Socialismul cu pilot automat

[stextbox id=”black” direction=”ltr” shadow=”true” ]Pregătiți-vă copiii pentru timpul în care dreptul la viață le va fi decis de mașini.[/stextbox]

 

Citiți articolul ăsta.

Pe scurt se prezinta dilema morala in cazul comportamentului viitoarelor masini fara sofer.

Rational ar fi să te gândești că ele ar trebui programate astfel ca în cazul unui iminent accident  să ia măsuri pentru producerea a cât mai puține victime. Ok , dar asta ar putea duce la sacrificarea vieții unora dintre pasageri în scopul  prezervării vieții unor pietoni, sau mai multor pasageri dintr-un autobuz, să zicem.

Întrebarea e simplă: Ai avea vreo motivație să plătești pentru o mașină care deprioritizează sigranța ta, în raport cu ceilalți membri ai societății? Că la o adică suntem toți egali.  Cu siguranță, nu.

Se vorbește despre faptul că programarea ar trebui forțate să comute ”for the greater good”. Aha, să comute dar cum și cine să plătească pentru asta. Simplu, statele pot  legifera în sensul ăsta. În sensul în care software-ul trebuie să fie neutru, la fel cum vrem ca internetul să fie neutru de exemplu ( doar că aici statele par că nu vor) .

Și, da, nu sunt mulți care vor să se bucure de neutralitatea asta automată, chiar dacă statistic numarul accidentelor va fi diminuat semnificativ și dacă oricum ai gândi-o riscul e mai mare să fi ucis de greșelile tale sau ale altora decât de o greșeală a sistemului automat.

Doar că intervin anumite aspecte:

  1. Egoism și libertate .Oamenii preferă să moară de propria mână, din propria prostie, sau incapacitate, decât să știe că moartea lor poate fi decisă de un sistem automat, care a evaluat ca viața lor e mai puțin importanta decât viața a mai multor altor indivizi. Nu asta spunem când ne supărăm că medicii români alocă medicamente cu precădere pacienților mai tineri, când nu sunt pentru toată lumea? ”Cine ești, bă, tu, Dumnezeu?”
  2. Inegalitatea nediscriminării între șoferi și cei ce vor folosi mașini autonome.  Cum te-ai simți să știi ca mașina ta a ales să mori tu, proprietar , sau pasager ,singur în mașină, pentru avantajul de a salva viața a mai multor pasageri dintr-o altă mașină condusă manual? Motivat să cumperi o mașină autonomă ?
  3. Indiscriminarea dintre cel ce încalcă legea  poartă vina și cel ce nu. Din orice motiv te afli în poziția de a intra în coliziune cu un autovehicul inferior din punct de vedere fixic, cu mai mulți pasageri, într-o conjunctură generată din vina acelui autovehicul, din orice motiv, să presupunem accidental. Și totuși pentru ”greater good” mașina decide că tu trebuie să mori pentru a salva mai mulți pasageri din cealaltă.  Legea ți-ar fi dat dreptate dacă ai fi ales să te salvezi pe tine. Astăzi.

Vor fi probabil foarte puține situații măcar apropiate de genul ăsta , dar teoretic ele pot apărea și vor fi și vor fi strigate până la cer și înapoi.

Iar atunci, cine ar cumpăra o asemenea mașina? Companiile care oferă transportul ca serviciu.  Pregătiți-vă.   Căci, da, cred că se va decide în sensul ăsta când va fi cazul.

Desigur, ți se va spune că nu s-a schimbat nimic , că dreptul de a cumpăra, de a te bucura de bunul tău a rămas, dar este un privilegiu nemeritat să deții un bun, care să acționeze în avantajul tău.

 

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
2 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Fery
Fery
7 years ago

Ma nu stiu cum sa ma exprim coerent pe tema asta, dar ia de aici: la cati soferi cretini exista acuma pe strada, sa fiu al dracu daca ma simt in siguranta in trafic. Apoi, nu cred ca se va putea pune in aplicare un management total al traficului rutier fara ca infrastructura sa fie si ea transformata in sensul asta si ca atare toti participantii la trafic sa fie automatizati. Nu cred ca dezvoltatori de IA autonom vor accepta controversele ridicate de tine, prin implementari de genul asta, in care de exmplu autobuzul e condus de varu pe care… Read more »