Lumini Hyundai: IF and ONLY IF

Aproape a ajuns rabla mea la sfârșitul vieții și abia acum am înțeles logica stingerii farurilor.

Am ajuns în România cu avionul la orele 4 dimineața, cu un prieten bun, pregătiți să ne transbordăm din Uber în rablă și să mergem la treaba noastră.

Mașina trebuia să fie servisată, uscată, gata de plecare, cum a și fost, cu o excepție; bateria era troancă, nici nu puteam s-o deschid cu cheia mecanic. Așa de futută era.

A trebuit să-mi mușc buzele și să-l trezesc la ora aia pe prietenul care-mi are grijă de ea, să-mi dea curent. Și mi-a dat și cabluri.
Am crezut că tipul care o servisează a uitat becuri aprinse prinăuntru. Dar nu, când a adus-o a uitat farurile aprinse. Nu e că le-a uitat, e că UNEORI rămân pozițiile aprinse.

Am crezut tot timpul că e ceva bug, că n-am înțeles logica. Dar NU ESTE. Este un feature.

În principiu, n-am avut mai niciodată probleme, până la un punct, pentru că eu țineam farurile mereu pe poziția aprins , fază scurtă și se stingeau singure.

Până când , o dată, nu s-au mai stins și am crezut că s-a stricat ceva. Pe urmă am văzut că uneori se sting alte ori nu și n-am înțeles ce și cum .

Am căutat prin manuale până mi-am pierdut răbdarea, dar după episodul ăsta mi-am făcut timp să fac teste, să înțeleg dacă-i defect, sau vreo logică.

Și e o logică solidă! dar periculoasă, din păcate. Pentru că e oarecum complicată.

Funcționează așa:

  1. Dacă pornești manual luminile DUPĂ ce ai pornit motorul, ele se vor stinge automat la oprirea motorului, indiferent de ce faci tu.
  2. Dacă întrerupătorul rămâne pornit după oprirea motorului, cu luminile oprite, la următoarea pornire ele vor fi aprinse, și la următoarea reoprire a motorului vor fi stinse.
  3. Dacă ȘI NUMAI DACĂ pornești luminile cu motorul oprit, pornești motorul, mergi unde ai treabă, la oprirea motorului și încuierea mașinii și ce mai vrei tu, luminile nu vor fi stinse automat, ci vor merge până nu mai ai urmă de curent în baterie.

E o idee bună, în teorie, în practică e proastă. Că nu ține nici pula mea minte CÂND a aprins luminile, cu exactitate. Și nu știi niciodată sigur dacă vor fi stinse sau nu și necesită oricum să verifici cu ochii dacă s-au stins sau să faci efortul să le stingi manual, că dacă n-o faci, pula curent.

Logica corectă era să ai o funcționalitate care stinge MEREU luminile CÂND oprești motorul, sau când scoți cheia din contact. MEREU. Dacă te interesează să le aprinzi, să ai lumini cu motorul oprit, sau după ce ai scos cheia din contact să pleci de la mașină, să fie nevoie să le aprinzi TU manual, încă o dată.
Și, eventual, ar fi fost bun, să aibă o protecție care să le oprească oricum când voltajul bateriei e sub ceva valoare, să zicem 11.5V și alternatorul e decuplat – adică motorul oprit. Dar na, vreau prea multe.

5 2 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
8 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Alex2
Alex2
13 days ago

Foarte bun articolul. Nu m as fi gândit niciodată sa fac astfel de experimente.
E bine ca cineva a avut curiozitatea sa le facă.
La mine, De obicei le aprind și le sting de fiecare data când opresc sau pornesc motorul. Dacă le uit aprinse, face bi bip mașina când deschid ușa. Nu mi s a întâmplat niciodată pana acu,… Dar cine știe ce ne rezervă viitorul.

Legat de cabluri… Puteai sa apelezi la orice taximetrist sa îți dea curent. Marea majoritate au cabluri în portbagaj… Unii au și starter.

Catalinx
Catalinx
Reply to  Alex2
12 days ago

In zona șia ora aia nu a trecut nicio mașină ( în afara de aia cu care am venit ).
Cabluri aveam și eu în portbagaj, sunt cam subțiri și durează mult.
Rabla nu a pornit oricum imediat, doar prin transfer de curent. a avut nevoie să se încarce un pic .

speedy.gonzales
speedy.gonzales
Reply to  Catalinx
12 days ago

pe acasa mai am si un harb de masina de …18 ani de care inca mai trag
cum nu mai piuie daca uiti luminile aprinse, am patit de cateva ori sa le uit aprinse si m-a mai lasat bateria
am luat niste cabluri de la supermarket, dar alea erau prea subtiri si nu incarcau
asa ca am pastrat clestii si am inlocuit cablurile cu unele serioase cu fire de 8mm diametru otelului (diametru, nu 8 mm patrati), adica poti sa alimentezi si un camion cu ele

florin
florin
Reply to  Catalinx
12 days ago

Doar ca s-o pornesti nu trebuie sa fie curent in baterie, trebuia sa tina motorul turat cel care ti-a dat curent pana pornea a ta, mai ales daca are motor/baterie mai mici. Am cersit eu curent vreo 2 sapt ca atat a durat pana a venit bateria noua ca a mea murise subit (daca lasam masina oprita 1h nu mai pornea indiferent de cat de mult mergeam cu ea). Tot cabluri subtiri am si eu ca n-am stiut ca tre sa fiu atent si la detaliul asta si am luat ce am gasit mai ieftin la ceva supermarket. Cel mai… Read more »

Catalinx
Catalinx
Reply to  florin
12 days ago

Eu sunt expert in uitat becuri aprinse și golit bateria , știu astea de mic. Prima problemă era la cablurile mele – maxim 280A, perfecte pentru mașina anterioară la care le-am avut ( Ford Mondeo 1.8 l benzină ). Asta e diesel 3.0 litri V6. Nu a pornit nici cu cabluri mai groase și motorul turat. Rabla mea are nevoie de peste 400A să pornească. În plus, când pui cablurile pe baterie suge și bateria curent, că e seacă, nu numai rabla. Iar bateria mea e de 100Ah și suge lejer 50A dacă are de unde și dacă e goală.

Levente
Levente
12 days ago

Asta e similara cu aia de pe mașinile germane cu semnalizarea. Dacă ai maneta de semnalizare în careva direcție, va aprinde pozițiile pe partea ailaltă. Pînă se termina bateria. Și parchezi ziua, nu vezi, pleci si o sa ai o surpriză cînd vii peste zile sa pleci. Asta la mașini carea aveau și senzor de lumina, puteau măcar ziua sa le tina stinse, dar nu. Aprinse blană. A durat ani pînă m.am prins cum merge.

Catalinx
Catalinx
Reply to  Levente
12 days ago

De aia știam . De asta nu , dar aia e relativ simplu de evitat.

Levente
Levente
Reply to  Catalinx
12 days ago

Exact. E un mecanism simplu de înțeles, simplu de controlat. Odată ce știi de el.