Despre ”nu ai niciun merit că te-ai născut aici”

Oamenii care-i urăsc pe nepaleji, n-o fac întru nesocotirea dreptului lor la muncă.

Spune Pătraru niște chestii greșit cu privire la românii care-i urăsc și pedepsesc pe imigranți și spune că e ipocrit, că e tema faptului că și romulanii mergem la muncă în străinătate și am mers din anii 1990. El spune multe chestii prost și nu-mi fac un obiectiv să am o părere despre toate – niște oameni îl plătesc pentru asta, să le fie de bine tuturor.

Cel mai tare mă deranjează retorica lui repetitivă despre imbecilii care cred că e meritul lor că s-au născut aici. Pe care o repetă obsesiv, ca orice om cu idei puține dar fixe.

Cred că, din punctul ăsta de vedere este el teribil de imbecil. Teribil. Pentru că pune problema așa. Mai ales pentru că are copii.

Și simt nevoia să proferez niște injurii, dar mă abțin.

Treaba e așa cum spun mai jos, iar nesocotirea ei, sau abordarea unei alte perspective e cu costuri. Pe care deja le plătim, pentru că m-am născut într-o lume care mi-a transmis de la grădință căcatul ăsta de mantră sub diferite forme:

Iar pentru asta nu am cum să nu-l urăsc și pe el și pe toți ca el. Nu la modul activ, ci ideologic, că mă doare în pulă, dar când îi aud îmi crește un nod în gât și-mi vine să borăsc.

Retorica funcționează așa și spoiește în aparență o teorie meritocratică și a egalității de șanse.
Cu care, câtă vreme avem state, în general grupuri sociale selective, nu pot fi de acord. Adică nu pot fi de acord cu egalitatea de șanse dintre cei de-afară cu cei de dinăuntru, dar să detaliez.

Ăștia ca el zic așa: Că eu nu am niciun merit pentru că m-am născut în România, într-o familie de oameni iubitori ( m-au mai și bătut, dar iubitori), într-un stat socialist, cu ceva educație și că șansele mele sunt , în ceea ce mă privește o pură chestiune de noroc, că nu mi se poate atribui vreun merit.
Eu zic că ghinion sinistru, că m-am născut în România comunistă, dacă aș privi lucrurile deconectat și agnostic, că anume de ce nu mă puteam naște în UK sau SUA, de exemplu așa?! Ă?

Obiectiv, ceea ce susține el e adevărat, nașterea mea pe lume cu configurația asta genetică la familia asta e un eveniment care nu îmi aparține și nu am un merit personal, pentru ceea ce sunt eu, până în punctul în care m-am născut și, de fapt, mult după, trebuie creditați alții cu merite. Dar nici nu trebuie să fie meritul meu personal, că este unul de grup. Până mai este vreunul. Până decidem să ne băgăm pula că nu suntem cu nimic deosebiți de alte grupuri care se macetează pe doi lei.

Că, în același timp, ce susține el este o idee imbecilă.

Pentru că nu are mare importanță dacă am eu personal un merit. Că eu nu m-am născut așa de capul meu. Meritele vin dinspre părinți spre copii.


Eu nu m-am născut din propria voință, sau dintr-un eveniment pur aleator în univers.
M-am născut în primul rând pentru că părinții mei au vrut un copil, sau mai mulți ( indiferent dacă asta o fi sau n-o fi un element aleator în univers). Pe lângă asta, un merit, oricât nu mi-ar place să recunosc îl are și taica Ceaușescu, că a făcut și el una alta, politici de stat ( bune, rele – dar meritele lui) ca să mă nasc. Adică statul român, ceilalți plătitori de taxe și impozite. Bunicii mei au meritul că i-au făcut și crescut pe părinții mei, ba, o parte dintre ei m-au crescut și pe mine.
Părinții mei au muncit pentru mine și pentru statul român – căcălău pentru statul român, ca să avem condiții – NOI BĂ, BOILLOR, NOI! Nu nepaleji, indieni și pula mea nu știu cine. Sunt niște merite aici, ale celor din interiorul grupului și e și meritul meu sau vina mea pentru moștenirea pe care o las sau nu o las copiilor.

Și mi se pare de profundă jignire a părinților mei și a românilor care au construit țara asta – așa de căcat cum e, neîncăpătoare pentru cei ca mine, uite că alții o fac miere, că a lor e și mai rea, iar părinții și bunicii lor n-au fost în stare nici măcar de atâta.

Și încerc să trec pe lângă ( to take the high road) dar nu pot să-l văd altfel decât ca pe un propagandist ordinar, o stârpitură, pentru asta. Pentru că retorica corectă e din registrul mai în glumă, dar pentru unii care zac în pământ la propriu mai în serios – ”de aia am murit la revoluție”? Și direct și simbolic, acolo ne regăsim.
Și e o ofensă directă adresată mie, care am plătit și plătesc impozite și în România – pentru speranța unei posibile lumi mai bune pentru copiii mei.

Așa ceva e din capitolul trădării naționale. Sigur, libertate de exprimare, dar e trădare. Și e culmea, că exprimă și cunoaște că motivele vin de la vrăjeala cu ”capitalismul” și că românii nu mai muncesc pe semințe, dar hei, n-avem voie să ne opunem, că n-avem vreun merit. Ba.

Că eu, cum ar veni, plătesc impozite ca să fiu egal cu străini ca copiii mei să fie egali cu nepalezi, aha, ia la pulă, na.
Și copiii mei au meritul că s-au născut din părinți muncitori și cât de cât educați ( față de ăia care vin la muncă) și nu în ultimul rând albi , nu din sălbatici. Că nu e meritul lor de fapt, că e meritul meu, da, dar e un ,că am muncit pentru asta, inclusiv pentru a avea copii albi, dacă trebuie să discutăm asta, că nu mai sunt femei albe meritorii chiar pe toate drumurile. Iar meritele li se transmit statutar, dacă vreți, cam de drept așa.

Nici fie-mea nu a înțeles retorica și ea cu retorica în gură că n-are niciun merit că s-a născut la noi că putea să se nască în Pakistan. Am întrebat-o cum putea să se nască acolo dacă noi nu făceam copii?

Putea să nu se nască deloc, dar ea, în configurația ei genetică se putea naște la noi în familie.
Că se putea naște altcineva – așa sunt copiii, iau numele părinților în deșert, am făcut-o și eu, dar nu te superi, le explici. I-am explicat că sub nicio formă nu se putea naște cineva din Asia sau Africa sau măcar vreun țigan român, că eu nu am futut țigănci de nicio naționalitate și sub nicio formă nu aș fi înființat o familie cu vreo femeie care nu e albă și indiferent ce zice orice lege despre orice rasism consider că e dreptul meu să aleg cu cine mă asociez și cu cine fac copii pe ce criterii vrea pula mea – efectiv literal.


Tot n-a înțeles și i-am explicat simplu – că de câte ori i-am zis că îi mai facem un frate sau o soră, comentează, că ea nu vrea, că nu. Bă – frate sau soră, tot ai noștri, nu să înfiem. Dar înțelege cum e cu familia drepturile consacrate și statutare ale membrilor deja aflați în interiorul grupului – și confortul foarte bine, cum dracului să nu înțeleagă. Confortul ăla câștigat care te transformă în bigot când vor și alții să se adape la țâța de la care sugi tu, știi?


Și i-am spus c-o să fac altfel: O să caut niște copiii de țigani pe care să-i aduc acasă, în cameră cu ea, dac-o violează, ghinion, are aceleași drepturi cu ei, o să-i pun la muncă pe câte o coajă de pâine și setez standardele și pentru ea la nivelul lor. Cred că ar trebui să meargă, dacă nu are niciun merit că s-a născut în familia noastră, ce dracu. Să vezi ce repede înțeleg copiii suveranismul dacă le explici practic? Ca focu’!

Doar Pătraru o arde emisiune de emisiune în retardări unele mai mari decât altele. Citea acum câteva zile scrisoarea unuia stabilit în Muedia, tu ești, bă, animalule? Nu ești tu că și tu ești mai pe toleranță așa.
Un anume Marin îi explică cu puțină pasiune că problema e migrația necontrolată, iar din asta, tot ce vede prostul nației și pe care i se cășună este faptul că ”dacă statul suedez n-ar fi primit străini, unde ai fi fost acum și ce le dă dreptul celor integrați mai devreme să decidă că alți năpăstuiți care bat la porțile cetății, nu mai au dreptul să-și caute o viață mai bună” – el crede că a înțeles cuvintele cheie. Nu că ar fi complet cu zero circumvoluțiuni, că împachetează binișor asta – vezi ăia năpăstuiți nu au dreptul să-și caute o viață mai bună. Firește că au , orice om are și e dator să încerce, dar asta nu vine cu obligații din partea altora. Doar că hai să aruncăm cu gândirea critică pe geam, pe sistemul, dacă i-am primit pe unii, să-i primim pe toți. Și chiar dacă observăm că e o idee proastă, nu contează, te-au primit pe tine, trebuie să fii de acord să trăiești mai prost, să-i primească pe toți care reușesc să ajungă – adică definiția migrării necontrolate.


La cum văd eu lucrurile, dacă e nevoie să importăm forță de muncă pentru că economia noastră crește așa de repede de nu mai facem față cu toată forța de muncă pe care am putea-o avea pe termen scurt – bine, de acord. Să vie lumea la muncă, na. Pe vize de $100k , cum zice Trump, nu? Bine, sumele ajustate la economia României, dar în ideea aia.
Dar nu poate să vină oricine e mai rupt în cur și vai pula lui ca să fie egal cu noi, că familiile noastre au luptat, bă, pentru țara asta și s-au sacrificat pentru noi, târându-și coatele prin cine știe ce joburi troglodite, suportându-se între ei și la bine și la rău – și în ultimii 50 de ani a fost mai mult rău – doar ca să o ducem noi mai bine. NOI, BĂ, FUTU-I CASA MĂ-SII, că nu mi-i aduc aminte pe ai mei când veneau dimineața de la schimbul trei din jobul lor plătit prost și plecau la munca câmpului să fi zis că fac asta pentru că se sacrifică să crească economia ca să putem fi o țară primitoare pentru nepaleji.


Cum au putut ei. Fizic și unii au intrat în pământ pentru asta. Nu ăia care vin și vor drepturi. Nu e că-s invadatori, e că modelul de cu ”șanse egale ” și meritocrația are niște chei mai complexe în care trebuie citit. Există un merit în a fi cetățean și trebuie să existe privilegii față de necetățeni.
Trebuie să te califici ca să fii cetățean – cultural, social, mai multe. Nu e pe ai venit în țară ești egal cu toți.

Nu mă interesează de nație și culoare, dar dacă trebuie să primim pe unii printre noi – cu titlul de egali – începe să mă intereseze, mai mult decât culoarea ( dar și aia un pic – futem și noi ceva ca lumea, sau? ), educația și cultura.

Iar dacă pleci din paradigma lui Pătraru, că nu ai niciun merit , sfârșești jumulit în primul rând de ai tăi, fix din cauza asta, deși nu pare.
Că nu poți – nu ai motiv – să crești remunerația pe muncă dacă tot găsești muncitori ieftini de undeva, îi scoți din mânecă. E piața coaie, concurezi cu sclavi, ce vrei? Ce , crezi că ai vreun merit? Hai sictir, bă.

Și da, sunt și eu imigrant și nu am absolut nimic cu nepalejii la schema asta. Nu vreau să-i omor, să le fac nici nu rău, nu vreau să le meargă rău, nu vreau să-i iau la bătaie sau să-i trimit eu personal acasă la ei, pentru că au venit în România la invitația statului român.

Nu e vina nepalejilor pentru ce se întâmplă, fără doar și poate, iar ideea de a bate un om amărât care a venit la muncă , un fel de sclavie ca să fim exacți, mi se pare degradantă pentru un român și lașitate, că na, o faci că nu poți să-i fuți una deputatului care aprobă import de imigranți, dar nu salarii minime echitabile. Sau să ai o discuție prietenească despre privilegii cu cei care-i folosesc pe ăștia.

Nu imigranții sunt vinovații în punctul ăsta. Ei sunt masa de manevră, aduși să concureze cu noi, să ne scadă standardele de viață, la fel cum românii – până la un punct, au fost masă de manevră aduși în vest pentru a crea concurență și 10 la ușă pentru ăia și a li se scădea lor nivelul de trai, că nu e, coaie, meritul lor că s-au născut acolo. Știi?

Din 2014-15 îmi cautam de muncă în UK și Germania pe ce fac eu. Și discutam cu recrutori care se uitau să-mi plătească așa un 60-70% ( cel mult) din prețul pieței locale pentru ce voiau ei să fac eu, că știau ei că eu vin din vest. Nu, nu m-am dus, pentru că mi-am permis, pentru felul în care sunt construit, pentru că am mai putut răbda în România până când am ajuns să le cer eu cât vreau, uneori mai mult decât localnicilor și să plătească fără alte comentarii, că altfel îi bag în pizda mă-sii nici nu stau de vorbă cu ei.

Dar cei mai mulți nu au plecat așa, au plecat pe mai puțin și au făcut cumva concurență neloială celor de acolo. Și nu e vina lor, cum nu e nici vina nepalejilor (ăstora care vin la muncă). Că asta e, capitalismul/neo-liberalismul nu are miros sau naționalitate și nu au ales nepalejii sistemul ăsta .

Atenție, că acum situația nu mai e de același fel cu romulanii care pleacă la muncă în UE.
Învățați, în pula mea, să fiți mândri. Proști, dar măcat mândri.
UE ESTE CASA NOASTRĂ. Nu mergem la ALȚII la muncă, mergem la NOI. De ce? Pentru că cotizăm, pentru că suntem membri, suntem cetățeni, suntem înăuntrul UE ( sigur, mai de la Vaslui așa, dar înăuntru), nu din afara ei. Sigur că primim mai mulți bani de la UE decât cotizăm – dar băi, cotizăm, suntem împreună în schema asta. Și a fost și o lungă perioadă în care am cotizat mai mult decât am fost în stare să luăm – sigur, de proști și de rupți în cur ce eram.

Faptul că copiii mei s-au născut în UE este meritul nostru, al generației noastre și celei de dinainte de a noastră. Mic, dar merit. Nu e tot una cu un pulete aleator de pe planetă. Că nu am luat soția de toartă să nască copii prin India că poate n-au destui.


Că dacă este atunci să ne sugă pula toți cei care cred asta, să puna mâna să plătească taxe și pentru mine și la un caz de ceva să pună mâna să apere țara, că eu unul n-am ce.
Nu e vorba că nu vreau să apăr un popor de nepalezi, n-are a face. E vorba că nu apăr un popor de idioți are cred că trebuie să fim egali cu toți cei care nu-s din grupul nostru select ( așa de căcat cum e România, suntem un grup select – cum ar veni , de ”special”, unii cu alții fără ghilimele) și nici un popor de golani care cred că e OK să mă dezbrace în pula goală, de orice merite ale familiei mele și să concurez meritocratic cu unii care doar s-au prezentat cu burta goală la muncă, că se întâmplă să fie cei mai înfometați de pe planetă, golani care consideră că n-am niciun merit, că se pot căca pe mine și că dacă nu-mi convine înseamnă că sunt un leneș căruia nu-i place munca și că să sug pula.
Că de supt o sug, dacă n-am de ales, dar preferabil în altă parte și ne vedem când o fi mai soare afară.

Nu, nu e o situație specială în România. Ăștia din UK se chinuie să recruteze soldați de vreo 2 ani. Nu e zi de la Bunuțu’, când merg la cinema, să nu fie 2 reclame despre cum țara are nevoie de tine și ce important ești dacă te alături armatei. De doi ani și n-au reușit să strângă destui imigranți, bă? Și nici ai lor nu vin să servească coroana?
Nu e ca și cum românii ar merge, eram doar amuzant.

5 4 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
49 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
MarianT
MarianT
1 month ago

Desi sunt mai mult de acord cu tine, mi se pare ca-l judeci putin (doar putin) prea dur pe Patraru. Nu il urmaresc, dar as zice ca nu si-a ales bine cuvintele aici. Da, a dat-o in bara rau cu mandria. Nu tine de mandrie, ci de faptul ca parintii cetateni Futenistan au nascut copii care, la randul lor, au devenit cetateni Futenistan, si e normal sa aiba mai multe drepturi, in Futenistanul lor, decat aia din Virginistan. Ca de aia avem state si granite. As zice ca ideea lui era ca multi romani care au ales calea strainatatii in… Read more »

Fery
Fery
Reply to  MarianT
1 month ago

Nu neaparat, poti sa retragi cetatenia/spanzuri/expulzezi orice patron care angajeaza ‘nepalezi’ plus orice politician/functionar public care aproba importurile. Si gata, se rezolva intr-un singur ciclu de vize neprelungite.

MarianT
MarianT
Reply to  Fery
1 month ago

Suveranistule! 😛

Stropic
Stropic
Reply to  Fery
1 month ago

asa poti retrage si cetateniile deja acordate si ai si mai mult loc pentru cetatenii tai reali sa munceasca. 😀

nu, nu e ideea mea din pacate, e tot preluata, doar ca SI mai de extrema dreapta.

Stropic
Stropic
Reply to  Catalinx
1 month ago

care vorbesc critic, ca Bolovan, de exemplu, la adresa faptului că există o masă mare de români neincluși în muncă, adică în economia plătitoare de taxe.

Si tu crezi sincer ca daca se taie vizele alea joburile vor fi ocupate de romani?

Sau crezi ca sunt joburi ne-necesare si economia merge si fara ele?

MarianT
MarianT
Reply to  Catalinx
1 month ago

Problema e, în cazul ăsta, că vine cineva și îți aduce niște copii străini în dormitor cu ai tăi și le transmite lor că n-au niciun merit.  Ai redus relatia cetatean-stat la relatia copil-parinte. Doar ca relatia cetatean-stat este mai complicata. Și mi se pare de profundă jignire a părinților mei și a românilor care au construit țara asta Este jignitor. Pentru cei care au construit. Doar ca nu toti parintii si nu toti romanii au pus umarul la construit tara. Unii mai mult rau au facut: au furat, au dat in cap, au lenevit, au facut mizerie etc… Iar… Read more »

Stropic
Stropic
1 month ago

Din pacate asta nu e ceva de principii, de daca e bine sau rau, e ceva de realitate concreta si de alternative. Anume – oamenii nu fac copii. Fix ieri citisem ca in 2030 45% din femeile din sua intre 25-44 vor fi fara copii. Si de fapt aici e toata dezbaterea. Tu esti ingrijorat ca uite copiii tai si cu cine vor concura ei. Uiti ca o parte semnificativa de populatie nu are copii – la unii poate le convine sa vina unii pe salarii de nimic ACUM. Ce daca fac aia copii cetateni aici care peste 20 ani… Read more »

Last edited 1 month ago by Stropic
Catalinx
Catalinx
Reply to  Stropic
1 month ago

Înțeleg asta, că sunt de acord sau nu, nu comentez, pentru că doctrina “după mine, potopul” este una validă, mai ales pentru cei fără un viitor definit.

Problema mea, indiferent de drepturile de vot și durerea in cot ale oricui , incepe de la “nu ai niciun merit că te-ai născut aici, deci suntem toți egali în drepturi și șanse, indiferent de unde suntem fiecare, acuma hai, rupe-ți spinarea să ne fie bine la toți.”

Stropic
Stropic
Reply to  Catalinx
1 month ago

Pai astea sunt asa doctrine dragute nu le crede absolut nimeni. Toti viseaza – adica aia de stanga – migrantii sa faca muncile alea de jos, dat cu matura, cules recolta, medicina, lucrat in sap – din astea – ori grele ori prost platite ori amandoua. In timp ce imigrantii fac asta ei stau ca floricele fie pe benefits, fie in joburi de genul gender studies, facem art coffee, bla bla – dupa caz. Mai e si categoria cealalta care se viseaza stapani de sclavi antreprenori prosperi cu forta de munca ieftina. Cam asta e visul. Se bazeaza concret si… Read more »

MarianT
MarianT
Reply to  Stropic
1 month ago

Pana la acel “nu se mai impuiaza oamenii ca pe vremuri” mai avem ceva. E adevarat ce spui, dar momentan, suntem la stadiul “avem milioane de romani care nu muncesc”. Nu e ca si cum forta de munca in Romania e la 100%, toti muncesc si mai sunt si locuri de munca libere, asa ca trebuie sa mai aducem din exterior. Si mi-am amintit eu de un clip cu un englezoi get beget, gras, microbist, la bustul gol, vopsit pe piept, venea de la ceva meci. Probabil il stiti si voi, ca e popular. Si il intreaba una daca are… Read more »

Stropic
Stropic
Reply to  MarianT
1 month ago

“avem milioane de romani care nu muncesc” Nu, avem milioane care nu VOR. e o diferenta (ma rog nu cred ca sunt milioane dar imi e lene sa caut statistica) Ori nu vor deloc la modul dati pomana aici si ajutoare de stat, ori nu vor ca e jobul ala mai prejos de ei. Cum ziceam mai sus, ba e murdar, ba e obositor, ba e greu…vreau sa lucrez ori ceva bine platit ori creativ ori ori ori. Cum ii fortezi pe astia sa lucreze? Doi la mana, presupunand ca ai in tara multi cetateni care nu au job si… Read more »

Last edited 1 month ago by Stropic
MarianT
MarianT
Reply to  Stropic
1 month ago

Nu, avem milioane care nu VOR. e o diferenta Pai asta e si mai grav. Si da, sunt vreo 4 milioane. https://www.euronews.ro/articole/studiu-aproape-4-milioane-de-romani-nu-muncesc-si-nici-nu-si-cauta-un-loc-de-munc Eeeexaaaact. Hai cu ideile – cum ii fortezi sa munceasca? Tine minte ca sunt destui si au si drept de vot. Nu stiu, bre. Andreea, cum proceda Ceasca in dictatura? Andreea, ai legatura! Am putea sa incepem cu dreptul de vot. In cincinalul asta, ai muncit macar 2.5 ani? OK, poti sa votezi! Acum serios, nu stiu cum fara s-o dai in dictatura sau fara sa le futi drepturile. La modul “ba, nu vrei sa muncesti? OK, te… Read more »

Stropic
Stropic
Reply to  MarianT
1 month ago

Si da, sunt vreo 4 milioane. Cred totusi ca o parte semnificativa sunt de fapt angajati in afara tarii sau la negru. Andreea, cum proceda Ceasca in dictatura?Acum serios, nu stiu cum fara s-o dai in dictatura sau fara sa le futi drepturile. Pai da – care nu mai dezbatem acum ca n-are sens dar putem fi toti de acord ca are neajunsurile ei si dezavantajele ei. Vorba aia – choose your poison. Ca daca vorbim de meritele parintilor in viitorul copiilor, probabil nici bunicii mei nu au muncit sa punem toti la un loc pamantul la colectivizare. Adica e… Read more »

Last edited 1 month ago by Stropic
MarianT
MarianT
Reply to  Stropic
1 month ago

Cred totusi ca o parte semnificativa sunt de fapt angajati in afara tarii sau la negru. Aia la negru au fost pusi separat, din ce am citit. Bine, e si o prostie aici pentru ca studiul s-a facut pe cei care au intre 15 si 64 de ani. Nu stiu daca au scos elevii si studentii din calcul. Din 12,265 milioane de persoane apte de muncă (15-64 ani):  5,4 milioane erau salariați cu forme legale 1,2 milioane lucrau la negru (NA: 400 000 de videochatiste?!?!) 1,1 milioane erau patroni sau lucrători pe cont propriu 400.000 erau șomeri 4 milioane erau… Read more »

Stropic
Stropic
Reply to  MarianT
1 month ago

Totusi, barbatii romani ar trebui sa fie multumiti ca nu o sa le futa nimeni femeile.

N-am auzit romanca care sa zica “ce bine arata nepalezul/pakistanezul ala”

Eu zic ca dupa intrarea in ue de atatia ani e cam tarziu sa iti pui problema asta :))))

MarianT
MarianT
Reply to  Catalinx
1 month ago

Cultura muncii încă a rămas puternică în România, lol. Ce păcat că nu mai avem un canal lol. #sămibagpula… Da, socant. Cine ar fi crezut ca trebuie sa iti aduci contributia cumva? Si cand traiam in triburi si unii vanau, altii culegeau, unii construiau colibe, altii se intrebau ce e cu cultura asta a muncii. după întrebarea a cui era responsabilitatea să fie educați și canalizați înspre muncă cam multa cultura a muncii. De ce e nevoie sa fie canalizati inspre munca? 2)Cum reușește cineva să trăiască cu 400 de lei pe lună? Douazeci de pungi de fidea au suficiente… Read more »

MarianT
MarianT
Reply to  Catalinx
1 month ago

Contribuția la ce? Cum ai scris si tu mai jos… “progres si valoare socială.” Păi dacă de asta te plângi? Aparent, ca să poată vota, că trebui să-și aducă contribuția. Offf, ironie la ironie. 🙂 La tine în fundul curții crește ceapă așa singură? Că ai mei plantează , sapă, pun bălegar, culeg astea.  E vina mea. Trebuia sa zic loboda, lăptuca (adica salata verde, dar fiind oltean, presupun ca ai auzit de lăptucă), mararul, ca astea cresc singure. Acum serios, credeam ca e evident ca ma refer la un cumul de factori. Primesti ajutorul ala social + alte chestii… Read more »

MarianT
MarianT
Reply to  Catalinx
1 month ago

Păi e evident. Doar că nu prea există genul de free ride pe care-l propui în România, iar unde există nu e pe cârca statului Prin urmare, daca ar disparea orice forma de ajutor social, nu s-ar schimba mare lucru, nu? Ca oamenii oricum muncesc la negru, cultiva, fac diverse, nu stau pe carca statului. Come on! România a devenit destul de curată de când cu astea. Nu stiu, eu vad des tomberoanele golite pe jos si mi se pare ca e din ce in ce mai murdar. Nu stiu cum e-n sate. Simți nevoia să le vezi angajate cu… Read more »

Last edited 1 month ago by MarianT
MarianT
MarianT
Reply to  Catalinx
1 month ago

Dacă scoți protecția socială din ecuație ai anii 90 redivivus Catalin: Oricum protectia sociala e un scuipat, cateva sute de lei, nimeni nu sta in banii aia, ca nimeni nu traieste cu 400 de lei pe luna. Tot Catalin: Dacă scoți protecția socială din ecuație ai anii 90 redivivus Okaaaay Tot Catalin, acum ceva timp: Europa pute de socialism. Oricum problema e una de abordare. Pe de o parte toți urlați că românii nu mai vor să muncească – dar nu-i văd pe românii ăia care stau degeaba. Există, desigur, curente sociale de paraziți, iar aici ar trebui făcut ceva… Read more »

Last edited 1 month ago by MarianT
MarianT
MarianT
Reply to  Catalinx
1 month ago

Îmi pui în gură mai multe cuvinte decât am spus ceea ce recolorează poza pe care o prezint eu în alb și negru. OK. Scuzele mele daca e asa. Am zis că ajutoarele sociale oferite de statul român nu sunt comparabile cu cele din altor state OK. Stiu ca nu sunt. Suntem si cea mai saraca tara din UE. Ar fi culmea sa fie combarabile. Iar in UE chiar e mizerabila treaba in anumite situatii din ce am auzit de la altii. Mai concret, consideri ca acele ajutoare sociale ar trebui sa fie mai mari sau ca sunt suficiente? Crezi… Read more »

Stropic
Stropic
Reply to  MarianT
1 month ago

Doamnă, crezi că asta e un defect? Nu, mi se pare un atu – si la nivel personal si la nivel de societate. Spuneam ca e totusi o realitate la “da de ce nu face nimeni munci de imigranti”. Nu fac pentru ca au alternative. Ceea ce ne duce la urmatorul punct. Cumva vrei să spui că nu vor să ia joburi plătite la mișto și asta e o vina? Nașpa, dar nu cred că musai ei sunt ăia de învinovățit. Iarasi, nu e vorba de vina, e vorba de alternative. Ok, nu obligam romanii sa accepte salarii mici. Perfect,… Read more »

Stropic
Stropic
Reply to  Catalinx
1 month ago

Ar trebui să-mi fac partid politic Daca georgescu poate, sigur poti 😀 Ideea de impozit corelat cu salariul angajatilor e buna si ar fi mai buna daca ar fi extinsa la tarile ue, pe principiul cartel – asa incat sa reduca posibilitatea relocare a investitorilor. Nu știu dacă este inevitabilă, dar nu evitabilitatea mă preocupă, că poate să fie chiar de dorit, la o adică. Ci, una la mână selectivitatea , doua la mână scopul și separat de asta drepturile cetățenilor care nu pot fi egale cu ale oricui aterizează în țara asta. Ah, asa da. Suntem de acord. 🙂… Read more »

Last edited 1 month ago by Stropic
Stropic
Stropic
Reply to  Catalinx
1 month ago

Vreau să militeze pentru a avea drepturi preferențiale ca cetățean în orice țară are sau dobândește cetățenie Si cum dobandesti cetatenie daca se inchid cat mai multe porti pt imigranti? Cum dobandesti de exemplu cetatenie in sua acum, cand doar viza te costa 100k? Hai sa zic altfel – militezi pentru fiecare la casa lui cand esti multumit de casa ta si nu vrei sa pleci niciunde. și să nu-și pună prea mari eforturi în patriotism Nu cred ca trebuie sa iti faci griji. :)))) Dar de ce fără ajutoare de la stat, câtă vreme statul percepe taxe pentru asta?… Read more »

Last edited 1 month ago by Stropic
Fery
Fery
Reply to  Stropic
1 month ago

Unrelated, dar experimentul stanford a fost discreditat ulterior de nenumarate ori, dar a fost deja impamantenit in lore-ul public.

Stropic
Stropic
Reply to  Fery
1 month ago

Am auzit da. Oricum era pus oarecum ca figura de stil – ca nu discutam acum chiar de autoritate in sine – era mai mult ideea de ce usor poti pica pe o panta extremista fara sa iti dai seama si ce mica e distanta pana la trimitem toti somerii la canalul dunare marea neagra via satu mare.

Gmbh
Gmbh
Reply to  Fery
1 month ago

Ba cred că aplicat la români ieșea și mai rău. Mai sunt și altele, arată același lucru: oamenii au doar spoială de civilizație. Nu ne place să ne vedem în oglindă, dar e iarăși omenește (să ne credem mai buni decât suntem).

Gmbh
Gmbh
Reply to  Catalinx
1 month ago

M-am exprimat prost prin “civilizație”. Ideea era că nu văd cum se poate contesta un experiment care arată de ce sunt în stare oamenii, adică de multe rele, chiar și când nu sunt în situații extreme.

Fery
Fery
Reply to  Gmbh
1 month ago

pai poti contesta ca are valoare demonstrativa pentru ce vrea sa masoare. adica daca e ‘experiment’ inseamna ca trebuie sa aiba niste premise de neutralitate, care in experimentul stanford nu au fost respectate by far. de ex preselectia participantilor s-a facut in mod vadit orientat spre indivizi cu potential agresiv crescut si / sau borderline sociopatic. nu poti sa tragi concluzii cu privire la ‘umanitate’ sau ‘de ce sunt in stare oamenii’, selectand pentru experiment 20 de darlai deja dispusi sa x si y. la fel, metodologia desfasurarii experimentului e discutabila at best. samd. ‘civilizatie’ nu inseamna nimic in afara… Read more »

Stropic
Stropic
Reply to  Fery
1 month ago

de ce sunt în stare oamenii” nu are nevoie de experimente.Și eu și tu suntem în stare să ucidem, în condițiile potrivite. Corect, doar ca e fff posibil conditiile sa fie fff diferite de la om la om si cam asta subliniaza experimentele. Aici sunt doua aspecte mai ales: cat de mult e nevoie sa fii provocat sa faci asta – sigur, daca ne ataca careva cu un cutit probabil toti ne aparam si vrem sa il omoram. dar daca iti da foc la masina? dar daca iti strica florile din gradina? daca iti pateaza tricoul? ideea fiind ca e… Read more »

Fery
Fery
Reply to  Stropic
1 month ago

Nu, nu erau ‘de la stanford’, participantii au fost selectati prin anunturi in ziare din cadrul publicului larg din comunitatea locala. E un alt mit ca participantii au fost studenti ai universitatii.

De asemenea, ‘garzilor’ li s-a cerut sa se comporte intr-un anumit fel, si Zimbardo a avut majoritatea concluziilor experimentului scrise dinainte ca acesta sa inceapa. Hardly objective.

Stropic
Stropic
Reply to  Fery
1 month ago

E un alt mit ca participantii au fost studenti ai universitatii.

Posibil – dar erau oricum studenti probabil sau in orice caz – fara antecedente penale si din clasa medie. Copii buni cum am zice. 🙂

De asemenea, ‘garzilor’ li s-a cerut sa se comporte intr-un anumit fel

Care ne duce la celalalt experiment faimos, cel cu electrosocuri – imi scapa numele – si unde aratau ca oamenii erau mai dispusi sa ii curenteze pe altii daca primeau ordin decat daca luau ei decizia singuri.

Fery
Fery
Reply to  Stropic
1 month ago

Nu, nu stii daca erau copii buni sau rai, tocmai asta e argumentul, si nu poti trage concluzii pe baza rezultatelor documentate.

animaloo
animaloo
Reply to  Stropic
1 month ago

@Stropic: Stanley Milgram e gigelu cu experimentul. Evreu care si-a pus intrebarea: cum se face ca atatia nemti, din zone normale ale societatii, au facut treburile alea in timpul ww2. Rezultatul a fost destul de amuzant: 65% dintre subiecti s-au dus pana la capat. Majoritatea au chestionat ce fac, dar au zis “whatever…nu e treaba mea”.