Cumplitul accident din Berceni e unul banal

Ca om cu experiență în a fi lovit de rable, am văzut și am simțit la viața mea câteva accidente de felul ăsta.( indicații de regie: citiți fraza cu ton de boșorog astmatic, care se strofoacă să spună ceva important și îl apasă greu pe plămâni)
Nu știu și nu mă interesează cine e vinovat legal, că nu sunt io oarba cu balanța, aia e alta, întrebați un judecător, dacă vă pasionează. Acesta nu e un articol în care apăr persoane sau stabilesc vinovății.

Așa că dacă crezi că ce spun eu aci asociază vinovății legale, ești prost cu mă-ta, ca să știi de unde începem discuția.

Pe mine mă pasionează cauzele naturale ale accidentului și cum se poate evita, nu cine a încălcat legea, că n-am fantezii erotice cu pedepsit șoferi de bemveie sau morți prin cimitire.

Articolul zice așa:
Poliția a făcut publice imaginile cumplite, în care se vede cum femeia a fost spulberată pe trecerea de pietoni, împreună cu căruțul în care se afla fiica acesteia. Femeia a decedat, iar fetița acesteia se află sub observația medicilor.

Trist, dar o situație banală.
Situația banală e următoarea:

Expozițiunea:
Era o dată trecere de pietoni, pe o stradă cu 4 benzi, iar strada era aglomerată pe un sens și mai goală pe celălaltul. Pe de o parte , o persoană care împingea un vehicul tras sau împins cu mâna, în cazul ăsta împins, în care se afla o altă persoană, se angajează în traversarea regulamentară a străzii pe trecerea de pietoni, în puținul loc lăsat de mașinile aflate în trafic ai căror șoferi simt nevoia acută de a le mirosi celorlalți fumul și bășinile ieșite din țevile de eșapament – adică un pastel rural de la o margine de Bucureștiul de acum 20 de ani – acuma am înțeles că Berceni e central, sau ceva.

Intriga:
Persoana care împinge căruciorul vede cum o mașină parcată la trecerea de pietoni dă cu spatele , urmând a-i oferi protecție față de automobilele de pe ultima bandă și decide să alerge, posibil pentru a beneficia de acea protecție, sau din alte motive pe care nu le vom ști, însă se află în concurență cu un șofer de BMW care decide să profite de banda a doua care e liberă și să-i dea cox.
Desfășurarea acțiunii.
Apariția persoanei pe sensul liber de mers, pe trecerea de pietoni se poate constata cu circa 15 metri ( 3 lungimi de mașină) înainte prin camera de parbriz a șoferului de BMW. Judecând de pe filmarea pusă la dispoziție, care nu știm dacă se derulează la viteza reală a evenimentelor, adică cu 1 secundă/ secundă, pare că timpul până la lovire este sub 1 secundă. Eu am măsurat 0.7-0.8 secunde, ceea ce face viteza să fie undeva la 70-80km/h.
Chiar și dacă șoferul ar fi respectat viteza maximă legală de 50km/h, ar fi avut ca timp de frânare 1.08 secunde, cu reacție instantanee și s-ar fi oprit, în acel caz la limită, sau oricum, ar fi fost aproape de. Nu există reacție instantanee, Titi Aur zice că ai 0.75 secunde întârziere până la orice. Lucru oarecum confirmat de filmare că atât durează din momentul în care persoana apare în cadru până o lovește, fără urmă de frână.

Dacă e să-l credem pe nea Titi, la viteza legală ar fi avut nevoie de 24 de metri, deci accidentul tot s-ar fi întâmplat, dar la viteză mai mică.



Există o obligație legală de a încetini la 30km/h în dreptul trecerii de pietoni, dar doar în anumite condiții, iar asta nu se califică conform Art. 123 (h) din legea 195/2002.

Conducătorul de vehicul este obligat să circule cu o viteză care să nu depăşească 30 km/h în localităţi sau 50 km/h în afara localităţilor, în următoarele situaţii:
h)la trecerile pentru pietoni nesemaforizate, semnalizate prin indicatoare şi marcaje, când drumul public are cel mult o bandă pe sens, iar pietonii aflaţi pe trotuar, în imediata apropiere a părţii carosabile, intenţionează să se angajeze în traversare;

În condițiile ăstea pietonul, cel mai dezavantajat în concurența asta de factori, deține și cheia – anume să se asigure înainte de a-și încredința viața ca preț pentru verificarea respectării legii și a vigilenței șoferilor, dar se vede în poză că ocazional lucrurile decurg așa.

Aceste aspecte nu ne dau vinovatul – repet, asta va fi stabilit, arbitrar, în justiție – dar ne spun că e perfect posibil ca în circumstanțe banale un astfel de accident să se întâmple.

Soluții?
Vânătorii de șoferi de bemveu probabil văd o soluție în belirea tuturor celor care cauzează astfel de accidente – pușcărie, bice, cătușe, arderi pe rug, scufundat în râu cu o piatră de gât.

Pentru o astfel de soluție trebuie să moară minim un pieton pentru fiecare șofer vânat, iar condițiile de producere a accidentelor de felul ăsta sunt circumstanțiale și prielnice în situație de felul ăsta zic eu.
1:1 este o măsură neproductivă, pentru că vânează șanse.

Vânătorii de pietoni care trec în fugă vor vrea invers, nicio pedeapsă pentru șoferii de BMW, să lase pietonii să fie pedepsiți natural.
Ca om lovit de 5 ori de mașină pot să spun că tot contraproductiv este.
Accidentele se întâmplă atunci când se întâlnesc mai mulți actori neatenți iar limitele legii nu ne pot proteja de asta.

Următoarea găselniță, pe care posibil o veți vedea instalată și e aproape la fel de inutilă este introducerea unui semn rutier de limitare a vitezei de 30km/h. De ce? Pentru că administratorul drumului va fi confruntat la judecată cu o logică și o narațiune similare celor expuse mai sus de mine și vor fi nevoiți să asigneze mai bine responsabilitatea și deci vina către cineva. Ăsta e singurul motiv pentru care pui table cu tot felul de limitări pe stradă sub titlul de ”indicatoare rutiere” ca și când ele înseamnă mare lucru în lumea reală. Probabil că contează și asta în valoare de un epsilon acolo, va face mai atenți șoferii care oricum erau atenți.

O soluție mai bună ar fi un semafor cu buton. Nu e extraordinară, dar s-au observat practic rezultate mai bune. Șoferii sunt ceva mai atenți la semafoare decât la indicatoare de limitare a vitezei, iar instrucțiunea STOP e mai clară decât ”redu viteza la 30km/h” pe care toți o interpretăm ca 30+9 până la amendă.

O soluție și mai bună ar fi trecere de pietoni înălțată SAU/ ȘI bumper înainte de ea și soferul de BMW învață că-i zboară arcurile dacă nu reduce viteza, plus că bumperul, la fel și trecerea de pietoni, se pot contrui vizibile oricând de la o distanță mai mare de 15 metri, iar atunci, motivul să încetinești e limitarea fizică, permanentă.
O altă soluție ar fi un popas protejat cu gard de fier sau zid de beton în jumătatea străzii, unde pietonul să se poată opri cu sentimentul de siguranță și să fie îndemnat să verifice dacă e sigur să traverseze și celălalt sens ȘI unde drumul să fie îngustat, ambele benzi, ca să facă incomodă pentru șoferi deplasarea cu viteză mare.

Toate aceste metode costă și vor fi și înjurate și de șoferi, unii ca mine care învață mai greu și dau bani pe cauciucuri înfipte prin borduri de drumuri anumit făcute înguste să mergi încet, sau foarte, foarte încet.

Dar realitatea e că legea ajută doar la a stabili vinovați, pedepse și despăgubiri. Și, după cum puteți observa, nu reduce numărul accidentelor rutiere, atât timp cât există cauzele producerii lor.
Pentru că nu avem o lege care să reglementeze faptul că nu pot fi dat afară de la serviciu dacă am întârziat la muncă și că nu pot pleca de acasă de-aseară pentru că drumurile sunt aglomerate și pot continua raționamentul, că nu contează cine ce vine are – până există cauzele și condițiile de producere a accidentelor, vor exista și accidentele – e doar o chestiune de tragere la sorți.

Iar soluțiile despre care vorbesc eu restrâng fizic posibilitățile ca evenimentele de tipul ăsta să aibă loc. E doar o întrebare despre cât de mult contează viața oamenilor atât a pietonilor cât și a șoferilor de BMW.
În opinia mea, treceri de pietoni de felul ăsta nu ar trebui să existe. Nu spun că ar trebui desființată trederea de pietoni, ci că orice standarde guvernează marcajele astea, ele sunt o glumă proastă.

Vezi poza din feat, că și romani din Pompei știau cum se execută o trecere de pietoni corectă.
Romanii, bă. Nu, nu e o poză făcută cu AI, vizitați lumea, că n-aveți nimic de pierdut.

După ce s-au instalat limitatoare de viteză ( bumpere) atât la trecerile de pietoni cât și în zone cu linii drepte lungi, unde se abuza mult viteza limită, numărul morților în accidente rutiere în satul meu, a scăzut de la 7 morți pe an la zero. Anterior acestor limitatoare, viteza limită era impusă de gropile din infrastructura învechită.

5 1 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
8 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Stropic
Stropic
4 hours ago

Da, semafor si limitatoare de viteza ar trebui la orice trecere de pietoni “mare” – macar acolo.

Alex2
Alex2
2 hours ago

Ma mai gandesc la un aspect: cei care erau pe contrasens, blocati in trafic… daca ar fi lasat libera trecerea de pietoni (adica daca nu ar fi stationat pe trecere sau inaintea ei cu o lungime de masina)… poate ca situatia ar fi stat altfel. Nu i-ar fi costat nimic. (unii care nu au experienta, se grabesc sa dea claxoane si flash-uri)… ca de ce nu te lipesti de cel din fata ta, fara sa inteleaga ce se intampla si cat de mult conteaza ca cel care vine de pe contrasens (in cazul acesta soferul bmw-ului) sa aiba vizibilitate si… Read more »

animaloo
animaloo
2 hours ago

aici, nu la articolu tau, ci in cazu asta, a fost si un ad hominem ca la carte. “s-a filmat mergand cu 240”. Deci, e clar ca e vitezoman, deci e clar ca a facut rele. “Croseta coloana” – omu a facut o singura depasire in toata filmarea. Da, era pe acceleratie, de ziceai ca dungile albe de pe jos sunt ca la mario – dau bonus de viteza. Dar, nu avea cum sa influenteze accidentul. Pentru ca nimeni nu merge cu 30 in zona de 50, pe b2, si pentru ca atentia i-a fost atrasa de ala care iesea… Read more »

Johnny
Johnny
Reply to  animaloo
1 hour ago

Meh. Ad hominem. Sigur că ce a făcut în trecut nu are legătură directă cu accidentul in cauză, și presupun că nu constituie o probă admisibilă în instanță. Dar pentru discutat de societate, cum facem și noi aici, poate fi de interes. Nu faptul în sine că a mers cu 240, deși chiar dacă mai depășim toți limitele parcă nu prea multi până la atât, cât că se filmează și o face public, ca titlu de glorie. Cam spune ceva despre tipul de om și de șofer. Că na, un hominid a condus mașina aia, dacă era o teslă discutăm… Read more »

animaloo
animaloo
Reply to  Johnny
46 minutes ago

pai, cauza accidentului nu este “acu 2 saptamani s-a filmat cu 240 la ora”. Poti sa banuiesti ca ar fi o cauza, INAINTE sa vezi filmare. Dupa ce ai vazut filmarea sa acuzi o depasire facuta cu 300m inainte…e deja aberant Viteza lu giga era putin peste limita. Zona 50-70. Problema, strict in cazul de fata, este ca si daca mergea cu 50 (viteza maxima admisa) accidentul tot se petrecea. Poate, un mare poate, nu murea tipa, dar accidentul se petrecea. Legea e foarte clara: daca ai lovit pe trecere esti de vina ca nu ai avut o viteza care… Read more »

animaloo
animaloo
Reply to  Johnny
44 minutes ago

“eu ar trebui sa fiu omul care gestioneaza banii” – “bah, asta a furat si a fost inchis pentru furt” nu este un ad hominem.
Ca este vorba despre caracterul omului si “il lasam sau nu la borcanul de miere”