Imi zise cineva : “Da-mi cateva sfaturi – de “asa nu” pe care le-ai intalnit cand te-ai dus sa cumperi masina“.
Prietene , voiam sa-ti raspund pe mess, dar pe urma mi-am dat seama ca daca ma mai intreaba cineva mi-e lene sa dau scroll si sa caut prin mesaje. Cu siguranta mai bine m-apuc sa cred in isus cristos si-l rog sa faca o minune decat sa scriu cu mana din nou.
Inainte de cuprins am 1 precizare de facut , ca introducere in abstract.
1. Daca se intelege pe undeva din ce mai scriu eu si poate din faptul ca recent fac reviewuri la masini (inchiriate) cum ca m-as pricepe la masini , mai ales la cumparat sau vandut masini, mecanica si chestii d-astea , inseamna ca nu m-am exprimat eu coerent.
Repar orice cu sarma scotch si poxipol. Am in familie oameni care se ocupa cu asta si mai dau si eu o ureche , un ochi la ei , dar as putea sa imi iau teapa de la un samsar de masini ,gen fast-fast. D-aia incerc, pe cat posibil , sa nu cumpar de la samsari , gen , decat de la aia pe care-i cunosc si pe care ii suspectez ca au obraz fata de mine.
Cu alte cuvinte , daca vrei sfaturi de mecanica si chestii d-astea , cauta pe bloguri auto, ca sunt cacalau, pe de alta parte daca ai nevoie de ajutor in chestii de mecanica inseamna ca ai nevoie sa mergi la un service unde sa ceri o diagnoza amanuntita, ca doar nu te transformi in mecanic citind 100 de pagini pe bloguri.
La ce ma pricep totusi ?
La golaneala , la falsuri ( acu’ 1000 de ani as fi spus ca e defect profesional) , si la golani. E important , pentru ca majoritatea celor care vand masini in Romania sunt , sau vor sa fie golaneti.
Si-atunci s-o luam pe puncte!
I. Cand cauti pe net. ( Mai citeste cineva ziare/ reviste de anunturi ?)
Foarte multe anunturi iti pierd vremea de pomana si e bine sa le elimini din start.
0. [Optional] .Nu lua masina adusa din ” Germania” ( gen orice alta tara). Parerea mea. Am mai spus de ce. Decat daca ti-o aduci tu! Sau,da, de ce nu , daca ti se ofera garantie scrisa , 6 luni , un an.
1. N-are poze , nu merita sa suni. Sunt un milion de motive, dar dureaza prea mult sa explic logica.
2. Iei numarul de telefon din anunt , sau mailul , daca se vede in clar si dai cu el pe google. Adica ” profile the seller”.
Daca ala mai apare cu 10 masini la vanzare, sau asa ceva. E samsar. Daca vrei sa iei masina de la el, n-are rost sa mai citesti mai jos, ca-ti pierzi timpul. Inseamna , sau ca esti mai priceput ca mine , sau ca nu-ti pasa prea tare , caz in care succes.
Daca omul apare ca avand o afacere , o firma , o chestie… citesti si vezi despre ce e vorba. Proprietarul masinii conteaza mai mult decat cum se prezinta estetic masina cand ajungi la fata locului. De exemplu daca vezi anuntul meu , cauti dupa email si dai de blogul asta, fugi! N-ai ce sa cumperi de la mine.
3. Cauti sa vezi daca gasesti masina pe mai multe site-uri . Vezi daca scrie mai multe despre masina pe alte site-uri , sau daca descrierile nu corespund, gen se bat cap in cap. Daca e asa , pas!
Da , stiu , dureaza, dar pierzi mai mult timp pe drum.
4. Aaa si e de bun simt ca daca te uiti la cea mai ieftina masina la clasa si anii ei sa te astepti la multe lucruri care nu-ti plac. E treaba ta daca asta vrei. E absolut normal ca oricine sa se uite la lucrurile mai ieftine mai intai , dar e un motiv pentru care alea-s puse sub media pretului si motivul ala deseori nu este “urgenta” sau “graba” asa cum invoca toti.
Personal , vanez masina care a avut doar 1 singur proprietar si filtrez dupa asta , dar e un filtru cam pretentios. Masina pe care o am acum a avut 2 proprietari persoane fizice si 2 firme: Ford Romania si o firma de leasing. Nu a fost nici mai proasta , nici mai buna decat ze average Mondeo.
II. La telefon
1. Cere confirmarea verbala a urmatoarelor detalii si noteaza-ti raspunsurile, dupa cum urmeaza:
a. Dumneavoastra , ba boule, sunteti proprietarul masinii atat in carte cat si in talon? Daca zice ca nu si-ti spune ca fratele , ca prietenul , ca pula mea, eu zic sa ii multumesti frumos si sa inchizi.
b. De cat timp aveti masina?
Cu exceptia cazului in care cumperi masina mai noua de doi ani , orice interval de timp mai mic decat 2 ani merita , la fel , sa-i urezi o zi buna si larevedere. Daca o are de mai putin de un an , n-a facut nici macar o revizie la masina aia . Aaa , are o poveste demna de roman social media despre cum isi ia el una mai buna , nu-i place nevestei culoarea , il doare gatul de la aer conditionat , sau i-a murit ma-sa, care o conducea? Foarte bine , sunt destui samsari care pot sa-i cumpere masina la pretul corect.
Disclaimer: Aia care au masini in proprietate si care ar dori sa declare aici ca n-am dreptate si ca ei dupa doi ani vand masini impecabile , ca [insert here orice motive] pot sa-mi suga pula pana se topeste. Nu ma intereseaza. Eu am dat numa’ de janghine si de samsari si este timp pierdut.
c. Aveti carte de service ? ( Chiar daca scrie in anunt ca are . Mai intreaba si noteaza-ti ce zice). Poti sa intrebi si la ce service a facut reviziile si eventual VIN-ul. Unele serviceuri iti pot supne cateva lucruri cu un simplu telefon. Nu detalii , dar macar confirma. Daca nu cumva iti iei o masina de 10 ani+, cu a carei catre de service s-a sters proprietarul de mult , sau s-au terminat foile, eu zic ca e important. De ce?
In vremurile noastre orice masina noua se inscrie in programul de servisare si reviziile , in timpul garantiei, se scriu pe cartea aia , cred ca obligatoriu. Deci toata lumea o are. Daca la o masina a expirat garantia de 1 an 2 , iar ala nu mai are cartea, imi vine sa ma intreb , ma cum asa? I-ai dat foc imediat? Sau ai facut d-atunci reviziile in spatele blocului cu Floriol si filtru de ulei refolosit ,sau ? Ba , intreaba, vorba lu’ zoso , daca are facturi si la caucioace , sau umbla cu SH-uri. In general, nu vrei sa cumperi masina de la un om care pune orice piese SH pe ea, gen, ca mine , sa zicem.
d. Taxa platita? Daca in anunt scrie ca are taxa platita si nerecuperata, mai intreaba odata si asta si intreaba de cand are adeverinta. E mai noua de o luna? Daca zice ca nu , ii pui in vedere ca nu platesti banu’ pana cand nu aduce adeverinta mai noua de o luna. Si-l pui sa se angajeze in contractul de vanzare ca nu va solicita restituirea taxei, sub sanctiunea nulitatii.
e. Nu-l intreba cati kilometri are acum masina, ca scrie in anunt ;). Intreaba-l scurt asa printre cuvinte , la cati kilometri a facut ultima revizie.
Daca incepe cu :” Are acuma 157 de mii , deci la 155″ inchide-i telefonul in nas, fara macar sa-l saluti. Nu stau sa fac apologia chestiei astia, crede-ma pe cuvant. Ai mai mari sanse cu unu care zice , nu stiu , stai sa ma uit pe carte. Cel mai bun raspuns, fireste e ala care-ti spune scurt luna si numarul de kilometri pe care il avea masina. Un om preocupat stie . Daca ma trezesti din somn la 3 dimineata , pot sa-ti spun scurt :Septembrie 217 000. Si-ai vazut ce grija am eu de masina 🙂 . Intreaba-l eventual si ce ulei a folosit. Chiar daca habar n-ai ce se foloseste la masina aia. Noteaza-ti ce zice.
f. Mai intreaba-l odata lista cu optiuni pe care se lauda ca o are , macar cele care te intereseaza critic, si bifeaza unde-ti confirma. N-are nimic daca se enerveaza.
g. Cere-i sa-ti spuna el cu gura lui ce nu functioneaza, sau nu functioneaza corect la masina. Spune-i ca daca vezi masina si descoperi altceva decat ce a mentionat nu o cumperi. Nu exista sa ai o masina ( a ta , gen ) si sa nu stii ca nu iti merge radio-cd-ul pe radio , sau ca nu se deschide un geam , sau ca scartaie la deschidere , sau ca nu mai merge stergatorul din spate , sau ca nu mai e. Pentru ca pretul pe care il cere , include defectiunile pe care le are masina aia. Ce gasesti tu in plus , e “bonus”. Eu de obicei plec acasa, daca gasesc mai multe defecte decat enumerate.
h. Daca masina e trecuta ca fara accident , sau fara elemente de caroserie revopsite , eu zic ca e bulangiu si mincinos, din principiu! Dar daca nu e, ar trebui poate sa-i ceri intalnire la un service care verifica asta. Gen , prima intalnire. Daca iti pasa despre asta . Mie nu-mi pasa prea tare si am sa detaliez de ce , la final.
g. Daca la telefon hotarasti ca merita sa vezi masina ( in 50%+ din cazuri ar trebui sa iti dai seama ca nu merita sa o vezi ), adu-i la cunostinta ( ca unii uita , cei mai multi se fac ca n-au stiut) sa aiba cu el toate actele, gen tot ce-ai vorbit mai sus , la punctele anterioare si ti-a confirmat ca are. Inclusiv facturi. Spune-i omului sa-si rezerve jumatate de ora doar sa va uitati prin acte :). Aici ar trebui sa mai pice 20% din ce-au ramas.
i. Daca te intreaba , sau iti sugereaza sa ai banii la tine si sa o cumperi pe loc , ca el are multe oferte, spune-i ca nu esti samsar si inchide!
j. Daca e masina adusa , cere obligatoriu autentificarea RAR anterioara , de la intrarea in tara. Ar fi bine sa o cer oricum , daca o mai are. La fiecare transfer de proprietar se face asa ceva. Daca o are de noua, foarte bine, atunci nu va avea acea foaie , ar trebui sa aiba contractul de vanzare cu dealerul , sau cu firma de leasing.
k. Dupa ce ai luat VIN-ul merita sa dai 3 -4 eur sa faci un vin check pe unul din site-urile de profil. Sau daca ai prieteni la politie :)…
l. Doua chei? Eu am masina cu una:), dar e mai bine cu doua. Poate si pentru ca ma costa 600 de lei la Ford , daca vreau sa fac alta.
III. La intalnire
1. Ia cu tine foaia cu tot ce-ai notat . La fata locului verifici tot ce-a spus. La prima minciuna verificata , ar trebui sa pleci acasa.
1B. Daca ai pe cine , ia cu tine un prieten nevasta , ceva. Nu trebuie sa se priceapa neaparat mai bine ca tine la masini, trebuie doar sa nu fie retardat si sa asculte ce zice ala si sa verifice lucruri in timp ce tu verifici alte lucruri , iar apoi cross check.
2. Actele:
a. Axioma: Fara acte masina nu exista , deci n-ai ce cumpara. Cuvantul vanzatorului e la fel de valorors ca orice minciuna,
b.Daca, ii lipsesc din acte , ca le-a uitat , ca le-a mancat cainele , ca orice , “o zi buna si larevedere”, nu e problema ta.
Vinde masina cand le va avea.
c. Verifici frumos ca numele lui este pe toate actele , atat cat si in buletin (CI).
d. Verifica cu atentie toate inscrisurile din cartea tehnica a masinii, toti proprietarii anteriori si, daca:
i) El e primul proprietar pe cartulie, dar cartea il atesta pe el , sa zicem din 2009 si masina , dupa VIN este din 2006, spune-i muie fraiere , unde-s ceilalti proprietari. Daca zice ca a luat-o de la reprezentanta si au tinut-o aia pe stoc ca nu s-a vandut , eu iti spun de la obraz ca e vrajeala , dar cere-i contractul de vanzare cumparare intre el si reprezentanta , si verifica LA AIA istoria anterioara. Daca iti spune ca masina e de fapt “adusa”, iar la telefon ti-a spus altceva…acas!
ii) Au survenit schimbari de proprietari foarte repede ( la 1 an 2), in timp ce el ti-a zis ca masina e beton si n-are istoric de daune sau stricaciuni… mergi la service, daca nu esti deja acolo. E ,totusi, posibil ca primul proprietar persoana fizica sa o ia de la firma de leasing pe numele lui si sa o vanda foarte repede, pen’ ca inainte a fo’ tot a lui.
iii) Daca ti se pare ceva dubios , care nu e kosher , sau e out of the ordinary ( am gasit o masina care la verificarea RAR nu corespundea motorul cu cel de pe cartea tehnica , iar cei de la RAR facusera o mentiune despre asta in carte) , just go home! Sunt destule masini de vanzare , alea care au orice dubii le pot cumpara linistiti samsarii. Nu e nevoie sa te strofoci tu pe banii tai.
e) Cartea de service:
Daca toate reviziile sunt facute la acelasi service SI sunt scrise cu acelasi scris ( chiar daca-s pixuri diferite ( ca asta-i chestie de baza la frauda, sa schimbi pixul), sau daca toate stampilele au aceeasi nuanta si par a avea aceeasi vechime ( nu stiu daca tu iti poti da seama ,eu pot ) , explica-i omului ca falsul in acte se pedepseste, chiar si sub semnatura privata.
Daca reviziile nu sunt toate facute la acelasi service , dar masina a avut mai multi proprietari iar atunci cand s-a schimbat proprietarul ( de obicei la ultimul) au trecut ceva gen 1 an , 2 ani de la ultima revizie a proprietarului anterior si un numar infim de km , arata-i pula :). Si gandeste-te ca numarul de km al masinii este ultimul care pare veridic , la care aduni produsul numarului de ani cu media reviziilor mai vechi , sau mai multi :).
f) Daca iti arata o adeverinta de la fisc de taxa platita care nu este pe numele lui , spune-i ca nu te intereseaza, sau deduci pretul taxei ca parte din suma oferita , pana cand iti aduce adeverinta pe numele lui . Daca ai orice dubiu de veridicitate si crezi c ar putea fi falsa trebuie doar sa-i pui in vedere:
Falsul si uzul de fals in inscrisuri oficiale se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani. Spune-i ca tu vei fi nevoit poate sa platesti taxa, dar contractul de vnzare devine nul, odata , si a doua oara ca avocatul tau va obtine o condamnare. Daca e ceva in neregula va refuza el singur sa fca afaceri cu tine. Stiu doar o mana de baieti cu coaie atat de tari incat sa te prosteasca in fata si sa nu clipeasca sub amenintarea legii. Daca te intalnesti cu ei oricum te pacalesc din orice pozitie , dar o buna parte din ei nu mai sunt liberi. Majoritatea-s amatori la chestii d-astea si mizeaza doar ca clientii lor sunt mai amatori ca ei.
g) Daca poti sa vezi cu ochiul tau diferente usoare de nuanta intre elementele caroseriei , sau ti se pare ca vezi, inseamna ca sunt acolo si mai inseamna ca masina a fost lovita ( lucru’ care NU E o tragedie , dar inseamna mult daca proprietarul te minte ca n-a fost) si ca a fost reparata prost. Ar trebui sa poti observa maxim diferenta de luciu , cu ochiul liber.
h) Uita-te prin grila radiatorului ,sau pe deasupra ( pe unde se vede) la radiator . Daca ti se pare ca el sau furtune este/ sunt mai nou / noi semnificativ decat masina , atunci sigur a fost lovita in fata . Din nou , asta NU E o tragedie , dar e o problema daca omul te minte.
i) Geamurile laterale au niste serii pe ele si anii de fabricatie , in unele cazuri. Ar trebui sa fie identice macar 2 cate doua, nu? La mine nu e niciunul ca omologul lui. Ghici de ce?
i1) Masina are capota colantata , “praguri” de plastic “tunning”. Vrajeala. Sub ele lipseste vopseaua.
j) Deschide portbagajul. Daca a fost lovita in spate , e posibil ca boltul care face inchiderea sa nu mai prinda perfect si lasa urme. Posibil sa vezi si urme de vopsire in “oala” din spate. Din nou, nici asta nu e o tragedie.
k) Ce e o tragedie:
Masina sa traga intr-o parte ,sa bata sever ( si nu telescoape ,arcuri, suspensii , ci alte elemente), sa nu franeze echilibrat, sa tremure directia la franare de la viteze mari , sa scoata fum ca tractoru’ in sarcina, sa mearga inecat, sa nu mearga rotund sau sa se auda batai in mersul motorului, sau sa patineze ambreiajul. pentru toate astea e nevoie de test drive si foarte posibil ca proprietarul sa nu te lase sa faci asta. poti sa il intrebi la telefon si daca nu vrea , mergi la service?
E foarte util si daca-ti face el un test drive. Poti asculta motorul si suspensiile. Aseaza-te in spate , spune-i sa opreasca muzica si sa nu conduca ca un birjar si observa cum se simte ca pasager si cum se aud elementele de suspensie. Cere sa mergi pe un drum mai denivelat. Adica pe oriunde prin Bucuresti. Ca idee, m-a costat 2000 lei sa schimb toate telescoapele si 2 arcuri intr-un service la tara. Mai devreme sau mai tarziu , tot va trebui sa le schimbi la o masina SH. Mai bine mai tarziu :). Sau macar sa stii pe ce dai banii.
Airbaguri. Mai are? Mai sar? Nici macar nu stiu daca in service se poate verifica , testa asta. Cred ca se poate verifica daca mai sunt acolo.
Din moment ce-ai mai avut masina , cam stii cum se simte una. Daca n-ai mai fi avut. Service is a must!
Aerul conditionat se poate proba si iarna. In general iarna e umed. Daca pui masina pe recirculare fara A/C se va aburi. Cand comuti pe A/C , pe recirculare, ar trebui sa usuce aerul ,sa dispara abureala si sa raceasca .
Si daca te astepti ca dupa ce ai pitrocit optiunile atata ai sa cmperi masina la cel mai bun pret din clasa ei raportat la varsta ei… cred ca visezi.
In final trebuie sa faci 3 presupuneri cand cumperi masini SH. Mai ales din Romania.
1. Axioma: Se presupune ca masina a fost lovita macar odata ( lovita , nu zgariata -da ?) . O iei de la dealer cu super comision , “aproape noua” si te minte ca n-are defecte? Exact, te minte. Everybody lies ! Vrei masina ne lovita niciodata? O cumperi noua. Dar noua, gen ~0 Km , faci comanda , astepti frumos dupa ea, nu la super combinatie cu reprezentanta ca au ei una ” care e pe stoc” pe nu stiu unde si ti-o dau cu 20% mai ieftin.
Postulat: Daca se presupune ca toate masinile au fost lovite , nu ar trebui sa te preocupe ca a ta a fost lovita , ci DACA nu ti se spune ca a fost lovita si DACA nu stii unde si cum.
2. In Romania , se presupune ca toate masinile au kilometri dati inapoi . Problema e cati.
Poti identifica diferente severe , gen daca masina are “140 000” km , iar cauciucul de la pedale , piele de la schimbator , volan , sunt uzate coapte , rupte. Chestiile astea se intampla de la 250 000 in sus, in functie si de calitatea finisajului.
Daca vezi masina de 140 000km si astea de mai sus arata chiar ca noi , cu culori vii si fara nicio zgarietura , e cam acelasi lucru.
3. In Romania , toata lumea care vinde o masina vrea sa te pacaleasca . Pentru ca toti vor mai multi bani decat face rabla lor si-i pot obtine doar daca te pacalesc.
Comentez aici ca poate ajuta si pe altii 🙂 Cata mersi frumos pentru text, foarte bun, chiar ma ajuta sa “am un pic de experienta”. Eu imi vand masina exact asa cum este, un pic zgariata pe la colturi, nu i-am spalat interiorul (nu este nici cocina de porci), nu i-am schimbat burduful de la schimbatorul de viteze, am unele elemente zgariate la interior (comutatorul de lumini, butoanele la geamuri etc) sunt al treilea propietar EU pe cartea de identitate si in talon (cel de la care am luat-o mi-a zis ca si-a luat-o pe persoana fizica si apoi a… Read more »
Ahahaha sec. Posibil sa vad io lucrulie putin aiurea insa parte din ce ai enumerat mai sus mi se par fixatii. Cred ca am schimbat pana acum mai bine de 10~15 masini (ale mele, sotia, ce l-am mai ajutat pe ai mei sa-si cumpere/vanda). Lasand la o parte doo dacii pe care le-am cumparat si (dupa o intensa utilizare) vandut ,,cu cat vrei tu”, toata treaba o fost pe modelul ca daca mi-o convenit – dupa ce am studiat si am judecat pret/dotari/aspect plus cum merge, am pus banii jos si asta o fost. Cand o fost vorba de vandut,… Read more »
Uite cheile, du-te-n pula mea unde vrei tu cu ma-ta si cu mortii ma-tii, in probe, la service sau in pizda la Maricica Puica, da’ nu-mi fute mie timpul cu informatii care nu m-au interesat niciodata pe mine ca proprietar. Si eu as cumpara de la unu care imi permite asta. Dar cred ca esti doar tu in tara care procedeaza asa . Dupa ce am cumparat-o, am gasit printe acte carnetul de revizii care se oprea cu vreo doi ani in urma pe la 170k. Mi-am carat oamenii la munca plus materialele, mi-am facut treaba brici, am imprumutat masina… Read more »