliziune, care, nefiind vorba de vehicule identice, cu viteze și mase identice, se misca si crează un rezultat diferit de suma vitezelor, dar pentru proporționalitate e suficient de aproximativ faptul că doua vehicule care se ciocnesc, venind cu viteze contrare egale au energia de impact aproximativ egala cu a unui vehicul care intra in celalalt oprit. Ca ai diferente de masa si plm, detalii.