Adică, atunci când ești prost ești prost.
E prima dată în viața asta când am rămas suspendat pe diagonală cu rabla, fără să mă bag io înadins să caut așa ceva , pentru că vise umede de off-road.
Iar atunci când o căutam cu lumânarea eram in teren relativ plan și nu am găsit-o.
Sincer, credeam că nu e posibil și că e doar o arfă de testat 4×4 la rable.
Dar uite că nu.
E și prima dată în viața asta când rămân cu rabla pe uscat.
Orice rablă, nu mai pun la socoteală că e 4×4. Mă rog uscatul ăsta e ceva intre deșert și cum te-ai duce cu mașina pe plajă.
Eu eram la pește și aveam opțiunea să parchez mai departe, dar de ce să îmi car eu undițele și trancanalele în brațe 20 de metri. Haida nu.
Aveam opțiunea să fi băgat cu spatele , ca dățile trecute, ca să ies cu fața linie. Dar nu.
Aveam opțiunea să fi băgat cu fața, cum am băgat și să ies cu spatele până la drum, că nu vine nici dracu să fac accident și oricum nu se merge repede.
Dar nu.
Am ales opțiunea să bag cu fața și să întorc cu spatele către o rampă de nisip /pietriș.
Și am nimerit într-o poziție crăcănat, unde când am calcat accelerația să ies in față – a început să sape cu două roți din diagonală și m-am oprit repede să îmi dau mie dovadă de ce off-roader sunt.
Mașina are două butoane:
AWD Lock și ESP Off, care sunt unul lângă altul și pe care eu am învățat doar să le apăs împreună , ca ăia la Star Trek: Manual Override si Full Power to Shields, sau ceva de genul.
Pentru că sunt prost și până acum, am rabla doar de 10 ani, nu am observat că nu fac ce credeam eu că fac.
Ce credeam eu că fac : Credeam că AWD Lock blochează diferențialele , pentru a transmite puterea către ambele punți în mod egal, altfel e un fel de 90% – față, 10 – spate și către toate rotile. Și că ESP Off oprește ESP-ul , astfel nu intră în conflict cu AWD Lock și rupe .
Ce fac opțiunile astea : AWD Lock blochează doar diferențialul central ( o cutie de transfer, de fapt ) și transmite puterea aproximativ egal către ambele punți – e un Haldex electronic, asta știam. Dar o dată ajunsă puterea în fiecare diferențial – față/ spate, distribuția stânga dreapta se face pe diferențial normal, nici nu știu dacă e LSD ( cu alunecare limitată), dar și dacă e, nu ajută foarte mult.
Ce aveam eu nevoie ca să ies? Sa blochez rotile dreapta față și stânga spate să nu se mai învârtă in gol.
Cine face asta? ESP-ul, care este standard activat.
Ce i-am facut eu ? L-am dezactivat. După care m-am coit 10 minute, ca un prost ce sunt , am pus pietroaie la roți, crengi, până m-am prins că nu o să ies de acolo decât dacă blochez cumva roțile alea.
Și mi-am adus aminte că se blochează automat , dacă nu apăs butonul pe care l-am apăsat…
Ocazie cu care vreau doar să zic din nou, că nici cauciucurile nu sunt la fel că BFG-urile, dar nu vreau să dau vina pe cauciucuri – strict o problemă dintre volan și scaun.
Ba e drept, conteaza sa ai un pic de experienta de dat la lopata in padure si noroi. De aia mergi cate 2, te duci intentionat la limita, ca ai backup si te scoate varu. Asa inveti unde-s limitele. Pui esp off numai in situatii cand iti trebuie avant, sa nu-ti omoare puterea la motor cand patinezi, gen noroaie, rampe, alea. Cand esti deja blocat stationar, il pornesti la loc, ca aia e. Vezi ca sistemele esp vechi lasa roata in aer sa prinda viteza cam mare daca ii dai gaz sa iesi, si cand ii pune frana e posibil… Read more »
Cred cp ESP-ul nu e așa de vechi, că agață roata imediat, nici o tură completă cred că nu se învârte în gol. În mintea mea de dobitoc , de aia îl și dezactivam. Să se învârtă, domne, toate roțile liber. Doar că nu funcționa cum credeam eu.
Chiabur cu 4×4 :)) M-au trimis la munca odata la Dumbravita langa Brasov, inainte sa faca aia asfalt pe acolo. De fapt, chiar cand se facea. Si evident n-aveam chef sa ocolesc jde km doar ca lipseau acolo cateva sute de m de asfalt ca doar oricum era rableta firmei asa ca am dat prin boscheti pe langa unde lucrau aia pe sus sa faca banda, dar cand sa reintru pe asfalt, nu am dat asa tare in ea si am ramas cu rotile din fata in sus pe un fel de aratura (nu era aratura, da un fel de… Read more »
Daca nici asta nu e semn ca ai nevoie de o masina noua… nu stiu ce sa zic altceva /s
Din păcate, ăsta nu prea e un semn. Pentru că din rablele pe care le-am testat – probabil că doar Ssang Yong-ul iese mai bine din teren. Nu sunt sigur, dar așa cred. Dar ăluia îi lipsește permanentul și mă râcâie rău idea de RWD pe stradă. Eu sunt din școala aia cu FWD pe stradă ( dacă nu AWD) , RWD dacă faci curse sau te dai în teren cu greutate pe spate – cărăuși.
io nu prea imi dau seama cum naiba esti blocat acolo. cu foresteru nici macar nu transpiram acolo.
Bine, pe ala l-am blocat de doua ori. O data pe zapada si o data pe uscat. motivul, de ambele dati a fost ca l-am cocotat cu burta pe ceva si nu mai aveam roti pe sol
Roata spate de pe partea care se vede în clip se învârtea în gol, la fel ca și roata fața de pe partea opusă, din motive de nisip afânat jos. Era un pic de dâmb în fața mașinii. Atenție că nisipul e diferit de alte medii. Nu e ca nămolul, unde ai substrat mai tare . Dacă nisipul e afânat și stai pe loc, în câteva rotații rabla își sapă singură groapa, cu atât mai repede cu cât raportul dintre masă și suprafața de contact a cauciucurilor e mai mare. Rabla mea are 2.4 tone, nu 1.5 tone, cât avea… Read more »
aham. tare. Da…greutatea lipsa ajuta la treburi d-astea misto
cel mai nasol a fost cu patrolu (parca) unui amic. A ramas in namol. Nush daca a fost la fel, intre scaun si pedale, problema. Dar cert e ca roata fata a sapat in namol pana nu a mai existat nimic. A adus un cal din sat si l-a scos 🙂