Problema șpăgii pentru obținerea permiselor auto

…pleaca de la conceptul în sine, lege și procedură.

Degeaba se filmează, degeaba exista norme, degeaba ORICE.
Toate astea fac examenul mai greu decât ar trebui să fie și din ce în ce mai greu. Pentru cei ce vor să obțină permisul corect.

Examenul auto e un test destul de dificil în Romania și ca orice examen românesc, absolvirea lui nu validează competența, ci permite obținerea unei cârtii. Plastic, na.

Și pula responsabilitate.

O să tot existe situații și mafii de genul ăsta pentru că există , artifical, obiectul infracțiunii, care-i oricând atractiv. E amuzant că vai aveau bani în găleți și pula mea. Niște cocalari, ce pretenții să ai de la ei.

Nu exista niciun motiv realist pentru care poliția ar trebui să valideze absolvirea unei școli de șoferi.

Ai vreo 20(? nu mai știu exact) ore de practică și un examen teoretic. OK – examenul ăla poate să rămână, filtrează idioții și e cât de cât obiectiv.

Calitatea de absolvent al școlii de șoferi ar trebui decisă de un instructor autorizat, nu de poliție. Faci practică, câtă îți spun ăia că ai nevoie, când crede că ești bun de condus, îți dă adeverința , te duci cu ea și îți eliberează poliția permis. Îți pui lămâia în geam și îi dai drumu’ la karmageddon pe stradă.

Comiți contravenții, gen nu știi să conduci, primești sancțiuni. La final de an poliția face frumos o statistică cu conducătorii auto cu vechime mai mică de , să zicem 1 an, dar pot să fie 2, de exemplu, care au fost sancționați și verifică de la ce școli sunt. Se verifică câți absolvenți au fost de la școlile respective. Atunci când procentul sancționaților , în raport, eventual cu gravitatea sancțiunilor, e îngrijorător – mers frumos, anulat licența școlii, amendă, anulat licența instructorilor responsabili și suspendat toate permisele auto obținute în perioada aia, cu obligația conducătorilor să obțină din nou o adeverință de ”apt de condus” de la altă școală de șoferi licențiată.

După care dispare motivul șpăgii – sigur, poate o să dea școlile șpăgi atunci, dar daca normativele sunt clare și nu permit ”latitudinea” și ”înțelegerea” organului cu privire la cum și când se aplică sancțiunile nu-i nicio problemă.

Și gata, se rezolva cam majoritatea problemelor. Cei care vor să dea șpagă pentru permis pot s-o dea civilizat la privat, dar cineva va trebui să-i scrie în carnetul lui de oameni pentru care e responsabil o perioada de timp.

Polițiștii iau șpagă și nu-s responsabili pentru nimic.

In definitiv șofatul nu e o mare chestie pentru care ai nevoie de condiții severe. Condițiile severe impuse pentru promovare sunt din câteva motive.

  1. Cursanții nu fac, de obicei ( ma includ aici), un număr suficient de ore de practică. Numărul ăla minim nu-i nicicum de ajuns. Dar asta-i ca să fie ieftin. Și nu ai posibilitatea de a practica cu altcineva decât un instructor autorizat, care-i iar o idioțenie.
  2. Ăia care dau șpagă sunt deosebit de idioți conduc ca niște idioți, provoaca probleme care duc la ideea de ”să facem permisul mai greu de obținut”.
  3. Nu exista responsabilitate. Ai plasticul – faci ce vrei până nu-l mai ai. Duce la aceleași considerații ca mai sus.
Send to Kindle

17 Replies to “Problema șpăgii pentru obținerea permiselor auto”

  1. Bai tu vrei sa fie bine ca sa nu fie rau! In alta ordine de idei daca aia aveau doar ascunsi banii aia ce naiba era acolo, fabrica internationala de permise, ca ma gandesc ca nu strangeau doar in ligheane spaga, o mai si cheltuiau. Altfel e o alta discutie despre cum trebuie sa fie lucrurile si nu sunt pentru ca Ro. Poti sa te gandesti la ce ai propus tu cand ai peste tot in functie de conducere un Bolojan. pana atunci ramane interesant doar pe cine au suparat aia de au venit baietii si i-au saltat la modul ala!

  2. “sume de bani cuprinse între 300-1500 euro la traseu, 3.000-6.000 euro la examinarea teoretică”

    eu nu stiu pe nimeni care ar da o spaga de genul ca sa ia carnet. :)))

    se pare ca sunt megabogati oamenii in suceava.

  3. Eu da. Pe aia de la examenul teoretic, da, tre’ sa fii cam idiot s-o dai, dar se mai intampla.

    Insa la examenul practic sumele-s mai mici si mai necesare, ca nu prea treci.
    Din familia mea extinsa, nu stiu sigur ce-a facut fiecare, dar ca s-o spun asa frumos si pe inteligibil, doar de mine si de tata sunt sigur ca n-am dat spaga pentru obtinerea permisului.

    Si as cam intentiona sa mai iau o categorie anul viitor si nu ca mi-e teama ca nu m-as pricepe cat sa trec examenul ala practic pe bune ( ca l-am mai luat o data cinstit, la 18 ani, dar atunci nu aveam varsta de categoria aia), dar n-am timp de rateuri si de piedici, daca intelegi ce vreau sa spun.

    Cand e ca un fel de taxa, poti sa iti joci norocul, sau intrebi instructorul “cat e halatul”, dai si iti vezi de treaba.

    Ca nu e musai pe pricepere si pe “mai exersezi un pic si treci”. E pe “mai exersezi, mai pici, mai exersezi…” – pana te prinzi tu ce e de facut.

    Vezi tu, daca examinatorul ar fi instructorul, ai putea avea un dialog cinstit cu omul. Boss, nu merit, inteleg. Spune-mi ce trebuie sa mai invat si sa-i dam drumu’, sa exersam asta.

  4. Mi se pare șocant că e mult mai mare șpaga la examenul teoretic decât la traseu. La traseu dacă e pus pe încasat te poate faulta cum vrea mușchiul lui indiferent ce faci, in timp ce examenul teoretic e cu niste grile pe calculator cu corectare automată. Concluzia e că sunt tare mulți imbecili pentru care e imposibil să citească și să înțeleagă o cărticică banală.

  5. Concluzia ta mi se pare superficiala.
    1) La examenul teoretic nu poti fi faultat. Punct. Daca esti bun iei si gata. Deci banii de aici ( zic asa in total, nu-s multi, deci e lozu’ mai mare).
    2) La examenul teoretic e un pic mai complicat de facut manevre, ca e pe calculator acuma, nu mai merge cu schimbat foi, etc. Drept care – costa.
    De aia sunt si mai putini si lozul mai mare.

    La examenul pe teren esti doar impins in situatii limita si sanctionat ca atare. Trebuie doar sa vaneze greselile sigur le faci. Iar la unele interpretarea nu se vede pe camera. Adica poate usor sa te traga de cateva puncte ca nu ai schimbat vitezele cum trebuie, ca ai bruscat o pedala, cum o sa probezi o contestatie pe tema asta? Peste astea mai faci tu ceva greseli vizibile si pe camera si aia e. E mai usor sa fii sanctionat.

    Dar e si mai usor sa treci prin punerea in situatii mai simple si ignorarea unor inexactitati pe care le faci.

    Cum colecta totala e mai mare si cum in general majoritatea sunt afectati/ piscati de sistemul asta, merge un pic de intelegere la valoarea lozului, ca nu vrei sa fii absurd si sa ai contestatii la greu. Vrei doar sa incasezi cat se poate de mult, evident. Asa si tarifele.

  6. Si nu iti e frica ca ramai cu banii dati si examenul neluat? Adica eu la asta m-as gandi – cata incredere in cinstea politiei ca se tin de spaga :)))

    Ca vad ca de fapt nu e spaga sa trec, ci spaga sa nu mi se puna bete in roate sa trec.

    Or betele in roate sunt foarte discutabile, si nu il costa nimic sa te puna in situatii cat mai dificile, ca dupa sa zica “am incercat, dar nu puteam sa-ti dau carnetul la greselile astea…mai baga o fisa, inca o spaga”.

  7. io inca nu inteleg conceptul ca politia sa iti dea permis. de ce, ce treaba are politia cu datul si cu urmaritul detinerii permisului? treaba lor in tarile cu apa calda este sa verifice respectarea legii, nu birocratia examinarii, emiterii sau anularii de permise. Aceeasi treaba cu certificatele de inmatriculare si numerele de pe masini (astea sanchi au trecut la institutia prefectului, dar tot politai lucreaza si acolo). La fel cu pasapoartele.
    In europa peste tot sunt agentii civile care se ocupa de evidentele astea – DVLA in uk – n-are treaba politia cu asta, placi cu numere iti faci la halfords cu 15 lire cate vrei, pasaport iti comanzi acasa.
    Tigania e inca un stat politienesc/militar si oamenii nu par sa-si puna intrebari ca oare de ce e asa. Fix cum li se pare normal sa ii controleze in aeroport fucking serviciul de spionaj intern. E normal sa aiba pizdele alea de controlul de securitate grad militar cand se uita in bagajele tale?
    Asa ca intrebarea fundamentala ar fi mai degraba daca n-ar trebui modificate legile astea subintelese si mostenite de pe vremea militiei si trupelor de graniceri, in loc de dezbaterea cuantumului spagii ‘normale’ la diversele etape ale examinarii.

  8. ba voi nu intelegeti ca Ro! Mie imi da cu virgula totusi. Bai acolo is bani de cam 200 de spagi. Si nu are cum sa fie grosu, ca plm doar nu isi impart spaga la sfarsit de an. Ba aia dadeau examene sau erau centru incasare spagi!
    Cataline poate or fi astia de la Ct mai lejeri dariti jur cu mana pe inima ca nu stiu pe nimeni sa fie macar suspect ca a dat spaga. Si sora mea aluat traseul abea a 5 oara! Si nu ar fi singura care ar fi putut fi in situatia de a se gandi macar la optiunea asta. plm pana la urma e si o chestiune de mandrie. Atat de impachetat sa fii sa nu iei nici macar un examen trecut de unii care doar stiu sa scrie si sa citeasca!

  9. Cum adică suspect că ai dat șpagă. Păi tu crezi că șpaga se dă la agent, wtf?

    Șpaga se dă la instructor, sau la un alt terț care știi tu că “face”. Nu are cine să te prindă. De obicei instructorul îți spune el dacă “face”, dacă nu, din cunoscut în cunoscut cauți tu unul.
    Nu e ca la medic cu băgat banii in buzunar la halat.

  10. https://www.ziaruldeiasi.ro/stiri/condamnat-a-vrut-sa-dea-mita-politistului-la-examenul-de-permis-auto–247892.html

    da mai, ai dreptate :)) niste cursuri de dat spaga ar fi bune, pe care sa nu le poti absolvi prin merit, ci doar prin spaga, evident!

    mie imi place sistemul din sua. ai frumos ceea ce se numeste permis de elev. il obtii dupa un numar de ore cu un instructor autorizat si parca si intrebari teoretice.

    odata ce ai permisul ala, poti conduce doar langa un sofer cu experienta, care e responsabil pt tine. un prieten, un bunic, un matus, nu cineva autorizat.

    cand te simti pregatit, te duci si dai examen cu examinator autorizat. nu e nevoie de spaga pt ca:

    – fiind atatia examinatori, nu 4 pe judet, te programeaza maine, nu peste 4 luni
    – poti exersa relativ usor si ieftin, ca mai toti avem parinti, cunostinte cu masina si carnet, nu stai dupa instructor la care dai bani extra si programul lui.

    daca nu ma insel, e cam la fel si in uk?

  11. Serifule eu ma refer la spaga data in general nu la procesul spagii in natura! Pe toti care ii stiu au luat permisul pe bune si chestia e ca nici nu s-ar gandi la spaga pentru asa ceva, ori baietii aia la Suceava erau la nivel de procesatori de spaga mai ales ca tineau spaga ca la abator prin ligheane! Inteleg ca mai sunt oameni pe care nu ii duce capul, au banii si vor permisul si ca aia v-or incerca macar sa dea spaga. Dar vad ca Suceava asta era procesul normal. Si nu nu cred ca te pica agentul daca tu erai capabil sa iei permisul, ca nu te ajuta sau nu era ingaduitor e altceva. L mine facultatea iti da licenta si te face inginer dar ofiter de marina de face ANR, la care dai examen de brevet. Si se stie ca acolo e rost de invarteala. Si toata lumea era cu cacatul la cur ca daca nu dai spaga te trantesc aia la oral, examenul e structurat fix ca cel de permis cu proba pe calculator si proba practica, aici orala. Si la a adoua te astepta baieitii la cotitura. Bai surpriza, am aflat pe propria piele ca daca indrugi ceva pe subiect aia te noteaza pe merit si poti lua brevetul si fara spaga. Plm eram cadet parlit si cifrele in discutie faceau ca dupa n voiaj de 4 luni sa mai vin cu bani de acasa ca sa acopar darul. Asa ca am zis ca nu e bai daca incerc si pe bune. . Am trecut 8,80 unde era nevoie de minim 7 fara sa simt ca s-a pus cineva de-a curmezisul. Si daca aici unde totul e cat se poate de inchis si controlabil s-a putut trece, ma indoiesc ca aia de la permise te trantesc ca vor sa dai tu spaga. Ah ca nu te ajuta sau ca iti taxeaza orice sunt sigur dar nu cred ca iti sugereaza ei, ba sari cu banul ca altfel nu vezi permisul, mai degraba iti sugereaza instructorul, ba daca vrei poti sari cu banul si stai linistit la examen. Si plm nu poti zice ca nu ai fost capabil sa iei o decizie. Ca ai 18 ani si un examen psihologic care spun fix contrariul!

  12. Fac un LE
    Treaba e asa ptr. ca desi nu o zice nimeni cam asta se doreste. Fix cam ca la bac! Trebuie sa vina unul putin smintit dupa standardele multimii gen Funeriu care sa puna piciorul in prag. Pentru ca toti ceilalti desi oripilati daca sunt intrebati si indignati cand altii aleg asa ceva le cam place cu optiunea asta. Cam asta-i adevarul!

  13. daca nu ma insel, e cam la fel si in uk?

    Ceva de genul. Nu stiu detalii, ca nu am avut treaba p-aici.

    Si nu nu cred ca te pica agentul daca tu erai capabil sa iei permisul, ca nu te ajuta sau nu era ingaduitor e altceva.

    E bine ca nu crezi. Treaba e asa. Eu am trecut examenul cu un pic de ingaduinta de la agent, era ofiter cred . Fara spaga, ca am zis ca “la prima incercare vreau sa vad care e treaba”. Chiar daca picam atunci, nu incercam cu spaga, ca am considerat ca am gresit niste chestii pe care le puteam imbunatati. Cum ar veni, ma stiam vinovat – mergeam ca pula cu Dacia, pe camion am fost cred ca cel mai bun din toti si erau unii de 40 de ani ( am avut alt profesor, mai misto).

    Si presupun ca a contat ca am vorbit oarecum civilizat, respectuos, eram destins ( basculasem un țoi de dublurafinat, sa-mi reglez un pic avansul inainte de proba practica) si facusem toate intrebarile si circulatie si mecanica la proba teoretica; am fost cam tocilar.

    Acestea fiind spuse, aveam colegi care conduceau MAI BINE decat mine, aveau mai multa experienta si tot au avut nevoie sa dea spaga sa ia proba practica. Motivul a fost ca au fost repartizati la alti politisti, unii cunoscuti pentru practicile astea. Eu am nimerit la un domn taran si nou.

    Ah ca nu te ajuta sau ca iti taxeaza orice sunt sigur dar nu cred ca iti sugereaza ei, ba sari cu banul ca altfel nu vezi permisul, mai degraba iti sugereaza instructorul, ba daca vrei poti sari cu banul si stai linistit la examen.

    …>
    Nu iti sugereaza ei sa dai banii sa sari cu banu ca nu vezi permisul, cum dracu’ sa faca asta, esti nebun? Ei te pica ( si de 10 ori, pana ti se termina scoala , lol).
    DESIGUR ca daca esti blanao si nu gresesti nimic, tot o sa treci.
    Dar realitatea e ca exigentele sunt un pic cam ridicate si cu chestii interpretabile.
    Si mai dadeai si de politisti ( nu stiu cum e acum) care iti apasau frana sau ambreiajul, sau plm.
    Sau care te pun, intentionat, sa faci numa’ nasoale cu scopul clar sa pici.
    Prin Valcea era clasic sa te duca pe un drum in panta foarte abrupta ( e greu sa urci pe jos, gen), sa te puna sa opresti si sa pornesti de pe loc fara sa scape rabla inapoi – si coaie, dadea toata lumea examen pe niste jeguri de dacii cu ambreiaje futute ( si oricum incinse ca conduceau in timpul examenului numa’ incepatori, evident) si motor din pula. Hai succes, ca cred ca mie mi-e dificil in conditiile alea si acum.

    Pe scurt – eu am luat examenul ala din prima si fara spaga. Colegii mei de clasa, cred ca vreo doi au luat la fel, restul nu prea. Dar majoritatea lor coduceau si mai bine si mai responsabil decat mine, cred ca si-acum e la fel, ca nu-s vreun Schumacher.
    “Norocul” meu la chestii din aste e ca eu sunt un pic mai inteligent, inclusiv emotional, decat majoritatea si stiu sa speculez niste chestii.

  14. Bai eu nu am auzit de chestii de genul calcat frana, adixa am auzit dar baietii aia erau genul” Fratioare eu sunt as, politistul e bulangiu”. Dar nu le am auzit spuse de oameni cu capul pe umeri pe care ii pot crede. Sora mea a luat permisul a V-a oara. Si niciodata nu a fost trantita pe nederept. Da i-au dat la sange, dar pe merit. Puteau fi mai draguti sau flexibil, desigur, dar astea nu-s trecute in fisa postului. Hazardul a facut sa dea de trei ori cu acelasi politist. Ultima oara a facut ala misto de ea explicandu-i ca e om insurat sa nu il mai urmareasca. Si tot ala i-a dat in final carnetul.
    Ca o concluzie eu cred ca a fost oferta pentru simplu fapt ca era o cerere si nu cred ca cererea aia a fost creata fortat de politisti. Cred ca au fost destui care au zis ca daca se poate altfe de ce nu. Faptul ca acei politisti au dus-o la nivel industrial ii face niste gunoaie desigur, dar asta e alta poveste.

  15. Bai eu nu am auzit de chestii de genul calcat frana, adixa am auzit dar baietii aia erau genul” Fratioare eu sunt as, politistul e bulangiu”.

    Well, eu nu am auzit pe nimeni sa zica “sunt as” la examenul auto, nici oameni care aveau permis si dadeau de alta categorie. Dar am auzit oameni sa povesteasca:

    “mi-a zis sa nu mai merg subturat si mergeam asa ca mi-era frica sa schimb prea des vitezele necunoscand masina – stii cum e , mai carai cutia mai pula mea, dupa care mi-a apasat frana si mi-a murit motorul”.

    “M-a pus sa fac plecarea din rampa si dupa ce am plecat de pe loc a piscat frana si mi-a murit motorul”.

    Eu personal, din spate, l-am vazut pe politist ( eram pe mijloc in spate) apasand ambreiajul, habar n-am de ce, nu stiu daca sa il ajute sau sa il incurce pe examinat ( banuiesc ca sa-l ajute, ca nu prea se descurca oricum), dar nu era niciun motiv pentru a face asta.
    […]
    Eu nu cred ca in schema asta publicul e format din ingeri, iar politistii sunt demoni. Nici gand, nici eu nu-s. Cand a fost de intervenit pentru cineva, ca nu avea nimeni timp de astepat de vazut daca merge pe bune sau nu, am pus lozul jos “pentru siguranta”. Daca merge pe stiinta, bine, daca nu, sa n-avem discutii ca n-are nimeni timp si pofta de repetat experienta, oricum examenul ala nu ilustreaza mare lucru.
    *Nu cred ca era nevoie, sincer – dar timpul si siguranta sunt mai importante. N-am chef de “daca e ala in toane bune”, sau genul asta de cacaturi.

    Stiu pe cineva care conduce de mai bine de 10 ani si vreo 200k km facuti cred si a dat examen anul trecut pentru o categorie in plus. Deja conducea tipul ala de vehicul, dar nu pe drumuri publice.

    A fost o tura, si-a luat muie la traseu si dat seama ca nu inseamna nimic girul militianului, omul oricum stie sa conduca si e responsabil pe ceea ce face, le-a dat lozu’ si la revedere, sa-l lase in pace, ca n-are timp de ei. Nu e nici analfabet, nici prost, nici neaparat spagar, dar nici timp de futut muste n-are, ca timpul ala pe el il costa mai mult decat spaga. Daca tre’ sa mai piarda inc-o zi ( ca nu e ca si cand te programezi cand vrei , sau cand ai tu timp) isi baga pula in ei de 300-500 de euro, sau cat mai merge spaga. Cand pierzi o mie nu mai stai de glume din astea gen “eu merg acolo si dau pana cand au aia pofta sa ma treaca, ca s-au saturat de mine”.

    Problema e sistemul, ca e facut prost din temelii. Nu exista niciun motiv serios pentru care politia sa te examineze. Altul decat ca sa ia ei spaga si salariu degeaba. Faptul ca examineaza politia cursantii, dupa cum vezi, nu conduce la un standard ridicat de respectare a legii si siguranta pe strazi.
    Chiar opusul. Prin urmare, orice fac aia acolo fac PROST. Si degeaba. Prin urmare, singurele beneficii constau in spaga + taxe.

  16. @doru vlad: la un moment dat te programa dupa 3 luni la examen (acum 2 ani a dat o prietena)

    cam cum crezi tu ca conduce un incepator care face scoala 20 de ore, asteapta cat o fi sa dea teoria, asteapta inca 3 luni fara sa conduca o zi, si dupa da un examen unde il suceste pe toate partile politistul?

    sa adaug ca iti expira scoala pana sa dai de 5 ori? sau ca trebuie sa platesti ore extra la instructor de fiecare data cand dai?

    eu cred ca in cazul asta, cererea e chiar facuta de sistem, si nu invers. nu se inghesuie lumea cu spaga – ei au controlul asupra sistemului si il creeaza ca sa primeasca spaga.

  17. cam cum crezi tu ca conduce un incepator care face scoala 20 de ore,

    1. 20 de ore sunt super putin. Eu nu m-as prezenta la examen dupa doar atata condus. Eu am facut 20 + 30 pe camion, dar pana sa fac scoala mai condusesem eu in diferite circumstante cred ca vreun 10-15 ore adunat. Si tot nu eram super pregatit.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.