Bolidul

După cum spuneam , de la dealer, că de la privați nu prea poți să ai încredere nici aci.

Eu am încercat să fac ceea ce trebuie. Am încercat o pulă; i-am întrebat pe Manowar și pe Fery, gen bă cum să fac, ca să știu ideile de bază – că eu voiam să-mi iau mașina de pe net, cum își cumpărau străinii din diferite țări acum vreo 18-20 de ani mașini vândute de mine online. Plm, dacă urma să-mi iau vreo țeapă, era în contul tranzacțiilor anterioare și tot ieșeam pe plus.

Da’ Manowar mi-a zis cinstit că nu e chiar așa, că nu e bine să-mi comand rabla acasă, că să merg s-o văd și pula mea.

Și de aceea am făcut fix aia – mi-am comandat rablă acasă fără s-o văd, că dacă le văd nu mai terminam anul ăsta de cumpărat mașina.

În 2011 mi-a luat vreo 4 luni să cumpăr un jaf de rablă. Și bă, io am cumpărat mai repede casă – a durat 1 lună și ceva s-o găsesc, vreo 2-3 săptămâni am negociat și în încă o lună am semnat actele.

Pentru că dacă nu mă pricep la case(orice), mă bazez pe evaluatori, statistici, și genul ăsta de informații obiective. Iese bine din calcule, dau banul.

Da’ nuu, că la rable mă mai pricep cât de cât și am păreri și întreb și de aia și de aia și îmi bag pula ajung de nu îmi convine nimica.

Asta din cauză că la prima mașină am fost mai prost ca o vită , am mai spus povestea cu aia – aici, cert e că după o săptămână, după ce am plătit o treime ( da, o cumpăram în rate) mă rugam de tipul care mi-a vândut-o s-o ia înapoi fără să mai am pretenții la vreun ban înapoi. Și n-o voia, normal.

Eh și de-atunci sunt așa ciuhap pe temă. În 2015 am căutat rablă timp de câteva luni, dar eu căutam încă din 2014, după cum se vede în linkul de mai sus, că presimțeam că mă lasă rabla anterioară. Că mă pricep la mașini, desigur – și că o lovisem în pula mea pe toate părțile și avea transplanturi de organe de la nu mai știu câte alte rable.

Și am avut noroc în 2015 că o vindea un coleg și am negociat oltenește vreo 30 de minute pe Facebook și aia a fost.

Acum am fost să văd mașini în weekendul ăla și gata. Mi s-a luat. Am zis că io nu mă mai duc să mai văd vreuna și așa să mă ajute moaștele lu’ sfânta paraschiva și d-acum înainte. Ce pula mea e de văzut la o mașină ieftină. Într-o țară corectă, unde poți să-l dai pe unu’ care-și bate pula de tine în judecată, mai ales dacă vorbim de mărunțiș.

A doua chestie sugerată de mai toată lumea a fost să cumpăr o rablă pe benzină pentru că taxe, nu diesel că vai, poluează și că turbo e nașpa .

Deci diesel am luat, păi ce pula mea, n-a zis Trump că nu există încălzire globală and shit? Bă, sincer, în România mi-e un pic jenă că am ditai dieselul, în loc să fiu mai curat, mai uscat. Da-mi trece jena când plătesc taxa 21 de milioane pe an. Totuși, chit că e țara lu’ Dragnea, parcă am un sentiment fals că ar fi și-a mea un pic. Aicea nu! Nu știu a cui pula mea o fi țara asta, dar a mea nu, nu mă simt dator să ”am grijă” și nu simt că trebuie să las ceva copiilor moștenire aici. Când o să fie cazul am să revin. N-arunc jeg pe jos și nu mă comport ca un animal, dar dacă toată lumea are diesel și tot ce se întâmplă e că e posibil să platești taxe, vreau și eu. Nu ma justific, că n-am nici cea mai mică jenă. Să curgă fum pe țeavă, am plătit taxa pe un an – 230 de lire. Mer.Ge. Dacă mă mut în Londra, doamne ferește, am s-o vând, evident. Că n-am ce face cu ea acolo, asta în primul rând.

Cum am făcut? Simplu. Am căutat rableta pe Autotrader, nu m-am mai uitat la distanța, adică să fie așa in rază de 100 de mile că plătești adusul pe milă, dar atât. Am găsit mai mulți dealeri și i-am luat la rând. Le-am cerut acte. Cărți de service și HPI records. Știu că le poți afla și tu contra a între 5-20 de lire și e chiar indicat să plătești tu o verificare, nu ar trebui să ai încredere în copii de acte date pe net, daaar e util să te prefaci că nu știi și ceri de la dealer. Vezi ce-ți dau, vezi ce-ți spun.

Pe doi i-am prins cu fofârlica. Chestii mici, de amatori, unul cu un BMW seria 1 din 2008, suspect de ieftin, ștersese o schimbare de radiator din cartea de service ( stiu pentru că mi-a zis el pe urma (că nu s-a scanat bine-lol)), după ce i-am zis ca lipsește un service si nu cumpar masini neservisate corect. Radiatorul se schimba când dai cu rabla în obstacole, de aia. Și după aia te mai întrebi ce s-a mai întâmplat în afară de radiator? Nu mă deranja dacă îmi spunea, dar dacă te prind cu o minciună cât de mică când eu nu am de gând să văd janghina, zic pas.

Altul la un Mercedes B-Classe, avea observații la ultimul MOT că sunt cauciucurile tocite pe exterior. Deja suspectam o posibilă problemă de geometrie a direcției. L-am întrebat dacă au fost schimbate și a zis că el s-a uitat la ele și că sigur au fost schimbate. L-am întrebat că dacă face MOT-ul să mă asigur și eu, că tot expira în octombrie și aș vrea pe un an și a zis că îmi face reducere 65 de lire să fac eu și că să am încredere că el oferă garanție 6 luni contra a 300 de euro. L-am întrebat ce fel de garanție și mi-a zis că la main parts , including work. I-am zis să îmi dea condițiile și scria acolo în principiu motor și transmisie și nu prea era garanție ci mai degrabă o asigurare. I-am zis că mă piș pe garanția lui îi dau eu 65 de lire peste prețul cerut să facă MOT. A zis că să îi dau 65 de lire + tot ce e nevoie să schimbe. Da. Muie.

Alții voiau să mă sune ei să îmi povestească istoricul service. Nu, taică, n-am timp de telefoane. Acte. Carte se service și HPI records. Și dacă va ține, puteți să îmi trimiteți și falseturi că mă pricep.

Dealerul de la care am cumpărat rabla mi-a dat cartea de service și HPI-ul. Fără accidente. Am cumpărat și eu un HPI online de la Autotrader. Apropo de care, mai am două verificări pe care le pot face în 6 luni. Dacă vă cumpărați rablă din UK și nu vreți să dați bani aiurea probabil că vă pot ajuta.

Pe cartea de service am observat că nu mai este nicio operație notată de la 58000 de mile. Rabla are 108k acum .

La 100k trebuia schimbată distribuția. Le-am zis ălora că nu e chiar ok și i-am întrebat ( stimulându-i să mintă – știu eu cum să fac asta ) dacă știu ca să fi fost schimbată sau dacă “le-a spus fostul deținător ceva de alte servisări mai recente”.

Tipul ăla a fost destul de tranșant. A zis că probabil mașina a mai fost prin service că a trecut prin MOT, ceea ce am văzut și eu, dar că nu știe nimic și că să iau de bun doar ce scrie în cartea aia și că îmi face MOT-ul in prețul mașinii și schimbă tot ce e nevoie. Și că pentru distribuție fie îmi face reducere 100 să o schimb eu ( costă cam 200 de lire ) fie îi dau 100 în plus și o schimbă el.

100 în plus . Și mi-a schimbat în banii ăștia și bujiile incandescente și 2 cauciucuri, că cică nu trecea MOTul cu ălea pe care le avea. Habar nu am dacă factura chiar e de 500 de lire pe chestiile astea sau a mai băgat tipul in ele la impresie, dar eu nu am stat de negocieri și de tras pe cur. I-am spus doar că îi dau cât cere dacă face treaba-treabă. Și acum am un an de ITP.

+150 de lire adusul la ușă.

In total £3250 pentru “bolidul” ăsta de vreo 100 de cai putere, Opel Meriva din 2011, septembrie . Deci nu are încă 8 anișori împliniți. Știu, Vauxhall, da’ io le știu de Opel.

Mă enervează că e argintiu/gri, văzusem unul de un albastru superb, dar dealerul nu a răspuns la mail.

E automată, are senzori de parcare, consumă puțin, motorul 1.7 CDTI îl știu, că are și tata pe Astra și e un jeg destul de fiabil.

Habar nu am cum merge ( am văzut-o mergând când a adus-o ăla la ușă) , că nu am asigurat-o încă ( mă mai trag pe cur că e vreo 850 -900 de lire asigurarea pe doi cetățeni europeni cu drepturi și pula istoric.

Ce e interesant e că e 900 de lire pentru asigurare doar RCA și vreo 850 comprehensive ( adică cu CASCO ) și cred că m-am prins de ce e mai ieftină cu CASCO. Că la 3rd party only e fără excess ( franșiză) – presupun că îi obligă legea, pe când la comprehensive ( CASCO ) e franșiză vreo 250 de lire. Nu știu dacă franșiza se aplică și la partea de RCA, dar cred că da, motiv pentru care o s-o țin langa cu RCA only, care, așa cum îți imaginai poate, e doar de vreo minim 5 ori mai scumpă decât în România.

Zic un “muie” în sân, bat două cruci și plătesc, ce pula mea să fac.

Am depășit un pic ideea mea de buget de 3000 de liroaice, puteam să o cumpăr și mai ieftin, dacă mergeam la fața locului, negociam de la 2990 câteva sute în jos pentru lipsuri și făceam eu MOT+schimbul distribuției+ condus acasă , dar overall mi se pare un deal bun. Acuma, dacă mâine se face praf rableta și se dovedește un fail, e ok. Măcar a fost ieftină și nu mi-am luat țeapă pe ceva gen 10k euro. La cum văd că sunt verificările pe aici, cred că sunt ok totuși.

Dar la ochiul meu format eu cred că un an de-acum încolo nu bag bani în jegul ăsta și dacă e așa e ok.

Bă, din ce am observat ăștia englezii nu prea își au grijă de mașini. Adică nu știu cum are lumea din România grijă de rable, dar dacă mă uit la mine, cred că mai bine. Chit că eu pot să circul cu rabla strâmbă pe toate părțile și cu parbrizul spart și șpagă la MOT, servisarea pe chestii care te lasă în drum o cam fac mai ganță decât ce văd la ăștia. Plm eu schimb uleiul și toate filtrele la fiecare revizie. Ăștia nu prea. Ce le zic ăia la MOT aia fac, nimic în plus, pentru că bani. Plm.

Dacă nu ați auzit de Meriva e un MPV, mai mic decât Zafira. Da, știu am gusturi ciudate, și mă doare în pulă.

Am căutat Mazda 3 dar sunt jegos de scumpe. La banii ăștia cumpăram ceva din 2007-2008 maxim .

Nu era loc să mă lipesc de vreun B-Klasse mai nou de 2006 la aceeași sumă.

Găsisem ceva Skode, iar o Fabia sau o Octavia mi-ar fi plăcut. Problema e că merită doar cele cu cutie manuală, iar eu nu vreau să mai conduc așa ceva. Dar DSG-urile ăstora de la VAG sunt împuțite.

Găsisem un Subaru Tribeca ( imens și superb totodată ) la vreo 4500 de lire cu vreo 80k mile. Dar era taxa 650. De lire pe an. Dracu știe cât era asigurarea la motor 3 litri benzină din 2007.

Găsisem două Peugeot 3008 hibrid pe motorina ( ehdi ) , erau mai scumpe, dar aveau taxă vreo 20 de euro, dar nu aveau senzori de parcare. Plm.

După cum probabil că observați nu eram capsat pe o mașină anume, plm la 3000 de euro nu faci fițe de brand and shit , iei cele mai bune dealuri și aia e.

Asta e rabla, să mă stăpânească sănătoasă și dacă învățăm s-o conducem fără să facem prea multe giratorii invers o s-o vând când o să fie cazul și cumpăr o mașină mai serioasă. Dacă nu, trag pe ea până pică, cum fac de obicei. La cum arată mai are sânge în instalație pentru 4-5 ani lejer.

Soția s-a cam strâmbat că are roțile mici, că “n-am zis că iau una cu roțile mari ?” Nu, pula mea, nu! Că roțile mari costă o avere când le schimbi, am plătit 32 dă meleoane anul trecut să schimb cauciucurile de 17 la SUV.

Dacă găseam o machinetă cu rotile de cărucior de supermarket, pe aia o luam. Și când mă uitam după Mercedes și BMW, căutam din alea cu jante pe 16″ , nu 17 sau doamne ferește 18.

Cred că următoarea mașină o să fie tractor, să fie pe placul soției. Apropo de care, lol, asta e prima mașină din veața mea înregistrată pe numele meu. Mă simt proaspăt dezvirginat.

Send to Kindle

16 Replies to “Bolidul”

  1. E super ok.
    Mare atenție cu filtru de particule… Deși sunt putini km și nu ar trebui sa fie probleme încă cu el.
    Uleiul sa fie schimbat la maxim 7000 km.
    2999 de lire pentru o mașină asa tânără și cutie automata, nu e mult deloc.

  2. Adica ce sa-i fac eu filtrului aluia ca sa am mare atentie, ca doar n-o sa tin particulele afara din el. Daca se strica il schimb, mare lucru – e 150-200 de lire unu’.
    In manualul masinii scrie ca uleiul se schimba la 20000km, minim la 10 000 pentru conditii speciale in tari speciale. Inclin sa cred producatorul.

  3. Probabil ca omul sugera sa-i dai talpa din cand in cand la ceva drumuri mai lungi ca sa-si faca filtrul auto curatarea.

    Mie mi-o placut mereu argintiul la masini, se preteaza mai bine la praf si parca se incing ceva mai putin vara.

    Arata bine masina in poza, pare foarte spatioasa, sa-ti fie de folos la cat mai multe mile fara nici un fel de probleme.

  4. Merci. Plm. Am încercat. Am fost o zi să caut rablă, tu câtă răbdare și timp ai? Pe mine mă apucă dracii.
    Am înțeles perfect ce ai spus și am apreciat sfatul dar am decis că oricum îmi asum riscul.

    Altfel cam scump, da.
    Cam pe acolo erau preturile pe Autotrader la tipul ăsta de rablă.
    Era de fapt în jumătatea mai ieftină, majoritatea celor cu mile mai mici erau de la 3200 în sus.
    Iar la cele mai ieftine decât asta fie nu au percutat dealerii, fie nu mi-au dat acte, fie după ce am văzut actele am zis lasă.
    Găsisem una cam la fel și cu trapă de sticlă la 2600 și cu mile mai puține. Dar era write-off “CAT S” și-am zis că pula mea, mai bine mai pun .

    Puteam negocia evident, dar nu prea am coaie să fac asta pe nevăzute și să mai am și pretenția că ăia sunt cinstiți și îmi și schimbă distribuția și ce mai e nevoie și pe bani puțini și fără să fiu eu lângă ei să văd rabla.
    Ar fi fost mișto, dar până și mie mi se pare că ar fi cam multe pretenții.

  5. Eu nu înțeleg cum schimba treptele de viteza la o cutie manuala, în Anglia… Cu mana stânga.
    Si de ce sunt asa puține oferte de mașini automate.

    Si chiar nu ii înțeleg pe englezi. Cât de zgârcit sa fii sa nu schimbi uleiul. Cât poate sa coste un banal schimb de ulei la o mașină în Anglia?
    E ca și cum ai fi zgârcit și nu te duci sa îți repari dinții și te trezești apoi ca ți se infectează valva mitrala de la inima

  6. La fel ca celelalte. Că e cutia așezată la fel ca la mașina cu volan pe stânga. Doar că le schimbi din dreapta. Am făcut asta pentru tata când și-a tăiat un deget, nici nu aveam permis. Problema e sa schimb cu mana stânga pe invers și să mai și mă gândesc la condus mașina cu mâna cealaltă pe partea cealaltă a drumului. Toate alea se adună și îmi cresc stresul și probabilitatea să greșesc .
    De aia țin morțiș de automată și că îmi place oricum și în Ro.

    Și nu sunt “așa puține oferte de automate”. Sunt semnificativ mai multe decât în România, dar au și ei, istoric, doritorii lor de mașini pe care “să le simtă” și ar mai fi și faptul că europenii fac cutii automate nu chiar la fel de bine ca americanii, de exemplu, cu excepția Mercedes și BMW , probabil.
    Dar sunt oricum destule.
    Treaba e că sunt un pic mai scumpe decât manualele. Aia e. In România, rablele sh cu cutie automată obișnuiau să fie mai ieftine, că cutia automată e văzută un risc de costuri pentru un cumpărător SH.

    Se întâmplă și în România cred. Și nu neapărat din zgârcenie deși poate să fie și ăsta un aspect și bune comparabil cu aia cu dinții.

    Că vezi tu , John care are rabla își calculează că peste un an o vinde și el cam știe că o să mai meargă jegul lui un an și cu uleiul neschimbat după care îl doare in pula ce se întâmplă.

    Probabil că a fost schimbat uleiul dar nu e trecut pe cartea de service pentru că a mai ratat niște mot-uri și problemele au fost rezolvate, că altfel nu trecea , dar nu sunt scrise în carte și înțeleg posibilitatea.
    Eu trebuie să schimb uleiul la 20k sau un an la rabla din Romania. Și pe fiecare an făceam service-ul la importator. Un pic scump dar profesioniști. Cat de cat .
    Eh anul trecut făceam 25k intr-un an așa că am schimbat uleiul la 12 000 la un service din cartier. Și ei nu mi-au cerut cartea eu am uitat sa le-o dau. Am factura, desigur. Dar dacă dealerul care mi-o cumpăra mie rabla nu le tine pe alea, pula mea.

    Acuma, eu voi schimba uleiul probabil când ajung in Romania, fie acum fie în iunie, deși nu fac 20000 km și nici un an, dar am eu pitici pe creieri cu maintenanta la rable, altfel, la cat mai merg eu cu aia, aș putea să nu mai schimb uleiul deloc.

  7. e Meriva B? imi plac usile din spate care se deschid pe invers.. nu e totusi cam scurta pentru 3 adulti & 2 kids?

  8. Nu stiu. Nu i-am urcat inca in rabla. N-am fcaut inca asigurare si nu am cumparat scaun de copil #matragpecur.

  9. @Livache: Daca vrei sa iti faci o idee:
    .

    E la fel de lunga ca un Logan ( model mai vechi) si un pic mai lata.
    Dar pentru ca portbagajul e mai mic, desi e mai inalta , iti poti imagina ca ceva mai mult spatiu la picioare. Chiar e!

    Bancheta are 122 cm , dar spatiu intre usi e cam 130-135 cm .
    Nu prea se compara cu ce avem in Ro, dar plm , cu ce avem in Ro nu prea se compara ( ca spatiu disponibil/confort pasageri ) nimic sub Merc GLE/ML, BMW X5, Audi Q5/7, Land Rover Discovery.
    Dar CSF, NCSF. In Romania eram bogaț’, aveam casa noastra, mosieri, plm. Aci suntem sărăcani și ne comportăm ca atare.

  10. Legat de manuala cu volan pe dreqpta, nu e dracul chiar asa de negru: te obisnuiesti dupa primii 10 de km. Cel mai naspa a fost cu reflexul de a ma uita intai in stanga cand vreau sa fac dreapta (gen ma uit in stanga, pun masina usor in miscare, apoi ma uit in dreapta, ca doar din dreapta vin de pe sensul celalalt…aah, nu, bagamias pula ce era sa ma ia asta). Cred ca un sticker cu “Uite-te in dreapta” pe undeva pe bord ajuta la inceput. Sa te bucuri de ea si bafta la condus!

  11. Pai pot sa conduc manuala cu volan pe ce parte o fi. Nu ma deranjeaza ( atat de tare ) sa schimb cu stanga. Dar ma deranjeaza toate chestiile adunate cate putin si incerc sa imi fac viata usoara nu complicata .

  12. Ah ok. Ai vrut tu niste galosi speciali. Eu am dat in 2017 pe cauciucurile mele de vara vreo 400€ cu tot cu montaj. Si sunt de 18″. Si nu, nu sunt nu stiu ce rapciugi. Erau pe atunci pe locul 2 in testele ADAC din vreo 15 modele testate.

  13. Nu prea. Cred că în România sunt ceva mai scumpe. Dacă cumpăram altceva ieșeam mai ieftin cu cauciucuri tier2 of quality.
    Bridgestone, Michelin, Pirelli, probabil și Conti – costa la fel.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.