Citeam deunăzi articolul ăsta și am obsrvat că-i retoric, atâta că în realitate NU E.
Pe scurt omul se plânge că era aglomerat la vulcanizare la schimbat cauciucuri de iarnă fix în prezilele temperaturilor negative, al pericolului de îngheț și al ninsorii și că profitând de cerere, șeful locanței încasa șpăgi , sub forma unei taxe de urgență pentru cei ce nu vor să stea la coadă. Așa e mereu, domnilor. Iar la privat, nu e ca la stat, să poți să te rățoiești la prestatorul de servicii că ia salariu din banii tăi, că ia salariu din banii tăi doar dacă binevoiești să-l plătești, lucru la care nu ești obligat*.
*Ești obligat să circuli în condiții de iarnă cu gume corespunzătoare dar MAI SUNT ȘI ALTE SOLUȚII decât să-i sugi cauciucul unuia de la vulcanizare, dacă nu-ți place de el.
Se practică de când lumea și tot timpul vor fi nemulțumiți. Pe timpul lui Ceaușescu părinții și bunicii mei ( în speță tata și tac-său) vindeau purcei în târg . Era vag ilegal, dar era tolerat, că și-așa îi creșteau cu eforturi. Prețurile ”se cam știau”, cu excepția anilor mai răi, când vremea rea mai omora din purceii fătați de scroafe, sau când era foamea mai mare și se înhămau mai mulți să crească porc de Crăciun și porc de Contract ( pentru a ”plăti” ”favorul” de a primi lot ajutător din pământul conviscat de comuniști, pe care să îți cultivi mâncare – notă celor care cântă ode lui Ceaușescu) . Și UNEORI prețul ajungea și la 3000 de lei bucata, care era în ultimii ani ai comunismului mai mult decât un salariu mediu, aprozimativ salariul net lunar al tatălui meu. Pe un purcel. Pentru că statul nu putea face concurență în a oferi hrană propriei populații , doar legi.
Firește, unii nu își permiteau prețul ăla și puteau să aștepte până săptămâna viitoare, poate erau mai mulți purcei în târg, sau până peste 4 luni, la următoarea fătare, cine știe. Dar erau nemulțumiți și alegeau să se plângă poliției că tata ( nu numai el, o seamă de crescători de animale plus negustori) vinde purcei ȘI LA SUPRAPREȚ, ANUME CĂ FACE SPECULĂ, CARE E INTERZISĂ PRIN LEGE.
Fiecare om vede doar partea lui de adevăr. Așa e, specula era interzisă de lege și pare-mi-se că este și acum, dar se referă mai cu seamă la comercianți, negustori, nu la producători. Pe de altă parte, familiile care creșteau porci erau de fapt victimele sistemului și încercau să compenseze abuzurile cumva. Și ofereau pieței un produs care îi ajuta să-și rezolve problemele lor. Evident, doar celor care-și permiteau și cum era cerere mare, era un fel de licitație ad-hoc, care stabilea prețul. Ca și la Vulcanizare și nu se face pe față, tocmai că clienții nu sunt de acord cu asta, să fie primit primul ăla care dă mai mult, conform legii au dreptul să fie tratați identic, nu în funcție de sărăcie. Oarecum…
Și că fac spume dacă propui un astfel de sistem . Și ei se plâng se revoltă, la fel ca țăranii rămași cu buza umflată, în fața altor țărani. Dreptatea lor nu a fost câștigată niciodată. Poliția firește că voia să facă ceva – adică să ia ei supracâștigul și îi opreau pe ai mei , îi controlau la piele de bani , că ei aia voiau, să ”confiște” ( a se citi fure, era un jaf, bă) banii pe vânzare, că altfel pârnaie pentru ilicite, din moment ce aveau și martori, victime degrabă a depune plângere, întru ceea ce credeau ei că e dreptatea lor.
Atâta că pe vremea aia nu erau camere așa că nu e bani e cu prinde hoțul scoate-i ochii. Unde-s banii ? I-am dat lui nuștiu cine să mi-i ducă acasă, dar nu e adevărat domnul polițist, că nu am vândut la prețul ăla. Evident, banii erau încredințați altcuiva, că țăranii erau proști, dar nu atât de proști.
În cele din urmă se termina cu o șpagă și la milițian, că nu avea nimeni poftă să-și petreacă vremea la declarații, și dosare de cercetare deschise, țăranii aveau porci de crescut, milițienii înțelegeau oarecum situația , că de aia îi lăsau să vândă ÎN PRIMUL RÂND, doar voiau și ei să bage vastul la borcanul cu miere și să pară că se luptă întru respectarea legii. Ca și acuma, ce crezi.
Întrebarea este mereu ”ce poți să faci”. În cazul porcilor evident puteai să încerci să crești tu scroafe, în cazul cauciucurilor poți să faci mai multe lucruri – toate țin de fie să nu mai fii sărac, fie să nu mai fii prost și să-ți planifici din timp, fie harnic.
Dacă ești sarac, leneș și prost în același timp trebuie să stai la coadă până scade cererea – altă soluție nu ai. Dacă eșt bogat, poți plăti tu supraprețul și te bagi în față.
Dacă ai principii poți să te duci la alții care operează repede și bine, erau unii pe la Fundeni la care am schimbat eu de două ori în treacăt, că nu îmi place planificarea – dar ăia sunt și scumpi și hoți, n-am scăpat vreodată fără 400 de lei pe 4 roți și asta era demult, cred că Autosoft se numesc, dar mai sunt și alții.
Dacă ești sărac poți să încerci să planifici din timp, nu te mai zgârcești la o lună în plus de rulaj și le schimbi în octombrie că nu mori. Sau mergi cu ele așa până nu mai poți și atunci , dacă ai loc schimbi, dacă nu autobuz, taxi și ce mai e.
Sau te apuci și le schimbi tu. NU E UȘOR.
Sau, poate poți strânge bani de un set de jante ( eu am avut, culmea, când eram sărac) , iar pe alea, dacă nu ai bani să le rotești la suprapreț ( costă mai puțin , că-i fără montaj pe jantă) , le poți face singur cu un cric și cheie de roți, ar trebui să ai la mașină.
Sau, dacă vrei să schimbi lumea îți deschizi vulcanizare și faci tu mai bine, cartierul îți va fi recunoscător pe veci.
ĂSTA e spațiul soluțiilor.
Nu poți să-i determini pe alții să îți vândă ȚIE în condițiile în care îți convine ȚIE un serviciu – asta e dictatură, iar până nu ești dictator, alții au alte păreri , iar pentru unii timpul contează mai mult și au bani să-l răscumpere.
Domnu Nelu nu e bossul României, ci oferă servicii românilor în condițiile în care aceștia se aliniază să le primească.
Când m-am enervat pe calitatea și prețul serviciilor de schimbat cauciucuri din București am încetat să mai merg acolo, deși locuiam preponderent acolo – muie domnu Nelu, gen.
Acum că nu mai locuiesc nu îmi pasă. E la fel și în alte părți acum a trebuit să aștept, dacă trebuie să plătesc o taxă de urgență pentru timpul unui domn care muncește sâmbăta să-mi pună mie cauciucuri am făcut-o deja , sub formă de ciubuc de mulțumesc, că timpul tuturor e important, iar domnul nu e plătit chiar regește de service.
Ce ignoră unii oameni din lumea asta ”nouă” ( se visează ei într-o lume nouă), sunt două lucruri.
-Concurența pe resurse / servicii – invariabil modifică prețurile.
-În viață mai lași și loc de bună-ziua, dacă vrei numărul cuiva pe #speed dial, cum ar veni dacă te grăbești și nu vrei ”când ți-o veni rândul”. Nu ești obligat s-o faci, dar sunt cunoștințe vechi și valabile.
Sau poti sa iti iei anvelope all-season si ai rezolvat problema.
@alex2 – daca si mergi cu ele cu adevarat, mai mult decat pana la supermarket adica, nu prea e o solutie :))
@Catalinx: principiul e absolut corect, pe de alta parte la cauciucuri indiferent cat costa mi se pare horror sa stai cu teama ca aoleu daca ninge diseara nu mai pot sa merg cu masina.
@Alex2 – Da și Nu.
Ai rezolvat problema schimbului sezonier, cândva tot trebuie să le înlocuiești de două ori mai repede ( cel puțin ) decât altfel.
+ Nicio anvelopă all-season , nici măcar cele all weather, all terain , nu este la fel de bună ca una dedicată de iarnă și în același timp ca una dedicată de vară/ ploaie.
Pur și simplu nu e.
Iar cele care se apropie – am descris în alte ocazii BFG TA KO2 – fie nu-s civile, fie oricum costa de mori.
@Stropic – Si mie.
De aia am doar cauciucuri de iarnă pe mașini. Lucru care nu-i musai cel mai bun compromis, dar functionează.
Le-am schimbat singur. La 16 grade cand era clar că vremea in cel mai bun caz o sa fie schimbătoare. Sunt la al doilea an a treia mutare si deja am scos banii de dinamometrica și cricul hidraulic. Fac asta că ultima dată mi-au cerut pe schimbat roți, operațiune făcută cu scula pneumatică 120 de lei și gata! Am înebunit cand am văzut cum inteleg ei sa schimbe roțile la o mașină care o folosesc pana la 150Km/h, dar am înțeles repede că ăsta e nivelul și trebuie sa fac eu ceva. Am cumpărat la promoții ca a fost nevoie… Read more »
Pentru ce ai nevoie de cheie dinamometrica relativ la viteza masinii? 1)Cheia dinamometrica e pentru a strange suruburile corect sa nu fortezi filetul si eventual sa nu le rupi, dacă-s sensibile, sau să nu strâmbi substratul de ancorare (etanșeitate, vibrații) – dacă vorbești de motor sau caroserie , unde fie deformări de micrometri pot fi semnificative ( motor) fie riști usor deformări mari ( caroserie). 2) Pentru a fixa și centra roata pe fuzetă e suficient să strângi suruburile gradual, roțile nu-s așa de sensibile la cuplul cu care strângi suruburile, realizezi că dai cu ele în gropi si continui… Read more »
Pentru că: – defect profesional si in plus schimbatul rotilor e un motiv suficient pentru a explica de ce ai nevoie sa cumperi o cheie dinamometricală; – da schimbul unei roți nu e cine știe ce mecanică specială dar din experiență și manuale am învățat că dacă faci fix ca la carte elimini niste riscuri inutile. Cam oriunde am strangeri ce implică mișcare, șocuri folosesc o cheie dinamometrică. Nu am bușit nicio o piuliță sau filet cand am folosit așa ceva și te asigur că am ceva piulițe strânse la viața mea. In plus am reușit să desfac roțile ușor,… Read more »
Păi, puteai să te oprești aici, că asta pot înțelege foarte clar 🙂 . A man’s gotta do… Pentru că:– defect profesional si in plus schimbatul rotilor e un motiv suficient pentru a explica de ce ai nevoie sa cumperi o cheie dinamometricală;Nu am bușit nicio o piuliță sau filet cand am folosit așa ceva și te asigur că am ceva piulițe strânse la viața mea. Evident, doar că o piuliță e 15 lei, 300 lei setul pentru toate roțile. Nu m-aș dernja, în sensul că scula pneumatică ții de ea și înșurubezi ca pe standul de F1, dacă te… Read more »
Lol lucrez aproape zilnic cu scule pneumatice si hidraulice, ușurează munca enorm uneori e chiar imposibil fără! Dar te asigur că la modul cum făceau băieții strangerile alea și cum utilizau sculele e mult mai bine să le fac eu. Fix cam ca tine cu lucrul după meseriași! Ah și da, dacă as avea loc de compresor clar aș avea și acasă ciocan pneumatic. Sunt total de acord cu tine că folosind așa ceva timpul de execuție scade enorm. Până una alta 20 minute de la scos roată din husă până la băgat cealaltă înapoi in husă pentru mine e… Read more »
Da, măi, am înțeles asta și fix asta am zis și eu, că am văzut și eu vulcanizări.
Cu siguranță că e mult mai bine cu cheie dinamometrica, ce am zis este că-i overkill și că tot ce trebuie e să strângă rotile cu ceva grijă/ simț de răspundere.
@Catalin: Ia si citeste un pic de ce e importanta pretensionarea corecta si uniforma in asamblarile filetate, mai ales in cazul unor uniuni de tip flansa, care pe deasupra sunt si supuse socurilor in timpul utilizarii. Are a face cu evitarea alungirii repetate a surubului si ca urmare evitarea fracturilor prin oboseala, precum si cu transferul corect al sarcinii aditionale inspre placile flansei vs catre surub/piulita. Plus ca senzatia aia cand e noapte, plus, ai facut pana, si sari cu picioarele ca tampitul pe cheia de roti si nu se intampla nimic, e priceless. Moment in care iti aduci aminte… Read more »
Boss, strângerea corectă se poate face și cu cheia de roți cruce. Că nu trebuie să fie strângerea chiar așa precis de exactă. Precizia pe care o simți la turbonușchi e de ajuns. Bine la mine problema e tocmai asta. Că trebuie să schimb eu toți. Hai mai bine nu, dar înțeleg orice pasiune. Plus ca senzatia aia cand e noapte, plus, ai facut pana, si sari cu picioarele ca tampitul pe cheia de roti si nu se intampla nimic, e priceless. Efectiv habar nu am. Nu mi s-a întâmplat niciodată până acum să fac până și să am nevoie… Read more »
Io am avut și mai bulan. În 17 ani de când conduc în țara asta n-am făcut ever pană. Mașina asta n-are nimic că cică Run-Flat. Am avut roată de rezervă normală pe prima mașină, apoi de-alea gen covriguț pe următoarele două, nici n-am desfăcut șurubul ăla mare care le ține în portbagaj…