Vina urbaniștilor și a proiectantului de străzi

Văd din când în când câte un film cu un accident violent din orașe din România.

Ca ăsta . Dar sunt și altele.

Că a cui e vina și lumea să înghesuie să explice cum că dacă nu ești atent trebuie să mori, că ce cauți pe stradă pe unde sunt mașinile.

Chestia e că acela este un drum prin oraș/ localitate. În localitate trăiesc oameni. Localitățile sunt pentru oamenii care trăiesc în ele, nu pentru mașini. Construind orașe pentru mașini – welcome to America.

Sigur, mașina poate să fie utilă sau indispensabilă, însă a întreține orașe pentru mașini e o idee proastă.

În toate localitățile sunt limite de viteze , unele chiar prea relaxate. Dar nu asta e problema, ci faptul că nu le respectăm. Nu e prima oară când spun, dar nu le respectăm că drumurile nu impun limitele alea și nu prea-i pasă nimănui de ce scrie pe un semn, de fapt nici nu contează și e o idioțenie să încerci să impui limite de viteză cu semne.

Prima dată am observat un mod de a face drumurile în Germania, dar în UK e la nivel de obsesie. În foarte puține locuri e posibil să depășesc limitele de viteză în localitate, culmea e că unde am făcut-o era o camera și m-a filmat, lol. N-am o problemă cu asta, cum nu am nicio problemă cu faptul că conduc prea repede, dar alții au, în special cei ce locuiesc pe unde conduc eu și e normal să aibă, că sunt viețile lor în joc.

Ce-am observat eu aici:

  1. Se evită intersecțiile în cruce mai ales între drumuri mari. Unde sunt , îi fuți un giratoriu. Altfel, pe cât posibil străzile care dau in strada principală dezaliniate, să nu poți să intri ca handicapatu’ cu viteză de pe strada principală.
  2. Chiar și unde ai drumuri în ”T”, dacă există pericolul ca pe artera principală cineva să nu respecte viteza limită și să se producă accidente, te-apuci și croiești drumul de așa natură încât să inhibi viteza maximă posbilă.

Ceva morminte ca ăstea. Când vin eu ca avionul în intersecție că văd verde de la mama dracului, iar unul care intră de pe bretea către stânga pe intermitent n-are timp să se asigure ( și după aia intrăm la discuții cu de ce nu te-ai asigurat, bă, de unde știi că aveam peste 50, dovedește) sau poate e un pieton pe care-l zbor, sau un biciclist, sau – se poate crea o situație fără ieșire. Situația aia se rezolvă relativ simplu cu deterenții din imagine. Curbura sensului de mers spre în față (că celălalt e mai puțin periculos) un pic către stânga mă obligă să reduc viteza că altfel e destul de posibil sp mă înfig în gardul ăla care protejează trotuarul de proști ca mine. La fel dacă vreau să fac dreapta de contrasens. Trebuie s-o abordez încet că sunt separatoare/ ghidaje de sens, adică mormintele ălea care-ți fut mașina și te lasă acolo în drum dacă ești prost. Tot circulă unii peste limita de viteză, de obicei când e drumul liber, dar sunt două aspecte.

  1. Cât pot să și circule peste limita aia că au constrângeri fizice semnificative?
  2. Sunt totuși forțați să păstreze banda, un pieton se poate refugia cât de cât la adăpostul ghidajului.

Tot sunt accidente care implică oameni care nu-s în mașină și în UK, dar mai puține și nu așa ca din Karmageddon.

Nu contează a cui e vina, relativ la codul rutier. Ce contează e că în interiorul unei localități omul nu prea ar trebui să se afle în pericol de moarte, din cauza mașinilor. Dacă e în pericol urbaniștii și proiectanții de străzi nu-și fac treaba, în principiu rablele ar trebui să meargă mai încet? Cât de încet ? Și mai încet, până când omul nu se mai află în pericol în orașului?

Ce face? Tu ai drum lung în față și nu stai tu de vrăjeli cu 30 la ora? Știu, nici eu, de aia drumul trebuie făcut de așa natură. Nu-ți mai convine?

Vezi centura, ocolește orașul. În România s-ar putea să n-ai – ghinion, faptul că n-ai nu-ți dă dreptul să omori oameni în baza culorilor unui semafor, sau a unor reguli menite să dirijeze traficul nu să stabilească dreptul la viață.

Aici nu fac nicicum apologia faptului că șoferii ar trebui pedepsiți în pofida, sau în contrapunere cu prevederile rutiere. Nicicum.

Ci că drumul ar trebui să fie de așa natură încât riscul pentru genul ăsta de situație să fie cât mai aproape de nul.

Te grăbești să ajungi în oraș? Grăbește-te încet. Încearcă un mijloc de transport care pune restul cetățenilor în pericol mai puțin și vezi cu ăla.

Citeam la clipul ăla de pe youtube, că LUNAR e un accident acolo. Păi de la AL DOILEA trebuia deja ca intersecția aia să fie remodelată.

Nu, table cu limite de viteză și semafoare inteligente nu schimbă mare lucru. Cel mai simplu e să tragi un giratoriu. Hai , tata, intră cu 100 în giratoriu dacă ai coaie, că am mai văzut sărituri artistice și-s mișto.


Fac un pic de pagubă, dar nu te omoară, îți dau doar șansă să aproximezi mai bine viteza potrivită. Chiar și așa, un pieton e mai in siguranță sub protecția separatorului de sensuri.

Aștia la mine în cartier/ sat discută politic să facă toate drumurile la maxim 20Mph, că ”20 is plenty”. Înițial am zis că ce pula mea, pe urmă m-am uitat cum conduc ăștia pe la mine pe la poartă, sunt 2 camere din care una CRED că merge și tocmai ce scapă dintr-un giratoriu și nu, nu-s nici ăștia mai breji și-am zis că ia hai tata, sunt de acord cu voi – 20 e destul ( 32Km/h), dac-o să vină să ceară semnături cu siguranță o au pe-a mea. Presupun că vor trebui strâmtate un pic străzile, ceea ce e foarte bine!

Aia e, căutând participantul la trafic vinovat înseamnă că deja numărăm morți.

9 Replies to “Vina urbaniștilor și a proiectantului de străzi”

  1. god, urasc semaforul ala din Reading de pe Bath road. Poza din gmaps arata soseaua sa fie buna, dar acum e flenduri, si intotdeauna simt cum pierd o bucata de rinichi.
    In alta ordine de idei, 20 mph pentru drumuri unde sunt doar case chiar e plenty.
    In rest as spune o combinatie de 20-30 depinzand de ce e prin jur.

  2. Recunosc ca pana acum n-am auzit de inginer urbanist (poate s-o fi facand si specializarea asta in ultima vreme, n-am auzit deocamdata) – am intalnit doar ingineri constructori, de instalatii sau architecti angajati la compartimentele de urbanism.
    Iar inginerii constructori, de instalatii si arhitectii fac de obicei PUG-urile – planurile urbanistice generale – care-mi spun mie ca drumar pe unde pot sa-mi fac drumurile si cat de mari, siguranta circulatiei ii strict pe normativele mele.
    Nu mai spun ca daca trece un drum national ptrintr-un oras/ comuna (nu municipiu, doar in municipii pot fi preluate sectoare de drum national de catre autoritatea publica locala) nu pot sa spuna absolut nimic cei de la urbanism pe tema.
    In fine, la noi si activtiatatea urbanistica si siguranta circulatiei sunt niste glume foarte proaste.

  3. Nu stiu daca exista in nomenclatorul de meserii inginer urbanist , dar fara indoiala exista ramura asta si specializarea academica.
    https://civile.utcb.ro/vreau-sa-devin-student/studii-de-licenta/inginerie-urbana-si-dezvoltare-regionala/
    Dar oricum, sa-i numim ingineri constructori care lucreaza la compartimentele de urbanism, ca oricum vorbim de aceiasi oameni, indiferent cum le spunem.
    Si sunt oricum de acord cu ce spui, cam asa vad si eu lucrurile.

    Deci, tu spui ca aia iti fac PUG-ul si iti spun unde iti faci drumurile si cat de mari. Pai presupun ca ar putea sa iti spuna cateva chestii gen : Prin cartierul asta trece maxim o strada cu 2 benzi, pista pentru biciclete si trotuar atata de mare – sau fara, nu? Daca aia stiu ca acolo e cartier rezidential, ar putea sa iti spuna ca pe acolo vor o zona de 30km/h, o strada cu 1 banda pe sens, eventual 2 la interesectii, un spatiu mai mare pentru pietoni si unul dedicat pentru biciclete, nu ?
    Iar constructorul de drumuri proiecteaza asta , de unde si “și a proiectantului de străzi” din titlu. Iar ala sa vina si sa spuna ca zona de 30km/h ora o sa fie un indicator rutier si, in schimb, face banda de 3.5m ca pe drum european, pentru ca de ce nu? Si eventual drept de la un cap la altul si cu intersectii patrate tot cu drumuri de cate 2 benzi si eventual cu semafoare si fara vreun obstacol etc.
    Caz in care eu ca urbanist ar trebui sa ma uit pe proiectul lui si sa ii spun sa imi zica si mie care e viteza de proiectare a strazii si cat de repede se merge pe acolo daca nu ar fi vreun indicator?
    Si daca imi spune ceva gen 100km, sa-i fut una dupa cap si sa-l trimit inapoi in CAD sa proiecteze strazi sigure, nu? Ca totusi urbanistul trebuie sa aprobe proiectul ala? Sau nu?
    Iar daca zice 30, fie, dupa ce il construieste , iau o rabla accelerez pana la 100km/h , palma dupa cap, nu fac receptia pana nu se face corectie.

    *Ar mai fi trebuit probabil sa mai zic ca si legea e cumva in defavoarea situatiei si probabil in unele cazuri va trebui modificata fie asta fie clasificarea strazilor ca avem – latimi minime si viteze minime de proiectare pentru categorii de drumuri ( gen national/judetean principal, secundar, etc), care s-ar putea sa nu cadreze cu interesul localitatii si presupun ca in momentul ala, daca nu schimbi legea, poti doar sa reclasifici drumul, dar pe urma e posibil sa ai nevoie de alt drum de categoria aia care sa continue traseul.

  4. Vezi ca acolo spune ,, daca vrei sa profesezi ca inginer constructor” si (Este cea mai tanara specializare a FCCIA). Inca nu am vazut un inginer urbanist.

    Intr-adevar, avem normative cu viteza de proiectare pe categorii de drumuri, asta incerc sa-ti spun, ala care ii la urbanist nu are ce sa faca aici.
    Pe drumuri comunale, judetene, nationale urbanistii pot cel mult sa spuna ca n-au drepturi / competente – si-i clar ca sunt criterii de proiectare diferite.
    Apoi sunt strazile, care si alea sunt clasificate ppe categorii iar cei de la urbanism pot cel mult sa-mi spuna prin certificatul de urbanism / tema de proiectare ca am niste restrictii (zona de 30 – in anumite conditii, latimi sau nivel de iuluminat – semaforizare – in 90% din cazuri ma intreaba pe mine ce sa scrie ei in CU), dar marcajele, , intersectiile, semnalizarea pe verticala si celelalte astpecte legate de siguranta circulatiei sunt la poriectantul de drumuri si politie (si pana acum politia nu mi-o intors nici o documentatie pe siguranta circulatiei – si nu ca as fi io foarte bun, ci ca-i cam duoare in bascheti si nici nu prea au oameni care sa buchiseasca normative).
    Deocamdata colaboram cu cateva primarii sa facem niste regulamente locale prin HCL-uri privind circulatia (restrictii pe strazi in general) in localitati, da-i anevoios si oarecum futil, pentru ca iti mai trebuie si politisti sa puna in aplicare HCL-urile alea.

  5. P.S.
    Pentru limitare de viteza, tonaj si alte cacaturi nu ii lasa cei de la politie pe administratori sa faca de capul lor, daca nu ai elemete specifice nu poti sa scazi de la 50km la ora in localitate ca asa vrei tu. Apoi, daca in PUG (care se aproba pe o perioada de timp si cam ramane batut in cuie) nu ai nimic prevazut de limitari, iar nu poti sa impui lucrul asta de la compartimentul de urbanism.
    Iar daca eu am respectat prevederile tehnice si legislative in vigoare + tema de proiectare + cerinte CU, nu mai poate sa-mi dea nimeni documentatia inapoi si nici nu se pune problema de aprobat proiectul.
    Ca sa se aplice cat de cat ce spui tu, ar insemna sa fie oameni compententi prin primarii care sa stie ce sa ceara prin temele de proiectare, sa cunoasca legislatie si normative si sa le mai si pese.

  6. Pa Romanea, cea mai eficienta limitare de viteza e cu siruri de “biscuiti”. Pana si aia cu X5uri si talente, franeaza la biscuiti :))

    Pui 3 randuri d-alea inainte si dupa intersectie, o sa mearga toti cu 20 la ora pe acolo.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.