Ladă frigorifică auto cu celulă Peltier: Peme AQ-27L

Am cumpărat anul trecut lădița asta ( nu-i fac reclamă, deja nu mai e la vânzare) cu un singur scop.

Să îmi aduc din România în UK, când am venit cu rableta, carne din curtea altor mei, congelată, ca orice român.

Spre deosebire de orice român, care care cară porci in portbagaje și pe avion, eu sunt cu rațele. Rața pe varză, iubirea mea. Fac și cu ce găsesc în UK, dar nu e, băi. NU.E.

Cutia asta are 27 de litri pe dinăuntru,dar, dacă mai pui niște pastile de răcire rămâne mai puțin.

În plus, de fapt vreau să zic în minus , deasupra e ventilatorul de la răcitor și ocupa spatiu de așa manieră că nu prea poți să pui chestii pe lângă, decât dacă ar fi sticle cu gâturile puse pe margini, sau dracu știe ce. Carevasăzică că volumul utilizabil la combinația asta e undeva la 20 de litri utili, că mai ai și goluri când pui carne congelată.

Celula Peltier e un dispozitiv care exploatează efectul Peltier în termocuple, sau termocupluri – nu știu cum se spune corect.

Treci curent electric printr-o joncțiune de două materiale și generezi căldură într-un material , absorbind din celălalt. In poza de mai sus ,pe partea din sus se generează căldură , și se evacuează cu un ventilici, pe partea de jos se generează frig ( adica de acolo se extrage căldura, pentru pedanți).

I se mai spune și pompă de căldură termoelectrică, sau frigider “solid state”, că nu folosește circuite cu fluide.

Am studiat efectul fugitiv în facultate, dar nu am văzut vreodată o aplicație practică până acum, deși nu-s noi.

Ce vreau să spun e că asta nu e o ladă frigorifică pasivă, nici nu prea e posibil să menții ceva congelat 72 de ore cu una din aia pasivă, dar nici nu e un frigider auto propriu-zis cu agenți de răcire, gen tetrafluor-etan , sau clor-difluor-metan ( R22).

In teorie e mai eco și mai durabil in timp. In practică durabilitatea așteptată a unei lăzi de 320 de lei e discutabilă și ține până când se strică una din componentele electrice sau ventilatorul.

Partea proastă e că COP ( coeficientul de performanță) de răcire al celulei Peltier e inferior celui al răcirii cu fluide și, considerând dimensiunile și limitările de curent, performanța e limitată.

Declarativ, lada poate să răcească cu maxim 19 grade sub temperatura mediului și până la -16 grade cred. Adică dacă sunt 0 grade afară tot va avea o limitare până unde se poate duce pe minus.

Ce ne interesează de aici este că pe timp de vară nu ai cum să păstrezi ceva congelat foarte mult timp în lada asta. E ineficientă. Sigur, e mai bine decât una pasivă, dar nu vei putea tine carne congelată dacă temperatura ambiantă e de de 30 de grade. Sau 40. Poți ține berea rece, poți ține carnea rece până să o pui pe un grătar la o ieșire, asta da. Dar vara, cam aici se limitează.

De aia eu am plecat la final de octombrie , la temperaturi de 8-12 grade ( 20 în mașină când conduceam ). Am plecat cu ea pe pasiv, seara, căci carnea era congelată bocnă la -18 grade.

Am împachetat carnea punând 2 pastile de răcire sus, una jos și niște slană și aceea congelată tot sus – ca baterie termică, deoarece slana afumată și opărită cu usturoi, rezistă la decongelare mai bine decât carnea proaspătă congelată.

Acasă am testat-o și minimul atins, la o temperatura de 10-12 grade afară a fost -7 grade, goală. In poză , -6 ,cât a stat cel mai mult timp temperatura. Ceea ce ne duce cu gândul că se apropie de specificații, dar pe măsură ce scade temperatura afară nu mai coboară la o diferență atât de mare, ceea ce nu ar trebui să fie o problemă.

Noaptea, la Arad au fost temperaturi de 4-5 grade și nu a fost problemă.

Dimineața, in partea de sus , unde e senzorul, măsura 3 grade. Am plecat cu rabla, am pornit-o și pornită a stat cât a mers rabla. Să menținut la -0.3 C in partea de sus până seara. Seara am lăsat-o închisă, temperaturi de 10 grade noaptea în Germania. Dimineața termometrul indica 4 grade sus. Am pornit-o din nou, s-a menținut la -0.6 grade. Noaptea a fost mai frig in Belgia ( 4-5 grade), dar tot am găsit 4 grade dimineața.

Seara am ajuns in UK și am constatat următoarele:

Temperatura pe senzor era 0.5 grade. Pentru că în mașină erau circa 20 și nu mai putea raci sub, bănuiesc , sau ceva de genul.

Slana era decongelată, la fel și partea de sus a primelor bucăți de carne, care au intrat înspre gătit primele .

Restul cărnii era încă congelată.

Părerea mea e in dubiu. Pentru suma plătită e o jucărie utilă. Dacă vrei să îți muți porcul în mod profesionist in UK, sau vrei un frigider de camping cinstit, trebuie unul cu compresor, care e la alți bani!

Ceva de genul ăsta.

Nu musai ăsta, nu știu nimic despre el, nu e cu profitshare și nu fac reclamă, zic de felul ăsta.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

4 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Fery
Fery
7 months ago

Vezi ca au la Halfords aceeasi cutie ca la emag cu 200 de lire.

Catalinx
Catalinx
7 months ago

265 – Am văzut, dar avea 17 kile goală și era chiar peste mână, că eu am venit cu mașina din Romania încoace dar mă cam roade o idee :))).

Alin Stanciu
Alin Stanciu
7 months ago

Incearca sa cauti Engel MR040 sau similar de la Engel – au compresor super eficient, foarte bine izolate, capacitate mai mare decat ce ai tu. Si indelB mai fac niste frigidere decente pentru auto.