O poveste de iarna despre cum se face business în România și încă una cu protecția consumatorului și cu o companie austriacă.
Căutam un traptor de tuns iarna, înțelegeți voi ce vreau să zic, din ăla de sui prin el și-o iei langa prin livadă. Nu-l pierdusem, voiam să cumpăr unu și era un final de vară, august, prin 2021. Opțiunile în România erau destul de vagi și cam slabe, sau scumpe de mori. Mă concentrasem pe ceva tractoretă de la Husqvarna, că Stihl erau prea scumpe, iar de din ălea chinezării , sau chinezării românești cu motoare Loncin, sau altele și mai no-name , nici nu voiam să aud, că un atelaj din ăsta costă totuși un pic mai mult decât o drujbă Hercules – 350 de lei, ca să merite să iau un căcat de unică folosință.
Problema 1) era atunci că mai toți aveau pe stoc doar pe site, când făceai comandă pula – doar cu avans, vine în pula mea luni după ce contactăm – muie și vă mai sun eu cândva.
Problema nr2 ) Era că dacă găseai pe unii să-l aibă pe stoc , îți vindeau un produs paletizat ( adică ți-l montezi singur) și pula suport .
-Alo, și unde ziceți că aveți service pentru produsul ăsta?
-În pulă cu satelitul la Cluuuuj, sau acolo în sud la Pitești , la Bucu
-la dracu’ cu cărți.
Pe site-ul Husqvarna scria ( cred că scrie și acum ) că ”distribuitorul dumneavoastră oferă și service”. Am sunat la ăia din zona mea – ”nu”, sau ”nu pentru tractoare”.
Zic lasă că tot găsesc eu pe unii produși în Europa care să ofere service local. Și ”am găsit„ , în sensul că mi-a cășunat pe ei, pe unii Alko, site-ul lor alko.ro e cam nefuncțional acum, un pic un pic și datorită deserviciilor pe care mi le-au oferit cu drag mie, dar mai mult din alte motive care țin de modul cum înțelegea concesionarul cu pricina să desfășoare business-ul. Firma e Austriacă și se fabrică în Austria și Ungaria.
Voiam și eu un Solo T13-93.7 HD Comfort, sunt foarte populare in Cehia și in Polonia, în România nu. Nu din cauza prețului, că nu sunt foarte scumpe, dimpotrivă sunt mai ieftine decât Husqvarna, iar despre calitate n-o să aflu probabil niciodată din motivele de mai jos.
L-am găsit ”pe stoc” pe site-ul ăla de mai sus, care acum nu mai are nimic de vânzare, am dat un mail, am primit răspuns că nu e pe stoc , se poate comanda cu plata în întregime în avans și se livrează în 2 săptămâni.
Am sunat la numărul de pe site, mi-a răspuns directorul de vânzări, al cărui nume nu o să-l fac public, dar are profil de linkedin, care e public. Compania concesionară e din Craiova, și nu , nu mi-am zis în barbă că ”sunt olteni de-ai mei, facem treabă bună” , ci am considerat asta ca fiind un risc ( că ăsta ne este renumele, din păcate, nu de oameni serioși), dar nici spațiul posibilităților nu era chiar un spațiu, ca să zic așa. Acuma, compania deși e înregistrată cu doar 2 angajați nu e cea mai ”de bloc”, dacă lista firme o clasifică și anul ăsta ( la fel și anul trecut ) drept ”Locul 3 in Top Afaceri Romania Microintreprinderi, judetul DOLJ, domeniul 4661: Comert cu ridicata al masinilor agricole, echipamentelor si furniturilor”.
Au și ceva profit. În fine, la telefon am fost informat că există service la Pitești și la Drăgășani și că livrarea se va face cu punere în funcțiune și instruire de la un reprezentant de-ai lor. Din numai 2 angajați e cam dificil, dar hei, nu știu eu cum se antreprenoriază toate lucrările , suna oricum mai bine decât un Husqvarna pe palet.
Am plătit prețul întreg imediat din cont, că nu mă uit , am așteptat cele două săptămâni – normal că n-a fost rost de vreo livrare, nu conta prea mult, decât că eu plecam din România și trebuia să facă tata recepția singur. Oricum el a făcut-o, la alt tractor și oricum el se joacă pe câmp, dar nu în anul ăla.
Pentru că zilele se fac săptămâni, săptămânile luni…
Timp în care am păstrat legătura la telefon și pe mail și aflam cum furnizorul / producătorul e foarte neserios ( austrieci, dă-i dreacu) și mereu tractorul meu nu se află în livrare și că să mai aștept 2 săptămâni până s-a făcut decembrie. Ne-am pus de acord că a durat prea mult și să primesc totuși banii înapoi pentru că vreau totuși un tractor pentru vara viitoare.
Dar știi cum e, luna decembrie e mai scurtă decât februarie, zilele sunt și ele scurte și trec imediat, imediat vine Crăciunul și nu e nimeni la birou să trimită banii, altfel totul ar merge ață, după aia ianuarie începe un pic mai târziu că nu te întorci la muncă până la Sfântu Ion, oameni suntem.
Și totuși, cam pe 20 ale lunii l-am anunțat pe distinsul domn că am formulat o plângere la ANPC și că îl va contacta avocatul meu. După care am făcut eu altceva, anume am contactat reprezentanța mamă din Austria să-i întreb dacă dumnealor sunt așa neserioși și nu livrează, poate totuși vorbesc cu reprezentantul dumnealor din România să facă ceva.
Reprezentanța din Austria a deferit speța celei din Ungaria, care se ocupa de cea din România și am avut plăcerea să fiu contactat de domnul director de-acolo care m-a consolat că e OK, situația o să se rezolve, că ei n-au mai primit nicio plată de la concesionarul din România din mai anul trecut (2021) și că i-au notificat de încetarea livrărilor până la achitarea datoriilor, cândva în iulie. Și că le folosește oricum trademarkul fără permisiune, că i-au revocat acest drept, având în vedere situația. Și printre amabilități am aflat și orientativ suma datorată, care nici nu era mare, ceea ce, în principiu înseamnă o cifră de afaceri mică, nu altceva.
Eu o țineam una și bună, că lăsând asta la o parte, aș vrea totuși tractor de la ei, dacă se poate cumva. Mi-a dat domnul un alt posibil reprezentant, dar acela nu a răspuns la mail, iar cealaltă opțiune era să cumpăr de la ei ExWorks, lucru care era un pic dificil eu ne-fiind în România și nu aveam timp de Bursa Transporturilor, dar ar trebui să-ncep să-mi fac. Oricum problema în sistemul ăsta e că eram în aceeași situație – zero suport / service. Asta e..
După o lună de așteptat ANPC ( cum ar veni Agentia Națională Protecția Consumatorului o laie) și schimb de amabilități cu domnul din Ungaria nu s-a întâmplat nimic, moment în care am vorbit cu avocatul, că doar așa rezolvi problemele pe lumea asta – cred că o să mai am una – și mi-a zis că nu e de proces comercial, în urma analizei datelor e de plângere penală. Eu de fapt voiam să îi dau în judecată pe cei de la ANPC Dolj că n-au răspuns la timp, anume, când i-am sunat după expirarea celor 30 de zile legale să-i întreb de situație, că-i mai sunasem o dată înainte să mă asigur că au primit plângerea online cu toate documentele, că știi cum e cu internetul ăsta, nu te poți baza pe el – mi-au spus scurt că, legal mai au dreptul la 15 zile să soluționeze. Avocatul meu a zis un pic altceva, anume că trebuie să mă contacteze ei și să mă anunțe de asta.
Ei au zis că de-acuma se ocupă. Aha, cu rotine.
Știi cum e dacă vrei servicii premium, plătești , taică, altfel justiția e o glumă proastă, râd toți de tine când bâlbăi ceva despre asta. În cam orice țară am fost eu până acum. L-am încredințat pe domnu’ avocat, carevasăzică , să facă plângerea penală.
Domnul din Ungaria nu mai știa cum să facă să ia dreptul de folosință al domeniului de la compania asta, pentru că registrarul ROTLD și compania de hosting i-au zis clar că nu e treaba lor, dacă are vreo plângere să meargă în justiție. Domnul a escalat însă problema mai sus în corporație și s-au făcut demersuri de către ambasada Austriei la București ( că totuși ambasadorii altora mai și muncesc, ce-i drept că nici nu îi cheamă Hurezeanu) și e posibil ca ăsta să fie motivul pentru care acum nu mai sunt produse pe acel site, dar nu știu sigur asta.
După ce s-a înaintat plangerea penală către poliție, m-a sunat și agenta de caz de la ANPC să-mi spună că e OK să stau liniștit că o să se rezolve, a vorbit cu domnul, că a fost ocupat, că COVID, dar sigur-sigur o să-mi dea banii înapoi. Nimic-nimic despre controlul solicitat, sau de vreo sancțiune, sau măsură – se făcuse dracului martie.
I-am mulțumit și i-am explicat că posibil că da, dar asta pentru că am inițiat prin avocatul meu o plângere penală, la care doamna a părut foarte neplăcut surprinsă și oarecum dezamăgită de acțiunea mea , ‘ce că , ”de ce ați mai făcut ȘI plângere penală, că acuma o să avem probleme!”
-Ce fel de probleme? Eu am făcut plângere penala ( deocamdată) împotriva domnului în cauză.
-Păi da, ( parafrazez) că acuma o să ne facă control și ne iau la întrebări că de ce n-am soluționat cazul la timp.
Nu-i bai, că după ce am direcționat plângerea penală cu toate înscrisurile necesare ca probe și am împuternicit avocatul să se ocupe, domnul agent de caz m-a sunat pe mine să mă ia la rost că n-am primit banii ?
Îi primisem, m-a sunat cumva imediat după.
Eu am explicat că știu că înșelăciunea e infracțiune chiar și dacă s-a recuperat prejudiciul, dar dumnealui dorea să îi explic eu anumit prejudiciul civil reprezentat de daunele morale, că el are nevoie să mă interogheze personal că nu merge așa cu ”teleancheta” și prin avocat.
L-am încurajat să consulte avocatul pentru explicarea prejudiciului și a insistat să facă ”victim blame” și să se poarte cu mine ca cu suspectul. Nu ne-am înțeles și a rămas că mă voi prezenta cândva la Craiova pentru audieri – eu, desigur, că eu am făcut plângerea, nu altul. Atâta ca nu am avut timp, că mergeam însoțit de domnul avocat. Eu, desigur, că am nevoie, în România, țară de oameni serioși care ne vrem membri Schengen.
Să fim serioși, nu pot să pretind că m-aștept la altceva de la Poliția Română și orice organ de anchetă, nici măcar n-o spun ca să mă vait, că la tăți n-i greu, iar eu mă descurc cum poci, scriu doar ca să fie clar de ce n-o să le iau vreodată partea, n-o să le accept vreodată scuzele și nu îi pot respecta ca instituție și nici măcar ca oameni, că nu sunt, când văd uniformă de polițist, din neant am o stare de dezgust și fac eforturi să vorbesc civilizat și cooperant în speranța că poate sub uniforma aia se află un om decent.
Zici că-s antrenează să-mi dovedească contrariul.
Bun, pe ăștia de la instituțiile statului îi cunosc de mult, înțeleg de ce sunt așa cum sunt.
De ce un om cu o afacere ( n-a dat faliment chit că a avut o cifră de afaceri mai mică în 2021, a avut și ceva profit) alege să desfășoare o afacere în felul ăsta nu pot ști. Nu e vorba de doar față de mine, e vorba de relația cu furnizorii lui.
N-am timp, dar mă gândeam pentru 10 minute la un moment dat din perioada aia, să-mi deschid eu un business de tip concesiune pentru brandul ăsta și să fac treaba corect. Probabil că nu se poate, poate de aia nici nu a reușit până acum celălalt potențial partener s-o facă, mă gândesc că ițele la nivel comercial au rămas destul de încurcate, habar n-am.
Poate că România nu e o piață destul de mare care să merite atenția unor investitori serioși, pentru că altfel, singura variantă care rămâne e că nu prea sunt, în România, investitori serioși, iar asta mă seacă, că ține de profesionalism și de ceea ce suntem .
Am scris articolul ăsta înainte de decizia Austriei de a refuza România în Schengen și ce-am zis mai devreme cu privire la faptul că nu-s de acord să fiu tratat ca un cetățean de mâna a doua e așa cum am spus și de făcut am să fac cum am menționat până când voi simți că sunt tratat corect, dar e bine de știut că există motive pentru care austriecii nu ne plac, chit că-s altele decât ce susțin niște politruci de-ai lor, că nu, nu au probleme cu imigrația din cauza noastră .
Iar pentru astea nu-s de vină ei ci noi, frații noștri care încalcă nu legea, cât și bunul simț și instituțiile statului care asistă pasiv-agresive la căcaturile ăstea. Că dacă e un dat pentru un român faptul că faci plângere la ANPC , sau la poliție și te fut inspectorii tot pe tine că le dai de lucru, alți oameni din alte țări nu-s obișnuiți cu astea și nici nu vor să fie obișnuiți.
În general, e bine să încetăm să mai fim căcănari .
Poate va urma…
***
Nu accepta plata ramburs? :)))
Da ce facea tractorul asta? Adica la ce foloseste, carat, arat, ce?
Nici nu cred ca e posibil legal sa fac plata ramburs la >10,000 de lei, parca era .o limita de 5000, sau ceva.
Tractorul foloseste la tuns iarba, dupa cum am si zis.
Anpc-ul se mișcă mult mai bine la București. Am 2 succese la activ. Ultimul cu Enel acum un an. Deh, specific local. Și cunosc, ca și eu tot oltean 😉
Eu am 2 insuccese in 8 ani, din doua reclamatii – prin insuccese zic ignore complet. Ultimul e impotriva Wizz Air.
Mai e un coleg care s-a prans impotriva unor producatori de televizoare ca au prezentat un produs fals pe site, pana la rezolvare au corectat aia site-ul si aia e , ANPC-ul din Bucuresti i-a transmis ca nu exista, pe site produsul e prezentat corect , uite ici link. Le-a dat, normal screenshot, in plangere. Fucked off.
Asa ca nu sunt foarte sigur de cat de bine se misca, posibil sa se miste ceva mai bine, dar n-as paria.
articolul asta este genial, ar trebui imprimat si inramat pe toate usile institutiilor publice. cunosc povestea, eu am avut un caz in facultate: profesorul nu apare la ore; e ok, ca suntem doar 3-4 prezenti, ne facem temele de unul singur, si oricum ne va da 10 la toti, nu? primesc 7. ma duc la decan sa fac plangere direct. sunt tratat ca un suspect; printre altele vine laborantul la mine si striga “de ce-ai facut asta, nu intelegi ca acum o sa verifice si altele?” la care eu ma uit complet naucit. Laborantul facea piese pe CNC-urile facultatii in… Read more »
Apropos, tractorul tau nu este tractor, este doar o masina de taiat iarba (lawn mower), din ala sit-on, Lol, o fi , p-aici prin Europa noi ii spunem tractor, chiar daca nu e cat un John Deer. In sensul ca daca esti tanar si sanatos poti sa iti iei un lawn-mower mai mic sau chiar din ala impins de mana, diferenta este la timp (americanii au conceptul timpului care valoreaza bani, nu romanii). Apreciez, tata se apropie de 70 de ani, el se ocupa cu astea si au si romanii conceptul timpului care valoreaza banii – BANI NU PREA AU,… Read more »
Huzureanu.
Nu stiu daca ai observat dar ti s-a stricat ceva la blog. Cred ca ai fost hacuit ca scrie “not secure”.
Da, am fost hăcuit de propria prostie. E ok, mâine o să-l repar.