Dacă vreți ( notați tonul, eu nu vă sfătuiesc să vreți, să nu vreți să cumpărați, sau să nu ) o rablă electrică, dar vă strânge un ciorap, vin vremuri mai bune pentru voi.
Presupun că toată lumea a observat cum au scăzut prețurile la Tesla, în special la modelul Y, de a devenit cea mai vândută mașină din Europa. Nu și în Statele Unite, ajungem mai încolo la asta.
Eu am zis că nu-i vine să cumpăr nimic din ce produce Elon Musk – dar m-am gândit și m-am tot răzgândit la modelul ăsta. Nu îmi place în particular, si nu vreau mașină electrică acum, dar e un deal așa de bun că este pur și simplu greu de ignorat! Aș merge până la a spune că, dacă vrei mașină electrică , ai acum bani de o Tesla, nu ai vreun considerent etic/ protecționist economic, care te ține în loc, sau vreo inamiciție, ești fraier dacă nu îți cumperi acum Tesla Y. Este efectiv the best deal, comparativ cu ce se găsește pe piața cealaltă din EUROPA, la mașini petroliste, care au fost strânse de gât și de cur și în încercările exagerate ( după părerea mea) de ecologizare s-au jucat în picioare aspecte de fiabilitate, uzabilitate și multe altele, de au ajuns să invadeze piața rablele cu elastice de chiloți pe post de motoare, iar pe cele cu motoare serioase cine și le mai permite? Că-s mai scumpe decât cele electrice, unele comparabile.
Când zic comparabile mă refer la câteva aspecte rezonabile, NU ATRIBUTE DE NIȘĂ :
- performanță ( accelerație, cuplu motor, cai putere) , tracțiune ( mașini cu 2 motoare, care depășește capacitatea de distribuție a cuplului la un diferențial interaxial.
- tehnologie de asistență ( atât siguranță, cât și confort , sau entertainment)
- spațiu disponibil pasageri vs. bagaje
- calitatea materialelor.
- Costuri de operare (* până la finalul de viață al bateriei, unde e o ceață, poate să fie 300k km, poate să fie 200k … iar acela este un cost important. A se nota că pentru mine, 300k km înseamna undeva la 12-15 ani de utilizare.
Știe toată lumea că aspectele la care petrolistele conduc reprezintă range-ul, viteza de refill , capacitatea de a parcurge distanțe mari la viteze mari – care e o chestie doar în Germania și țările care nu sancționează depășirea limitelor legale de viteză ( și nu au aglomerații , că degeaba poți dacă nu ai unde) și posibil durata de exploatare mai mare – mai ales la motoare diesel mai vechi. Mașinile noi cu motoare termice mici suferă de fiabilitate.
Cele cu motoare mari sunt penalizare de Uniunea Europeană. Că dacă vă întrebați de ce sunt mașinile ălea mai scumpe – printre altele și pentru că Uniunea Europeană penalizează un producător auto a cărui flotă depășește în medie 95gCO2/100km cu o amendă de 95EUR per gram CO2 per rablă produsă.
În UK e diferit după ce au ieșit din UE. Nu știu cum e , că nu mă interesează, da lol.
Și da, se calculează la medie. Vedeți p-aici cam cum stau producătorii.
De exemplu, Renault-Nissan-Mitsubishi sunt pe la 109g/km media. Da, li s-a permis producătorilor să se grupeze în alianțe, cam așa au apărut Stellantis și alte conglomerate/ alianțe de producători. Anume Renault avea oricum medie mai mică, cu ajutorul lui Sandero și altor Dacii cu elastice de chiloți, că Sandero este al doilea cel mai vândut model în Europa, ca să mai tragă media în jos de la ceilalți. Acuma, 109 este tot PESTE 95, iar 14g fac 1,330 Euro amendă, în medie, pe rablă vândută în Europa. Dar dacă crezi că producătorul o include în costul auto socialist, așa în medie, peste toate, te înșeli – pentru că fiecare rabletă are un preț la care vânzarea nu se mai susține, prin urmare, pentru a ține media JOS, interesul Renault ( dau un exemplu) este să vândă MULTE Sanderoase care să mai tragă media în jos de la Arkana, sau Talisman.
Ford și Volkswagen, de exemplu sunt pe la o medie de 115 – poate vă întrebați cum dracului a ajuns un Golf să coste de la 25k EUR în SUS. Nașpa când nu mai poți fura la emisii , eh? Iar asta e motorul de 1 litru ( elastic de chiloți, ce mai) și mild hibrid ( vrăjeală hibrid, mai complicat ca să ne prefacem un pic eficienți și eco). Asta-i 2660 EUR amendă.
Acestea fiind spuse, treaba asta a dus către stimularea implicită rablelor electrice, care una că nu au amenda asta și trag media ÎN JOS.
Și, în condițiile date, toată lumea a călărit calul ăsta cât a putut. Evident piața a fost greu de stors de bani în condițiile în care TOATE rablele s-au scumpit, suprapus peste inflație, dar în mare scumpirile energiei.
Dar au stors-o.
Primii care s-au lovit de pragul de sus au fost ăia prin China. Dimensiunea e enormă! Și din cauza asta, printre altele, inundă acum chinezii piața europeană cu gunoaiele lor BYD ( Credeam că asta înseamna Bring Your own Device, plm) .
În Statele Unite problema a fost obervată de prin iulie.
În august și septembrie au observat toți că chiar și cu reducerile de preț operate de Tesla, creșterea de vânzări a fost meteorică, în special în zonele motivate de subvenții suplimentare de stat, sau de penalizări serioase ale vehiculelor pe petrol – pe lângă cele menționate mai sus (ref *1).
Probabil ați văzut un pushing agresiv pe piața electricelor anul ăsta și în România – nu se poate să nu fi remarcat o ceată de influenceri încercând să dovedească că electricele nu au niciun impediment și poți să conduci drumuri lungi și chiar și până la polul Nord cu mașini electrice, autonomia e bună, curentul e de fapt mai ieftin decât GPL-ul , iar încărcarea se găsește ușor și se face fix până bei o cafea și mergi să te piși – cu mențiunea mea că trebuie să îți alegi atent intervalele de timp, să nu stai la coadă, și că o să te piși si bei cafele cam des, dacă încarci așa din scurt, dar hei, să curgă cerneală și bani și să se scrie istorie, falsă, ca și până acum.
Nu-i judec prea tare, nu vă cer nici vouă, mânâncă o pâine câștigată cinstit, chit că cu cosmetizări ale adevărului pe alocuri.
Problemele sunt două. Oamenii pot fi proști și prostiți, dar au instincte, bune sau rele, iar la alea nu cedează ușor. Iar unii pur și simplu nu pot accepta prețurile astea. Asta-i pe Europa.
Pe Statele Unite, am zis că revin . Cea mai bine vândută mașină este tabadabadum, Ford F-Series ( ăla ca F150, dar e mai mult).
Câteva chestii:
1 – Evident că-s red necks și dau moda. Chevy Silverado și Ram Pickup sunt pe locurile 2, 3. Să mă scuipați dacă nu vedeți trendul ăsta în Europa în 5 ani – eu deja mă uit. Hint: utilitarele sunt taxate mai ușor.
2- Ăștia au bani, evident, când cea mai bine vândută mașină e asta, nu vreo Dacie like.
3 – La ei încă-s destule locuri care nu penalizează motoarele termice, doar s-a scumpit un pic benzina.
4- Americanii sunt oameni practici, dacă au de condus drumuri lungi, iar ăștia cam au, nu se joacă, nu se cacă pe ei cu stat la coadă la prelungitor. Dacă le spui că e pe stat la coadă și asteptat cu orele la cafea, în loc să facă bani, le-ai futut productivitatea , libertatea și cheful de viață, toate în același timp și se pișă pe tinicheaua ta electrică. Mă rog, cei mai mulți, că Tesla Y este totuși pe locul 4, California e mai cu moț.
Mai sunt și dobânzile care au scăzut cererea de credite / leasinguri, pentru că economie, foame de bani, băieți.
Și și-au dat seama că , după ce s-au bătut pe ele,
Iar acum vine valul doi: Lumea deja face trade in la mașinile electrice din generația veche și apar niște probleme – anume, cine cumpără o mașină electrică, cu tehnologie de acum 6-8-10 ani second hand și la ce preț? Ai dat 70k pe Tesla S în 2014 și crezi că o vinzi acum la cât? 20k EUR? Tot așa e și un S-Class ( în România sunt alte prețuri forget about it ) și mai are mai multă viață până când trebuie să bagi 13-20k USD/EUR să-i schimbi ceva important.
Promisiunea era că electricele nu se devalorizează așa ușor și că pot fi folosite mult și bine, că nu au mecanică complexă.
Problema pare să fie accelerația tranziției în ultimii ani și e un efect de kick back.
Au trâmbițat știrile că s-au vândut mai puține mașini pe combustie în Europa, uitând să ia în calcul creșterea prețului, faptul că au produs mai puține și reducerea prețului la electrice.
În România încă e trendul invers – sunt stocuri pe combustie, mai mici pe electrice, încă aparent se vând. Merge influensăreala. Stați un pic așa.
Mercedes are peste 300 de mașini, vreo peste 100 numai de lux, la peste 100k EUR. Din celelalte, cele mai multe sunt GLA, GLB, CLA și clasa A – în general mașini overpriced ( CLA și clasa A la 50k EUR, cu motoare mici. Da nu le cumpără nici dracu la banii ăștia ). Au și electrice – EQA cele mai multe, cred.
Hyundai au aproape în toate reprezentanțele , la reducere, inclusiv electrice atât Ioniq cât și KONA. Pe locul trei sunt motoatele 1.6 GDI hibrid, se găsesc atât Tucsoane, cât și Santa Fe cu motorul ăla pe stoc. Ce nu găsești e motorul celălalt, 2.2 Diesel. Normal.
BMW are o grămadă de mașini seria 3, benzină și diesel – cred că nu se vând alea deloc?
Însă la BMW deja se vede stocul pe electrice – sunt o gălăgie de IX1-uri, aproape cât seria 3.
Bibliografie:
(*1) Am făcut referință la archive.ph pentru articolele unor publicații care vor să te abonezi ca să citești, iar eu sunt romulan care suportă internetul gratis la toată lumea și fără impedimente, desigur. Să scriem toți pe gratis, tovarăși.
Uiți un aspect important.
Astea electrice cam tind să ia foc.
Nu mai pun la socoteala faptul că iarna autonomia lor scade cam dramatic, ceea ce le face aproape inutile în sezonul rece.
Nu am uitat, dar este o informație hiperbolizată.
Mașinile pe petrol ( culminând cu cele hibride, dacă vrei ) iau foc mult mai mult decât cele electrice. Arderea celor electrice beneficiază de mai multă presă și , dacă vrei o informație obiectivă, cele electrice sunt mult mai dificil de atins după ce iau foc.
https://thefifthestate.com.au/energy-lead/energy/while-the-ev-markets-on-fire-the-vehicles-are-not/
Performanța scade drastic in sezonul rece in zilele cu adevărat reci – unde mai prinzi zile din alea pe planeta asta.
Nu mi se pare un deal asa wow tocmai ca are o valoare de revanzare mica – mai mica mult ca la alternativa clasica.
Durata de viata a bateriei de cam max 8 ani – si costul – plus piata oricum restransa. Plus tot felul de vouchere etc de la state care fac mai actractiva varianta noua.
Nu’s de acord cu “zilele cu adevarat reci”, ca si fost posesor de duba cu automie de 170km, de la Mercedes (05-11.2022). Zilele de la +10 in jos, iesit din curtea depozitului, prima acceleratie si minus 20km la autonomie. Sa nu mai spun de 1.5h+ pentru incarcare, ca “fast charging”, nu super fast sau lighting fast. As face leasing operational la o electica, for the fun of it. Nu leasing financiar..
Cred ca duba aia e dintr-o generatie de tehnologie mai veche. Mai nou bateriile sunt incalzite daca e prea frig. Mai pierzi un pic de energie cu asta, dar se recupereaza din range. Apoi esprinterele alea aveau baterii de 35kwh – care-s cam mici pentru gabaritul unei dube. De la 50kwh in sus e acceptabil pentru o masina normala. Gen Renault Zoe au baterii de 50kwh – stii cat e masinuta aia de mica? La o baterie mica, variatiile de range sunt semnificative , ca range-ul maxim total e mic si te afecteaza sensibil orice fluctuatii. Apoi la partea cu… Read more »
Hmm.. te interesezi de electrice, spui ca Hyundai-ul da semne de oboseală..
how about Cybertruck? 🤔
https://youtu.be/aNdF0ehac1M
Habar n-am de cybertruck .
Dacă aș fi pornit să îmi cumpăr mașină electrică și dacă aș putea înghiți să cumpăr mașini fabricate de Musk – aș cumpăra chiar acum Tesla Y – că pot aloca buget de ea și că tehnic este ce trebuie și nu cred că are concurență niciunde in apropierea prețului ei, pentru toate aspectele practice.
Dar nu este cazul.