Cred că o să vând rableta asta. Cândva

Momentan sunt în pasul  că hai că poate mă obișnuiesc, că poate e problema la mine, în ideea că  am primit tot ce mi-am propus  când am cumpărat-o. Problema e că am primit și alte lucruri pe care nu mi le-am propus și mă deranjează, sau n-am primit altele pe care nu le-am propus inițial și acum mă deranjează.

Absolut nimic nu e foarte problematic, iar mașina până acum se comportă  decent, nu e ”de aruncat” sau de scăpat de ea. Meriva devenise de scăpat de ea, că își manifesta vârsta și uzura prin diferiți pori. Vorba aia, n-o căinez acuma, că m-a servit bine și încă merge vecinul cu ea, n-are treabă, dar nici nu am vreo nostalgie că am dat-o: bine am făcut.

Și totuși, cât am avut-o, a avut unele neajunsuri și, trecând peste ălea ( le cam știam de la început) a fost o mașină cinstită și nu m-a jenat cu cam nimic și e important asta la un produs, că e mașină sau altceva.

Adică pot să recunosc că nu e un produs premium, pot să recunosc că îi lipsesc optiuni, facilități, dar ca design, pentru ce vrea să fie,  mașina aia e făcută exemplar: o mașină mică de familie, de buget, practică la limita spațiului disponibil și acceptabil de comfortabilă pe distanțe scurte și medii. Asta e tot și toată filozofia rabletei se încadrează în asta.  Cele mai mari lipsuri au fost luminile slabe, aspect care făcea ca atunci când conduceam noaptea să nu fie cea mai bună experiență, un singur suport de pahar de cafea în față ( chestie care e cam bătaie de joc de zgârcenie), bordul de așa natură să nu poți pune un sistem android after market pe rablă.

La mașina asta sunt 2 suporturi de pahare în față – nu au poziția cea mai bună, dar sunt, mai încape încă un pahar oversized în consola dintre cotiere, 2 locuri din spate au măsuțe ca la avion, care au suport de phare, în general e plină de spații de stocare mașina – pe asta am rezolvat-o bine de tot, cum ar veni. Deși soția se plânge că nu e OK, că suporturile de pahare au pozitia incomodă și mai sar paharele mai mici din locul ăla la frane. Mai ajung printre pedale. Mie nu mi s-au întâmplat, dar nu pot să nu văd că lipsește un mecanism elastic de restricție.

Luminile sunt OK, farurile sensibil mai bune, are sistem de lumini care urmeaza direcția – este rudimentar, în sensul că se aprinde proiectorul de ceață din direcția unde virezi – dar face ce trebuie și ajută destul.

Pasagerii se simt confortabil și la drumuri mai lungi, scaune individuale, care se reclină în rândul spate, e #altceva. Șoferul, așa și așa.  Pe scaun e mai bine decât în Meriva, deși nu cu mult, dar sunt alte elemente care fut confortul.

Mașina e încăpătoare, motorul e suficient pentru pretențiile mele , în teorie pot depăși 100Mph, zic ăștia că aproape 130. În practică, n-o să-ncerc nici măcar să ajung la 100, dacă nu cumva ajung prin Germania, România cu ea – țări unde se circulă cu peste 100Mph.

Care sunt chestiile cele enervante.

  1. Deși vizibilitatea este exemplară – suprafață vitrată mare, stâlpul din față ( montantul A, în jargon tehnic)  e despărțit în două și umplu cu sticlă spațiul ăla, parbrizul e imens, geamurile din laterale și spate sunt suficiente,  dar din cauza poziției la volan te simți ca în microbuz, în sensul că nu vezi exact limitele mașinii,  mașina e  cumva bombata de la ferestre în jos și trebuie să le intuiești.
  2. Poziția roților e un pic dubioasă. Axa din spate e aproape de limitele mașinii, iar axa din față e aproape de șofer, sub volan să zic așa.  În teorie  ajută, că o face manevrabilă, raza minimă de bracaj, fiind in jur de 11 metri sau mai puțin.  Chiar așa și e prin parcări și spații înguste, cum ar fi în curțile din orașe(le englezești).  Dar la viteză mare pe șosele, se înscrie în curbe un pic contraintuitiv Era problema asta și la Meriva, dar fiind o mașină mai mică deranja mai puțin. La mașina asta deranjează mai mult că e și mai lată.
  3. Iar problema de mai sus e accentuată de direcția servo electrică pe care numai un francez ar fi putut s-o conceapă în halul ăsta. Mașinile proiectate în UK au direcții mai precise un pic și e nevoie, că ai tot soiul de curbe și curbicele și drumuri înguste.

Ăstea sunt topul.

Restul sunt doar vag deranjante, dar se adună.

4) Mânerul de la ușile din față e mai jos de unde l-aș aștepta. Mereu îl caut pe unde nu e.

5)  Mașina are Start-Stop. În particular nu îmi place sistemul ăla, dar la alte mașini nu mă deranjează că îl dezactivez la pornire din butonul dedicat. În cazul ăsta, butonul dedicat e în aplicația sistemului media, pe care trebuie să îl aștepți să booteze și E LENT.  10 secunde la fiecare pornire să dezactivez drăcia. Altfel, sistemul îmi e util in altfel,  că mașina vine cu o baterie mai mare, care ține mai mult ( dacă NU folosești sistemul ăla, așa cum fac eu – o să vină Greta și o să comenteze ceva de nașpa. Ghinion).

7) Sistemul media e , cum am zis: lent și foarte lent. Să găsești o adresă în oraș pe el e moarte. Pui gmaps pe telefon, ajungi acolo și parchezi mașina până te pornești cu navigația mașinii. Dar altfel, dacă aș updata și hărțile, funcționează mișto, îmi place interfața de navigare ( nu aia de căutare, repet) mai mult decât la google.

Dar nu pot. Am incercat să instalez o aplicație de update hărți, nu vrea să facă nimic pentru VIN-ul ăsta, mă trimite la service. Am să merg și acolo. Nu e vorba de bani, hărțile sunt pe bani oricum, e normal, e vorba că nu există variantă accesibila pentru utilizator direct.

8) În general, electronica e pe design franțuzesc, intuitivă doar pentru ăia, mă gândesc. În primele două luni nu m-am prins  cum să folosesc tempomatul – adică să fixez viteza de croazieră și să nu mai stau cu piciorul pe accelerație pe ambreiaj. Are, se poate face, probabil trebuie să citesc manualul, dar tot ce am reușit a fost să setez viteză maximă limitată, astfel încât atunci când apăs accelerația la fund să nu trec  de 72Mph. Nu la fel de util, dar bun și ăsta , că uneori mai uit și mă trezesc mai repede.

În general, au complicațiuni tipic franțuzești. Uite de exemplu, pe mâna dreaptă la volan, ai controale pe 4 nivele de adâncime – evident că nu vezi nimic dincolo de primul nivel – nu e așa rău, dar nici foarte simplu nu e. In timp, te înveți, la prima impresie îți provoacă o stare de repulsie.

Pe urmă m-am prins și după aia , da, are sens e ușor , merci beaucoup.

9) Când parchez, mai deschid ușa să mă uit dacă m-am încadrat bine între linii, din moment ce vizibilitatea de dinăuntru nu-mi oferă o idee precisă – până mă-nvăț, na , au trecut doar 4 luni, ce dracu’.  Urlă ca toți dracii când deschid ușa cu mașina în viteză. E bine că face asta, să nu pleci ca prostul și să lași mașina pe ”Drive”, dar mă enervează de mor la urechi.

10) Mă enervează oamenii care reinventează roata fără folos. Volanul e ”pătrat.”. Știam asta, nu e o surpriză, dar credeam că nu  să-mi pese. Eh, îmi pasă. Mă deranjează foarte-foarte puțin , dar mă gândesc la ”de ce n-au pus un volan rotund? La ce folosește ăsta așa mai bine decât unul rotund?”. Cred că la nimic, dar e un fel de declarație de tipul ”noi suntem francezi și o să-l facem așa” .

Bine. La fel și cu levierul schimbătorului de viteze.  OK, l-au pus acolo, dar și alte mașini mai au aproximativ așa ( unele Mercedes-uri); întrebarea e DE CE?  Pe de altă parte are padele de schimbare a vitezelor care sunt mișto și pe care nu le folosesc, că nu-mi trebuie.  Încă una cu volanul ține de ergonomia bățului de semnalizări și lumini.  La absolut tate mașnile pe care mi le aduc acum aminte că le-am condus, bățul ăla e un pic mai lung decât volanul, sau pus în așa fel încât să vezi, când te uiți la el, în ce poziție e iluminatul, adică ce becuri ai aprinse. La alte mașini ai selectorul de fază de lumină undeva lângă volan, pe un disc care se rotește, deci e ușor să vezi seara când lumina e așa și așa, cu ce becuri aprinse mergi. La ăsta e imposibil, ar trebui să mă uit prin volan. Are o indicație pe ecranul de instrumente de bord, dar  e stupid să le faci așa.

11) Soția se plânge că la frânare mașina de oprește brusc, dă în nas . Ca și cum frana agață , ca și când ar fi “grabby” , dar nu e așa. Frâna e OK , poți să o apeși controlat, până în punctul în care mașina se oprește. Ce se întâmplă special acolo, la mașinile cu cutie automată e că motorul împinge cuplu către roți până când mașina se oprește , moment în care se face o separație cumva. Eh, separația asta e mai bruscă așa – ai o forță care te împinge și care se oprește brusc cam după ce ai apăsat frâna la fund și mașina s-a oprit. Nu e deloc grav, de fapt e foarte fin, dar se simte și poate fi un pic enervant, dar am mai văzut și la alte automate.

Trăiesc cu sentimentul că e o mașină mișto, are alte lucruri foarte bune, pe care nu le găsești ușor la altele, dar altele care mă enervează și nu era musai să fie așa. Păcat, că chiar îmi place cum arată.

Pe de altă parte, îmi place că e aproape ceea ce vreau de la o mașină, să fie de toate. Să fie și de pasageri și de cărat, dacă era și 4×4 era și mai bine, numai dubă comercială să nu fie, că aia arată rău , și să nu fie prea mare.

Să nu fie, dar să intre, nene, în ea cherestea la 2.4 metri, dacă se poate. Și se poate.

După un ciclu de spălare și uscare, nu o mai vând , momentan.  Pentru că un alt lucru deranjant fusese jegul de dinăuntru. Așa am cumpărat-o. Cine a avut-o a avut câine și a fost fumător . I-a și scăpat scrum de țigară pe scaun, cum se face, dar nu aia e buba, ci mirosul și părul de animale. A incercat soția să curețe cu un aspirator din ăla de spălat covoare și mochete. A mers parțial, în sensul că extrăgea lături din tapiserie, ca din stratul porcilor, dar de curățat, meh.

Am dus-o la un nene profesionist, est european după accent, a făcut-o ganță. Caz în care o mai țin, cât, nu știu.

Nu pot trece peste echilibrul instabil format de două chestii. Per ansamblu e o mașină practică; in linii mari nu găsești prea ușor o mașină cu dimensiuni similare și un factor de formă și o așezare a locurilor mai practice.

Pe dinafară mie îmi place – știu că nu e o părere generală dar mie îmi place designul .

La unele detalii au dat cu muci în fasole.

Experiența de condus per ansamblu e meh. Pe de altă parte motorul de 2 litri diesel e foarte bun pentru ce are nevoie mașina. Am fost prin ceva orașe cu pante și curbe și mașini oprite pe stradă în pantă și curbă, când trebuie sa oprești în urcat să dai prioritate și nu e niciun fel de provocare, demareaza din rampă >10% cu 5 persoane și bagaje într-un mod banal.

5 5 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
6 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Alex2
Alex2
8 months ago

Ce sa zic… Rich people’s problems….

Nici unul din punctele expuse de tine nu mi se pare deranjant.

Mad
Mad
8 months ago

Asta-i din ciclu ” ratiune si simtire” 🙂 I feel you bro

Alex2
Alex2
8 months ago

Și dacă sa presupunem prin reducere la absurd ca o sa găsești fraierul care o sa o ia la prețul dorit de tine, ai ce sa iti iei în schimb?

Sau.. Rău cu răul, dar mai rău fără el?

Catalinx
Catalinx
8 months ago

Pai dacă găsesc pe ăla nu mai contează, iau eu altceva, nu contează ce, că nici asta nu a fost musai pe listă, puteau să fie altele.

Momentan nu am altceva în cap, după ce montez panourile fotovoltaice, în funcție de cum se mișcă poate mă uit după un Mitsubishi Outlander hybrid și îmi un o priza ChadeMo acasă cu transfer de curent bidirecțional.

0040
0040
8 months ago

Am avut pe mana doua C5, din generatii diferite, manuale ambele. Si alea tot asa cu frana. Daca te obisnuiai cu ea puteai frana decent, daca apasai full, da, lipeai mustele de parbriz. Mie mi-a placut totusi frana de Citroen.