”Bani pe care i-a cheltuit fără transparență”

La cum văd eu lucrurile, transparența din rezultate bate orice audit de trasabilitate. Știi, la stat vine auditorul și spune, vai pula mea, ați făcut un căcat – ia să văd pe ce-ați spart banii de n-ați făcut nimic. Iar ăia vin cu caiete de explicații pentru eșecurile lor. Ăstora din biserică li se cere să justifice succesul. Lol. Prin aceleași metode, boss, dar diferența e calitatea umană și execuția.

Am văzut investigația Recorder cu privire la matrapazlâcurile din biserică. Și mă apucă râsul, nu vreun sentiment de ură împotriva bisericii. Sigur, materialul e un document foarte bun, dar nu în sensul în care se vrea prezentat.

Se discută și se prezintă parandărături cu bani publici.

De furat, bănuiam că se fură la greu din 2016, de când erau în focuri cu construcția.

Ziceam atunci că :

Orice primar sanatos la minte ar face la fel. Cum altfel ?DNA-ul si presa fac panda pe toate licitatiile, nu mai poti sa furi un ban cinstit ( se pare ca Negoita, totusi, poate) ca te cipcesc si te inhata astia.

Iar Recorder cam arată acum treaba asta.

Mie imi atrage atentia ce spune Lazar Neacsu : “Te bag la Episcopia Bucurestiului, vorbesc cu seful de la Fonduri Europene de acolo , el îți dă mură în gură toate bisericile care sunt monument, și le doar le faci direct […] și nu numai biserici au, au și case praznicale, parohii, casele popilor .

Lazăr Neacșu fiind membru în parlamentul bisericesc, ăla care cheltuie banii înfiltrat în politica aia care produce banii.

Treaba asta, la fel ca și construcția catedralei mie îmi inspiră competență, profesionalism. Ăia au totul pus la punct, băi, ar trebui să-și facă partid, să-i putem vota, să conducă țara, că așa se face.

Reportajul pune problema într-un mod cam de gunoieri. Dom’ne, eu vă aduc finanțare, dar vreau să jumol și eu ceva, se poate ? ( consultanță/ parandărăt, că d-aia impozitul pe șpa… ăsta dividende e la 5% în România 😉 ) . Deși e cam păcat, o să vă spun eu care e treaba aia sinceră, biserica trăiește pe lumea asta, doar se pregătește de lumea ailaltă. Iar pe lumea asta nu poți să primești, dacă nu dai înapoi, un fel de reinterpretare a zicalei că ”de unde dai, Dumnezeu îți dă înzecit”.

Nu prea mă simt bine să iau eu apărarea bisericii, dar cam aia e. Păi ce, îi dădea pulea lui Daniel bani să înalțe catedrala, dacă nu făcea el cumva discret să fie bine la toată lumea?

Ce e amuzant? Că elementul cheie al reportajului este netransparența cheltuielilor banilor, care includ destul de multe sume alocate din bani publici și controlul central efectuat de CEO-ul organizației. Că de ce nu se organizează dom’ne organizații transparente, ca la stat, ca să ”vedem și noi” cine câștigă licitațiile alea și cum.

De ce exista SEAP? Pentru că prin sistemul clasic de parandărături nu se realiza nimic și aveai situații absurde cu prețuri exorbitante și doar obiective neîndeplinite. Iar prin SEAP s-au mai redus din situațiile ăstea, dar obiectivele sunt tot departe , iar prețurile tot mai mari. Și tot pe parandărăt și șpagă merg și alea.

Lucrul care e profund ignorat de articol e că sistemul ăsta netransparent, deși corupt și el într-o oarecare măsură are randament mai eficient. De ce? Pentru că, în mare lucrează oameni mai competenți, cu simț de răspundere mai mare și mai atent selectați și supravegheați.

Problema corupției în cazul ăsta, la biserică e doar una de participație – că intră în horă, cum altfel să obții fonduri publice.

O spun serios, ca cu prima ocazie când mai ajung în București și am un pic de timp, merg să vizitez catedrala, să aprind o lumânare la morți și să-i las bani d-o bere lui Daniel c-a făcut treabă bună.

Eu cred că dacă BOR și-ar face partid politic, românii ar da lovitura. Dacă ar trebui să se ocupe Daniel de reconstrucția spitalelor am mai mare încredere decât în orice ministru politic, sau tehnocrat, că într-un mandat ar face toate spitalele ganță, ați linge de pe jos, dar n-ar fi nevoie că mâncarea oferită ar fi OK, iar doctorii ar fi supravegheați de icoana lu’ domnu’ nostru să nu primească șpagă dincolo de limita bunului simț.

Iar ca idee, dacă aș vrea să fac vreodată parte din vreun parlament ( nu am asemenea ambiții) cu siguranța aș vrea mai degrabă să fiu printre oamenii de la Catedrală, decât printre ăia de la palatul de lângă.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
5 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Stropic
Stropic
2 years ago

Asta remarcam, ca desi camera ascunsa etc, nimeni din biserica nu a fost prins ca tine banii pt el personal. Nu ca as crede ca nu se intampla niciodata – doar zic, nu in reportajul asta. Desi e numit “clanul marelui alb”, arata fix ca biserica intra in jocul statului sa primeasca bani, dar n-au prins pe nimeni vicar, preot, episcop ca zice ca “2% si pentru mine”, sau “trec si eu o masina acolo si o pastrez” sau orice altceva. Desi ei zic de patriarh fara jena ca e securist, nici macar nu dau vreun exemplu de “in trecut… Read more »

Diana
Diana
2 years ago

Această analiză a fost ca o gură de aer proaspăt în festinul de ură care s-a dezlănțuit pe internet.
Am citit că ești ateu. Apreciez foarte mult cum ai prezentat situația – clar și imparțial, direct la țintă – deși ai spus ca nu e plăcut să iei partea bisericii.
În calitate de creștin ortodox practicant, mă bucur să văd că există atei care analizează just, fără lentilele deformatoare ale urii, propagandei, instinctului de turmă.

Diana
Diana
2 years ago

Stropic, într-adevăr sunt puțini oameni ortodocși în România. Autentici ca trăire, nu (doar) declarați pe hârtie. Sunt discreți, tăcuți, nici nu-i observi cum mișcă, nu atrag atenția, nu strigă pe ulițe, nu fac spectacol și de asta nici nu interesează pe nimeni ce este cu viața lor.
Și da, reportajul e încă o piatră aruncată în râu ca cei mulți, foarte mulți să alerge și să o prindă, să aibă justificare pentru faptul că nu merg la biserică, pentru că ăia sunt o clică de hoți care jupoaie omul de rând de bani. 🙄