C-Klasse. Masina perfecta, sau?

 

This slideshow requires JavaScript.

 

 

 

 

 

 

 

Povestea

M-am pregatit temeinic pentru intalnirea cu Europcar. Mi-am luat pardesiul gri , palaria , pantaloni albastru inchis asortati cu  cureaua grialbastrui si cu puloverul cu guler ridicat la spate sub care mi-am pus o camasa cu gulerul asezat aproape golaneste. Si cu esarfa  in dungi gri fireste. A meritat . Cand am vazut cheia cu steaua , nu le-am mai zis nimic decat multumesc. Imi trecea prin cap sa ii intreb daca n-au una mai ieftina , dar mi-a fost frica sa nu ma ia de guler si sa stearga cu mine pe jos. Asa ca am luat cheia , putea sa fie si de la un Actros ( basculanta) si m-am dus. Bine, ei tot au facut-o p-aia p-alor. Credeam ca mi-au dat masina cu motor de 1.8 litri, dar nu: 1.6. Cel mai mic. Cu 156CP, insa.

Am intrat frumos in masina si am inceput sa apas maimutareste pe butoane incercand sa schimb limba ca nu intelegeam nimic din sistemul lor. Dupa  10 minute am reusit , dupa inca cinci am observat ca lipseste levierul de la cutia de viteze. Banuiam ca e automáta , dar asteptam sa vad macar stickul RND+-.  Nu, l-au mutat acolo unde e levierul de stergatoare la majoritatea masinilor . L-am descoperit doar pentru ca stiam de la vechile C Klasse ca nu au levierul de stergatoare in locul ala.  Da bah , e fix de marimea batului de stergatoare , pe care acum l-au inghesuit pe acelasi bat cu semnalizarea si cu  faza lunga scurta.

    Si au pus si padele ca la F1 de +/-. Care merg super misto!

Dupa ce am apucat sa plec cu masina , mi-a luat ceva sa  nimeresc stergatoarele , apoi sa fac mai cald in masina , etc etc…

 

Cele rele sa se spele.

Am invatat  din ceva cursuri de comunicare ca impresia cu care ramane cititorul e aia descrisa in final, motiv pentru care am sa zic tot ce nu-mi convine  mai catre inceput, ca sa uitati pana mai incolo si sa ma injurati mai cu mila.

Pentru ca , da, stiu ca din momentul in care voi deschide gura sa zic ceva naspa despre Mercedes ( am zis deja) s-a dus dracului dieta mea vegetariana. Voi avea “lada” plina cu carne de craciunul asta. Va multumesc. Va aud deja cum chicotiti cu comentarii gen : “Ba, nu-ti mai vezi lungu’ nasului , daca nici Mercedes te mai incape” , sau “daca nici Mercedes nu mai e masina pentru tine ” si “bine ca ai tu masina mai buna”.

Dar voi stiti ca mie nu-mi pasa decat de parerea mea, asa ca bring it on, don’t give a shit.

1.Probleme de design.

Poate-s subiectiv , dar ascultati-ma pana la capat.  Masina asta din clasa premium  vine cu un ecran de “infotainment” si eventual navigatie  lipit/ aplicat pe consola centrala deasupra gurilor de ventilatie. Sigur arata el cool si trendy ca un iphone urias, dar daca te uiti in ansamblu, el a fost pus acolo improvizat, adaugat la design. Sau asta e impresia mea  ( care nu sunt designer 😉 ). Dar de ce zic asta. Totul in rest se integreaza foarte bine in masina. In afara de chestia asta.  Sigur si asta se  asorteaza,  dar nu se integreaza. Judecand modul cum a fost construit systemul cred ca a fost o problema de design . Stiti cu totii ca versiunea care e acum pe piata de la Mercedes a fost pusa pe hartie ( calculator ) probabil acum minim 5 ani , mai degraba 10.  Ceva ma face sa cred , ca la momentul la care designerii Mercedes au desenat masina asta , nu prea exista tehnologia de infotainment  de-acum , iar  partea asta au dezvoltat-o mai recent si-au adaugat-o cum s-a putut.

 De ce zic cum s-a putut.  Toata lumea buna are acum touch screenuri ,  la systemele lor media , GPS whatever. Mercedes nu are la clasa C. Am apasat ca prostul de nenumarate ori ca e intuitiv si  softul arata butoanele sugestiv sa apesi pe ele. Numai ca nu se poate si e un sistem “ergomonic” cu joystick rotund si pe dracu’ ghem.  Ceea ce duce la …

2.Probleme de functionalitate

 Da, sunt adevarat fan al introducerii de  orase, strazi si numere de strazi cu miscari stanga dreapta ale chestiei rotunde, si selectarea  FIECAREI LITERE prin apasare. Eram sarcastic. E gratios , e stilat , dar e de porc. Sau asa vad eu. La 40k EUR , e de porc sa ai sistemul asta de input. E adevarat ca masina mai vine cu un touchpad cu care  te poti deplasa prin meniu fara sa  fie nevoie sa intinzi mana pe ecran si e mai util decat  joistickul. Dar nu functioneaza in toate meniurile.  Pe ecranul principal si in cateva sub-ecrane.

Sistemul de asistenta la parcare e RUDIMENTAR , comparabil  oarecum cu  senzorii cumparati din targ de la Vitan.  Nu zic,  masina are si optiune de camera de parcare si  camera cu night vision , dar eu nu le am pentru ca Europcar.

Stiu ca e usor incorect sa compar o varianta de echipare din partea de jos a unei masini cu alta masina in varianta de echipare full. Dar compar totusi cu , sa zicem, Golf de 23 000 , sau Focus de 17 000, sau Kia Rio de 13 000.  Toate au MACAR un radar cu  indicatii inteligibile pentru spate , fata si laterale.  Asta e praf si mai e si ditai mai masina. Pe bune , chestia asta poate fi un deal breaker  pentru un om. Gen , ce-mi dai de 40 000? De ce sa nu iau un Mondeo? Sau un Passat? ( ma rog , Passatul arata ca un robot fara personalitate , dar ca idee).

O alta problema de functionalitate am intalnit-o la GPS-ul Garmin, care m-a dus pe un drum unde-mi spunea ca dupa 1 km de drum drept  sa ies dintr-un sens giratoriu la iesirea a doua. Dupa 500 m a inceput cu recalculating si ma trimitea prin porumbi. Am mers inainte sa ajung la giratoriul vietii. Dupa inca 500 m ma trimitea pe alta strada in porumbi, am mers inainte sa vad giratoriul de care vorbea, dupa inca 500 de metri am luat-o pe a treia strada in porumbi pentru ca NU ERA NICIUN GIRATORIU CAT VEDEAI CU OCHII. Cum de a trebuit sa ajung asa de aproape/departe sa-si dea seama ca ma trimite dupa seminte? N-am nici cea mai vaga idee. Pe urma, mai aveam 500 de metri pana la adresa si ma trimitea la dracu’ in praznic sa fac o ocolitoare de 1 km si jumatate , cand eu vedeam fabrica. Sa-mi trag palme. Aici nu e urma de subiectivitate. Noroc ca am cam invatat drumul , ca nu stiu unde dracu’ ajung cu GPS-ul asta.

O problema subiectiva e asezarea butoanelor si butonaselor si a meniului intr-un asa fel ca nu inteleg mai nimic .  E contraintuitiv . Ma rog am inceput sa il inteleg . Dar presupun ca dupa ce  te obisnuiesti cu masina iti schimbi parerea.

Si asta am avut de spus de rau despre masina.

Mercedes masina de mosi / peste 40 de ani. NOT anymore

A fost, acu vreo 10 ani , can dam condus eu  un C Klasse model 2002 ( parca tot C180 , desi nu-s sigur). Am condus , gen vreun kilometru 2, asa. Tot automat.

Masina arata intr-un fel foarte interesant atat pe interior cat si pe exterior .  Imi place foarte mult , mi se potriveste cam ca o manusa ( poate nu motorizarea asta) dar nu cred c-o voi avea vreodata . Va si aud zicand : “normal ba ca nu. Salariul pe cati ani inseamna masina asta pentru tine …” . Ca sa va tai macaroana, nu chiar asa multi. Dar ideea e alta:

Masina e pentru un EGOIST cu o familie de care ii pasa fix cat sa-i care doar dupa el. De ce spun asta?

Pe locul soferului am stat cam fix cum vreau sa stau intr-o masina. Chit ca e contraintuitiv sistemul ala cu joystick de megafita , HUDul dintre ceasurile frontale , consola centrala , cam tot este facut inspre confortul si satisfactia soferului. Nu  ca ceilalti pasageri ar sta intr-o caruta. Nu. Scaunul din dreapta  e confortabil , scaunele din spate incap 2 (doi pasageri) relativ comod asezati , daca pasagerii din fata nu-s foarte inalti.  Adica, sa zic asa,  pentru o familie cu doi copii  merge.   Va rog urmariti cu atentie cuvintele , ca nu-s platit sa fac reclama la masini. Doar ca , ceilalti trei pasageri din masina se vor uita cam cu jind la locul soferului , iar cei din spate vor realiza ca sacrifica o farama de confort pentru regele soselelor . portbagajul e incapator dar nu dedicat  familiei. ( D-aia exista E Klasse, si S-Klasse). Au incaput 3 trolere ( al meu cel mai mare ) si 3 rucsaci. Culmea e ca masina asta la 4.75 metri e fix cat masina mea, care  este dedicata  confortului familiei , mai mult decat confortului soferulului.Nemtii pe care i-am avut eu cu mine s-au plans amandoi de confortul pe locurile din spate si de vizibilitatea pe geamuri. Amandoi au mai mult de 1 metru si 85 cm  si amandoi sunt operati la spate. Asa ca go figure.

Altfel ,  as putea fi , fara indoiala , nenorocitul care vine acasa cu cheia de la masina asta zambind larg , pana se vad măselele de minte si zicand : Mi-am  luat masina . Mergeti cu mine? M-am gandit si la voi cat sa iau o masina cu “5” locuri si 4 usi. Doar ca família mea e compusa din egoisti la fel ca mine si m-as plimba rapid singurel , daca-as da patru’j de mii pe-o chestie de care sa ma bucur doar eu.

Putere/ Acceleratie

Masina  are 156 CP si o greutate de aproape 1.8 tone.  Deci mai putin de 100 de cai pe tona. Cam asta ar fi wannabe-ul meu.  Daca nu ar fi cutia autómata cu 7 (sapte) trepte , probabil  ca s-ar simti un pic lipsa de putere. De fapt , cu 4 persoane si  bagaje  in  chiar se simte putin. Dar poate ca cu 4 persoane in masina tre sa mergi mai linistit. Pentru mine, perfect ar fi  sau un C250 benzina cu 211CP , sal si mai bine  un C250  diesel  cu 204CP si tractiune integrala. Cred ca asta ar fi ze shit. Varianta pe care am condus-o se duce si negresit imi place cum pleaca din intersectie cand virezi stanga sau dreapta si accelerezi blana.  Tractiunea pe spate + condtii de ploaie poate nu-s cele mai bune lucruri care sa i se intample unuia ca mine.  E limpede de ce ,nu? Nu va ingrijorati ,nu se intampla nimic. Chiar daca esti taran si la  plecare cu rotile virate o apesi sa iasa fum , ESP-ul ( sau cum s-o numi la astia) te tine in chingi si nu scapa omenirea de un  prost.  Daca apesi kickdown , normal , cutia schimba o treapta , doua sau chiar trei inapoi ,  pana te satisface.

La primul drum mentionez ca am mers cu modul economic pornit . Nu stiam sa-l scot si m-am gandit ca pe ploaie  si “fum” pe autostrada , poate chiar nu e bine sa-l scot.

 

Viteza

Pe ploaie 193 km/h a fost tot ce-am putut.  Nici  n-am vazut pe altcineva sa poata mai mult . Masina mai putea ea , dar creierul meu a decis sa nu ma mai asculte si sa ma santajeze cu faze nesimtite de genul: “Ba daca nu incetinesti te fac sa te pisi pe tine!”.

Eu am incercat o vreme sa-l ignor , dar simteam cum se deschide supapa si m-am prins ca nu merge la cacialma, asa ca m-am calmat.

Pe drum uscat am ajuns la 210 km/h. Din nou , limita mea. Masina mai putea , dar doar un pic.  Poate suna  ciudat dar, desi controlabila , masina nu e , cred,  suficent de grea sau de bine asezata , ca topaie. La 210. La 180-200 e OK.

De notat un lucru care mi-a placut maxim.  La majoritatea masinilor daca pui un GPS sa iti arate viteza , observi ca “acul” vitezometrului iti arata de obicei 5-15 km/h mai putin depinzand de mai multi factori.

Nu la masina asta. Si la 90km/h si la 210, acul indica identic cu GPS-ul . +2 la precizie.

Viraj 90 de grade cu 40km/h.

More like 60. Cu ploaie, vant si usoara supravirare intentionata “din pedala”.

Cutia de viteze

Cam asa imi imaginam ca trebiue sa fie o cutie autómata .  Cutia asta stie efectiv ce vreau sa fac si in limitele motorului ma ajuta. Cand vreau mai mult sau mai repede , padelele de pe volan sunt mana cereasca. Reactioneaza la fel de repede si de simplu ca padelele de la volanul cu care jucam odata Need for Speed. Cele 7 trepte “ruleaza fin” , dar viteza  maxima am atins-o pe treapta a 6-a.

Parcarea

Pentru ca senzorii de parcare sunt cum am spus mai sus si pentru ca  masina e ca a mea de lunga, dar cu botul mai lung ( de unde si vorba “bot de Mertzan”) si spatele mai scurt , mi-a fost  oarecum difícil. Bine ,as enumera si talentul meu innascut de parcagiu , de nu mai stiu cate zgarieturi am facut pe masina  mea.

Volanul

Comuniune om masina . Asa cum as vrea sa fie volanul oricarei masini . Tare si precis la viteza mare , cu un pic de elasticitate, elastic si mai moale la viteze mai mici.

Pedale.

Acceleratia e suficient de tare, cu cursa suficient de lunga sa poti incerca subtilitati  de comunicare cu cutia , iar frana e “inteligenta”. Parca ar sti ce vreau de la ea.

Butonul de Agility

E acolo langa multele butoane de unde ar trebui sa fie batul de RND. Am plecat cu ea pe ECO, dupa ce i-am lasat pe 2 nemtaloci sa conduca am gasit-o pe [C]omfortable . M-am intors cu ea pe Sport si Sport+. Sport+ pe ploaie  nu e prea potrivit , asa ca am lasat-o pe Sport.

Consumul

43 de litri pe 420 km , deci un pic mai mult de 10 %. Pentru regimul de mers  si greutatea masinii, e OK. Poti scoate LEJER consum de 7-8% extraurban. Trebuie doar sa mergi mai mult inspre 130km/h.

Nota de final

Veneam in goana mare pe la crepusculi cu 180 pe ploaie normal. Pe banda a treia.  Masina asta are ceva senzor de distanta . Cand esti prea aproape de ala din fata , in functie si de viteza, se aprinde un semn rosu si-ti spune ca esti in pericol de accident.  Mie mi-a zis un nene Simon de regula celor 2 secunde  distanta intre tine si ala din fata, gen never break it .  Da’ uite ca mergeam in usoara coloana cam la 75 m disstanta unii de altii. Asta la 180km/h e cam 1 secunda si jumatate. Chestia aia statea mai mult aprinsa.  La un moment dat  ( ma cam asteptam sa se intample ca ajunsesem pe la Oberhausen ) s-a gatuit traficul si cel din fata a franat brusc. Am franat si eu , dar cu mila , pentru ca aia din spatele meu mergeau tot ca mine de repede.  Distanta dintre ala din fata si mine se miscora , dar nu eram panicat ,  simteam ca o pot controla din pedala si ca e suficient buffer in fata.  Ma uitam mai mult in oglinda.

Becul rosu palpaia disperat dupa care, brusc, am simtit cum pedala de frana mi-a fugit de sub picior , masina a franat blana , de capul ei ,  cu ABS  si tot ce mai are ea, de nu mai puteam nici sa schimb banda, ci ma uitam neputincios cum distanta fata de masina din fata creste , dar distanta fata de aia  din spate scade grav. Ma simteam ca un pasager intr-un avion in picaj. Si volanul se intarise de nu puteam nici sa schimb banda!Nu spun ca in disperare , primul reflex a fost sa bag piciorul sub pedala de frana si sa imping in sus  :), copilarii desigur. Primul din spatele meu a gasit loc sa se bage pe banda a doua. Al doilea nu cred ca gasea loc decat in curul meu. Tot in disperare am apasat acceleratia blana , moment in care  frana s-a deblocat si masina s-a dus in fata  suficient cat sa franeze ala din spatele meu.

Sincer , nu stiu daca frana s-a deblocat pentru ca am apasat eu acceleratia sau pentru ca s-a creat suficienta distanta intre mine si ala din fata , nu-mi pasa. Cert e ca in momentul ala mi-am dorit sa-l am in fata pe inginerul care a proiectat chestia asta cu tot procesul si n-a pus si doi senzori pentru coliziunea din spate , ca sa spal de vreo 20 de ori un cutit in el , dupa care sa ma scuz cu :

  •  Ah , am exagerat cu cutitul, mi s-a parut ca mi-ai pus viata in pericol.

Am vrut sa mut chestia asta de aici in tot cu ce-am scris la inceput , dar nu pot . Stiu ca  in ipocrizia voastra  imi veti reprosa ca : “Cin’ te pune bah  boule sa mergi cu 180 pe ploaie” , sau “Ce cacat , coaie , daca esti tu mai smecher ca sistemul ala si nu-ti convine , il dezactivezi”. Si pentru ca asta e societatea, in aceeasi nota ignoranta zic si eu , ca exceptand detaliul asta minuscul , masina este extraordinar de sigura  si de frumoasa si de eleganta si pune soferul pe primul plan si ca daca ai minim 40 k EUR de dat pe o masina , C – Klasse ar trebui sa iti iei. Chiar mi-a placut si stiu ca vreti sa auziti asta:

-Da, da, e mai buna, mult mai buna …     ca rabla mea!

Asta ca sa va opriti la un moment dat din injurat.

P.S: Am facut poze foarte nasoale, cu telefonul in frig. Asa ca -le-am dat ceva NFS glow sa mai scap de rusinea lipsei de calitate. N-am scapat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.