Botezați întru prostie

Fiecare operație în lumea asta are un factor de succes. Și nicio activitate nu-i 100% repetabilă cu succes. Trebuie doar să repeți de suficient de multe ori ca sa dai peste o eroare. Uneori, pentru tine, numarul ăla e 1. La fel e și botezul ratat de la Suceava. Fără îndoială e un caz de malpraxis acolo, se descurcă popii cu asta, că au bani și-s insured by Jesus.

Ca om care a trecut prin botezul unuia din copiii lui, cu rezerve și împotrivire moderată ( la al doilea am zis nu și gata, că nu mai eram așa tânăr să tot turnăm noi copii a proasta în caz că ceva mergea aiurea) pot să declar următoarele.

Dacă citești noul testament ai să înțelegi că botezul înseamnă și moarte. E o renaștere. Nu prezint acuma dogma botezului întru Cristos și interpretările religioase, dar în Noul Testament procedeul este destul de clar evocat ca baptizō și baptízein , două cuvinte care înseamnă imersie, scufundare și înnec și dacă studiezi puțin ai să regăesești că-s cuvinte folosite în descrieri fatale ale vremii. Deci la botez te uiți la popă cum îți omoară copilul și renaște, simbolic desigur.

Eh, câteodată nu e atât de simbolic și nu renaște.

Cum stăteam eu alb ca lumânarea și mă uitam cum îi înmanează soția copilul cu plămânii fragezi nașei, iar ea popii, într-o duminică de toamnă târzie și oarecum rece, mă gândeam în capul meu – bă, eu nu sunt de acord cu procedura asta , dar e copilul ei, s-a chinuit să-l nască, poate s-o fi răzgândit și nu mai vrea să-l crească, nu mă bag s-o reclam dacă iese prost – pe principiul – dacă n-are bulan, sau nu stă bine pe rezistență fizică mai bine să aflăm de-acum. E ca și cum ai face retur și plătești doar transportul.

Deci, dacă ești spartan adevărat, îți pui toate șansele în credința și sfântul bulan pe care vrei să ți-l încerci, consider că botezul e o idee bună, învârți copilul de-un picior în cristelniță, ca pe ruletă și dacă iese viu, a trecut CTC-ul, poți să-l iei acasă, mare noroc va avea în viață, să sperăm că nu l-a consumat pe tot atunci.

Noroc de părinți ca lumea e evident că n-a avut, dar așa e în viață, nu le poți avea pe toate. Așa am zis și eu atunci, după ce s-a încheiat ceremonia și am dat șpaga ( că doar nu joci viața copilului la cristelniță moca), când m-am închinat cu fața la Dumnezeu, umilindu-mă, cum se face în rugăciuni, cu :

”Doamne, câți proști ne-am adunat la un loc! Eu cel mai mare, că am trimis invitațiile. Mare minune că suntem toți în viață.”

Și de-atunci am spus pas la treaba asta pentru oricare viitori copii ce s-au mai întâmplat, una la mână, că, uitându-mă la copil, lepădarea asta de Satana n-a ținut mult; au intrat dracii în el destul de repede ( bani dați degeaba, cum ar veni, că pe certificatul de botez a uitat să completeze garanția).A doua că, bă, eu nici nu vreau să se lepede de Satana și să se mântuiască. Eu am toți dracii la locul lor și mă simt bine așa, mântuirea se face prin moarte, cât timp trăiești împarți viața cu proprii demoni și cu ai altora, sau cel puțin așa e la mine.

Dar mai merg (rar) la botezuri, în familie nu altfel, când mă mai cheamă. Cred că mă marginalizează ai mei, să nu se supere doamne-doamne pe ei că-l aduc pe aghiuță în biserică. Bine, merg, în principiu, să-l văd pe proaspătul scăpat cu viață și să-i felicit că au coaie. Serios. Îi văd așa senini și fericiți de parcă au venit cu el de la tuns, nu de la exorcizat. Eu aveam sentimentul ăla de când îți iese cineva din operație, îmi venea să îl întreb pe popă: ”a scăpat? n-avea cancer, nu? Doar păcate din ălea mici?”

Ce mi se pare de neînțeles e să te duci cu copilul ÎN IDEEA CĂ ÎL ÎMPĂRTĂȘESTE agentul lu’ Dumnezeu cu taina botezului, coaie, adică îl primește Dumnezeu în rândul creștinilor, ca pe fi-su, dar când trage apă la supapă nu o halești p-aia cu ”așa (n-)a vrut Dumnezeu”, te-apuci tu să cercetezi, brusc nu mai crezi. Noo, atunci a greșit popa? Pai cum poate să greșească, mă, popa dacă el face acolo chestii cu mâna lu’ Dumnezeu, ca Maradona? Și dacă popa e de vină, ce pula mea căutați acolo? Că eu asta m-am întrebat de la cap la altul al slujbei ”ce pula mea caut eu aici, coaie? cum pula mea pot fi atât de prost?”

N-o spun pe post de bătaie de joc la adresa ghinionistei familii, sau ”shaming” – că nu-i cazul și nu mă consider, după cum am menționat, prea deștept la treaba asta prin comparație. Atâta că cu fiecare asemenea ocazie nefericită e un prilej pentru mine să-mi fac autocritica gen ”coaie, acum o mie de ani ce handicapat eram , mi-aș fi omorât copilul și nici măcar nu credeam în vreun dumnezeu sau în popi” și să mă bucur că totuși a trecut timp și dacă un om încăpățânat ca mine poate să învețe să aprecieze viața din viața lui și munca proprie mai mult decât părerile familiei și să-și caute locul în alte repere decât conformismul tradițional și religios, poate și alții-s în stare. Poate.

La fel ca și botezul, suferința purifică. Sau mutilează – depinde de subiect. Pentru mine e doar chatarsis, pentru alții e mai în concret.

13 Replies to “Botezați întru prostie”

  1. În Sibiu se face botez fără scufundare profunda în apă. Doar toarnă câteva linguri de apă pe creștet și asta e tot.
    În plus, poți sa alegi și sa îl botezi la câteva luni după naștere. Eu de exemplu pe ambii copii i am botezat la 6,respectiv la 8 luni. Nimeni nu a comentat nimic. Si i am zis înainte preotului ca nu vreau sa fie scufundat, a zis da, de acord si asta a fost tot.

  2. Plus clasicul “îl introduci intr o religie care îl condamnat sa ardă în iad pentru asta”

  3. Motivele pt care boteaza oamenii ar fi:

    1. Superstitia. Ca daca se intampla ceva rau, lasa sa fie.
    2. Nu constientizeaza riscurile – nu s-o intampla fix la mine
    3. Ocazie de paranghelie (unora le place)
    4. Mafia botezurilor – idem mafia nuntilor
    5. Gura celorlalti

    Credinta e pe la 1% asa.

    In ce ma priveste, eu sunt de acord cu botezul in conditiile de mai sus – cand e copilul mai marisor, barem cateva luni si fara scufundare.

  4. 2. Riscurile sunt mici si foarte mici. Nu e nimic de constientizat, daca e sa fim sinceri . Un numar infim de copii mor in timpul botezului, insa sunt mediatizati pentru ca stiri si new media access. Mor mai multi arsi prin spitale, hai sa nu ne cacam pe noi.
    Singura intrebare pertinenta aici este “care-i necesitatea pentru care sa asumi riscul ala, mic, cum o fi el ?”

    4. Ce e aia mafia botezurilor si mafia nuntilor?

  5. Cătălin, si 1 copil mort din 5000000 la botez este unul prea mult. Daca il duc la spital și ferească sfântul o mierlește din eroare medicala sau incendiu, macar acolo am mers cu o problemă concretă. (Mai mult sau mai puțin, poate părinții copilului operat de hernie și mort de hemoragie interna se gândesc acum că ar fi trăit cel mic, mai bine sau mai rău, cu hernie cu tot, dar macar trăia). Da’ la biserică?
    Eu nu mi-am ‘încreștinat’ progenitura, în ciuda presiunii familiei.

  6. Cătălin, si 1 copil mort din 5000000 la botez este unul prea mult.

    Da si nu. Da, daca te detasezi de aspectul spiritual ,de conformismul religios etc.
    Da, daca vorbim de proceduri si neglijenta.
    Altfel – NU. In Romania mor 5-6 copii pe an de rujeola. Ca societate nu ne ingrijoreaza foarte tare aspectul asta – partial, ține de deciziile personale ale oamenilor, sa nu isi vaccineze copiii, de politica statala de vaccinare si de alte aspecte societale, cumva similare in stabilirea cadrului procedural cu oranduirea bisericii. Si nu se agita nimeni.

    Altfel: Copii mor si in parcuri – problema pe care o rezolvi mergand cu copilul in parc e una care tine de bunastare, sanatate mintala, relaxare, care poate fi similara cu crestinarea si mersul la biserica.

    Faptul ca un copil moare in parc nu e o problema a mersului in parc, desi daca renunti la asta nu mai ai riscul.

    Prin urmare, botezul este un ritual, în mare, sigur.

    Problema cu botezatul copilului, e una de neglijenta si de procedura, evident. Si evident ca daca nu mai ajungi acolo elimini riscul, care altfel e acceptabil, trebuie doar luat in calcul si tratat.

    Mai departe situatia asta tine de atitudinea refractara a bisericii ca institutie care refuza schimbarea procedurilor – care, pe de o parte, este de inteles. Se numeste Biserica Ortodoxa Romana. Ortodoxia, in general, dar mai ales in particular, raportata la crestinism, reprezinta un nucleu dur al unei religii avand ca principal element identitar pastrarea continutului de credinta si de cult al crestinismului ( in general religiei) originar(e).
    Adica, elementul care-o defineste este rezistenta la schimbare si pastrarea valorilor arhaice, element care este, dealtfel, definitoriu si pentru poporul roman.

    Ortodoxia a rezistat tuturor momentelor emanciparii crestinismului de dinainte de marea schisma si pana acum. Nu exista ortodxie reformata de vreun fel.

    Prin urmare il inteleg perfect pe IPS Mache, si eu as face absolut la fel – ori este dreapta credinta, ori nu. Din punct de vedere doctrinar si dogmatic viata unui copil nu-nseamna nimic, putem discuta despre faptul ca popa trebuie trimis la cursuri de botez, sau pedepsit pentru neglijenta / omor din culpa, orice, dar din punct de vedere ritualic credinciosul slab de inger si fara bulan nu are autoritate in schimbarea vreunui ritual. Daca ritualul ar fi unul de trecere prin foc, el este TOT BENEVOL. Accesul in religia crestina se face voluntar, iar botezul e un prag.

    Problema e mereu la (ne)credinciosi si impostori, ca au asteptari nemotivate. Daca crezi in religia asta si in taina botezului, nu te incurci ca ti-a murit un copil – faci altul. N-o spun in gluma desi poate pare.

    Problema mea ( personala) a fost ca, in ciuda identitatii mele crestin-ortodoxe, eu nu cred in toate valorile crestine, nici in Dumnezeu defel, insa intentionam sa trec drept un crestin mediocru, pentru a nu deranja valorile morale si traditionale ale familiei mele, ca n-aveam timp de asta. Pana la urma a trebuit sa gasesc pentru ca altfel riscam sa fiu victima propriei imposturi.

    Ca despre asta e vorba. Nemultumirea faptului ca religia si normele religiei crestine nu se adapteaza la valorile tale este un rezultat al imposturii umane.

    Mergi la biserica, dai spaga la popa, vrei sa iti botezi copilul, dar nu-ti convin regulile si valorile cultului in care te vâri de buna voie. Ma rog, e discutabil, ca esti botezat de mic, dar ai de-a lungul vietii șansa de opt-out, pe mine nu m-a vânat nimeni pentru înstrăinarea de biserică.
    Fiind deja străin, doar o abuzam cu prezența mea.

    Eu nu mi-am ‘încreștinat’ progenitura, în ciuda presiunii familiei.

    Foarte bine, asta e alegerea ta si e una din cele corecte. Alegerea incorecta e s-o faci si sa te plangi de consecinte.

  7. 2. Riscurile nu sunt strict statistic asa. Adica cati copii de 5 ani morti la botez stii?

    Ce incerc sa zic e sa evaluezi nitel copilul. Uite stiu oameni care merg de la 4 luni la inot cu copiii, ii cara prin tot felul de piscine etc. Acolo clar e un risc mic. Unii copii sunt ff dezvoltati, nu se compara cu un prematur sau un copil cu pneumonie.

    4. Eee, eu vin la tine la botez cu plicul, trebuie sa vii si tu la mine la botez cu plicul. Nu botezi copilul, pierzi toate plicurile :))) O tampenie sinistra, evident.

    IPS Macarie (lol) sa isi vada de treaba. Poate altii or crede gogosile alea cu credinta ortodoxa neschimbata.

    Ia intreaba-ti parintii, au fost ambii la botezul tau? La toti botezati inainte de 95 asa pe care ii stiu eu, mama nu venea la botez. Ca traditie si pantof. Acum brusc mamicile pot intra fara treaba.

    Acum 20 de ani te puteai casatori sau boteza la manastire? Da, puteai, acum nu se poate. Puteai face cununia in aer liber? Da. Acum nu se poate.

    Adultii botezati erau pe vremuri tot
    scufundati in apa (in rusia inca fac asta). Apoi, pt ca sunt ff rare botezurile de adulti si logistic nu merita sa cumperi o mega cristelnita scumpa sa fie folosita o data la 5 ani, brusc au schimbat si au zis ca daaa, e bun si cu apa in par pentru adulti.

    Iti mai enumar vreo 10 schimbari doar eu – si fara sa am prea mare legatura cu biserica.

  8. 4. Eee, eu vin la tine la botez cu plicul, trebuie sa vii si tu la mine la botez cu plicul. Nu botezi copilul, pierzi toate plicurile :))) O tampenie sinistra, evident.

    Ah, mda. E greu sa numesti schema asta “mafie”. E un soi de schema de imprumut, intrajutorare.

    IPS Macarie (lol) sa isi vada de treaba. Poate altii or crede gogosile alea cu credinta ortodoxa neschimbata.

    Pai chiar aia face. Asta e treaba lui, pastrarea cultului in parametrii stabiliti.
    Restul poate au treaba si ii retine.

    Ia intreaba-ti parintii, au fost ambii la botezul tau? La toti botezati inainte de 95 asa pe care ii stiu eu, mama nu venea la botez. Ca traditie si pantof. Acum brusc mamicile pot intra fara treaba.

    Probabil e vreun obicei local. Da, la mine ambii parinti au fost prezenti si nu am cunostinta de practica asta.

    Acum 20 de ani te puteai casatori sau boteza la manastire? Da, puteai, acum nu se poate. Puteai face cununia in aer liber? Da. Acum nu se poate.

    Te poti casatori la manastire. Gen la biserica manastirii. Nu stiu daca fiecare manastire a pastrat servicii de casatorie, dar in principiu nu e o problema. Ar putea fi o problema de bani la manastirile frecventate turistic, casatoriile se interpun cu programul de weekend, e o treaba de bani.
    Despre aer liber – te puteai casatori acum 20 de ani, o poti face si acum, daca apartii de alta biserica decat cea ortodoxa.
    La ortodocsi, conform traditiei si regulilor ( stiu asta decand eram in scoala generala – 25 de ani de atunci) nunta e una din cele 7 taine si trebuie sa aiba loc in casa domnului, pe afara nu e semnal si nu functioneaza duhul sfant.
    Daca acum 20 de ani gaseai vreun preot care executa actiunea in aer liber era impotriva normativelor, cum ar veni, eretic. Pe principiul asta, eretici ai putea gasi si astazi, dar nu a fost niciodata o practica religioasa acceptata oficial.

    Iti mai enumar vreo 10 schimbari doar eu – si fara sa am prea mare legatura cu biserica.

    Poti enumera, dar schimbarile religioase nu sunt democratice, ele se iau la nivel de management si este stat-in-stat, adica isi fac ei sinod, sau alt consiliu de conducere si decid, daca si ce schimbari se fac.
    Ce spuneam e ca dintre religiile crestine, ortodoxia, prin definitie, nu de conjunctura este cea mai refractara la schimbari. Adica traditionalismul este unul autoimpus, nu de conjunctura.

  9. Nu mafie? Ia sa nu dai tu banii inapoi sa vezi cum incepe vendetta. :))

    Cred ca esti mai tanar decat crezi daca ai invatat asta in scoala generala, ca abia in 2013 s-a decis treaba cu nunti doar in biserica.

    https://m.digi24.ro/stiri/actualitate/social/reguli-noi-pentru-preoti-nunti-si-botezuri-doar-in-biserica-50520

    Stiu pe cineva ortodox de rit vechi si cand vezi cum se fac la ei nuntile si botezurile iti dai seama cate chestii s-au schimbat de fapt in BOR. :))

  10. 1. Am auzit – alea-s ifose, nu vendetta.
    2. Nu prea e asa. Eu am invatat asta an anii ’90. Zic de idee, nu stiu cum se practica. Hotararea din 2013 a fost una de indreptare unor rataciri de la ortodoxie.
    Asta e hotararea : http://patriarhia.ro/images/pdf/HotarariSinodale/2013/311_28_%2002_2013.pdf
    Acolo sunt trecute canoanele dupa care au judecat si e de mentinut faptul ca alterarea practicii religioase in timp s-a facut ( probabil) fara o anume hotarare care sa delege asta. Deci hotararea aia e o corectie.

    stiu ca exista si ortodocsi de rit vechi si ca ei sunt cei mai hardcore si pastratorii unui cult chiar mai arhaic. Bunicul era cu craciunul pe stil vechi, chit ca nemaiavand biserica de-aia in sat a respectat datele sarbatorilor noi si schimbarea de obiceiuri.

  11. Ne mirăm că a murit un copil la botez? Probabil o întâmplare nefericită. Legiștii se vor pronunța dacă lichidul din plămâni era preexistent sau provenea din cristelniță

    Mai degrabă să ne mirăm că STATISTIC ne mor cu zile 10.000 de copii pe an fiindcă nu’s aparate suficiente la neonatologie, iar asta e o chestie care sigur va duce și la alte decese în 2021. Am putea spune, programate:

    https://observatornews.ro/sanatate/17-noiembrie-ziua-mondiala-dedicata-copiilor-nascuti-prematur-402789.html

  12. https://spynews.ro/actualitate/stiri-interne/preotul-acuzat-de-moartea-bebelusului-la-botez-a-fost-gasit-nevinovat-potrivit-raportului-medicolegal-familia-copilului-contesta-rezultatul-253335.html

    Îmi confirmă o intuiţie pe care am avut-o la momentul respectiv. Ca regulă, preotul astupă cu palma căile respiratorii ale copilului. Chiar şi dacă nu i-ar fi astupat orificiile respiratorii complet şi ar fi scăpat un pic de apă pe-o laterală a palmei, n-avea cum să inhaleze copilul 110 ml de apă în cele câteva momente de scufundare, că doar nu avea o pompă submersibilă în loc de plămâni, ci câteva picături de-o tuse sau strănut.

    Botezul creştinesc pare un obicei barbar şi m.s.m. se întrece în a-l incrimina căci are clienţi care se delectează cu noroiul de hazna, dar uită să dea detalii despre obiceiurile din alte culte, cum ar fi cel mozaic. Să nu uităm ce fac ăia cu cleştele de tăiat trabucuri, în a 8-a zi de la naştere. Oare câţi copii fac hemoragii nasoale, care-i pot duce în pragul morţii? Prin comparaţie, dintr-odată scufundarea în cristelniţă pare pistol cu apă. Auci…

  13. Mie nu mi se pare ca asa de clar din articolul ala.

    Cu toate că inițial s-a constata că micuțul avea lichid în plămâni, după ce a fost scufundat în apă, acestea nu au fost luate în considerare, susțin părinții copilului. Ba mai mult, aceștia au precizat și că nu s-a luat în seamă constatările inițiale ale medicilor urgentiști și de pe ambulanță.

    1. Nu zic aici doar de părerea părinților, ci și de părerile altor terți care se întâmplă să fie profesioniști.

    E posibil ca să fi avut ȘI pneumonie și să fi fost și înecat și la tentativa de resuscitare să îi fi scos apa din plămâni.

    Acestea fiind zise, trebuie să fii handicapat să botezi un copil cu pneumonie ÎN FEBRUARIE. Popă sau părinte. Dacă chiar avea pneumonie ar cam trebui și părinții luați la niște cercetări. Probabil că sunt proști leucă.

    2.

    Prin comparaţie, dintr-odată scufundarea în cristelniţă pare pistol cu apă. Auci…

    Eu as zice ca comparatia e utila doar daca vrem sa facem misto. Faptul ca exista alte religii cu ritualuri încă și mai dobitoace și periculoase prin comparație ( de fapt circumcizia medicală e destul de sigură, că e făcută de medici – habar nu am cine o face pe aia ceremonială la evrei ) nu înseamnă că domne, noi creștinii suntem de fapt OK, pentru că sunt alții și mai proști ca noi.

    Nu prea funcționează așa, decât dacă evul mediu e o perspectivă mișto.

    Botezul e o idioțenie și este oarecum periculos, în ideea în care nu e necesar. Că dacă ar fi musai necesar la vârsta aia să scoți dracii din copil că altfel riscă să moară, aș fi zic că, dom’ne e un risc pe care suntem dispuși să ni-l asumăm.

    Și o să-ți explic de ce, cu un raționament pe care cred că ai putea să-l înțelegi.
    În România se nasc sub 200,000 de copii anual. Sunt date dacă cauți pe google.
    Tot la 4-5 ani, apare câte unul care dă colțul, de care aflăm din presă, nu știu exact dacă or fi și mai mulți, că nu am văzut o statistică oficială, în afară de știri. Nu e ca la vaccin -> într-acolo mă duc, da – că nu ia nimeni în foarte serios problemele ăstea.

    Deci ai cam un deces la milion. Bă, la vaccinuri s-a zis că la o adică merge, că șansa să mori de boală e sintetic mai mare. Și uite că totuși unii refuză să se vaccineze, consideră că riscul depășește beneficiile lor. Nu intru aici in discuție cu privire la validitate, dar fără îndoială există un risc.

    Și există un risc și la botez. El diverge din condițiile în care se desfășoară. Copiii mici, nici la îmbăiere nu prea sunt scufundați. Iar dacă sunt, apa e potrivită imediat înainte de baie la temperatura la care copilul se simte confortabil, temperatura din camera unde se face baia e și ea potrivită pe cât posibil. Eh, când iei copilul ăla și-l înfofolești, că ieși cu el in frig în Februarie, treci prin rece-cald-rece-cald, după aia îl duci în biserică unde nu-i temperatura chiar ca în casă, mai ai și un pic de fum de lumânări, probabil nici apa nu-i potrivita, poate și rage ăla acolo cât așteaptă să i se scoată dracii din el până își scuipă plămânii jos, îi mai face baie și unul care nu-i mă-sa și nici nu-s sigur ce training are pe temă, îl mai bagă și la scuba -> nu zic că-l trimiți pe copil la moarte, dar niște riscuri se adună.
    Este că dacă aș fi avocat aș putea construi un caz cu argumentele ăstea?
    —-
    Eu nu zic să fie interzis botezul, dar nici n-aș putea să fac reclamă, sau să-l recomand pentru ceva. Înțeleg că e un ritual, înțeleg nevoia unor oameni de spiritualitate prin apartenența la un cult știu că-s alții mai idioți, dar asta nu scuză.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.