Groapa

Scenariu fictiv inspirat din realitate.

Dețul de țuică rămas pe fundul paharului murdar se zbate cât să sară în lături, smucit de reflexul imprecis al mâinii tractoristului, trezit de șuieratul ca de război al unei schije de capac de roată zburată cât colo. Roată care, în acest caz nefericit, trage mașina înapoi, nu înainte, dar mașina nu se lasă strunită și se despart.

Nelu nu e tractorist, că nu prea mai sunt d-ăștia prin sat, dar bea ca unul, iar când e în formă, chiar ca doi.

Nici nu-l cheamă așa, ci dracu’ știe cum, că atunci când se ridică de pe scaunul de la masa de plastic ars de multe veri, scaun care are forma curului lui imprimată în șezut, și merge nu să-l ajute pe avocatul care-și smulge părul de nervi, ci să îi dea niște sfaturi despre cum ar putea să își recupereze paguba legal și să înjure pesede-ul și primăria, chit că primarul e de la alt partid, nu se recomandă.

Nici nu-l întreabă nimeni vreodată cum îl cheamă și nici nu i se cere vreodată cartea de vizită pentru a apela ulterior la el pentru alte ședințe prețioase de consultanță, precum nici lui nu-i pasă, că dacă voia să practice meseria asta ar fi făcut ceva pe temă, dar el poate fi consultat doar la bar, vrând-nevrând, doar de cei care întâmpină probleme în proximitate, că el acolo are biroul și nu se deplasează.

-Pfaaa, nu mai pleci d-aici! Hai, vino încoa’ în bar să iau telefonul de la fată, să-l sun pe Nae al lu’ Tică Florea, să vie să te tracteze până acasă că n-ai ce să mai faci. Are el căruță cu doi cai, imediat vine.

-Lasă-mă, nene, cu căruța ta, că chem o platformă să mă ia. Hai ajută-mă s-o împing încolo din drum.

– Mai bine o lași aci, pe groapă, ca să nu mai dea și altul în ea, că ești al treilea! Asta de când stau eu și urmăresc. A mai dat un copil cu un bemveu in ea săptămâna trecută și tot așa, i-a sărit roata. Și mai înainte a mai dat una, nu era d-aci, ălia i-a sărit doar capacul, da’ s-a strâmbat roata de n-a mai mers, a trebuit să puie rezerva, am ajutat-o noi.

-Pai de cât timp e mă, nene, groapa asta aci ?

-Dracu știe, că n-am luat sama, de un an-doi, poate. Da’ era mică, nu era adâncă. Acum s-au ros pereții aia drepți fix cât să intre roata acolo, zici că e în adins săpată.

-Hai, hai înăuntru să bem ceva, că și așa nu ai ce face până îți vine platforma.

-Stai dom’ne să pun un triunghi, să nu mă lovească careva.

-Stai dom’ne liniștit , cine să te lovească , că e ziuă, se vede.

-Dom’ne, da’ aici nu repară nimeni drumul ăsta, n-aveti și voi primar, să vorbesc și eu cu el? Îl găsesc aici la bar?

-Păi nu, că am vorbit eu cu primarul, dar el nu poate să repare, că drumul nu e al primăriei. E județean, prefectul nu vrea să îl repare.

-Cum dom’ne să nu poată, chemi firmă să toarne două găleți de bitum și gata.

-Aaa, cum, dom’ne? Păi ziseși că ești avocat?! Pai , așa , fără proiect nu se poate.

-Du-te dom’ne d-aici, că poți să repari și dumneata, dacă vrei. Iei o roabă de pietriș sau balastru și o răstorni acolo, măcar cât să nu îți mai rupi roțile în ea.

-Vrei să îmi facă ăștia dosar penal pentru lucrări pe domeniul public fără autorizație?

-Ce lucrări dom’ne, n-auzi ? Umpli o groapa cu pietriș.

-N-auzi dom’ne că nu ai voie. Păi, ce , nu făceam noi, făcea primarul dacă era așa?

Și a plecat avocatul convins că nu se poate face, trebuie de la județ.

Între timp au mai apărut și alte gropi, dar aia era spaima zmeilor. Unii, alții , au mai învățat să o evite, alții și-au pus la SUV-uri cauciucuri de off-road ca să nu mai aibă grijă să evite, da’ nu toți.

Într-o zi echipa de consultanți de la bar a trebuit să ajute o doamnă care locuia în apropriere să își pună înapoi pe roti mașina răsturnată în șanț, după ce a călcat în groapa iadului. Mașina aia nu prea mai e rost să fie reparată, dar cu siguranța sesizările doamnei către primărie nu vor rămâne fără răspuns.

Mai ales că nemaiavând mașină, nu va mai plăti nici impozit la primărie pentru ea.

După încă alte săptămâni groapa tot nu dădea înapoi de bună voie și făcea victime.

“Io i-am zis la vice, că m-am întâlnit ieri cu el la <<Ț>> ( altă cârciumă), că ar trebui să pună, dom’ne, un semn de atenționare, drum cu denivelări sau ceva, că prea mulți și-au rupt mașinile aci.”

Până când și cineva de la primărie și-a lăsat roata amanet acolo. Abia atunci pare-se că fie ăia de la județ nu s-au mai putut fofila de obligațiile neîndeplinite, fie primăria și-o fi luat inima în dinți, și-o fi asumat riscul – și a început să astupe gropile din drumul principal din comună, chit că drumul nu îi aparține, el fiind de fapt doar un drum județean , care doar întâmplător trece și prin comuna asta.

Că am văzut că au început să le astupe. Nu chiar pe aia prima, că era prea mare, dar după ce și-au făcut mâna pe unele mai mici și-au luat inima în dinți și au turnat asfalt și în aia .

8 Replies to “Groapa”

  1. Chiar e asa de greu de pus niște bolovani în groapa respectiva? Eventual cu niște adeziv între ei?

    Eu unul am ajuns la concluzia ca drumurile se strica din lipsa șanțurilor. Dacă apa nu are unde se scurge, strica tot.

  2. Sunt șanțuri. Însă drumul are minim 10 ani de la ultimele reparatii ( astupat gropi) . Covorul asfaltic a fost refăcut ultima dată în ’93-’94 .

  3. -Vrei să îmi facă ăștia dosar penal pentru lucrări pe domeniul public fără autorizație?

    Constituie infractiune efectuarea de lucrari de construire la cai de comunicatii (drumuri) si monumente istorice fara autorizatie de construire sau cu nerespectarea prevederilor acesteia. Pentru alte lucrari decat cele la cai de comunicatii si monumente istorice (inclusiv lucrari pe domeniul public) sunt doar sanctiuni contraventionale in cazul in care se nu exista autoruzatie de construire (de la 1.000 de lei pana la 100.000 lei, in functie de gravitatea faptei).

    -N-auzi dom’ne că nu ai voie. Păi, ce , nu făceam noi, făcea primarul dacă era așa?
    Și a plecat avocatul convins că nu se poate face, trebuie de la județ.

    Acest tip de lucrari se incadreaza la lucrari de intretinere, pentru care Legea nr.50/1995 privind autorizarea lucrarilor de constructii prevede – conform art. 11, alin (1),, Se pot executa fără autorizaţie de construire următoarele lucrări care nu modifică structura de rezistenţă şi/sau aspectul arhitectural al construcţiilor’’, lit i. ,,lucrări de întreţinere la căile de comunicaţie şi la instalaţiile aferente’’.

    o roabă de pietriș sau balastru

    = balast

    Covorul asfaltic a fost refăcut ultima dată în ’93-’94

    Durata normala de functionare pentru partea carosabila la imbracaminti bituminoase/asfaltice pe fundatii din piatra sparta sau alte materiale granulare (macadam, balast), merge catre 15 ani, plus minus in functie de intensitatea traficului. Din ’94 si pana acum, si-o facut treaba de toti banii imbracamintea aia.

    Intretinerea drumurilor la noi ii o gluma foarte proasta.

  4. @Alifie -> stiu ca balast si ca balastru e altceva, da’ la noi asa se spune, asa vorbim.
    Si stiu si ca e ok sa refaci chestii care nu merg, da’ la fel stiu si cand oamenii se ascund dupa interpretari legale.

  5. Acum vreo câțiva ani a fost un caz “haios” rău. Nu știu prin ce orășel (comună, whatever), o stradă nepavată. Au făcut ăia cereri peste cereri la primărie, bineînțeles în zadar. Pun mână de la mână doi inși mai gospodari și aduc câteva mașini de balastru (sic!). Ce să vezi? Ăia de la primărie i-au dat în judecată. N-am mai urmărit cazul, dar sper să fi avut parte de un judecător cu bun simț.

  6. @Valentin Petrescu – a mai fost un caz prin MM parca, ceva localnici s-au apucat si au betonat printr-un catun o strada – care era mereu plina de noaroaie – pentru ca se saturasera sa-si piarda timpul degeaba pe la primarie.

    Conform prevederilor Legii nr.50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, lucrarile alea (cu betonatul) erau de construire (nu de intretinere) ceea ce inseamna dosar penal, de aici probabil si judecata – cei de la primarie nu aveau de ales, sunt obligati sa sesizeze organele de urmarie penala in astfel de cazuri.

    Din cate stiu, pentru toate cazurile de genul asta s-a mers pe NUP si sanctiune contraventionala + masuri de intrare in legalitate (readucere la stare initiala sau obtierea autorizatiei).

    Pesdeii au avut si ceva initiativa pentru incadrarea genului asta de infractiuni la contraventii, ca sa demoleze mai usor monumente istorice si sa-si faca drumuri dupa bunul plac, nu pe normative.

    Chaiar daca exista bune intentii si bun simt, nu este normal si justificat sa contstruim de capul nostru in zona drumurilor (asa cum nu-i normal sa ma apuc eu sa fac operatii de apendicita daca nu-s autorizat pentru asta), nu de alta, da’ oricum suntem fruntasi la numarul de decese rutiere/mil. locuitori.

    Noi, romulanii, pare ca facem in asa fel incat respectul nostru fata de lege tinde catre zero. Trebuie autorizatie sau avize? Meh, la ce bun.

  7. cei de la primarie nu aveau de ales, sunt obligati sa sesizeze organele de urmarie penala in astfel de cazuri.

    Cum, nu aveau si optiunea sa obtina post-factum autorizatie si avize pentru lucrarile alea si sa le puna in legalitate?
    Ca mie mi se pare un upgrade de la noroi la drum betonat si e de bun simt sa fie sprijinit.
    Ok, poate n-o fi de cea mai buna calitate betonul ala, comparand cu un drum asfalt executat ca la carte ( desi-s mari sanse sa fie mai ok decat multe din drumurile asfaltate in programul PNDR 🙂 cu proiect, avize si tot ce trebuie ), poate sunt niste riscuri de tonaj si conditii, poate ca pentru un proiect executat DE CATRE administratia locala/ regionala, acesta ar fi fost un mod de executie condamnabil penal – ca ar fi fost bani publici la mijloc, dar cand comunitatea face ceva constructiv cu resurse private, cred ca e de profund cacat sa li te opui cu legea.

    Adica, bai, inteleg, daca veneau taranii aia si betonau un drum pentru care primaria avea un proiect frumos de asfalt corespunzator, sau daca stricau asfaltul deja existent ca li s-a sculat lor sa toarne beton, aia da – nu ne batem joc de infrastructura publica, la puscarie cu ei sau amenda.

    Da cand inlocuiesc unii noroiul cu beton, cu mai mult de un sarumana nu ai de ce sa-i jignesti – orice normative or fi si orice standarde or fi viola. Ca sigur standardele alea nu includ si normative pentru infrastructura corect executata cu noroi si balti.

    Noi, romulanii, pare ca facem in asa fel incat respectul nostru fata de lege tinde catre zero. Trebuie autorizatie sau avize? Meh, la ce bun.

    Da, pentru ca deseori legea se foloseste pe post de bata, nu pe prost de cadru de lucru constructiv si productiv.
    Exemplele care le-ati dat.

  8. Cum, nu aveau si optiunea sa obtina post-factum autorizatie si avize pentru lucrarile alea si sa le puna in legalitate?

    Poti sa faci lucrari la care sa obtii avizele ulterior in cazuri de urgenta. Autorizatia de construire/desfiintare pentru lucrarile de interventie de prima necesitate in cazuri de avarii, accidente tehnice, calamitati ori alte evenimente cu caracter exceptional se emite imediat dupa producerea acestora, urmand ca documentatia necesara, sa fie definitivata pe parcursul sau la incheierea executarii lucrarilor, cu respectarea avizelor si acordurilor legale.

    Oricine construieste fara autorizatie, ii obligat sa intre in legalitate dupa ce isi ia sanctiunea.
    In cazul in care-ti faci contructii pe proprietate privata, iti iei doar amenda, ca te pui doar pe tine in pericol, si mi se pare corect. Daca faci un chiosc in care vinzi topi top pe domeniul public, iti iei doar amenda, ca te pui doar pe tine in pericol, si pot sa-ti demoleze autoritatile constructia, si te pun sa platesti devizul.

    Daca te pui si arunci ,,balastru” in drum sau construiesti orice vrei tu in drum, ii infractiune, pentru ca se considera ca poti sa pui in pericol viata participantilor la trafic si pot fi incalcate normele de siguranta circulatiei atat pe parcusul executarii lucrarilor de construire cat si dupa teminarea lor.

    Chiar daca intentiile sunt bune, rezultatul nu-i la fel. Nu prea vreu sa stiu cum ar fi sa se apuce fiecare bezmetic sa modifice drumurile dupa cum are chef.

    Nu cred ca ii cel mai bun exemplu, da’ sa spunem ca transporti tu paine, cico si ,,gozerve” pentru ceva nevoiasi africandia. Doar ca duba aia cu care transporti ajutoare nu are ITP-ul. Din fericire, nu te lasa franele si ajungi la destinatie fara sa faci piftie pe nimeni, da’ legea ii ca iti iei amenda, ramai fara talon, dupa care trebuie sa intri in legalitate – adica fie scoti duba de pe drumurile publie, fie ii faci ITP-ul.

    Ca mie mi se pare un upgrade de la noroi la drum betonat si e de bun simt sa fie sprijinit.

    Asa-i. Numa’ ca-i corect sa-i sprini in limitele prevederilor legale (oricat de strambe ar fi alea). Legea nu-i interpretativa pe bune intentii, instanta decide ce si cum. Cum am spus, cam toti au luat cu NUP.

    Da, pentru ca deseori legea se foloseste pe post de bata, nu pe prost de cadru de lucru constructiv si productiv.

    Yup, ma gandesc daca si cei de la Colectiv sunt de acord cu chestia asta. Suntem socati doar cand nerespectarea legii produce victime.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.