Era cu bascula, dar na , și eu cu ce am.
Europcar
De ce am închiriat de la Europcar, că am vrut să iau online cu circa 59 de lire mai ieftin pe 7 zile, dar mi-am zis că dacă nu au mașină de care am nevoie și mă trezesc că îmi dau “sau similară” , cum zic in toate anunțurile.
Așa că am ajuns la ei in Aeroport și am cerut o mașină compactă, in care să pun 5 persoane , 3 adulți și bagajele noastre, 4 trolere de cabină și 4 rucsaci – noi suntem aia cu o grămadă de avioane in bagajul de mână, sau invers, liber la înjurat.
Pauză publicitară. In aeroportul din Madeira sunt o grămadă de companii de închiriat auto prezente, iar Europcar nu sunt nici locali nici cei mai ieftini. Nici cei cu mașinile cele mai bune – ăia sunt Sixt.
Dar sunt cei mai prezenți în lume, au și în hotel, au servicii relativ OK și eu de la ei iau. Dacă sunteți pe buget – că a costat rabla asta 624 de euro pe 7 zile ( știu, nu râdeți că nu am cumpărat-o de tot ) – închiriați de la alții, că sunt Centauro, Guerin ( locale), Goldcar, Avis, Budget.
E cam musai mașina, altfel ai nevoie de o variantă de transport – taxi, șofer angajat, te plimbi cu excursii organizate, transport in comună există dar e vai de pula ta cu ăla. Și nu ai ce să faci într-un loc.
Mi-a zis nenea consultantul că îmi vinde el mie la preț de compact de bază o mașină diesel, că îmi face super favor . Între noi fie vorba, prețul ăla de mașină de bază din clasa compact, este cât prețul de pe site pentru compact diesel, m-a spart cu reducerea asta, însă nu asta conta , ci ce îmi dă.
Păi ăsta, cel mai ieftin care este Fiat Tipo 1.3 diesel . Nu prea mi-a surâs ideea , dar au avut loc 5 persoane OK și bagajele descrise. Și nici nu a murit la deal cu 5 persoane. Dar era pe aproape m Și e grămadă de urcat la deal. Grămadă. Dacă aveam ceva de 900 cmc benzină, cum au ăștia acum, beleam pula. Cred că în doi se fac altfel calculele și poate te descurci cu o smartoșenie din aia mică, dar nu obeji.
Deasemenea cred că motorul ăla bunul e 1.6 Diesel, ăsta e de buget.
Cât încape în portbagaj.
Cam atâta. La întoarcere un rucsac nu a mai încăput, că așa se întâmplă, cresc bagajele, se umplu de nisip, se șifonează hainele și nu mai stau apretate, all in all nu dați banii pe prostii, aka suveniruri și te miri ce, că de aia.
Eu sunt mulțumit și din punctul ăsta de vedere pare genul de mașină compactă care m-ar mulțumi și în UK.
No-nonsense
In afară de asta, mașina se vrea o mașină ieftină care acoperă nevoile de bază, ceva gen “no-nonsense car”. Și în mare parte este, dar are și nonsense că e italiană.
O să subliniez părțile slabe ca să setăm nivelul . Nu e nimic critic de deranjant ( pentru mine ), ca să fie clar.
Sistemul media cu navigație este lent. Dar nu mai lent ca la Citroenul meu. Navigația e Tom-tom, dacă sunt hărțile updatate, merge.
Are și android car, care e hit and miss și se bazează pe conexiune prin cablu – de unde și ideea că cablul e sfânt. Iar dacă cablul e un pic uzat e și mai enervant, dar aici problema e la mine.
Parbrizul are senzori de ploaie și ștergătoarele au mod automat, dar au două viteze , ambele inutile la ploaia din Madeira – prea lente. Trebuie să o pui in mod continuu, că altfel nu face față. La Hyundai mai vechi am mai multe viteze și senzor mai bun, funcționează bine pe aproape orice fel de ploaie și doar la ploaie torențială e nevoie să o pun in modul continuu.
Cotiera mică nu are spatiu de stocare în ea.
Cutia de viteze era cu numai 5 trepte, cu marșarierul selectabil fără inel sau buton sau alt truc, fix in pozitia opusă treptei 5. Am băgat-o o dată după treapta a 5 și eram mirat de ce cârâie. Am mai incercat o dată și m-am prins că nu vrea în modul Rachetă.
În Madeira, subliniez particularitatea asta, nu a fost o problemă , că am mers cel mai mult în treptele 2-3 și doar in 10% din timp am ajuns până la treapta 5, viteza maxima la care am ajuns fiind 110km/h pentru vreo 30 de secunde.
In țări care au și autostrăzi normale ăsta poate să devină un neajuns important, cred.
Asta e tot de rău. Trebuie luat in calcul că e o mașină de buget, la prețuri acum comparabile cu cele de la Dacia.
Cacalitate
Calitatea e net superioară Dacia. Și designul. Materialele folosite in interior sunt mai de calitate, tabla pare mai rezistentă/ groasă, nu foaie de ceapă, chiar și calitatea vopselei metalizate. Materialele chiar și cele ieftine, nu par așa de ieftine – peste Renault, în general.
Mașina are 4 stele NCAP, are collision assist, start stop cu buton dedicat de oprit start-stopul – lucru care este important, la Citroen am doar buton in Software. Practic , la fiecare pornire trebuie să apăs 3 butoane și să aștept să booteze aplicația media.
Mașina asta a venit cu cameră de parcare ȘI senzori – față spate; eu la Citroen nu am cameră spate.
Are inclusiv lumini care dau colțul când faci stânga-dreapta din volan.
M-am uitat de curiozitate cât costă și începe de pe la 13,000 cu tichete rabla , cum se face în România. Deci una mai bine echipată pe la 18-20k Euro, estimez. Nu e rău, la prețurile de acum.
Confort.
In spate, 3 pasageri din care doi copii, stau OK. Nu așa de bine ca in C4 Picasso, dar acceptabil pentru drumuri de 1-2 ore. Nu lovesc cu genunchii in scaune. Mașina are 4.38 lungimea ceea ce o face o compactă de dimensiuni foarte bune.
Pe scaunele din față stau OK, nu mă lăfăi, dar e mai bine decât în Meriva, comparabil cu Citroenul. La vizibilitate stă OK în față, acceptabil în spate.
De condus se conduce mișto ( pentru ce mașină e). In mod clar stă mai bine pe șosea și se virează mai precis și cu feedback mai bun decât atât Citroenul , cât și Meriva, nu se compară cu Logane și Sandere. Suspensiile sunt și alea OK.
Fiat a crescut în ochii mei cu mașina asta. Pare genul de rablament pe care îl cumperi și îl poți ține o viață , generația asta are și genul de design care cred că va îmbătrâni frumos.
Sincer, mi-aș cumpăra mașina asta înainte să cumpăr un Mercedes A-Klasse sau BMW Seria 1, sunt ușor in dubii la Audi A3, sunt efectiv mai impresionat decât de in Golf la câteva capitole, gen ergonomie și simplitate, deși cred că VW Golf e o mașină mai bună.
Sigura chestie e cutia de viteze – care mna, manuală in 5 trepte, știu că au și automată, dar nu cred că se compară cu alea de Merc /BMW.
Consumul a fost de 36 de litri în 520km. Asta înseamnă 6.9 litri la suta de kilometri. Băi, cu 5 inși, aer condiționat și pe înclinațiile și curbele pe care am mers , vedeți clipul cu tuneluri , e OK, nu prea ai cum să scoți mult mai puțin cu nimic altceva.
Un pic despre Madeira din perspectiva asta.
Am observat că Fiat sunt foarte populare aici, poate cele mai cumpărate mașini din generația asta. In general, am observat că mașinile latine sunt sunt mult mai cumpărate decât cele germane sau asiatice aici. Nu vezi la fel de multe VAG-uri, BMW-uri, Merc-uri, Toyote și Hyundaiuri, pe câte Fiat-uri, Renault-uri( chiar și Dacii ) ,Citroene și Peugeoate sunt pe străzi. Mișto, apreciez.
Taxiurile aici sunt Renault Espace, Dacia Lodgy ,sau van-uri de 9 locuri ( alea sunt germane – Transporter / Vito/Viano ) .
Un pic de condus prin Madeira.
eu am avut acum in Romania un Golf. 2018, cred. Chel, TDI, dar nu stiu ce motorizare. Decentish…
Consumu: 4.1% dar deh. 2 oameni, fara dealuri
Da nush ce iti place, vizual, la Fiatu asta. E uratel bine
Probabil gusturi diferite.
Imi place imbinarea de linii curbe fluide cu cu unghiuri si cute. E pe stilul meu.
Acuma e la moda design simplist – minimalism excesiv de la logo, la echiparea interioara: masini IKEA – alea nu-s pe gustul meu deloc. Nu stiu cine a venit cu modele astea, eu suspectez ca n-au mai avut bani de facut scoli de design si s-au bagat direct in campul muncii direct de pe strada, ca programatorii.
poate e mai frumos live 🙂
Acum vin astea electrice. Care au care mai de care forma mai ciudata. Macar nu mai sunt urate cu flacari, ca la inceputuri.
Fiat… da Fiat d-ala gen Fiat-Chrysler merged cu Peugeot-Citroen.