Poate ați citit sau o să citiți știrea cu CEO-ul de la Stellantis care zice ( Mediafax) că întârzierea este o capcană. E mai bun articolul din FT, pentru context.
Ideile sunt așa:
- Tanziția la electrice încetinește oricum, mai ales în Europa. 7 milioane de mașini electrice au fost vândute global în primul semestru al 2024. Să zicem că ajung la 15 milioane pe an – dar nu, că scade trendul -, privit in context, comparabil cu circa 75 milioane de rable noi vândute anual în lume, asta înseamnă 20% din rablele noi. Vârsta medie a parcului auto în lume nu mi-e clară, în US e ceva mai mult de 12 ani, în UE cam 12 ani , în China e undeva la 6 ani – pentru că la ei mulți oameni care NU aveau acces la mașini au acum, la mașini noi. ( Apropo de care, ăia care visați că sancțiunile economice pe care US și Europa le pun chinezilor și mutarea producției, o să-i ducă la găleată, visați. În 10 ani, cu cotă de piață de 20% vom avea gen 80% rable ICE. Sau mai multe, că nu știu ce să zic de viața electricelor.
2. Problema e că în Europa / UE, adopția electricelor e în scădere – motivele sunt simple și încep de la faptul că suntem săraci și liberi. E importantă distincția ”și liberi”.
Problema 2 e că statele oferă ceva subvenții, care nu sunt și nu au cum să fie suficiente și, mai mult decât atât, sunt exploatate de chinezi, care vând rable electrice ieftine.
3. Dacă tranziția se încetinește, anume, se referă la subvențiile oferite de țările europene, CEO-ul Stellantis știe că au niște costuri de R&D descoperite și capcana de costuri e pentru ei, că planurile de recuperare a costurilor sug.
4. Problema reală vine din costul de producție și calitatea produselor europene ( și americane) care au cam rămas în urma așteptărilor și e comparabilă ( calitatea, prețul e sus) cu cea din China. Zic China-China, nu Asia în general aka Japonia și Coreea de Sud.
Nenea CEO-ul presupun că vede și el asta la showroomul de la Paris, vede că Europa ia bătaie la propriul joc cu regulations and shit. Că asta a fost de multă vreme. Europa a început un joc de reglementări de mediu ( nu zic că a făcut rău) și a ridicat cerințele de producție , lucru care a transformat piața într-una selectivă și a ținut în afara pieței produse simple, ieftine sub titlu ”norme de mediu și de siguranță ( NCAP).”
Au fost loviți de schema asta inclusiv romulanii cu Dacia ( anii ’90). Așa a ajuns Dacia la Renault și România în Europa, lol. Iar asiaticii au fost ținuți la ușă în timp ce europenii ( mai exact nemții și francezii) au pătruns pe piețele din Asia folosind o schemă de ”comerț liber” – aka nu punem tarife de import ( mari) , dar noi aicea în Europa avem pretenții de siguranță și de mediu – protejăm cetățenii și planeta.
Până când au depășit capacitatea europenilor de a le îndeplini ( Diesel Gate și ”never go full retard”) și până când chinezii au început să-i bată la jocul lor. Nostru. Era jocul nostru.
Acuma e nașpa, acuma trebuie ca Europa să se dezbrace de haina bonhomiei și a accesului liber pe piață, că își ia bătaie cu pijamaua udă și punem tarife.
Punem tarife și unii producători urlă că nu pot cu tranziția la electrice, clienții nu vor, nu vrem.
Eh, nenea ăsta pune situația pe masă:
He added that car factories in Europe, already struggling with overcapacity issues, would come under further strain if Chinese companies succeeded in reaching a 10 per cent market share in the region in the coming years.
While Tavares has said there are “no taboos” on what Stellantis should do to survive, he added that he was not necessarily advocating purely for job cuts or factory closures, saying carmakers had other tools they could use too, including speeding up their research and development.
”Overcapacity” înseamnă că stau degeaba, nu produc, că nu li se cumpără rablele și pe o piață măcinată de contracție ( e criză, boss) chinezii vând mai mult, că vând mai ieftin ( asta e nota mea),ceea ce va duce la și mai multă supracapacitate – adică stat degeaba.
Și amenință, normal, cu datul afară, ca să supraviețuiască.
E un apel către politicienii din UE – dați cu bani pe electrice și țineți chinezii la ușă, că dăm afară și beliți pula.
Ca cetățean care n-am avut niciodată o rablă nouă, că nu prea mi-am permis europene, tot ce vreau să spun e un ”i-auzi, pula mea!” cinstit. Am acțiuni la Stellantis , dețin un Citroen SH, nu am interes să-i văd faliment, nici nu mă topesc după cumpărat rable chinezești, dar mă deranjează un pic prețul, autonomia ( la electrice), jegoșeala cu motoare de elastic de chiloți la combustie internă ( și hibride).
Pentru ce contează , ăștia au niște rable electrice relativ ieftine.
Preț similar cu al rablelor lor cu motor cu combustie internă elastic de chiloți și mestecău manual, pe care evident nu le cumpără prea multă lume, că de aia sunt pe stoc.
Niște Loganuri un pic mai așa.
Vand aia de la DS (singurii de altfel) niste motoare diesel cinstite de 2L, care par atractive.
Da, pai au mutat motoarele de 2 litri de pe Citroen pe DS, iar Citroen au rămas cu propulsie pe bază de efectul Coriolis .
da, functioneaza corect doar in emisfera nordica.
Tranzitia la electrice va fi cu siguranta, fie ca vrem sau nu (sau mai bine zis, fie ca avem ACUM alternative viabile sau nu). Eu nu inteleg de ce va mai zbateti atata. Sa presupunem ca avem 45 de ani. (eu tu sau cine mai intra pe blog). Mai avem/ai de trait inca 25-35 de ani. Daca iti iei acum o masina termica (ICE), iti ajunge numai bine pana la sfarsitul vietii 😉 Desi cu totii stim ca tabla se duce prima (rugina e neiertatoare iar o data intrata in caroserie, nu o mai scoti). Cu alte cuvinte, nu are… Read more »
Sa presupunem ca avem 45 de ani. (eu tu sau cine mai intra pe blog).Mai avem/ai de trait inca 25-35 de ani. Băi, ce pula mea e asta. După ce că presui că-s mai bătrân decât sunt, mai presupui și că trăiesc puțin. Da di șe? Daca iti iei acum o masina termica (ICE), iti ajunge numai bine pana la sfarsitul vietii 😉 Îmi ajunge o pulă, poate dacă nu merg cu ea. Chiar dacă mi-ar ajunge, în teorie, nu contează dacă o să fiu liber să circul cu ea pe la mine prin curte. Cu alte cuvinte, nu are… Read more »
Duminică seara mergeam pe Valea Oltului, ca orice român autentic. Plin ochi de mașini. Și mai plin de fum și noxe de la mașini vechi. Practic, am mers doar cu recircularea aerului. Nu bătea nici vântul, sa mai mute particulele de pm25 în alta parte. Era și foarte aglomerat de mașini. Se mergea doar în coloana. Am mai zis ca e aglomerat duminică seara? ☺️😃 Nu mai zic de faptul ca toți din zonă se încalzesc cu lemne. Dacă te ai regăsi într o astfel de situație, te gândești de doua ori dacă vrei sa se facă tranziția la mașinile… Read more »
Si curent avem pt toate masinile astea sau circulam in zile impare?
Sau cu cat consumam mai multi curent cu atat se ieftineste?
Da nu e putin, 70-80 de ani 😀 statistic nu greseste absolut deloc, e chiar peste speranta de viata si din uk si din ro.
Io mai am juma de viață. Mă rog, sper că mai am.
Și mai plin de fum și noxe de la mașini vechi. Asta . Și că se circulă încet. Și tiruri. Da, mașinile electrice ajută. Dar e irelevant. Nu mai zic de faptul ca toți din zonă se încalzesc cu lemne. Foarte sănătos, la fel și eu. Dacă te ai regăsi într o astfel de situație, te gândești de doua ori dacă vrei sa se facă tranziția la mașinile electrice. Cred că undeva înțelegi greșit. Eu nu mă opun tranziției la electrice. Nu zic că nu vreau, nu nimic. La fel ca și tine zic și eu ”să se facă”. În… Read more »