Un text lung, necondensat.
Dacă nici acuma nu vine criza eu îmi fac bagajele și plec. Nu știu unde, dar ce facem aici, că eu m-am pregătit pentru ea, de 3 ani, și acu’ nu vine. Că toată lumea o așteaptă și d-aia.
Timp în care middle class-ul strânge din buci în timp ce cardanu’ care îi impinge ușor ușor către clasa proletară și mai joc, acolo unde le e locul în socialism, își face loc în colonul lor și fără vaselină, cam până la gingii.
În Europa pe trimestrul 1 cele mai bine vândute mărci auto sunt Tesla și Dacia. Yee, mare succes pentru mașina romulană, practic, poți să spui că are #valoare la fel de mare ca o Tesla. Chiar are, serios, doar că pentru alți oameni.
Bogații își permit să fie trendy-flendy, să salveze planeta, să fie moderniști că ceilalți îi vor urma.
Săracii sunt săraci și n-au fițe din astea. Doar n-o să îi țină bogații pe lături și pesticide cu speranța că lor le pasă (și) de copiii bogaților, cât timp nu-și permit să le pese de-ai lor, și c-o să le facă un aer mai curat. Din nou sunt serios. Când eram mai jos decât acum și îi vedeam pe cei de lângă mine ( la același nivel de subzistență ) cum hipstereau ei despre ce-ar trebui să facem noi (ăștia săracii) ca să facem o lume mai bună, în timp ce ăia care pot face o lume mai bună și pentru noi ne țineau pe 300 de euro pe lună râdeam cu toată gura și le spuneam tuturor că mă doaare în pulă dacă Pământul se scufundă la două milisecunde după ce mor eu, în fapt sper să ard eu ultimul atom de oxigen de pe planeta asta și restul să se descurce, dă-i în pula mea, să cumpere cu bani.
Pentru că cam singurul mod prin care în societate poți fie egal cu ĂIA care au cu între 3 și 7 zerouri mai mulți bani ca tine, în funcție de unde te afli, e în moarte și suferință. Aparent, nu putem face o lume mai bună pentru toți, dar chiar nimic nu ne poate opri de la a o face mai proastă pentru toți.
Balanța între bogați și săraci e aproape mereu menținută de clasa medie. Pentru că odată ajuns acolo și ieșit din nămolul sărăciei, chit că tot mai ai niște negru pe sub unghii, poți să vezi că viața poate să fie și frumoasă, așa timp de zile, de la un cap la altul, nu numai secunde. Iar negrul ăla rămas sub unghii, te leagă câtuși de puțin de nămolul de unde-ai plecat și poți înțelege ambele perspective și ( doar pentru ei) are sens să-și dorească să lărgească frontiera. Doar că frontiera se opune.
Ăștia care-s în clasa medie și care cumpără mașinile ălea dintre Dacia și Tesla așteaptă. Tesla nu-și permit, știu că multă lume crede că oricine își permite o Tesla(3) , dacă-și permite un BMW seria 3/5, sau un Volkswaken Passat, de exemplu , dacă iei în calcul economii & shit. Dar nu e așa. Mulți oameni sunt mereu pe drum, nici măcar nu-și permit o casă, locuiescîntr-un apartament. Viața e futută în alte multe feluri, iar Tesla e o mașină care are nevoie de multe reparații ale stilului de viața pentru a ți-o putea permite, n-o să-ți ajungă 50k EUR/ 40k lire să-ți cumperi una și gata, totul e frumos.
Dacă ar fi așa de simplu mi-aș comanda una mâine, serios. Și-o pot plăti cu banii jos, nu-i că am griji că nu mi se aprobă leasinul sau ceva. Dar nu e. Și dacă nu e pentru mine, care câștig lunar mai bine de 4 salarii medii de Europa, nu de România, nu e pentru mulți.
Și așa cum văd eu lucrurile , splitul și adâncirea în criză , e făcut acum de această separație, de oameni care-și permit fițele noilor tehnologii și cei care nu.
Până acum , cei din clasa medie cumpărau fără jenă căcaturi făcute pentru clasa medie, de la mașini, la locuințe , la vacanțe. Doar că toate s-au cam demodat, iar update-urile de formă, mai mult decât de fond, s-au cam scumpit, nu chiar proporțional cu veniturile.
Și tot mai mult sunt constrânși să adere la o formă de utilizare de tip chirie. Leasing, telefon luat pe contract, locuit în chirie, sau tot felul de combinații de partajare.
Împărțirea claselor sociale se face pe două criterii, în mare: wealth and status. În ceea ce mă privește pe mine statusul e o himeră , o valoare falsă, ca marketingul, ca influencingul. Pe de altă parte părerea mea este și subiectivă și greșită, pentru că statusul , la fel ca cele două, are puterea de a-ți influența cursul și calitatea vieții, chiar și dacă e o valoare falsă, ea există, funcționează , rezultatele sunt palpabile.
Problema mea cu statusul e că necesită investiții constante, nu e persistent în timp de la sine și nu îți adaugă în sine plus-valoare, doar îți oferă oportunitatea de a-ți crește oportunitățile și de a crește efectele acțiunilor tare. E un fel de multiplicator de performanță, dar în sine nu-i bun la nimic.
Și nu prea poți să-l lași moștenire, din păcate. Dacă-l vrei transmis copiilor, trebuie să îl cultivi din timpul vieții, adică să investești bani în asta, lucru care într-o oarecare măsură mi se pare stupid.
Ce vreau să subliniez de fapt e că nu mai există în clasa medie un echilibru între wealth & status, ce-a rămas e mai mult status. Și, sigur, poți locui într-o casă mișto, cu chirie, poți conduce o rablă mișto, care de fapt nu-i a ta, poți plăti un iphone la 24 de luni și te bucuri și afișezi un nivel de viață care te menține acolo, în zona clasei de mijloc. Dar e ”life for rent” și pentru asta tre’ să dai din picioare pe rolă ca hamsterul, să-ți platești resursele alea. Dacă te-ai oprit un minut ești înapoi cu lumea aia nașpa.
Și lumea începe să se prindă de poziția hamsterului, pe de-o parte și iau măsuri. De aceea cred că consumerismul e strâns un pic de coaie așa cum și trebuie. Criza de data asta e o problemă de paradigmă și libertăți.
Data trecută a fost o problema de supralicitare și supraspeculă. Toată lumea s-a vrut investitor la orice nivel și s-a samsărit orice serviciu de mai multe ori, până când sistemul a crăpat.
De data asta e o problemă de credință a lumii majoritate în sistem și de devalorizare a lui, la cum văd eu lucrurile. Toți am vrea o Tesla, mașinile termice s-au uzat moral prin propagandă și prin normele ecologice la care toți am aderat.
Doar că nu ne permitem ecosistemul ăla și-atunci, diferența dintre o Dacia și-un BMW e doar una de statut, atât. Dacă m-ai fi întrebat acum câteva luni, când am decis că-mi bag pula și nu mai aștept eu să găsesc o rabla Merc B Klasse și nici nu pun banul grămadă să-mi iau ceva să placă la toată lumea, n-aș fi crezut că asta se întâmplă la modul general, aș fi zis că-s doar eu care nu dă doi bani pe ăstea și-mi aranjez prioritățile altfel.
Dar uite că nu. Lucrurile se polarizează la modul general așa. Și e normal, pentru că dacă-mi spui că tre să plătesc un salariu mediu pe chirie și utilități mie să-mi sugi pula cu pretențiile tale să cumpăr mașini mișto și tot proaste( intra in sfera asta mult mai multe chestii). Unii trec de un anume prag și consideră că merita sa ”traiasca in viitor”, altora ne este foarte bine in trecut. Asta plus o anume tensiune pe bugetele fiecarora dintre noi duce la succesul Dacia. Well, la mai mare.
Nu cred ca e încă timpul pentru un impact economic sever, că uite, băncile raportează profituri crescute pe primul trimestru 2019. Well, ce păcat că noi nu suntem acționari la nicio banca, dar aia e .
Deși nici Tesla n-o duce prea bine, zilele astea , nici cu vânzările, nici cu banii.
Eu citesc acum Cashflow Quadrant de Robert Kiyosaki, la recomandarea cuiva de la comentarii de pe OC. Si cam da, iti schimba perceptia. Nu mai sunt saraci , clasa de mijloc si bogati. Sunt doar bogati si saraci. Ori cam ce zice ala in carte se adevereste…oricat de smecher ai fi pe domeniul tau cat timp nu esti investitor sau bussiness owner, esti doar un sarac cu venituri peste ceilalti saraci. Ba chiar zice ala ca fiind in cadranul S (self employed) esti de fapt ala care munceste cel mai mult si in capul caruia se sparg toate ouale stricate.… Read more »
@Am răsfoit cartea aia. Platitudini și truisme. Nimic ce nu știam deja :/. Ceea ce-i trist, dacă lumea consideră asta “big Intel” acum.
Polarizarea sociala e rezultatul banilor “ieftini” ( QE-urile ).
” Că toată lumea o așteaptă și d-aia”
Nu stii zicala aia , atunci cand toti asteapta ceva sigur nu se va intampla , oricum e valabil si reversul deci fi pregatit.
Și e normal, pentru că dacă-mi spui că tre să plătesc un salariu mediu pe chirie și utilități mie să-mi sugi pula cu pretențiile tale să cumpăr mașini mișto și tot proaste( intra in sfera asta mult mai multe chestii). Unii trec de un anume prag și consideră că merita sa ”traiasca in viitor”, altora ne este foarte bine in trecut. Asta plus o anume tensiune pe bugetele fiecarora dintre noi duce la succesul Dacia. Well, la mai mare. Asta e noua normalitate. Treaba surprinzatoare e ca aia de jos nu se prind ca-s jos. Daca-n trecut se vorbea de… Read more »
Da, caz în care long live Dacia, ca nu știu cine pula mea se mai atinge de Tesle sau cui pula mea ii mai pasă de planetă, natură și alte harneli.mie sigur nu
Nu mai functioneaza asa.
Gandirea de long live Dacia era poate valabila inainte de noile preturi (asigurari, reparatii, combustibil, plm)
Acum Dacia e mai scumpa decat SH-ul “ala”. Vezi bine ca nu ti-ai luat Dacie. Si mai e si de cacat.
Sh-ul ăla l-a cumpărat cineva de nou. Realizezi că nu e o chestie care se autosustine că ultima dată cand am verificat nu se fabricau mașini SH. Cu excepția Dacia, desigur. Nu mi-am luat de aia in UK că nu au automate.Ma rog, acuma au început să pună. Deci peste vreo 5-8 ani vor fi atractive pentru mine.
Nici atunci nu vor fi atractive, ca vor fi mai scumpe decat un VW SH, de exemplu.
Vezi cat ai dat tu pe masina asta si cat te costa o Dacie noua.
Eu înțeleg perfect asta. Dar cineva trebuie să cumpere VW de nou ca să se vândă SH . Când se împuținează se aliniază prețul cu al altor rable. Și după cum vezi la vehiculele noi VW scade, Dacia crește. In 10 ani nu știu cât contează preturile SH de acum .
Cineva il va cumpara. De nou. Daca ar trebui, daca si-l permite cu adevarat sau doar crede ca si-l permite…asta e alta discutie.
Plm, eu am luat masina noua. Cei mai multi regreta asta la ceva luni dupa. Eu nu. Merge OK, arata OK si e chiar placut sa “stiu” ca nu trebuie sa ma gandesc la probleme inca vreo 8 ani sau plm.
Da. Și ești de câteva ori peste venitul mediu. In probabil cea mai bogată țară din Europa, sau aproape cea mai bogată, ceva de genul. Europa e de vreo 10-12 ori mai mare ca populație, iar modelul tau nu se replică. Că de aia scad vânzările la niște produse care sunt cotate de volum. Ok , Merc C nu e chiar de mare volum, ca VW de exemplu, dar ideea rămâne. Doar nu crezi că cresc vânzările Dacia “out if thin air” așa.
Parca la Manowar pe site era un post, un comentariu cu cineva care zicea ca lucra pe la Land Rover (parca…?) si zicea ca se cam da afara… mai acum o saptamana …. Ieri a aparut in presa ca Britain’s largest carmaker Jaguar Land Rover owned by India’s Tata Motors reports record £3.6bn loss… Indienii au mizat pe masini scumpe in UE. In India aveau un gandac care semana cu un Matiz intrat la apa care cica a spart vanzarile pe acolo… au dat si la tv ca ce mari economii au facut punand 3 prezoane in loc de 4… Read more »
Pai, nu am zis nicaieri ca le vor cumpara saracii (de noi). Aia vor cumpara masini de 8 ani, de 10 ani, de 12, 15, 16…si, evident, nu toti.
@0040: Cred ca Rover / Jag are bube de managment/ marketing/brexit. @Manowar: Pai, e un pattern. Vanzarile scad ca le cumpara tot mai putini clienti (bogati sau saraci nu conteaza, poate-s recent saraciti, poate li s-au schimbat prioritatile) dar trendul e asta. Se vand mai putine de noi. Ok, saracii le asteapta la cotitura sa se invecheasca de ajuns si intre timp sunt mai multi saraci decat masini SH, nu neaparat, dar mai multi decat masini Sh de o anumita varsta. Ai observat si tu, presupun , ca o rabla SH costa acum mai mult decat cand ti-ai cumparat tu… Read more »
Tu ziceai ceva de 2500 de lire (daca imi aduc aminte bine) pe o masina care avea 5 ani (?) cand ai cumparat-o. Pe prima am dat 850. Pe a doua am dat 1250. Problema e ca au sarit preturile la cele noi (poate justificat, poate nu; vin totusi cu multe chestii by default care inainte erau “optionale”)…dar s-a si devalorizat moneda. Treaba e ca daca iei acum o masina veche de 10 ani, inseamna totusi 2009. Tot are cate ceva pe ea. Cam de aia au sarit preturile, cred eu. …dar stai linistit, masini sh vor fi. Gramezi. Si… Read more »
In other news, criza a venit deja, dar a venit fara fanfara. Mai citeste si tu stirile…
referitor la tesla. sunt curios cum/daca o sa se salveze. Presupunand ca sunt adevarate declaratiile si au bani doar pt 10 luni in conditiile in care majoritatea producatorilor scot masini electrice in perioada urmatoare o sa fie presiune mare pe vanzari.
…dar stai linistit, masini sh vor fi. Gramezi. Si tot vor fi mai ieftine decat o Dacie noua. Ca tu zici ca ai dat 3000. De banii aia luai jumatate de Dacie noua. Si nu prea cred ca o Dacie noua bate magaoaia ta la vreun capitol. De fapt, ba da. La mai multe. 1) Consum. 2) Dotari: Media Player BT/ android car play , pentru ceva bani navi, la optiunea de varf camera de marsarier. Ciudat, pentru o Dacie. Si alte optiuni din astea pentru care se scumpesc masinile, dar nu si Daciile. Am mers cu un Sandero din… Read more »
@liviu: – Eu nu. Fac chestii misto, respect pentru pionierat, dar eu sunt total agnostic daca cumpar produsele lor, sau altele.
Oricum nu cred ca dau faliment-faliment. Adica in cel mai rau caz vor fi preluati/ inghititi de altii mai mari, pentru know-how si brand.
Stii cum e, actionarii de acolo sunt miliardari si cred ca au ceva idei despre cum sa-si protejeze investitiile.
Păi plm … https://www.cbsnews.com/amp/news/businesses-paying-their-lowest-share-of-taxes-since-at-least-1960