Adică de ce s-au scumpit mașinile pe combustie internă. Că inflație, că criza cipurilor, că producătorii vor să facă mulți bani . Că.
O s-o pun mai simplu.
Uniunea Europeană amendează de prin 2020 fiecare producător auto cu 95 de euro , pentru fie care mașină, pentru fiecare gram de CO2/ km pe care îl produce mașina aia ÎN PLUS față de emisia țintă pe perioada cu pricina.
Nivelurile sunt ăstea.
Target levels
The EU fleet-wide CO2 emission targets set in the Regulation are as follows:
2020 to 2024
- Cars: 95 g CO2/km
- Vans: 147 g CO2/km
Prin urmare, când te uiți la Logan sau Noul Duster și ți se pare scump, ai luat în calcul amenda pe care o plătești pentru că îți cumperi mașină termică? Băga-ne-am pula în ea de Uniune?
S-o luăm la bob mărunt.
Loganul acum începe de la 14,500 de euro deși obișnuia să coste 7000 și ne întrebăm de ce?
Cât e inflație și cât e amendă?
Cea mai ieftină versiune cu cel mai mic motor este asta: 14150 de euro la 115gCO2/km .
La mașina asta amenda este de 1900 de Euro. Asta e amenda la producător, dar tu o plătești cu TOT CU TVA, că e inclusă în preț. Prin urmare , te costă cam 2280 de euro în plus doar amenda cu pricina. Încearcă să vezi Loganul ăsta la un 11.870 EUR. Așa e că altfel te-ai uita la el?
Când mai auziți politicieni vorbind de taxe de poluare să le trageți la muie, că deja plătiți.
Totuși prețurile nu se stabilesc de către producător fix așa , ci cu mecanisme de marketing și e posibil ca o versiune a mașinii care se vinde mai bine să suporte mai mult din costurile de poluare și alta care se vinde mai puțin să aibă un preț care să includă mai puțin cost de taxe în ea.
Cea mai scumpă motorizare este TCe 90CVT care începe de la 15750 de euro. La ăsta taxa impusă e de 2850 EUR + TVA, adică 3420. Menționez ambele sume , ca să fie clar că una merge la uniune, alta la statul de unde cumperi machineta. Încearcă să te uiți la Loganul ăsta la un preț de 12330. Este că altfel se vede?
Vechiul Duster ( la ăla nou nu sunt prețuri), începe de la 17900 EUR. Când voiam eu să cumpăr unul, dar eram sărac, mai sărac ca acuma adică , în 2015, prețul era 18,000 de EUR pentru unul 4×4 fix motorul diesel dCI 115, care acum costă 21650 de EUR. Amenda pentru motorul ăsta este de 4275 de euro + TVA, adică 5130 de EUR. Adică CINCI MII UNA SUTĂ TREIZECI DE EURO. La 16520 de euro, mașina ar fi mai ieftină decât în 2015.
*Totuși, ce este de știut e că amenzile se dau per producător per mașina medie. Adică producătorii mai fac niște scheme . Că targetul ăsta este ”fleet-wide CO2 emission targets”. Adică se aplică la nivelul întregii flote. Producătorii care vând electrice și au emisii zero, compensează de la 0 la 95 g/km pentru alte mașini și își stabilesc ei prețurile pe model în funcție de strategiile interne. Dar CINEVA plătește amenda aia și e mai puțin important dacă o plătești tu că cumperi Duster, sau altul că cumpără Megane, sau Nissan Qashqai că e din grup.
Ce trebuie să știți este că pentru fiecare gram de CO2/km in plus față de 95 la orice mașină nouă, Uniunea Europeană bagă în buzunar 95 EUR.
Cu banii ăștia ar trebui să sprijine proiecte verzi. Cum ar veni vouchere pentru mașini electrice noi. Dacă vă vreți banii înapoi … eu nu zic să cumpărați mașini electrice, dar banii ori îi luați, ori îi dați.
Cu banii ăștia ar trebui să sprijine proiecte de energie verde, cum ar fi panouri fotovoltaice la prosumatori.
Până nu vine Viorel Alicuș să ne spună el nouă că trebuie să ne penalizeze, că sunt banii lu’ mă-sa. Poate lu’ mă-sa lui Cherecheș .
Eu și-așa simt că l-aș lua de guler pe pulache ăsta și într-un acces de supărare parcă-parcă o fac cu mâna lui Simion, sau a altui extremist de soi și nici măcar nu am cumpărat vreo mașină nouă, iar în condițiile ăstea nu-s sigur că o să vreau să cumpăr vreo mașină fabricată după 2020 – MUIE. MUIE, MĂ, CU PENALIZĂRILE PROSUMATORILOR.
Aș putea să fac calculul ăsta pentru mai multe rable, dar mi-e lene. Faceți voi , dacă aveți în plan să cumpărați.
Nu stiu cum sa iti zic, dar in conditiile astea, cam merita sa iti iei un tesla model Y (prin noiembrie era 32k euro cu tichet rabla). Nu stiu cum sa iti zic, dar daca tot ia banii la fraieri pe taxa aia de carbon, pai de ce sa nu profitam si sa nu ne luam o electrica adevarata ? ACum am inteles de unde vine subventia aia de 10k euro, iar in conditiile astea chiar face si mai mult sens sa iti iei o electrica, plm. Prost sa fii sa nu profiti acum de oportunitatea asta. 10k sunt bani… Read more »
Ai 50k EUR de dar pe rable? Go ahead. Sunt de acord cu rationamentul.
Asta zic si eu, profitati. Pe mine ma strange un ciorap, momentan. #alteprioritati
Păi cică se compensează cu tichetul rabla.
Nota: @Alex 2 – e vorba de 32,000 lei, NU euro la tichetul ecorabla.
https://megagroup.ro/despre-remat/
Iar la rabla plus sunt 51,000 lei, cam 10,000 euro si asa putini bani ca e cam bataie pe ei.
https://www.evolioshop.com/procedura-accesare-rabla-plus
Bai stai așa că eu stiam ca e un pic diferit calculul ăla. Adica daca vinzi electrice consumul de se duce in jos calculul facandu-se pe tot ce vinde brandul. Practic de aia a apărut Dacia Spring, îmi aduc aminte că ieșise unul de la Dacia să explice că o electrică de la DACIA o să apară dupa 2025, că mai devreme nu e nimic în plan si după în 6 luni lansau Springul.
@Doru Vlad: Păi nu așa am zis și eu ? Că targetul ăsta este ”fleet-wide CO2 emission targets”. Adică se aplică la nivelul întregii flote. Producătorii care vând electrice și au emisii zero, compensează de la 0 la 95 g/km pentru alte mașini și își stabilesc ei prețurile pe model în funcție de strategiile interne. Eu am pus un calcul sintetic. POATE CĂ unii producători fac, sau au vrut să facă strategia de preț așa, să anuleze din amenda de CO2 cu electricele și să nu scumpească cazanele. Dar una la mână, măsura este debalansată ( că nu se vând atât… Read more »
+ Piața auto de electrice in România e sub 10% . Se iau la număr , nu la valoare . Poți să consideri că producătorii au “bază” să facă reduceri de maxim 10% din taxa aia , înmulțit cu factorul de anulare al amenzii ( câte vehicule din flotă sunt scăzute sub 95 de grame de unul electric ).
Cu excepția vânzărilor înregistrate de Tesla – că aia nu contează pentru nimeni.
Asta se va schimba după ce apar cifrele de vînzări pe anul ăsta. Că s-au vîndut Tesle în prostie, cu siguranță mai mult de 10% doar Tesla. Dar am impresia că o să fie mult mai dureros de atîta.
Da, dar genul asta de relatie dintre costing si pricing se stabileste pe baza datelor inchise anterior.