Pregătirea de iarnă la bogați și la săraci

Iarna nu-i că vara,  cum nu e la fel nici când Rusia își mută armata la granița Ucrainei. Pentru exerciții militare ( de invadare ) și ca să se apere, desigur.

Prin urmare își cumpără lumea sănii, acum in prag de iarnă.

Văd două știri una lângă alta. 

Una cu finlandezii care comandă 64  de avioane F-35 de la Lockhead Martin.

I-au preferat pe americani vecinilor suedezi și partenerilor europeni. Nu știu dacă F-35-ul e mai bun, că nu mă pricep așa de bine la aviație. Poate că e.  Sau poate că americanii sunt preferabili că sunt mai de încredere ca aliați. Nu contează.

Pentru că și România i-a ales tot pe americani. Intr-un fel. Știrea e ca România cumpără 32 de F-16 de la fabrica din Norvegia.

Mă rog, nu chiar de la fabrică, sunt un pic SH-uri, au doar 40 de ani, conduse doar in weekend pe autostradă, știți voi că românii sunt chibzuiți la astea . Adică românii cumpără mai puține, dar măcar mai uzate și mai proaste .

Chestia asta e interesanta pentru că Finlanda e o țară cu o suprafață mai mare decât România cu circa 40% , ceva de genul. Dar ca populație e o țară mai mică, sub jumătate din populația României.

PIB-ul Finlandei e mai mare decât al României, dar nu cu mult. Comparabil.

Sigur, la PIB pe cap de locuitor România stă mult mai prost, dar nu contează că se vede că țările nu cumpără avioane per cap de locuitor. România cumpără mai puține în număr absolut. Și mult mai ieftine, din moment ce sunt rable numai bune de casat ( la final de resursă de zbor, ce probabil va fi extinsă ). 350 de milioane de euro, vs. 9.4 miliarde, Finlanda.

Pentru noi pare mai mult o chestiune de principiu și priorități decât de sume concrete.

Concluzia e că așa suntem noi românii, ne purtăm ca saracii, chit că suntem sau nu , pe lângă faptul că ministrul apărării naționale ar trebui fie demis pe loc, fie felicitat că acționează în spiritul românesc de reciclat rable de la bogați, dar, in cazul ăsta, rog clasa politică și media a binevoi să nu se mai indigneze pentru faptul că românii aducem toate cazanele casate din Statele Unite – de când cele din Germania au devenit prea scumpe – că e ceva normal, așa suntem noi românii, chibzuiți, noi știm că e vrăjeală să cumperi echipamentele de noi, practic pierzi 30% din preț de când l-ai scos pe poarta fabricii – înțelepciune populară de la daci.

Later Edit: Ca să mai arăt o dată că e vrăjeală cu sărăcia, uite declarația lu Dâncu, care, în cazul ăsta cred că trebuie concediat. De la Digi24:

„Sigur că ne-au spus unii, am văzut comentarii în presă că de ce nu luăm F-35. Sunt avioane pe care nu ni le putem permite pur și simplu. PIB-ul României – chiar dacă am da mai mult din PIB pentru apărare, deși nu ne-am permite în acest moment – nu ar permite să cumpărăm escadrile de F-35 în acest moment”, a punctat ministrul apărării.

Dacă PIBul e problema, am arătat că e comparabil cu al Finlandei, iar ei au cumpărat 64 de F-35uri, nu 32. Raportând la PIB-urile țărilor e loc de 32 de avioane F35. Eu nu zic că să ia din ălea sau din celelalte, sau de vreun fel, ci care e mecanica decizională și că dacă citez << eticheta „second hand” cu nuanța ei ușor depreciativă nu trebuie aplicată în cazul aeronavelor militare. >> pentru că <<avioanele F-16 achiziționate de România sunt aparate foarte bune, viabile și funcționale cel puțin încă 10 ani>> – atunci ra’ionamentul se aplic[ ;i la rable din Germania. Ce n-a’i vazut mașini de 10 ani cu 130 km de km ( date înapoi până la , dar nu contează), care mai au ”resursă de zbor” pe încă minim 10 ani? Mai cu fum după ele, mai încet, mai fără airbaguri, dar mai au.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
22 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Stropic
Stropic
2 years ago

Avioanele nu se cumpara pe cap de locuitor, dar pib-ul se cam gospodareste pe cap de locuitor.

Fery
Fery
2 years ago

“Nu știu dacă F-35-ul e mai bun, că nu mă pricep așa de bine la aviație.” mai bun decat ce? decat F16 bk52? evident ca sunt mai bune. dar discutia este despre altceva. daca isi jucau cartile cum trebuie, cred ca romanii puteau cere stationarea a catorva escadrile NATO moka in romania, le dadeau numai infrastructura. faceau aia si politie aeriana si tot. mai zboara boschetarii astia MiG21?

Adi
Adi
2 years ago

Iar, sa-mi bag. F35 versus F16: – ora de zbor e de vreo 3-5 ori mai scumpa la F25, cam 45,000$ (patruj’cinci de mii de parai ora) – aerodinamica si manevrabilitate mult mai bune la F16. F35 a fost fortat sa fie la comun cu varianta STOL/VTOL (pentru US Marines, care nu au portavioane) care are un mare ventilator vertical in fuselaj, il face gras ca vaca si la fel de sprintar – costul, care e evident – F35 are integrare mai buna si amprenta radar mai mica, dar nu e invizibil decat pentru radarul Casei Pionierilor din Coslauti Deal… Read more »

Stropic
Stropic
2 years ago

De fapt, in bani absoluti, Romania cheltuie 2% pentru aparare, ca asa suntem noi, mai corecti ca papa. Finlanda sub, 1 si ceva la suta, ca orice tara cu bun simt. Pe scurt, se cheltuie mai mult, deci unde naiba se duc banii de nu ne permitem aceleasi lucruri. Da, complet de acord aici. Nu cred insa ca ar trebui ca idee sa cheltuim prea mult pentru armata. Mi se pare la cheltuielile de armata ori esti all in ca sua si vii cu caruta de bani, ori pleci capul, peticesti ce se poate si aia e. Nu cred ca… Read more »

Stropic
Stropic
2 years ago

Daaa, ca Ucraina nu a vrut, dar altfel aveau armata ca Rusia. Io inteleg mandria cu sa avem si noi, dar cateodata chiar nu aia e problema. Sa aiba armata romana acum f-35 e fix tichie de margaritar chelului, e lamborghini cand stai in garsoniera, tipsuri in loc de un dus. Nu aia e problema. Nu totul se face din echipamente. E ca laboratoarele alea de la tara dotate numai cu mega calculatoare, dar unde nu au curent. Sau nu are cine preda sau scriu si ei dupa dictare intr-un word si ii spun informatica. Nu sunt expert militar (vad… Read more »

Adi
Adi
2 years ago

Catalin, din pacate nu exista nici o analogie directa cu masini. Eventual alegerea intre 50 de Dacia papuc sh si 5 Bugati Veyron noi pentru o firma de curierat, ce preferi? Chiar si in analogia de mai sus, capacitatea de transport a masinii ar fi viteza si manevrabilitatea avioanelor, iar viteza masinii ar fi capabilitatile stealth. Daca banii ar fi fara numar am lua 48 de Rafale noi, din ultima serie, si 12 F35. Azi, nu peste 20 de ani. Rafale (generatie 4.5) ar fi baza, F35 pentru acele nevoi rare cand iti trebuie asa ceva. Gen la firma de… Read more »

Ronnie
Ronnie
2 years ago

cred ca mai degraba Romania a cumparat avioanele astea ca sa ii mai imbunam pe americani. ce rost are sa iei Rafale sau Grippen cand aia nu au o baza la noi in tara? Yankeii baga 150 milioane in modernizarea bazei de la Campia Turzii, se mai mareste si la Kogalniceanu, trebuia sa venim si noi cu ceva pe masa, chiar daca sunt niste chestii sh. Interesul nostru ar fi ca sa ii determinam sa mai mute niste trupe si material de la Incirlik sau Germania; aparent in treburile militare e ca la firmele mari (Oracle, HP etc) – trebuie… Read more »

Fery
Fery
2 years ago

Nu e numai despre ce performante de zbor individuale are fiecare platforma, mai conteaza si ce armament este disponibil pentru ele, si, mai ales, tipul de data link la care poate participa aeronava in caz de conflict. Ca daca nato vine cu o chestie si tu nu poti, ca n-ai cu ce, atunci o sa fi pe dinafara. Si cand esti pe dinafara la exercitii comune, esti si la altele. Apoi mai investeste pulea in tara ta pentru ca riscuri, apoi te miri ca esti sarac si te invadeaza bulgarii sa-si ia cadrilaterul. Asta ca raspuns la ideea aia cu… Read more »

Ronnie
Ronnie
2 years ago

romanii au trimis cereri la vreo 5 state sa le ia gunoaiele, norvegienii au fost singurii care au vandut. la urma e mai usor sa le primesti dintr-un drum de cateva mii km de la marginea Europei decat sa iti reconditioneze americanii gunoaiele din desert, sa le urce pe un portavion, sa le aduca in Mediterana sa le livreze. e prea comlicat pt ei cand pot face bani usor din updateuri de soft si trainingul pilotilor – ca doar romanii nu or sa invate in Norvegia. sa nu uitam ca SUA inca opereaza B52 care au aparut acum 70 ani.… Read more »

Fery
Fery
2 years ago

“sa le urce pe un portavion, sa le aduca in Mediterana sa le livreze” lol.
Tu asa crezi ca se livreaza avioanele, formezi un grup de lupta in jurul unui portavion si le trimiti la constanta? si meri gol inapoi si mai bagi o fisa?

Adi
Adi
2 years ago

Treaba cu avioane vechi versus avioane noi e urmatoarea: am pilotat (si nu mananc rahat) avioane fabricate inainte sa ma nasc si nu sunt deloc tinerel. Fara nici o emotie. Pentru ca daca stii ceva despre avioane e ca viata lor e aproape infinita, fiecare piesa de pe avion are un interval la care se schimba. Sunt avioane din anii ’30 care zboara si in ziua de azi in mare veselie (Piper Club) si zeci de mii de Cessna facute prin anii ’60-’70. Nu vezi avioane comerciale sau militare prea multe din epoca aia pentru 2 motive: – la alea… Read more »

Catalinx
Catalinx
2 years ago

Ca un avion militar sa fie declarat apt de zbor trebuie sa fie 100% in parametri ca unul nou. Am prieteni fosti piloti de Mig, prietena capitan pe 737, o gramada de prieteni piloti de GA si nici unul nu zboara pe avioane care nu sunt in buna stare. Nu am cum să contrazic argumentele tehnice că sunt în necunoștință de cauză și am să te cred pe cuvânt. Însă cu privire la afirmația asta, susții cumva că toate MIG-21 care au cazut in ultimii 30 de ani ( cred că vreo 30 ), cu viața aproape infinită erau în… Read more »

Fery
Fery
2 years ago

@Adi: cat e resursa totala de zbor a airframe-ului la F16 si cat o poti prelungi administrativ? (zi-ne cum a prelungit ministrul din pix resursa la miguri, ca ne faceau ungurii politie aeriana la un moment dat cu gripenu, de ne faceam de ras in tot nato). facem abstractie de motoare si alte consumabile, acolo ai dreptate, vorbim strict de fuselaj. la ala ce-i mai faci? Cand le iei deja cu 4-5k de ore zburate, pot avea mentenanta la zi, orice investitie ai face in ele de acuma incolo se duce pe pix cand moare sasiul (ceea ce e o… Read more »

Adi
Adi
2 years ago

@Catalin: da, toate Mig 21 picate erau in parametri. Ce nu se stie e ca fiabilitatea motoarelor e slaba, in special a celor chinezesti folosite dupa ce rusii nu ne-au mai vandut motoare cand am intrat in NATO, si ca avionul ala e un motor cu aripi, viteza de aterizare e infiorator de mare (350km/h pe panta), iar orice problema pe panta de aterizare inseamna o catapultare daca pilotul vrea sa mai traiasca. Doar ca unii incearca “sa salveze avionul” si de obicei esueaza, fatal. Aripi delta, suprafata mica, viteza mare (rezistenta la inaintare mica), dar nu planeaza si pica… Read more »

Stropic
Stropic
2 years ago

@Catalinx: Da stii, Ucraina nu e chiar prostul satului la treaba asta. Adica nu au chiar cea mai amarata armata din lume. Ba zic astia ca e a 3-a din europa, dupa Rusia si Franta. Nu cred, dar macar nu o fi cel mai rau. Am cautat de curiozitate, aloca anual cica 6 mild de dolari. Peste ce aloca Romania si Finlanda, si ca procent, si ca valoare absoluta. Si totusi vezi ca ei sunt in situatia asta, si alte tari nu. Nu stiu daca cheltuielile cat mai mari in armata sunt solutia. Cat despre unde sunt banii in Romania… Read more »