ANCOM: Raspunsul final

…pe care mi l-au trimis, in legatura cu plangerea pe care am  facut-o pentru tranzitia  execrabila la regulile roam  like at home. Nu e rau de loc.  Nu ma incalzesc cu nimic amenzile pe care le iau Vodafone sau alt operator, insa ma incalzeste imbunatatirea calitatii serviciilor si faptul ca cineva le freaca ridichea alora.

Textul este urmatorul .

Legat de regulament si ce au voie sa faca, se explica mai jos, trageti ce concluzie vreti.

Legat de cum au facut informarea clientilor ( n-au facut-o) se pare ca nu au putut dovedi, mai ales ca am dovedit eu contrariul, dar presupun ca nu numai eu.

Legat de faptul ca Vodafone le-a spus celor de la ANCOM ca eu m-am portat si brusc nu mai au datele mele, desi mi-au raspuns la tichete la o luna in urma portarii si desi continua sa ma sune cu mesaje de spam , nu pot sa zic decat “da, ii cred!” :wink :wink .

 

Stimate domn,

Ca urmare a adresei Dvs., transmisă Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (denumită în continuare ANCOM sau Autoritatea) și înregistrată cu numărul de mai sus, prin care semnalați faptul că, în opinia Dvs., sesizarea inițială[1], referitoare la modificarea de către Vodafone România S.A (denumită în continuare Vodafone) a condițiilor de furnizare a serviciului de roaming, nu a fost soluționată pe deplin, vă aducem la cunoştinţă următoarele:

Conform prevederilor Regulamentului (UE) nr. 531/2012[2], furnizorii trebuiau să aplice în mod automat începând cu data de 15 iunie 2017 sistemul „Roam like at home” tuturor planurilor tarifare (abonamente ori cartele preplătite) care aveau inclus serviciul de roaming internațional, indiferent de momentul achiziționării planului tarifar. Prin urmare, în condițiile în care utilizatorii beneficiau la data de 15 iunie 2017 de serviciul de roaming, aplicarea mecanismului „Roam Like at Home” trebuia să se realizeze automat.

Pe de altă parte, pe parcursul derulării unui contract încheiat cu utilizatorii finali, atât în cazul abonamentelor cât și al cartelelor preplătite, furnizorii de servicii de comunicații electronice au posibilitatea să modifice unilateral clauzele contractului sau condițiile în care este furnizat un anumit plan tarifar, dar cu respectarea prevederilor legale în vigoare. Modificările pot viza, de exemplu, creșterea prețului planului tarifar contractat, reducerea beneficiilor naționale incluse sau chiar preschimbarea acestuia într-un plan tarifar fără serviciul de roaming în UE/SEE.

În situația concretă, precizată de dvs., sunt incidente prevederile art. 51 alin. (7) și (8) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.111/2011 privind comunicațiile electronice[3], potrivit cărora:  „(7) În toate cazurile în care contractul încheiat prevede pentru furnizor posibilitatea modificării unilaterale, acesta este obligat să notifice în avans abonatul cu privire la intenţia sa şi la modificările pe care urmează să le efectueze. Începând cu momentul primirii notificării, abonatul trebuie să beneficieze de un termen de cel puţin 30 de zile pentru exercitarea cu bună-credinţă a dreptului de denunţare unilaterală a contractului, în cazul în care nu este de acord cu modificările impuse de furnizor, fără plata niciunor penalităţi sau despăgubiri. (8)Notificarea se va realiza prin mijloace care să asigure transmiterea acesteia către fiecare abonat”.

Astfel, în măsura în care furnizorul notifică utilizatorii în avans, precizând totodată modificările care urmează a fi aduse contractului,          cu respectarea condițiilor legale menționate anterior, modificarea unilaterală a contractului poate fi realizată de furnizor, ANCOM nefiind abilitată legal să interzică o astfel de modificare. Precizăm că sub rezerva faptului că textul notificării trebuie să fie complet, apreciem că notificarea se poate realiza și prin SMS.

 În general, ofertele aferente cartelelor preplătite au o flexibilitate mai mare, iar în măsura în care legislația din domeniul comunicațiilor electronice este respectată, nu există o limită a modificărilor pe care un furnizor le poate face asupra propriilor oferte.

Cu privire la neajunsurile create unui utilizator al unei cartele preplătite de faptul că, în momentul în care se află în străinătate și nu are acces la serviciul de roaming nu poate realiza operațiuni de activare/dezactivare a unei opțiuni pentru a beneficia de serviciul de roaming, dar și la neactualizarea informațiilor prezentate prin intermediul contului de client, menționăm că aceste aspecte nu sunt reglementate de legislația din domeniul comunicaților electronice. Totuși, suntem în asentimentul Dvs. că furnizorii ar trebui să fie direct interesați să găsească soluții pentru a preîntâmpina astfel de situații, ce le pot cauza prejudicii și disconfort utilizatorilor, motiv pentru care ne vom adresa furnizorilor în vederea identificării unor mijloace de îmbunătățire a sistemelor proprii.

 

Referitor la posibilitatea abonatului de a utiliza în roaming creditul existent în cont, din care să fie dedus costul utilizării serviciilor de comunicații electronice în roaming internațional ca urmare a aplicării unor tarife pe unitate de consum, așa cum ați menționat în adresa transmisă către ANCOM, precizăm că, în acest caz, este necesar ca furnizorul de servicii de comunicații mobile să includă  această variantă de utilizare a serviciului de roaming în oferta sa comercială, iar abonatul să nu aibă activă nicio ofertă cu beneficii naționale. În cazul în care în contul abonatului este activă o ofertă cu beneficii naționale incluse și este permisă activarea serviciului de roaming, conform prevederilor regulamentului mai sus precizat, furnizorul trebuie să aplice automat mecanismul „Roam like at home” și să permită abonatului să folosească din beneficiile naționale, neputând să îl taxeze în mod automat din creditul existent pe cont.

 

În ceea ce privește cazul Dvs. concret, Vodafone ne-a comunicat, în urma solicitării transmise de Autoritate, că la data de 11 octombrie 2017 ați portat numărul de telefon în altă rețea, motiv pentru care nu mai sunt stocate în sistem date complete privind activările și dezactivările diverselor opțiuni de care ați beneficiat. De asemenea, furnizorul nu a putut face dovada faptului că v-a informat cu privire la modificările aduse serviciului de roaming.

Însă, așa cum v-am comunicat și în răspunsul anterior, înregistrat la ANCOM cu nr.SC-DCOM-35680/12.12.2017, Autoritatea a demarat o investigație mai amplă pentru a verifica dacă Vodafone  a realizat o informare corectă și completă a utilizatorilor de cartele preplătite cu privire la modificarea condițiilor de furnizare a serviciilor de roaming. La finalul acestei acțiuni de control s-a constatat că Vodafone a modificat clauzele contractuale privind condițiile de furnizare a serviciului de roaming furnizate în baza unor cartele preplătite, fără notificarea corespunzătoare a utilizatorilor. Astfel, ANCOM a sancționat Vodafone cu amendă în cuantum de 30.000 lei. De asemenea, precizăm că ANCOM continuă să monitorizeze modul în care Vodafone respectă atât prevederile regulamentului european menționat, dar și ale legislației naționale referitoare la modificarea unilaterală a contractelor încheiate cu utilizatorii finali în ceea ce privește aspectele ce țin de furnizarea serviciului de roaming internațional.

         

Cu stimă,     

 

                                                             

Preşedinte,

Sorin Mihai GRINDEANU

[1] Înregistrată la ANCOM cu nr.;

[2] Regulamentul (UE) nr. 531/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului din 13 iunie 2012 privind roamingul în rețelele publice de comunicații mobile în interiorul Uniunii, cu modificările și completările ulterioare;

[3] Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicațiile electronice, aprobată, cu modificări și completări, prin Legea nr.140/2012, cu modificările și completările ulterioare.

 

 

6 Replies to “ANCOM: Raspunsul final”

  1. Ma, Ce dracu de despagubiri, ca eu eram pe prepay, deci nici macar nu aveam un contract mai de doamne-ajuta. Pierderea mea directa a fost de vreo 16 euro in total. Sa cer compensatii pentru timpul petrecut fara serviciu as putea, dar daca te uiti in raspuns recunoasterea aia nu e asa decat pe partea ca nu au informat corect consumatorii. Un avocat decent costa niste sute de euro, despagubirile pe care le-as putea solicita sunt relativ minore si, realist, eu nu am pierdut prea mult, aveam cateva cartele de alte tari pe care le foloseam si inca una de Romania ( desigur ei nu stiu asta), dar ideea e ca nu sunt american la treaba asta. Nu ma intereseaza sa am servicii de telecomunicatii mai scumpe ( cam asta se intampla daca ii dai pe unii in judecata pentru orice, ca tre’ sa-si ia asigurari pe urma, care se scumpesc si ala), ma intereseaza sa am doar servicii mai bune.

  2. Ce dracu de despagubiri, ca eu eram pe prepay, deci nici macar nu aveam un contract mai de doamne-ajuta.

    Scuze, dar deja la perla asta nu mai merita (ptiu, era sa scriu “nu se mai merita”) sa continuam discutia.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.