Au construit ceva autostradă între Kingston și Ocho Rios, practic traversează insula și, la ceas de seară, după 8 seara, am făcut cam o oră. Ziua – altă poveste.
Se conduce, în general, mai încet decât în Europa , pe sistem american , adică mai lent decât ăla britanic, deși limitele de viteză și ceasometrele mașinilor sunt scrise în km/h, asta și pentru că au o grămadă de rable importate din Japonia – SH, pentru a evita taxe și prețuri la rable de noi din Jamaica. Efectiv țara e plină de rable asiatice , de unele nici nu am auzit. Japonia pentru că spre deosebire de Europa, ăștia sunt tot cu volan pe dreapta, au rămas așa de la imperiu.
Efectiv pe drumul ăsta expres / autostradă, viteza maximă e 80km/h, cu zone de 60km/h, că e virajat. Bine, și la ce trancalice au și ce unghiuri de înclinație abordează strada aia, pentru ei pare OK.
Zicea taximetristul care ne-a dus la hotel că la un giratoriu care termina o pantă se răstoarnă zilnic cate un camion. Dealtfel, poți vedea pe pante în jos o grămadă de “escape lanes” pentru camioanele care rămân fără frâne.
Lucru care mi se pare un pic ciudat, că la camioanele europene ,dacă ți se strică frânele rămân blocate.
Ale altora par, unele dintre ele, mai grele decât cele obișnuite europene. Dar cred că în mare e că sunt mai proaste. Camioanele americane au volan pe stânga și nu par să aibă probleme cu locul unde e pus volanul. Vizibilitatea e opțională.

Dar altceva e șoc și groază. Pentru circa 75 de kilometri de autostradă din asta – după standarde europene, am numi asta drum Express, costul e J$1900, adică 10 EURO .

Oamenii se bucură totuși , că altfel stăteau în coadă pe drum. Și plătesc că Jamaica fiind aproape de SUA și pă sistem capitalist, nu sunt chiar rupți in cur, nu e Africa.
Înainte să dai cu basca de pământ că au și ei două drumuri ca lumea și iau taxe mari și pe alea, ar fi de spus că nu ai taxe de drumuri mascate prin combustibili. Galonul de benzină ( proastă, cred ) e circa 1.7 dolari. Adică vreo 40 de cenți pe litru; doar Calin Georgescu vă poate face să visați la prețuri din astea in Europa.
Altfel, drumurile lor sunt mai așa…
Doar am trecut prin Kingston, așa că nu știu cum este in “the posh side” , dar arată a capitală demnă de țara #3 din lume la capitolul omucideri și top la infracțiuni violente.
Este ca un Ferentari mai extins, dar nu de acum, ci acel de acum 15-20 de ani, care vi-l mai aduceți aminte.








_______
Știați că ?
Ascultam la radio ceva emisiune cu întrebări și așa am aflat că Jamaica copiază mai degrabă reglementările UE în domeniul protecției datelor personale, anume au adoptat GDPR și Data Minimisation policy pentru toate companiile care operează date personale , în totală divergență față de influența americană.
Jos pălăria!
cat stai colosha?
Am stat – 8 zile. Vacanțe scurte ca să fie mai dese 🙂 . Și că sunt zgârcit.
auzi ma, tu cand pleci asa prin pizdia…cum faci cu telefon/internet?
În cazul ăsta nu am avut nevoie, dar de regulă cumpăr SIM în aeroport, la aterizare. Mă interesez de dinainte de unde sunt chioșcurile, în unele cazuri, dacă se poate, rezerv și cumpăr online și doar ridic de la chioșc – e mai rapid. Am telefon special pentru asta, um unul cu un mod de android fără google services de la care fac hotspot, nu bag în telefonul obișnuit :))) #tichiedestaniol. Pentru cetățenii mai moderni, care au telefoane cu esim se poate face si online doar cu pasaportul. Cel mai tare, la Dubai dacă ești turist îți dau ei un… Read more »
eram curios doar. Revolutu vinde, da is nitel mai scumpi decat ce ofera aia pe acolo.
*cel mai tare a fost cand am ajuns in malaezia. Era cam umezeala. In primele 2-3 zile mi s-a prajit telefonu.
Nu de la SIM. condensează apa în interior pe circuite și produce scurt-circuite.
Am pățit și eu în Jamaica, mi s-au descărcat toate bateriile în camera de hotel.
pai, cine a zis de sim. Am zis ca pur si simplu, dupa doua zile…pa. Bine, atunci nu stiam io d-astea cu sim (sarakye) asa ca nu il foloseam oricum. Il tineam prin ghiozdan pana ajungeam undeva cu wifi. Si, l-am tinut pana s-a facut caca.
Arata destul de curat totusi.
Dua Pintu a fost prin locuri mult mai crazy. https://youtu.be/_Xl6xTOSAYM?si=JPb-IG9QbFCARLZ_
Prespun că a fost, eu merg undeva în vacanță să mă simt bine, nu pentru teribilism și slum tourism de vizualizări. Eram doar în trecere, nu aș fi coborât din mașină decât de nevoie. Pe de altă parte, depinde ce vrei să spui cu ”mult mai crazy”.
În topul țărilor funcție de numărul de omucideri la 100k locuitori, Jamaica e #1.
https://worldpopulationreview.com/country-rankings/murder-rate-by-country
Sigur că-s locuri mai crazy, care nu apar în topul ăla, gen Yemen, Gaza, sau zone din Sudan , cred că și zone din Kenya, dar na.
Nu ti se blocheaza franele, doar nu mai tin daca le folosesti mult la coborari si se incing, se numeste fading. Cand evacueaza presiunea din camere, aia e altceva.
Si la toate camioanele din lume franele functioneaza pe acelasi principiu de normal-inchis, n-ai aer n-ai frane.
Păi probabil e un proces diferit tehnic. Am condus cred că doar de câteva ori acum mult timp camion pe pantă în jos și nu am avut probleme de brake fading, dar la turisme da, iar la turisme ce am observat, normal dealtfel e că fadingul venea de la faptul că fiebea lichidul in conductele de frână și făcea bulburuci. In mintea mea, la frâne pe aer nu ar trebui să ai problema asta și singurul fading posibil la care mă pot gândi ar fi să se roșească/topească discurile de frână și să alunece saboții pe ele ca pe brânză… Read more »
Nu e asa. N-ai avut probleme pentru ca ai folosit corect frana de motor si retarderul, asa cum trebuie. Daca esti sofer de mucava, dai in frana de serviciu si te duci pa pa. Fadingul e altceva, e scaderea coef de frictiune intre materialul de frictiune si disc/tambur functie de temperatura. Nu trebuie sa ajunga sa fie rosii ca sa se simta. La 44t in coborare, garantez ca in 300m le topesti, nu ca rosu. Daca iti fierbe lichidul de frana, aia e deja dezastru, inseamna ca e plin de apa, dar pana sa se incalzeasca ala suf, ai discurile… Read more »
Nu mult, de obicei mă potoleam când nu mai ținea frâna la fel și se vedeau puțin pete înroșite pe disc, mai ales seara. Ceva de genul.
https://youtube.com/shorts/fSWm-BI8qEw?si=JhRXdLyd81vpjYWn
Ce m-a mirat e că discurile nu se deformau la răcire. Dar cam făceau mici crăpături furtunașele de frână.
Discurile sunt din fonta, de aia nu se deformeaz post ciclu termic, e feature. Furtunasele crapa doar cand imbatranesc. Striatiile de-a lungul sunt built-in ca sa vezi daca furtunul e montat rasucit cumva, e important. Nu-s crapaturi
am patit in Costa Rica. Pajero, 6 oameni in el. Automat, am stat in panta mai mult in frana, fara aia de motor. Ca deh, automat. Si, la un moment am simtit io ca nu prea mai raspund franele cum trebuie, asa ca am tras pe dreapta. Discurile erau de un rosu frumos 🙂
Oricum voiam sa ne uitam la o cascaduta, dupa care m-am gandit sa folosesc si eu masina aia mai uman
Poti sa faci frana de motor si la automate, numa zic.
În teorie, poți. La offroadere probabil că poți, cu reductor. Și la ăstea noi hibride și electrice am văzut că merge blană pe regenerare. Dar. La rabla mea din România frâna de motor merge OK pe treptele 1/2. Nu am hill descent control, unele au, dar am văzut că folosesc tot frână lol. În fine, aia nu e pentru asfalt. Cred. Pe treapta 3, dacă o las pe manual acolo și se turează prea tare și nu apăs frâna s-o temperez, sare în treapta 4 singură după o vreme – pare o decizie electronică . Sub nicio formă nu pot… Read more »
Ba gandeste un pic. Motorul are o ‘capacitate’ de franare limitata si proportionala cu turatia. Daca panta pe care o cobori e mai severa decat poate acoperi capacitatea aia, normal ca vei accelera in continuare. Dar, stai sa vezi cum ai accelera fara frana de motor la vale. Depinde de tine sa nu lasi motorul sa se tureze dincolo de ‘normal’ intr-o anumita treapta de viteza, recte controlezi un pic din frana de serviciu. Picul ala e disipabil termic fara probleme, ca de aia ai discuri ventilate. Ce nu poti disipa e franatul continuu daca lasi masina la liber. Cand… Read more »