Funeriu, fiind un exponent tipic a ceea ce nu trebuie să fie învățământul românesc

Nenea ăsta e respectabil profesional și e și educat. Nu sunt mulți români la nivelul profesional la care a ajuns dumnealui și, în general, atitudinea pe care o are vis a vis de educație e una sănătoasă.

Însă, în contextul curent, al grevei și al punerii la îndoială a curiculei și sistemului de învățământ, poate din dorința de a fi tranșant ( nu știu ) alunecă pe o pantă greșită care-l așează la o laltă cu restul politrucilor care au creat sistemul ăsta găunos și defect, pentru că nu au lăsat loc de îndoială, ei au avut strategii și nici nu au explicat ce urmăresc.

Citatul cheie din articol e următorul:

Să vă spun două răspunsuri foarte simple. Primul răspuns – dacă tu nu înțelegi la ce servește, nu-i nicio problemă, unul mai deștept ca tine va înțelege. Al doilea răspuns – nu-i rolul școlilor să spună la ce servesc derivatele și integralele, ăsta e rolul tău. Rolul școlii este să te învețe lucrurile astea. 

Primul răspuns e unul arogant. Fă ce îți spun eu, dacă nu faci ca mine, lasă ca face altul , iar tu o s-o sugi. Dacă ești prost, lasă că vin alții , ”chinezi, indieni, americani” care te înlocuiesc. Că lumea e dură și nu-i pasă. Păi, în primul rând, rolul educației e să te învețe cum merge lumea, să vezi mecanicile ăstea pentru a construi discernământul pe care dumnealui îl prezumă, ca să poți să te apuci de învățat lucrurile ăstea.

Asta e una din probelemele majore ale educației în România, care sunt etichetate formal drept ”analfabetism funcțional”, anume lipsa discernământului, iar responsabilitatea pentru asta ESTE în cârca sistemului de educație, iar ce încearcă domnul Funeriu prin al doilea răspuns este o eschivă de la responsabilitatea asta.

Rolul școlii ar trebui să fie ÎN PRIMUL RÂND să te învețe la ce servesc derivatele și integralele , cum te ajută ca individ să stăpânești conceptele, ce poți modela cu asta, nu neaparat să faci excerciții de extracție precum un calculator stricat, ca să ajungi să ” sepi, sepi, sepi”, fără a înțelege de ce.

Pentru că altfel, ai mai bine de jumătate din cei care au exersat operațiile ăstea, în poziția de a spune justificat, după o vreme de carieră profesională, că nu le-au folosit la nimic. Evident, din moment ce nu le-a explicat nimeni la ce le-ar fi putut folosi.

Într-un fel sau altul oamenii se descurcă oricum și cu și fără derivate și integrale . Problema e una de bias, că la sfârșitul descurcării, omul crede că e bine cum a făcut el, că n-a avut nevoie. Nu conștientizează efortul și erorile comise pe parcurs. Iar asta e o carență majoră, e ca și cum la școală ți se predau genoflexiuni, sărituri, duble pe picior, bătăi de minge și flotări la ora de sport, dar sisemul se așteaptă de la tine să câștigi campionate mondiale de fotbal și handbal, dacă te prinzi la ce servesc ălea bine, dacă nu, muie, trebuia să știi că ei voiau să pregătească un campion mondial la handbal acolo.

Cel de-al doilea mare motiv pentru care e toxic ce spune domnu’ Funeriu e ideea asta de “n-ai tu treabă, cois, să ceri socoteală școlii, să fii mulțumit că ți se oferă aia, că-i foarte bun, că nici pe aia n-o meriți”, ca și cum școala publică e pe banii lui Funeriu și e suficient să-l ascultăm pe el și să-i mulțumim.

Treaba asta înlătură și elementul de gândire critică și evaluare a utilității sau orice mecanism de feedback – lasă, prostea, fă cum ți-am spus eu, că merge?

Și dacă pentru majoritatea nu merge?

Majoritatea sunt proști, că n-au discernământ, să sugă pula.

Metoda asta de a căuta explicații și vinovații în altă parte , în loc să cauți soluții la probleme e una tipică în politica și administrația românească.

Dacă majoritatea populației se indoiește de validitatea curiculei de studiu e de cercetat situația, nu de continuat în aceeași direcție.

E de cercetat dacă aceia au înțeles curicula pe care o blamează, cât de în profunzime cunosc subiectele pe care le desconsideră. Dacă nu le înțeleg în profunzime e o problemă acolo.

Dacă spun că nu le sunt utile e de văzut de ce nu le sunt utile. Ce fel de joburi sunt disponibile, ce fel de joburi fac ei. Poate cunoștiințele acelea le-ar putea fi utile, dar nu cumva lipsesc niște elemente de construcție sau de legătură, pe care să poți construi utilitate? Ălea în sarcina cui sunt puse? Domnu’ Funeriu sunt sigur că a folosit nu numai derivate și integrale, dar matematică și mai complexă în cercetările dumnalui de chimie și biotehnologie, care privesc generare și sinteză de nano-arhitecturi și auto-asamblare de materiale. Atâta că nu în România. Vrea să muncim toți afară, cei care ne mai pricepem cât de cât matematici deasupra nivelului de bază? Care sunt joburile din România e o întrebare foarte utilă care trebuie corelată la curicula necesară în masă.

Poate vrei să aduci și să creezi joburi mai bune. În cazul ăla elevii, măcar cei mai eminenți , că nu-i toată lumea capabilă sau dispusă să-și fută tinerețea cu matematici superioare, ar trebui ghidați și canalizați cu privire la unde să se ajungă.

Dumnealui, carevasăzică, scoate din peisaj și din răspunderea sistemului de educație fix partea cea mai importantă, aceea care trebuie să ajute elevul ăla prost să-și inchipuie o formă de discernământ.

Dacă ăsta este elementul la care se renunță avem același sistem de educație exploatator, care îngroapă masele lăsând cadavre pe care să se urce ceva elite firave. Costul este însă al maselor.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
17 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Alex
Alex
1 year ago

Un cercetator, observand ca are ceva probleme cu chiuveta din bucatarie, a fost nevoit sa cheme un instalator. in urmatoarea zi, instalatorul a venit, a strans cateva suruburi, a infiletat cateva chestii, apoi totul a functionat ca inainte. Cercetatorul a fost multumit. Totusi, cand instalatorul i-a dat nota de plata, acesta a fost socat: – Asta inseamna o treime din salariul meu lunar!!! Pana la urma, totusi a platit, iar instalatorul i-a zis: – Va inteleg, sa stiti. De ce nu veniti la firma noastra, sa depuneti dosarul pentru o slujba de instalator? Veti castiga de trei ori mai mult… Read more »

Stropic
Stropic
1 year ago

Realitatea statistica e ca sunt putine joburi unde ai nevoie de integrale. Nu stiu cati medici si arhitecti stie el care calculeaza integrale zilnic si nici ce procent din ingineri o fac – eu personal nu cunosc pe absolut nimeni. Toata teoria asta cu lasa ca te antrenezi iti creste rabdarea logica bla bla bla pentru viitor e cam aiurea. Gen de ce n-as putea sa imi exersez logica si rabdarea SI sa am unde ma angaja in primul an de facultate? E ca si cum am face toti balet ca na, e misto sa fii balerina si poate se… Read more »

Stropic
Stropic
1 year ago

Nu, e vorba de un cost de oportunitate. Daca e dilema sa stii integrale sau nimic, da, go ahead, integrale. Daaaar, poti invata altceva mai util in alea nu stiu, 5 ore pe sapt? De aici pleaca dilema tuturor, nu ca nu ajuta integralele. Si apare si o intrebare din educatie si predare – cine e primul, oul sau gaina. Ar trebui sa faci integrale acolo ca POATE candva peste ani te lovesti de ele si o sa stii SAU e bine sa inveti ce e UTIL ACUM si daca dai de integrale mai tarziu perfect, le inveti atunci? Ca… Read more »

Catalinx
Catalinx
1 year ago

Ai plecat pe o panta argumentativa care se opreste in redundanta ciclica. Trebuie sa corectez niste chestii. 1. Sunt 4 ore pe saptamana la profil real. Posibil sa fie 5 , una “optional” la profile gen mate-info. Dar din ce stiu eu, 4. 2. Liceul la care se studiaza 4 ore matematica saptamanal nu se vrea o minispecializare . E profil real, filiera teoretica. Este o segmentare, dar nu se poate vorbi de specializare in niciun fel, doar din asta. Daaaar, poti invata altceva mai util in alea nu stiu, 5 ore pe sapt? Ia vezi, poti? Dar daca nu… Read more »

Alex2
Alex2
1 year ago

Beton, ultima explicatie:
“e toxic sa torturezi toti elevii cu exercitii din culegeri pentru olimpiade si pula mea “

dam167
dam167
1 year ago

E o mare problemă că elevii în general nu înțeleg la ce sunt sau vor fi bune anumite cunoștințe și toată școala li se spune că trebuie să învețe, că e bun mai târziu – văd ei când ajung acolo, nu trebuie să știe la momentul respectiv. De asta e important și cum încerci să-i înveți pe copii niște lucruri, pentru că la fiecare disciplină li se spune același lucru și, în loc să-și aleagă ce le place, îi cam sictirește pe toate planurile. De exemplu eu am făcut gramatică și sintaxă în gimnaziu, unii au prins mai mult, alții… Read more »

Dax
Dax
1 year ago

Ma amuza intelectualii de internet ca tine. Pai daca tu stii atatea integrale si derivate, poti sa ne spui si noua la astia mai prosti la ce te-au ajutat? Nu asa in teorie, practic. Adica la ce crezi tu ca te-au ajutat ca daca scrii pe net clar esti sarac. Ca uite, eu am terminat liceul, mi-am luat bacul pe spaga si puteam sa merg si la facultate, dar cam batea foamea pe acasa asa ca am plecat la munca in olanda, pe sudura, lacatuserie mecanica si in general lucru cu fiare, unde n-ai nevoie de nimic din liceu si… Read more »

Dax
Dax
1 year ago

Deci si tu esti tot un muritor de foame, care vrea sa ne invete cum sa fim saraci si sa mancam integrale pe paine.
Pana acum n-am intalnit unul care sa traiasca bine din matematica si mamiram sa fii tu primul.
Lasa mai bine sa fim noi prosti si cu burta plina si nu ne mai chinuiti atata prin scoli.

hiqued
hiqued
1 year ago

Ce-mi plac mie atacurile la persoana, facandu-ne ca nu vedem despre ce e vorba, ma simt pe mIRC 🙂 Cred ca autorul putea fi mai eficient daca spunea “ba, daca ati fi fost un pic mai destepti v-ati fi dat seama cat de prosti erati”. Revenind la articol: Nu te lua de Funeriu si de Miclea, te rog. Nu sunt perfecti, dar, NU. PLM, e ca si cand ai avea ograda plina de 1310 de pe care cade rugina, si tu te pisi pe un AMG ca are o piatra in parbriz. Pot empatiza si argumenta ambele puncte de vedere:… Read more »

Stropic
Stropic
1 year ago

Maxim poti sa ai executanti buni – da, ai zis bine, si de aici pleaca toata ideea. Tu spui sa invatam toti integrale (e ca un simbol in popor pt matematica mai complexa) dar exista joburi pt noi toti la folosit integrale? Nu, de fapt e o intrecere, si invatam toti integrale ca primii 1% sau 2% sau cat or fi sa o arda in granturi si research si cercetare si bla bla. Restul ajung la starbucks si la schimbat roti si la ce mai vrei tu. Si unii s-au cam saturat sa invete aiurea pentru aia 1%, mai ales… Read more »

dam167
dam167
1 year ago

@hiqued: poate poți argumenta aia cu snowfleicșii, dar realitatea spune că nu funcționează. Sondajele spun că în ciuda informațiilor complexe pe care le au tinerii (că doar au note de trecere) nu prea înțeleg nici lucrurile simple. Nu știu care noi și nu știu ce înseamnă nu am ieșit rău, dar ideologic, cultural și la gândire logică cei care au acum 30-45 de ani (o masă oarecum majoritară, nu absolut toți indivizii) după părerea mea stau destul de prost – mă refer la discuțiile de pe internet și ce aud în jur. Se agață de niște noțiuni de bază, din… Read more »

Daniel Funeriu
Daniel Funeriu
1 year ago

Judecați cum doriți spusele mele, dar nu judecați bucăți care convin ideilor dumneavoastră (altminteri total greșite: cred că toată lumea este de acord că trebuie predat copiilor că Pământul e rotund, chiar dacă în afară de navigatori (pe mare sau aer) ar fi foarte greu de răspuns la întrebarea „de ce trebuie să învăț că pământul e rotund, că nu o să-mi servească în viața de xxx (puneți ce meserie vreți în loc de xxx))). Vă dau, pentru informare, transcriptul integral (unde pun accentul pe discernământul pe care și dvs îl evocați), un interviu unde exact pe asta insist și… Read more »

Daniel Funeriu
Daniel Funeriu
1 year ago