Tot citesc de biciclistul care a fost călcat de tren din neatenție. Din neatenția lui. Nu am a-l trola pentru nimic, de câte ori era să mor eu din neatenție, e-he… Nu-s toți la fel de bulanoși ca mine.
Vreau doar să folosesc ocazia ca să spun că bicicletismul e un sport periculos. Nu doar că mergi pe două roți, chestie care necesită oarece echilibru și atenție. Nu că roțile sunt subțiri. În cele mai dese situații când cazi cu bicicleta la viteze rezonabile nu ai de ce să mori, nici măcar să te accidentezi sever. Sunt un cunoscător. Am intrat în stâlpi, în garduri, am căzut pe asfalt, m-am dat peste cap în șanțuri, am sărit peste pârâuri, peste poduri, am căzut în Olt încercând să merg pe buza digului, și nu am pățit nici pe dracu’. Adică, am pățit eu, dar nimic care să lase urme nevindecabile în 15-20 de ani.
Problema e una de context. Lumea merge prin orașe cu bicicleta. În cazul de față printr-un oraș aglomerat. Printre mașini. Ma rog în cazul ăla era vorba de un tren, dar ideea rămâne.
Și ai pretenția ca șoferii să te protejeze. Lăsând la o parte că unii te-am ( eu am scris te-ar, dar telefonul mă corectează, mulțumesc) omorî fără să clipească, dacă ar avea voie, e imposibil să te protejeze în orice condiții.
Mergi la 50 de centimetri de o cutie de metal care se deplasează cu 50-60 kmh/s la oră și care are două oglinzi, hai 3, care sunt uneori la fel de mari la fel de mari ca oglinda unei truse de machiaj.
Să meargă mai încet. De multe ori merg, că așa e traficul. La 36 km/h o mașină face 10m / secundă.
Dacă tu te bagi în fața lui, cât timp îi dai ca să frâneze? Evident că nu se respectă regula celor 2 secunde, că nu ai unde.
Dacă el schimbă direcția și tu ești în dreapta lui încercând să depășești, să te infiltrezi, cât timp îți aloci ca să frânezi? Sigur, e vina șoferului, să se uite, dă-l în pizda mă-sii.
Eu vă spun doar că e imposibil să faci tracking continuu la toate punctele care apar în trei oglinzi.
Era să calc 2 bicicliști când făceam stânga ( era oprit) și un bou claxona din spate pentru că nu i-am văzut inițial. Erau în fața mea, mă uitam spre ei, oarecum.
Erau îmbrăcați într-o culoare cu asfaltul și mașinile parcate pe margine, pe lângă care treceau, și bicicletele erau tot cam așa colorate. Firește că dacă era un joc de-a recunoaște bicicleta în peisaj i-aș fi văzut, dar e un joc de-a “vine ceva, sau mă bag?”. I-am văzut când s-a schimbat peisajul de fundal pe care se suprapuneau și am oprit fără să fi fost un real pericol, deși s-au speriat pe bună dreptate. Ar fi fost vina mea. Nu ar fi murit.
Mașinile au acum sistem de asistență pentru astfel de cazuri. Doar cele mai scumpe și mai noi. Celelalte 90% nu.
Pe biciclistul ăsta l-am văzut săptămâna trecută când plecam de la dentist, dar ca în toate ocaziile interesante nu aveam camera în bord. Poza e nașpa, că e crop de la distanță.
Mergea în aceeași direcție în care merge și mașina aia. S-a împiedicat de ceva, nu îmi dau seama ce, că nu e nimic notabil acolo, posibil diferența dintre două dale de pavaj de la linia de tramvai și s-a dat peste cap. Practic, a căzut în cap destul de dubios. Noroc că avea cască. Dar mai mare noroc că cea mai apropiată mașină din spatele lui era pe la 50 de metri distanță și a avut suficient timp să frâneze.
Văd zilnic situații din astea în București. Fie că e cu bicicliști idioți, sau neatenți care se împiedică din te miri ce, sau schimbă direcția ca și când ceilalți ar ști ce au ei de gând, fie ca nu-s văzuți de șoferi pentru că sunt neatenți, sau pentru că e chiar dificil să vezi un biciclist care nu-și poartă în morții lui vesta, nu are ceva lumini și plm.
Mă doare în pulă despre cine e de vină și cine ar trebui să facă ce. Bicicleta e o chestie periculoasă în oraș. Ar trebui să ai nevoie să faci cursuri, să dai un test și să ți se explice la ce riscuri te expui înainte să ți se permită să o folosești în oraș.
Sau să se interzică traficul auto, din partea mea muie ălora care vor să stea în oraș, da’ să nu mă bântuiți pe urmă că “eu cum mai ajung la birou” sau “de ce vine lumea târziu la muncă” , sau de ce nu găsim să angajăm oameni în Pipera, sau la Westgate sau. Pula mea, ori vreți biciclete, ori nu.
Nu, nu cred în clasicul “ar trebui să te învețe mă-ta să mergi pe bicicletă, sau mori.”
Și ar mai trebui să fii obligat să ai și RCA, după părerea mea.
Am văzut o mulțime de oglinzi futute și câțiva bicicliști înfipți până la jumătate on portbagaj prin lunetă, nu-s cine știe ce daune, dar am impresia că lipsește responsabilitatea.
Civilizația începe cu educație, nu cu “de ce nu mă lași, bă, să trec? ” , “de ce nu ma vezi?”, “de ce nu frânezi?”. Când știi deja răspunsurile te poți gândi și ce poți tu să faci în privința asta. Poate nu e clar ce spun.
Cât timp “ceilalți sunt de vină” și conduceam o rabla de care mă durea în pulă, am ciobit-o de 5 ori în trafic, e drept că minor, de două ori din vina mea, de alte două ori în aceeași zi, și de fiecare dată aș fi putut să fac ceva pentru a evita șifonarea.
De când am o rabla de care îmi pasă am reușit să evit să o strâmb, sau să fiu strâmbat. Pentru simplul fapt că nu îmi pasă cine e de vină, ci are dreptul să, sau ce “trebuie” să facă ceilalți. Știu ce fac și ce pot să facă ceilalți și nu îmi pasă dacă e legal sau nu ce fac ei, sunt interesat ca interacțiunea mea cu ei să nu implice contact mecanic.
Și scriu asta pentru că cu bicicliștii îmi e greu. Sunt mai imprevizibili și mai neobservați decât mașinile, iar agregatele lor sunt mai puțin controlabile și manevrabile. Și că devin tot mai populare, dar nu văd un trafic mai ordonat ci doar încăpățânarea de a te opune curentului.
Ba, e chiar naspa cu animalele astea. Mie nu mi-e frica de masini in trafic. Ca poate ala face X, poate ala face Y, poate nu da prioritate, poate intra-n mine, poate nu semnalizeaza, poate pula mea. Nah. De alea chiar nu-mi pasa. In cel mai rau caz rezonabil, intra unul in rabla mea si-o face nitel acordeon. Daca plec din ea pe picioarele mele, e OK. E doar fier. Sunt doar niste bani fututi si un pic de alergatura cu politia si asigurarile. Cu aia-s OK. In schimb, cand vad un biciclist – mai ales unul clasic (de-ala care… Read more »
Eu am o vagă impresie că problemele astea nu prea se mediatizează. Văd prea puține știri cu accidente cu bicicliști. Mai ții minte știrile alea cu accidente rutiere grave de la fața locului, cu reporteri proști care luau interviu “la cald” celor implicați? Cu rudele morților plângând? Nu știu dacă astea se dau în UK, nu știu dacă se mai dau nici în România, dar când mă uitam la televizor vedeam de astea vrând-nevrând. Așa ceva aș vrea să văd cu bicicliști. În timp ce îi pun paramedicii gâtul în atele pe targa să vină o tută de-asta cu microfon… Read more »
Am permis de aproape 25 de ani. Am 4 biciclete in familie de 3 persoane, conduc cam 15k km pe an cu masina si fac cam 6k km cu bicicleta. Adevaru-i undeva la mijloc. Cateva pareri: – depasirea in siguranta a unui biciclist pe sosea se face la minim 1.5 m in lateral. Asta daca nu vrei sa-l acrosezi pe “partenerul din trafic”. NU, nu biciclistii vor sa circule pe sosea, dar se pare ca nu prea au pe unde deoarece… infrastructura. – acolo unde este un ciot de pista pt biciclisti se parcheaza pe ea sau circula brownian pietonii… Read more »
@Glu: te inseli. Si pe aia cu camionul ii fut in gura. Dar, in mod normal, circulatia le este permisa alora doar pe anumite trasee, intre anumite ore (nu cele de varf). De aia nu-s asa preocupat de aia. Si mai e o treaba: daca-l acrosez pe ala cumva, nu il omor, stii?
Imi pare rau bossule da’ esti prost rau daca dai 2000 de eur pe o bicicleta.
@szany: trebuie să argumentezi mai bine de atât, dacă vrei să scrii aici. Adică, nu doar injurii. Ăstea-s așa de gust.
Dar nici nu-mi convine sa ma depaseasca masina ca apoi sa faca brusc la dreapta in fata mea doar pentru ca soferul se grabeste. Poate am si eu 40 km/h (peste 10 m/s sic sic) si nu ma pot opri decat in aripa lui… Pai e foarte probabil. Dar nu faptul ca ii strambi tu aripa e problema. Sau ca ii spargi un geam cu capul. Aripa aia e doar o tabla.Geamul e la fel ca o tabla, doar ca costa un pic mai mult. Problema e ca oricum ai da-o tot periculos e. Pentru tine ca risti sa mori… Read more »
Tu tot incerci sa explici de ce nu ar trebui sa fie biciclisti pe strazi :))) Depinde din care parte a problemei privesti: eu pot sa zic ca daca ar fi mai multi biciclisti ar fi mai putine masini (logic, nu?), iar in orasele mari trebuie clar delimitate caile de acces. De ce altii pot (clasicele exemple Amsterdam, Barcelona, Copenhaga etc.) iar la noi e imposibil? Pentru ca asa hotarasc votatii nostri care isi fac capital electoral inclusiv pe subiectul pistelor si parcarilor de biciclete, ca prinde la astia mai “eco la cap” dintre noi. Daca nu se iau masuri… Read more »
Tu tot incerci sa explici de ce nu ar trebui sa fie biciclisti pe strazi :))) Nu. Doar pe strazile unde circula masini. Am zis, daca se decide ca trebuie sa interzicem masinile, sau sa fie inchise unele strazi circulatiei rutiere, eu sunt ok cu asta. Si nu ca nu ar trebui sa fie biciclisti pe strazi, nu sunt asa drastic, ci ca nu ar trebui incurajati. Si nu pe orice strazi ci in orasele mari si sufocate. De ce altii pot (clasicele exemple Amsterdam, Barcelona, Copenhaga etc.) iar la noi e imposibil? Am mai explicat. Amsterdam. Pe langa faptul… Read more »
Pfuuuuu… Cand ai zis de Bucuresti m-ai pierdut! Sunt din Ardeal, pricep mai greu, mai exact din Tg Mures. Relax, ca si la noi e la fel de naspa din acest punct de vedere. Din nou incerci sa-mi explici cum nu se poate… Lol A incercat vreun primar, a dat gres solutia si a ajuns la concluzia ca nu se poate? Ma refer la constructia pistelor strict delimitate de sosele. Ce are sula cu prefectura? Am dat Amsterdam de exemplu ca infrastructura ciclista si ma gandesc ca aia nu pedaleaza pentru ca… traditie. Probabil li se pare mai rapid, economic,… Read more »
A incercat vreun primar, a dat gres solutia si a ajuns la concluzia ca nu se poate? Ma refer la constructia pistelor strict delimitate de sosele. Da. Oprescu. A incercat sa construiasca piste de biciclete delimitate de sosele. Le-a facut pe trotuare :D. Si n-a mers. Ca nu-i bine nici asa. Spatiul e insuficient. Poate doar sa micsoreze drumurile cu cate o banda pe unde se poate si sa faca acolo piste de biciclisti. Revenind, fa un calcul cat faci cu masina de acasa la job vs cat ai face cu bicla la o medie decenta de 15 km/h pe… Read more »
A incercat Oprescu sa faca piste? Nu ca m-ar interesa tare, dar da-mi un exemplu de DOUA (nu zece) piste facute de el, care traverseaza Bucurestiul dintr-un cap in altul pe cele mai circulate rute. Vorbim de piste delimitate de “spatiul carosabil”. Socotim si dungile de vopsea trasate pe trotuar? Stii tu, trotuarele alea oricum ocupate la voi in Bukale de masini parcate si pietoni grabiti… Faptul ca primarele de atunci a construit cu mare efort financiar (LOOOOL) ceva piste care pornesc de nicaieri si duc nicaieri, cui foloseste? Cum ajungi tu biciclistule la pistele alea? Daaa, tot printre masini!… Read more »
Am uitat ceva important: fa un mic efort, imprumuta 4 biciclete pentru voi si copii (daca nu aveti deja) si iesiti impreuna undeva la munte, sau undeva intr-o padure. Sa-mi spui cum a fost dupa. 😉
Copiii au biciclete, mie nu îmi trebuie, că am de unde lua, dacă asta ar fi problema. Noi mergem la mare nu la munte :). Sau, când mergem la munte să zicem că de aia mi-am luat SUV.
Prin satul meu aș putea merge foarte bine cu bicicleta, dar nu mă suportă câinii, gen. Probabil ca în US aș fi la mine acasă. Nu prea sunt eu european la treburi d-astea 🙂
1. Nu prea poți să faci în București nu două ci o pistă de bicicliști care traversează orașul. Nu ai pe unde. Nu sunt peste tot spații atât de largi care să suporte conversia. 2.De exemplu bănci. Dacă trebuie să ajung la bancă în centru și nu am parcare, nici modalitate să ajung acolo decent cu transportul în comun, nu ma duc, merg altundeva. Ultimul birou era la Victoriei. Nu aveam nevoie să merg cu mașina, era chiar o idee proastă, că metroul e ok, dar înainte sa fie acolo era la 1 Mai, apoi prin aviației, dar departe de… Read more »
Deci… zic și io – că nu mă doare tastatura.
Nuș’ cum în Europa, n-am fost, nu mă bag.
Nuș’ cum e în Bucale.
Dar am fost de curînd în New York. Trafic ca acolo… la ei ca la nimenea!
Bicicliști?
Puzderie…
Benzi dedicate?
Visezi?
Deci, se poate conviețuire între mașininiști și bicicliști.
Totul e să vrei!
Nuș’… o fi din cauză că poliția nu te iartă indiferent de cîte roți ai.
Și poliția e lentă… durează juma’ de ceas să-ți scrie o amendă.
Pai conviețuire se poate și fără benzi dedicate, dar pentru aia care apucă și nu mor în trafic. Dar articolul asta te contrazice. Care spune ca au construit din 2006 250 de mile de benzi dedicate bicicliștilor și că accidentele au scăzut cu 40% în zonele ălea, unde au benzi dedicate bicicliștilor. În concluzie, e cum spun eu? Citez din articolul despre NYC. In 1997, the Department of City Planning developed the New York City Bicycle Master Plan to make New York’s streets safer for everyone by getting bicyclists, pedestrians and drivers out of each other’s and harm’s way. Oamenii… Read more »
Bre – eu nu pot decît să citez din ce-am văzut eu. Mașini, camioane cît cuprinde… autobuze… și bicicliști croșetînd prin trafic – vorbim Mannhattan aici, nu alte locuri – zi de lucru, nu duminică. N-am văzut piste speciale nicăieri – nici nu m-am uitat după ele – eram ocupat cu ale mele, să nu ciocnesc, să nu mă ciocnească. Trafic… bară-n bară. În teorie… o fi cum spune în articol; în practică însă… lucrurile stau altfel. Există – cred eu – o rezolvare naturală a unei situații – cum ar fi asta cu bicicliștii. Îndiferent cîte legi dai, cîte… Read more »
Deci… cum ziceam:
“…Top stories
Cyclist Killed by Bus in New York’s First Citi Bike Fatality
The New York Times · 2 days ago
Man in suit riding Citi Bike killed after struck by bus
WABC-TV · 2 days ago
Cyclist Killed In Chelsea Becomes NYC’s First Citi Bike Fatality
Gothamist · 1 day ago
More for bicycle in NY…”
Aaa, pai e ok convietuirea, vad.
Shit happens.
@szany: trebuie să argumentezi invectivele dacă vrei să aprob ce scrii aici. Injuriile sunt permise, dar așa de gust, nu să îți bazezi argumentația pe asta.
Hă?
Care, unde, cine?
Cineva care era de părere ca glu e prost ca are bicla de 2k euro, fără vreun motiv anume.
Aha… e plin internețu’ de economiști d-ăștia…
Revenind, fa un calcul cat faci cu masina de acasa la job vs cat ai face cu bicla la o medie decenta de 15 km/h pe aceeasi distanta (sub aceasta viteza adormi la ghidon). Eu ca primar responsabil as construi pistele din taxe de parcare in centru si din suprataxe de acces Daca as mai trai in Romania, te-as injura in toate felurile pentru mizeria asta. Adica, biciclistii incurca aiurea traficul si pe soferi. Ce sa facem? Sa-i taxam PE SOFERI ca sa rezolvam o problema A BICICLISTILOR. Serios-serios? Uite care-i treaba: eu sunt total PENTRU pistele de biciclisti. Separate.… Read more »