Visul electrificat al trotinarului

Am văzut viitorul, mi l-au ghicit unii în niște sticle de bere si câteva cafele; nu e așa curat cum îl desenați voi, pesemne fumați altceva decât mine.

Am mai mulți amici verzi care se bucură c-au apărut trotinete electrice de închiriat prin orașe, unii prin România ( București), alții prin alte țări.

Am remarcat la voi, pe lângă entuziasm și faptul că trotinetele alea nu au standuri organizate, ci că sunt lăsate/plantate alandala prin oraș.

E ok, deși pare o treabă românească nu e. Vorbeam acum un an cu un american pe temă și era la fel de impresionat de gradul de dezordine creat de introducerea de trotinete de închiriat. Mi-a și dat atunci un link la un articol, dar nu-l mai găsesc, l-am găsit în schimb pe ăsta mai “mild”.

E ok, românii îi copiază foarte tare pe americani la comportament, nu prea suntem europeni și înțeleg de ce așa, nu vă spun că va jignesc. Desi vă uitați cu jind la civilizația europeană la bicicletiștii din Amsterdam și din Copenhaga, în sinea voastră vreți tot o soluție simplă de “stai in cur și mergi pe drum” , sau mă rog în picioare, dar să fie fără efort și plină de hack-uri, adică să poți să mergi pe oriunde, s-o lași oriunde, să râzi de fraierii care se înghesuie in transportul in comun , sau care se coc in conserve. E de înțeles. Toată lumea vrea asta.

Oh well, nu chiar toată lumea. Lumea civilizată privește asta mai cu moderație, că au luat deja exemplu de la aia care și-au luat-o în bot cu ele.

Stăteam în câteva rânduri la terasă în Stockholm sau mergeam către terasă și am văzut mai mulți decât câțiva trotinari care se dădeau pe din astea prin centru ( că pe acolo o ard eu când sunt în orașul ăla) .

Fie că vorbim de străzi pietonale fie de străzi cu mașini, ăia fâșneau printre oameni și rable ca-n desene animate și se încurau ca vițeii și mamele lor pe islaz, când vine primăvara. După care le lăsau parcate total aleator și își vedeau de treaba lor. Și le luau alții la ture.

Poate credeți că treaba asta e normală.

Deși omuleții aia sunt un pic mai inteligenți decât românii când consideră dacă să permită sau nu și se mai uită și la alții ce-au pățit, au decis anul trecut să permită astea prin oraș.

Au zis că decid să fie civilizați și liberali. La început nici nu le-au aprobat celor de la Lime să intre pe piață. Vedeți un cuvinte interesante pe aici? Aprobări, decizii. In București îmi pare că cine vrea să încerce un concept nou de gen își pune marfa pe trotuar și “zburați, puii mei”.

Am fost și anul trecut pe acolo, dar prin august. Nu apăruseră serviciile, erau doar câteva trotinete d-ăstea , nu știu dacă de închiriat.

In mai puțin de 6 luni s-ar schimbat peisajul și perspectiva . Mai ales că cu tot cu reglementări și măsurile luate în principiu pentru a nu face orașele prea urâte cu trotinetele alea, că aici nu e San Francisco și China, gen totul pentru bani , au apărut parte din problemele preconizate. Că oricât ai reglementa , e greu să ai o lege care interzice cetățenilor să fie proști.

Și-au observat ei un număr crescut de accidente și de creștere a periculozității traficului în țara lor.

Acum, eu știu că grijile astea nu se aplică în România , din moment ce suntem deja țara cu cel mai periculos trafic din UE și ar fi de bun simț să facem ceva să nu renunțăm ușor la titlul ăsta. Măcar la chestiile la care suntem buni să performăm.

Pe de altă parte aia de prin Paris deja sunt sătui de ele, iar în Londra nici vorbă să le legalizeze,deși sunt cumva trecute cu vederea, dar nu cred că o să apară mâine pe aici Lime, Bird și VOI.

Și cu toate astea, v-am zis eu am văzut viitorul. In Mauritius am văzut un număr mare de biciclete electrice și trotinete din astea. Nu de închiriat, rula fiecare pe chinezăria lui.

In Jerusalem , anul trecut în aprilie era plin plin de biciclete electrice și ceva trotinete. Presupun doar că acum sunt mai mulți.

Înțeleg că lumea e ultragiată de proiectul de lege din Romania care să facă dificilă folosirea unui atelaj d-asta. Păi da, dar e vina voastră.

O să încep cu o observație personală. In Europa, că nu am pretentia că am date de peste tot din lume, cel mai prost participant la trafic, generic vorbind pe categorii, este biciclistul. Da, și în Germania și în Suedia și în Danemarca. Nu vorbesc de Olanda , că nu știu. Cu excepția a două țări, din cele pe unde am umblat eu așa este. Nu contează că ești tu un foarte bun buciclist și că te simți ofensat. Dacă asta e situația, asta e, boss. Ăștia ai tăi sunt, în medie, mai dobitoci decât șoferii, motocicliștii și pietonii. Pietonii ar putea fi și mai proști , dar în majoritatea timpului stăm separați de alti proști și e ok. Separarea ajută.

Excepțiile sunt Italia și Franța unde cei mai proști participanți la trafic sunt de departe , dar de foarte departe, scuteriștii. Italia se mândrește cu ei, cum altfel, latrini și ăia, prostul dacă nu-i fudul…

In Franța, mai exact în Paris, te inchini și alta nu.

Ok, nu am fost cinstit. In România cei mai proști participanți la trafic sunt căruțașii, pe cale să fie întrecuți de ăia care conduc motocultoare cu remorcă pe drumurile publice, dar nu am zis inițial că deh, nu am comparație.

Toți ăștia sunt pe cale să fie întrecuți de trotiniști și nu vă dați seama.

Mizeria aia merge cu 15-25km/h și e mult prea ușor să te sui pe ea și să pleci. Nu ai nevoie de vreun pic de antrenament și educație, cum ai de exemplu pentru a conduce o bicicletă sau un scuter. Nu ai cască, nu ai semnalizări ( nu că le-ar folosi cineva daca ar fi ), ai frâne așa și așa și accelerație cam puternică, părerea mea, mai bună decât ar putea gigelul mediu dacă ar trebui să pedaleze sau să împingă șoseaua in spate. Și ai o masă care nu e neglijabilă in raport cu pietonii.

Da, eu sunt ăla antiprogresistul, omul PSD-ului,cum ar veni, care bate din palme, dacă vă interzic ăștia să mergeți cu ele pe stradă.

Nu că am ceva împotriva trotinetei electrice, dimpotrivă mi se pare cool.

Mi-a plăcut hype-ul ăla când își cumpăra lumea din astea să meargă la lucru cu ele. Asta era direcția corectă de dezvoltare. De vehicul personal pe care îl cumperi și îți și grijă de el și asta era direcția corectă pentru ca utilizatorii de trotinete electrice să capete suficientă experiență pentru ase integra, a dezvolta practici și a fi sursă de reglementări bune. Și ca populimea formată din pietoni și șoferi să se obișnuiască cu ei.

Serviciile astea de “economie disruptivă”, care fac spam cu ele peste tot sunt ciumă.

Diferența, spusă poetic, e că e mișto și interesant să aduci câțiva negri într-un oraș de albi, eventual unii veniți la facultate, pentru diversitate, pentru a condimenta puțin viața sexuală a doamnelor albe care n-au văzut pula mai mare de 14 centimetri, astea.

Dar dacă umpli brusc orașul de negri din cei mai necivilizați, scăpați din junglă , ai terminat cu integrarea, cu orașul, căci avantajele sunt înecate incapacitatea de simbioză și de adaptare a sistemului.

Știu că mă înjurați și sunt ok cu asta. Și mai știu că, dacă Parisul a îmbrățișat trotinetele electrice, sunt mari șanse ca și micul căcat s-o facă și să îmi arătați și degetul mijlociu, în necaz, din mers . E ok, eu nu o să mă opun activ, am spus doar că am văzut viitorul și că vouă n-o să vă placă că nu e cum vă imaginați.

10 Replies to “Visul electrificat al trotinarului”

  1. Cand am fost in Italia pe sosea cu masina te impiedici de mopeduri din toate directiile , la fel se pare ca o sa fie si pe trotuar acum.

  2. Imi si imaginez ca ar prinde trotineta in UK, la cat ploua acolo… :))

    Iar in Ro, te-ai inselat, mai sunt niste chestii in trafic (e drept, rare) …. sunt niste joagare de lemne care sunt asa mai Mad-Max Style tiganesc. Au ele volan si mai multi cai putere dar am vazut ca ii cam drangane pe pasageri mai rau ca-n caruta. :))

  3. Am folosit si eu un lime de cateva ori. E senzatie :). daca te urci pentru prima oara pe asa ceva si dai de “pedala” risti sa te ia prin surprindere acceleratia si sa cazi in bot :))

    Oricum la 25km/h, fara casca, printre masini m-am simtit foarte vulnerabil. M-am mai simtit asa cand am mers pe o motocicleta cu vreo 120km/h, in spatele cuiva.

    Ca fun sunt ok, ca daily use nu prea. Te expui pericolelor si la un moment dat o sa dai cu dintii de asfalt. Sau de alt om sau de o masina.

  4. Da? 😀 Deci presupun ca se spune corect bicicletist, cum bine am mentionat mai sus?

  5. Imi si imaginez ca ar prinde trotineta in UK, la cat ploua acolo… :))

    Avem trotinete p-acasa. Dar nu sunt electrice. Și nu contează că plouă. In mod paradoxal, nu avem umbrele. O singură dată mi-aș fi dorit să am.

  6. adevarul e ca de cand au devenit la moda mijloacele astea “eco” multi prosti au aparaut.
    Inainte erau aia saraci si aia pasionati. Si aia pasionati, cel putin la bicla, fac tampenii pe drum, dar astia cu bicle la moda sunt satana.
    Cel mai mult imi plac aia de nu reusesc sa mearga bine pe bicla, dar se uita la telefon in timp ce o fac. Deja ma distruge mental telefonu asta. Merg oamenii pe strada cu nasu in telefon. Pe bicla, nasu in telefon. La volan, nasu in telefon.

    Dar, trotinetele sunt next level

  7. pfff…nici la tine nu se salveaza numele?

    poi, cam da. Prostii e prosti ca sunt prosti

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.