În drum spre Kingston: Drumuri mai scumpe decât în Franța și despre mașini

Au construit ceva autostradă între Kingston și Ocho Rios, practic traversează insula și, la ceas de seară, după 8 seara, am făcut cam o oră. Ziua – altă poveste.

Se conduce, în general, mai încet decât în Europa , pe sistem american , adică mai lent decât ăla britanic, deși limitele de viteză și ceasometrele mașinilor sunt scrise în km/h, asta și pentru că au o grămadă de rable importate din Japonia – SH, pentru a evita taxe și prețuri la rable de noi din Jamaica. Efectiv țara e plină de rable asiatice , de unele nici nu am auzit. Japonia pentru că spre deosebire de Europa, ăștia sunt tot cu volan pe dreapta, au rămas așa de la imperiu.

Efectiv pe drumul ăsta expres / autostradă, viteza maximă e 80km/h, cu zone de 60km/h, că e virajat. Bine, și la ce trancalice au și ce unghiuri de înclinație abordează strada aia, pentru ei pare OK.

Zicea taximetristul care ne-a dus la hotel că la un giratoriu care termina o pantă se răstoarnă zilnic cate un camion. Dealtfel, poți vedea pe pante în jos o grămadă de “escape lanes” pentru camioanele care rămân fără frâne.

Lucru care mi se pare un pic ciudat, că la camioanele europene ,dacă ți se strică frânele rămân blocate.

Ale altora par, unele dintre ele, mai grele decât cele obișnuite europene. Dar cred că în mare e că sunt mai proaste.  Camioanele americane au volan pe stânga și nu par să aibă probleme cu locul unde e pus volanul. Vizibilitatea e opțională.

Dar altceva e șoc și groază. Pentru circa 75  de kilometri de autostradă din asta – după standarde europene, am numi asta drum Express, costul e J$1900, adică 10 EURO  .

Oamenii se bucură totuși , că altfel  stăteau în coadă pe drum. Și plătesc că Jamaica fiind aproape de SUA și pă sistem capitalist, nu sunt chiar rupți in cur, nu e Africa.

Înainte să dai cu basca de pământ că au și ei două drumuri ca lumea și iau taxe mari și pe alea, ar fi de spus că nu ai taxe de drumuri mascate prin combustibili. Galonul de benzină ( proastă, cred ) e circa 1.7 dolari.  Adică vreo 40 de cenți pe litru; doar Calin Georgescu vă poate face să visați la prețuri din astea in Europa.

Altfel, drumurile lor sunt mai așa…

Doar am trecut prin Kingston, așa că nu știu cum este in “the posh side” , dar arată a capitală demnă de țara #3 din lume la capitolul omucideri și top la  infracțiuni violente.

Este ca un Ferentari mai extins, dar nu de acum, ci acel de acum 15-20 de ani, care vi-l mai aduceți aminte.

_______

Știați că ?

Ascultam la radio ceva emisiune cu întrebări și așa am aflat că Jamaica copiază mai degrabă reglementările UE în domeniul protecției datelor personale, anume au adoptat GDPR și  Data Minimisation policy pentru toate companiile care operează date personale , în totală divergență față de influența americană. 

Jos pălăria!

5 1 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
18 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
animaloo
animaloo
1 month ago

cat stai colosha?

animaloo
animaloo
Reply to  Catalinx
1 month ago

auzi ma, tu cand pleci asa prin pizdia…cum faci cu telefon/internet?

animaloo
animaloo
Reply to  Catalinx
1 month ago

eram curios doar. Revolutu vinde, da is nitel mai scumpi decat ce ofera aia pe acolo.

*cel mai tare a fost cand am ajuns in malaezia. Era cam umezeala. In primele 2-3 zile mi s-a prajit telefonu.

animaloo
animaloo
Reply to  Catalinx
1 month ago

pai, cine a zis de sim. Am zis ca pur si simplu, dupa doua zile…pa. Bine, atunci nu stiam io d-astea cu sim (sarakye) asa ca nu il foloseam oricum. Il tineam prin ghiozdan pana ajungeam undeva cu wifi. Si, l-am tinut pana s-a facut caca.

0040
0040
1 month ago

Arata destul de curat totusi.
Dua Pintu a fost prin locuri mult mai crazy. https://youtu.be/_Xl6xTOSAYM?si=JPb-IG9QbFCARLZ_

Fery
Fery
1 month ago

Nu ti se blocheaza franele, doar nu mai tin daca le folosesti mult la coborari si se incing, se numeste fading. Cand evacueaza presiunea din camere, aia e altceva.

Si la toate camioanele din lume franele functioneaza pe acelasi principiu de normal-inchis, n-ai aer n-ai frane.

Fery
Fery
Reply to  Catalinx
1 month ago

Nu e asa. N-ai avut probleme pentru ca ai folosit corect frana de motor si retarderul, asa cum trebuie. Daca esti sofer de mucava, dai in frana de serviciu si te duci pa pa. Fadingul e altceva, e scaderea coef de frictiune intre materialul de frictiune si disc/tambur functie de temperatura. Nu trebuie sa ajunga sa fie rosii ca sa se simta. La 44t in coborare, garantez ca in 300m le topesti, nu ca rosu. Daca iti fierbe lichidul de frana, aia e deja dezastru, inseamna ca e plin de apa, dar pana sa se incalzeasca ala suf, ai discurile… Read more »

Fery
Fery
Reply to  Catalinx
1 month ago

Discurile sunt din fonta, de aia nu se deformeaz post ciclu termic, e feature. Furtunasele crapa doar cand imbatranesc. Striatiile de-a lungul sunt built-in ca sa vezi daca furtunul e montat rasucit cumva, e important. Nu-s crapaturi

animaloo
animaloo
Reply to  Fery
1 month ago

am patit in Costa Rica. Pajero, 6 oameni in el. Automat, am stat in panta mai mult in frana, fara aia de motor. Ca deh, automat. Si, la un moment am simtit io ca nu prea mai raspund franele cum trebuie, asa ca am tras pe dreapta. Discurile erau de un rosu frumos 🙂

Oricum voiam sa ne uitam la o cascaduta, dupa care m-am gandit sa folosesc si eu masina aia mai uman

Fery
Fery
Reply to  animaloo
1 month ago

Ca deh, automat

Poti sa faci frana de motor si la automate, numa zic.

Fery
Fery
Reply to  Catalinx
1 month ago

Ba gandeste un pic. Motorul are o ‘capacitate’ de franare limitata si proportionala cu turatia. Daca panta pe care o cobori e mai severa decat poate acoperi capacitatea aia, normal ca vei accelera in continuare. Dar, stai sa vezi cum ai accelera fara frana de motor la vale. Depinde de tine sa nu lasi motorul sa se tureze dincolo de ‘normal’ intr-o anumita treapta de viteza, recte controlezi un pic din frana de serviciu. Picul ala e disipabil termic fara probleme, ca de aia ai discuri ventilate. Ce nu poti disipa e franatul continuu daca lasi masina la liber. Cand… Read more »