Am băieții de “ielită”. Iarăși F16 suge.

Am citit azi un nou articol despre avioanele F16 la Radu. 
Trebuie să spun că nu mă pricep câtuși de puțin la avioane, care-s mai bune, care nu.  Nu că nu aș fi citit la fel de multe articole, sau păreri pe net ca și voi, cât să mă consider un expert, dar mai degrabă pentru că nu am urcat măcar în , darămite pilotat,  vreun avion militar vreodată.  Faptul ca am depășit demult  100 de segmente se zbor ca pasager pe linii civile nu înseamnă nimic.
Am ratat șansa de a urma facultatea de inginerie aerospațiala la Poli, deși am avut-o palpabil,  am ratat șansa de a face cursuri de pilotaj “moca”,  pe când eram student, deși am avut-o palpabil, dar nu se potrivea cu viața mea “extrasportiva” de atunci.
Prin urmare, orice părere aș avea e doar regurgitarea și filtrarea afectivă a informațiilor oferite de alții cu putere minimă de diaeminare.
Ce vreau să spun e că din 2007 ( da, băh, de 9 ani) de când România se pregătește sa cumpere F16 ( au cumpărat demult intre timp),  tot există mii de voci care spun că nu e bine, că o sugem la licurici aiurea, că ne dau americanii fier vechi pe bani grei,  că e tehmologie de 40 de ani, ca de ce nu luam Typhoon sau Gripen că sunt net superioare, și fabricate aci la noi, Europa.
Dacă am avea atâția piloți de avioane militare sau experți în aeronautica de la câți oameni aud regurgitata chestia asta nu ar trebui să ne facem mari griji despre nimic.
Cum  am zis că nu mă pricep deloc la chestia asta, ci doar citesc pe net ce zic alții,  am să presupun că toți agaricii ăștia au dreptate  și ca Gripen și Typhoon sunt mult mai bune decât F16, generație nouă,  ce să mai.

Și acum hai să vedem cat de mult contează chestia asta.

Sunt avioanele F16 proaste? 

USAF mai are circa 900 de bucăți în serviciu. E adevărat ca au ajuns pe la 80% din durata de exploatare așteptată și că se așteaptă să le înlocuiască.
Numai că se pare că și ei regretă că ies din serviciu,  că se pare ca  nu au destui bani pentru F35 și că ăstea sunt relativ ieftine și bune.

Deci aliatul cel mai important din NATO are o grămadă de F16.  Ceilalți aliați au și ei F16.  Cei mai mulți.  Evident că Suedezii au Gripen, doar le fac ei. Noi avem baze americane și probabil ca se vor mai muta chestii din Turcia la noi.
Deci lucram în strânsă cooperare cu Americanii, nu cu suedezii.
Ar avea sens să folosim același hardware. Dar nu! Că hipsterii de la noi vor Gripen și pe alalaltul, că sunt mai bune.  Și nu e ca și cum am avea bani să ne facem o flotă respectabilă de Gripene, gen100 de bucăți. Cât să merite investiții de mentenanță la noi acasă, antrenarea de specialiști,  etc. Nope. Că nu avem bani
Și luăm cu taraita, după posibilități.
Dacă ar fi după hipsteri am avea 5 Gripene, 3 Typhoon și dracu mai știe ce, astfel încât într-un eventual atac susținut cu americanii ne-am caca pe nou și ne-am face de căcat,  că vezi tu, atunci contează cat timp se indisponibilizeaza un aparat,  cât de repede repar problemele apărute după un raid când îți arde buza. Iar americanii chit ca ar vrea să ajute, că,  în fond ae ajută pe ei, ar da din umeri și ar zice, ca de fiecare dată,  uite-i și pe proștii ăștia.
Că nu contează cel mai mult cat de vârf tehnologic și de cel mai bun avion de luptă îl deții, când ai un număr mic. 

Pe principiul ăsta puteți citi că avioanele MiG-29 sunt cumva comparabile cu F16, deși noi le folosim pe post de tractoare, adică la arat, în prăbușire.

Nu știu cât de bune sunt,  sunt reținut la a crede propagandă pe net, când nu mă pricep, dar problema principală e că ale noastre suferă de lipsă de maintenanta,  pentru care, ce crezi, om avea nevoie de ruși? 

Care nu sunt chiar aliații noștri zilele astea.

Deci în loc să te bucuri,  că uite, băh, schimbăm tractoarele astea cu ceva carw zboară,  hipsterii o ard cu: Gripen erau mai bune, coaie. Toate 5 pe care le cumpăram.  Cu alea făceam diferența.
Sictir.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
5 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Fery
Fery
7 years ago

vezi ca RoAF nu mai zboara MiG-29 de ceva vreme. in rest, ai dreptate, numai ca la programul Eurofighter Typhoon am fi putut participa integral ca si parteneri EADS pe vremea lui Nastase, cu tot lantul de mentenanta internalizat, inclusiv productie de piese de schimb la Aerostar si Turbomecanica si altele. Ca atare am fi si avut bani de ele, ba chiar am fi putut face bani din productia de motoare. Pentru ca costul aparatelor in sine desi pare mare, nu inseamna nimic in comparatie cu costurile de exploatare. De ex. F16 zboara cu ceva mai putin de 30k de… Read more »

Fery
Fery
Reply to  Catalinx
7 years ago

corect cu orele ramase, ai dreptate, viata fuselajului la F16 e 8000 de ore, deci jumate ar fi 4000. Daca se zboara cu ele cat cu migurile, o sa tina o vesnicie, dar parca nu asta era ideea. Un pilot care pe an zboara la standarde NATO vreo 200 de ore de antrenament, se poate calcula cat se mai poate zbura pe cele 12 aduse. Ceea ce e mai ciudat e ca la Typhoon nu s-a extins resursa sigura de zbor inca dincolo de 3000 de ore, cica nu s-au completat nu stiu ce teste la sol cu privire la… Read more »

Relu
Reply to  Catalinx
7 years ago

din moment ce aviatia poloneza si cea slovaca inca le mai zboara.

Nu cumva astia zboara cu piese din dezmebrari luate de la altii ca noi? Bulgarii poate iau de la rusi piese, dar ceva imi spune ca polonezilor nu le dau rusii altceva decat muie.Si invers

Nautilus
7 years ago

MiG-29 nu puteau fi recondiţionate, aşa cum nu au fost nici MiG-23, dintr-un motiv destul de simplu: doi Stan şi Bran politici, grasul Elţân şi piticul veninos Putin, nu au mai vrut să vândă niciuna dintre piesele de schimb şi consumabilele necesare. Din acelaşi motiv din care IAR-93 a fost abandonat, fiindcă o parte din componente trebuiau să vină de la uzina SOKO din Mostar, care a fost distrusă în războiul din Bosnia. Chiar dacă răposatul Ceaşcă îşi imagina că poţi construi de la zero totul la noi, de la prize până la tancuri şi elicoptere, practica e ceva-ceva mai… Read more »